امید منوچهری
بیمه ایپاسخهای داده شده در تالارگفتمان
-
امید منوچهری
عضو11 آبان 1400 در 4:52 بعد از ظهر در پاسخ به: سرمایه بیمهی بیمه شده بلاوارث به چه کسی می رسد؟سلام.
اینکه شرکت های بیمه از کجا متوجه بشن که قطعا هیچ وارثی وجود نداره جای بحث داره و بنده فکر میکنم شرکت بیمه موظف هست برای بیمه شده در بانک حساب باز کنه و سرمایه روبه حساب مذکور واریز کنه تا زمانیکه وراث پیدا بشن.
-
باسلام و ادب
ضمن تبریک سال نو، در پاسخ به موضوعی که مطرح نمودید باید عرض کنم در شرایط خصوصی بیمه بدنه، ” فرانشیز گواهینامه راننده” مطرح شده و نه “فرانشیز گواهینامه مالک خودرو”. پس منطقا این فرانشیز در صورتی باید اعمال شود که راننده در بروز حادثه دخیل باشد. به همین دلیل در خسارتی که مثال زده اید فرانشیز گواهینامه راننده نباید اعمال شود.
-
امید منوچهری
عضو12 اسفند 1399 در 12:30 قبل از ظهر در پاسخ به: افتتاح طرح ترسیم کروکی الکترونیکی تصادفات بهصورت پایلوت در استان قمسلام
به نظر بنده برای شروع، الکترونیکی شدن ترسیم کروکی چیز خوبیه و به قول جناب عظیمی باعث کاهش مصرف کاغذ میشه و هم در صورت لینک شدن با بیمه مرکزی ،دسترسی شرکت های بیمه به کروکی سریعتر میشه و نیاز به ارجاع مشتری به راهنمایی و رانندگی و یا مراجع قضایی برای دریافت کروکی و یا تایید اصالت کروکی نیست.(کاهش تردد و کاهش مصرف بنزین)
اما یک مشکل اساسی وجود داره و مشکل اینجاست که همچنان انسان (مقصر و یا زیاندیده، افسر پلیس و…) به مقدار زیاد دخیل در اعلام حادثه،تایید وقوع و اصالت حادثه،تعیین علت حادثه،تایید محل حادثه و … هست که این موضوع مخاطرات اخلاقی و تبانی رو به دنبال داره.
پیشنهادم این هست که علاوه بر توسعه زیرساختهای الکترونیکی پلیس و صنعت بیمه و مشارکت بیشتر شرکت های بیمه با بیمه مرکزی و راهور، باید شرکت های خودرو ساز رو ملزم به نصب سیستم CAN در خودرو ها که یکی از کاربردهاش تحلیل رفتار رانندگان هست کنند و حتی بیمه گرها میتونند در تامین بخشی از هزینه های این طرح مشارکت کنند.(از محل کاهش هزینه های خسارت جعلی) البته در تیراژ بالا قیمت این قطعات و نرم افرار مرتبطش کمتر از ۵۰۰ هزار تومن هست که حتی اگه خودروساز ها از مشتری بگیرند، این هزینه به چشم نمیاد.
با استفاده از این قطعات زمان وقوع حادثه، مکان دقیق وقوع، رفتار راننده ها(راننده مقصر و زیاندیده)، وضعیت فنی خودرو در زمان حادثه و اطلاعات زیاد دیگه ای قابل بررسی و تحلیل هست و حتی در صورتی که پلیس در صحنه حاضر نشه تا حد زیادی اصالت تصادف قابل تایید هست. و زمانی که در کنار این سیستم، پلیس هم با ابزارهای الکترونیک حضور پیدا کنه، دقت و صحت گزارشات بیشتر و امکان انحراف و تقلب کمتر میشه.
-
امید منوچهری
عضو29 آذر 1399 در 12:42 قبل از ظهر در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ایباسلام و ادب
اساتید و دوستان عزیز تقریبا تمام موارد مربوط به ” تهاجم ” رو از جهات لغوی،اصطلاحی و حقوقی و … بررسی کردند و توضیحات بیشتری نمونده ولی در زمانی که درس حقوق بیمه رو در محضر استاد بزرگوارمون، دکتر اعلایی فر ، میگذروندیم تعریفی که از تهاجم در بیمه به ما یاد دانند ” حمله نظامی بیگانگان به داخل کشور ” بود که در اینجا هم بعضی از اساتید مطرح کردند.
اما بنده میخوام تجربه ای رو مطرح کنم:
در سال اولی که در اداره خسارت مالی بیمه های خودرویی مشغول به کار شدم برخی از همکاران ، خسارتی که جناب عظیمی مطرح کردند”ورود خسارت به بدنه خودرو به دلیل نزاع” در بیمه بدنه رو به دلیل تفسیر به تهاجم پرداخت نمی کردند و حتی در مواردی ” اسید پاشی به بدنه خودرو ” را با همین توجیه (عمل ناشی از تهاجم) غیر قابل پرداخت میدونستند که از نظر بنده توجیه درستی نبود و این گونه خسارات باید پرداخت میشد و در صورتیکه مقصر قابل شناسایی باشه میبایست جهت ریکاوری اقدام کنیم. در نهایت جلسه ای رو با همکاران مدیریت حقوقی برگزار کردیم و نظر اونها هم پرداخت چنین خساراتی بود.
البته این به معنی درست بودن مطلق این نظر نیست و توجیهات مقابل در مورد معنی و کاربرد هجوم و تهاجم هم منطقیبه نظر میرسه و این اختلاف به دلیل برخی از کاستی های زبان فارسی و ابهامات متعدد قوانین بیمه ای هست که نیاز به تفسیر دقیقتر اصطلاحات در متون بیمه ای، قوانین و آیین نامه احساس میشه.
-
باسلام و احترام
همانطور که جناب ملکی فرمودند این نظر مشورتی باعث تحت پوشش قرار گرفتن ناقضین قانون میشه اما باید در نظر داشت که در بند پ ماده ۱۵ مصادیق ریکاوری رو فاقد گواهینامه بودن و یا عدم تناسب گواهینامه مطرح کرده و حرفی از بطلان گواهینامه مطرح نکرده (ولی در ماده ۶ آیین نامه ۵۳ شرایط عمومی بیمه بدنه در مورد خسارات غیر قابل جبران علاوه بر فاقد گواهینامه بودن و عدم تناسب گواهینامه، بطلان گواهینامه هم مطرح شده).
ضمنا یکی از توجیهاتی که وجود داره این هست که شخصی که گواهینامه اش به دلیل امتیاز منفی ضبط شده و رانندگی کنه صرفا تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی داشته و این موضوع به شرکت های بیمه مربوط نمیشه.
متاسفانه در استعلامی هم که از راهنمایی و رانندگی در مورد رعایت نکردن محدودیت های رانندگی در سال اول برای افرادی که اولین بار گواهینامه گرفتند اخذ کردیم اعلام داشتند که عدم رعایت محدودیت ها صرفا تخلف رانندگی و مشمول جریمه هست و به قوانین بیمه ای و بحث ریکاوری مربوط نمیشه.
