خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای انجمن مباحث عمومی بیمه افتتاح طرح ترسیم کروکی الکترونیکی تصادفات به‌صورت پایلوت در استان قم

  • افتتاح طرح ترسیم کروکی الکترونیکی تصادفات به‌صورت پایلوت در استان قم

    ارسال شده توسط امیرحسین خداپناهی در 5 اسفند 1399 در 11:30 بعد از ظهر

    در جلسه روز گذشته با حضور رئیس محترم پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سردار سید کمال هادیانفر در شهر قم طرح ترسیم کروکی الکترونیکی در تصادفات رانندگی به صوت آزمایشی افتتاح شد بدین ترتیب از روز جاری در تصادفات رانندگی (خسارتی، جرحی و فوتی) در این شهر کروکی به صورت الکترونیکی و توسط نرم افزار طراحی شده در تبلت های کارشناسان تصادفات ترسیم و دیگر هیچگونه کروکی کاغذی وجود نخواهد داشت .

    طبق گفته وی این طرح دارای مزایای فوق‌العاده‌ای برای پلیس در استفاده از دیتاهاست و همچنین شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند در پیشگیری از تصادفات ساختگی از این طرح استفاده کنند.

    از مزایای این طرح مواردی چون استعلام آنلاین کلیه اطلاعات راننده وسیله نقلیه صرفا با ارائه کد ملی شامل اطلاعات گواهینامه ای، محدودیت های رانندگی، جرائم و تخلفات، نمرات منفی، اطلاعات بیمه ای وسیله نقلیه(در صورت ارائه دسترسی از سوی بیمه مرکزی) و … می باشد همچنین در این برنامه امکان درج دقیق نقطه وقوع حادثه از طریق GPS، اخذ تصاویر از محل حادثه، خودرو های مقصر و زیاندیده و … و ثبت آنها در این نرم افزار می باشد.

    مورد قابل ذکر با توجه به اینکه این طرح آزمایشی بوده و برای اولین بار اجرا گردیده است و شرکت های بیمه هنوز به این سیستم جهت بررسی کروکی های ترسیمی در پرونده های خسارت دسترسی ندارند مقرر گردیده تا زمان اعطا دسترسی های لازم امکان چاپ و ارسال کروکی های الکترونیکی فراهم گردد.

    به نظر شما مزایا و معایب این طرح چیست؟آیا واقعا در جهت جلوگیری از پرونده های تقلبی موثر می باشد؟به نظر شما در این کروکی چه مواردی باید درج و مد نظر قرار گیرد؟

    فرهاد عظیمی پاسخ داد 2 سال، 6 ماه پیش 7 عضو · 16 پاسخ ها
  • 16 پاسخ ها
  • فرهاد عظیمی

    عضو
    10 اسفند 1399 در 2:03 بعد از ظهر

    به نظر من که طرح خیلی خوبیه. امیدوارم اجرای آزمایشی به سرعت سپری و بعد از رفع ایرادات به سراسر کشور تسری داده بشه. این طرح ها در راستای شفاف سازی و تحول دیجیتاله. حداقل حسنش اینه که مصرف کاغذ رو کاهش می شده. سرعت ارسال اطلاعات رو بالا می بره از ترددهایی که بابت دریافت کروکی و .. هست خودداری می کنه. مکاتبات بین شرکت های بیمه و راهنمایی و رانندگی رو کلی کاهش می ده.

    امیدوارم بیمه مرکزی هم به این کارگروه بپیونده و با تبادل اطلاعات با سایر ارگانها به راه اندازی و سرعت دهی اون کمک کنه.

    بچه ها حواستون هست همه چی داره عوض می شه ها. یه داستانی هست از یکی از نویسندگانی که درباره اینده می نویسه می گه که پسری می ره زیرزمین خونشون یه کتاب پیدا می کنه به باباش می گه این چیه باباش می گه نمی دونم فکر می کنم بهش می گن کتاب برور از بابا بزرگت بپرس. بابا بزرگ می گه این کتابه ما با اینها درس می خوندیم و … بعد از کلاس درس و معلم شیوه اموزش و … میگه و هر چه جلوتر می ره تعجب نوه بیشتر میشه.

    انگار داریم به اون روزا نزدیک می شیم.

    • امیرحسین خداپناهی

      عضو
      11 اسفند 1399 در 9:05 بعد از ظهر

      با سلام واحترام

      ممنونم از نظر ارزشمندتون

      از آنجایی که در جهت اجرای این طرح یک اپلیکیشن طراحی و در اختیار کارشناسان راهور قرار داده شده و این نرم افزار قابلیت انجام تغییرات را دارد ممکنه بفرمایید به نظرتون درج و در نظر گرفتن چه مواردی می تواند در بهبود، تکمیل و کارآمد شدن هرچه بیشتر کروکی های الکترونیکی موثر واقع گردد البته با در نظر گرفتن حداقل زمان جهت ترسیم و جلوگیری از اتلاف وقت و درج اطلاعات غیر ضروری .

  • بهزاد توژان

    عضو
    11 اسفند 1399 در 6:31 بعد از ظهر

    سلام و عرض ادب

    طرح خیلی خوب و جالبیه.

    اگر عوامل محترم انتظامی با صبر و حوصله کروکی‌ها رو تکمیل و ترسیم کنن، اول از همه مسئله خواندن خط افسرها حل میشه😉از طرفی مشکلاتی که شرکت های بیمه با فتوکپی‌های دریافتی دارن(کمرنگی و ناخوانا بودن کروکی ها) رفع میشه، سرعت انتقال اطلاعات بین مراجع انتظامی و شرکت‌های بیمه میره بالا.

    بهتره در اجرایی شدن این طرح به موارد زیر توجه بشه:

    1. در کنار تصاویری که از خودروهای درگیر در حادثه اخذ و در کروکی پیوست میشه، تصاویر راننده‌ها و مصدومین هم تهیه و پیوست بشه👌

    2. تصاویر مدارک مقصر در کروکی پیوست بشه.

    3. امکان رویت کروکی ترسیمی در سایت ناجا با اختصاص کاربری های متفاوت برای شرکت های بیمه فراهم بشه و هر شرکت بیمه با کاربری خاص خودش بتونه وارد بشه و به اطلاعات دسترسی داشته باشه

    4. امکان گفتگو و بارگزاری مستندات بین نیروی انتظامی و شرکت بیمه تو سایت، فراهم بشه تا در صورت هرگونه شبهه ای بتونن با همدیگه تبادل اطلاعات داشته باشن.

    5. بیمه مرکزی هم اطلاعات سامانه سنهاب رو در این طرح به اشتراک بزاره تا شرکت بیمه علاوه بر دریافت کروکی، در همان لحظه تمام اطلاعات اشخاص و خودروهای درگیر در حادثه رو رویت کنه.

    این طرح جلوی خیلی از تصادفات ساختگی مالی و جانی رو می‌گیره و دست بردن در کروکی های ترسیمی هم یه شکل منطقی و قانونی میگیره.

    بزرگترین حسن عملیاتی شدن این طرح زمانی هست که میخواهیم اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث رو به مرجع انتظامی اعلام کنیم❓ممکنه بعضی‌ها فکر کنن آخه چطوری ممکنه❓همانطور که می‌دانید شرکت بیمه در حوادث منجر به جرح یا فوت، بعد از دریافت تصویر برابر اصل شده از کروکی ترسیمی عوامل انتظامی و اطلاع از وقوع حادثه، اقدام به تشکیل پرونده خسارت و صدور اصالت بیمه نامه شخص ثالث مقصر میکنه. حالا فکرش رو بکنید با عملیاتی شدن این طرح در سطح وسیع، شرکت بیمه بلافاصله بعد از ترسیم کروکی، می‌تونه به اون دسترسی داشته باشه و چون مستقیم از سایت ناجا اون رو به صورت اختصاصی دریافت می‌کنه، نیاز به برابر با اصل نداره و اصالت کروکی تایید هست.

    این برای شرکتی مثل شرکت بیمه نوین که داره اصالت بیمه‌نامه را به صورت آنلاین صادر میکنه و در اختیار بیمه‌گذارش قرار میده مثل یک فرصت طلایی هست، چون بیمه نوین می‌تونه بلافاصله بعد از ترسیم کروکی اصالت بیمه نامه رو صادر کنه و اون رو تو سایت ناجا بارگزاری کنه.(این یعنی ارائه خدمت در کمتر از نیم ساعت‼اونم بدون مراجعه بیمه گذار به محل شرکت بیمه‼)

    • امیرحسین خداپناهی

      عضو
      11 اسفند 1399 در 9:07 بعد از ظهر

      با سلام و احترام

      کاملا درست می فرمایید.

      ممنونم از نظر ارزشمندتون

  • امير روستايي

    عضو
    11 اسفند 1399 در 8:25 بعد از ظهر

    بدون ترديد طرح خوبي هست سوال اينجاست ترسيم كروكي الزامي هست يا خير؟ اگر الزاميست با اجراي طرح جلوي خيلي از تخلفات گرفته ميشه و همين يكي از خواسته هاي شركت بيمه هست، يكي از ايرادات ميشه به معطلي بيش از حد طرفين تصادف اشاره كرد(اگر راهور نسبت به افزايش نيرو اقدام نكنه) دليلش هم اين هستش كه درحال حاضر افسري كه به محل تصادف مراجعه ميكنه شايد ٢٠-٣٠٪؜ تصادفات رو كروكي ترسيم كنه ولي با الكترونيكي شدن و البته اجباري شدن ناچار به صرف وقت بيشتر براي هر تصادف خواهد بود، پس بشرط اجباري بودن و سهولت در ترسيم كروكي يا افزايش نيرو جهت رسيدگي به امور ميتونه طرح خوبي باشه.

    اما هستن افرادي كه بعد از تصادف خودشون نسبت به تعيين مقصر اقدام ميكنن بدون گرفتن تماس با پليس پس بهتر هست ابتدا آموزش(فرهنگ سازي اقدامات پس از تصادف) صورت بگيره بعد نسبت به اجرايي كردن طرح فوق اقدام كنن ضمن اينكه متاسفانه برخي از عزيزان راهور بدليل مشغله كاري، دستور از مقامات بالاتر و يا هر دليل ديگه از ترسيم كروكي خودداري نموده و با جابجا كردن مدارك و اعلام شفاهي مقصر حادثه طرفين را به شركت بيمه راهنمايي ميكنن(درصورت اجباري نبودن ترسيم كروكي الكترونيكي)

    • امیرحسین خداپناهی

      عضو
      11 اسفند 1399 در 9:21 بعد از ظهر

      با سلام واحترام

      ممنونم از همراهی شما و ارائه نظرارزشمندتون

      اما در خصوص سوالی که فرمودید در این طرح صرفا نحوه ترسیم کروکی از شیوه ترسیم دستی و کاغذی به شیوه الکترونیکی و انلاین تغییر و اصلاح گردیده و روال رسیدگی به تمامی تصادفات ( هم خسارتی، هم جرحی و هم فوتی) عینا مطابق با قبل می باشد.

      در خصوص ترسیم کروکی الکترونیکی در صورت ثبت تمامی اطلاعات به صورت دستی قطعا موضوعی زمانبر و طولانی خواهد بود اما از آنجایی که این نرم افزار به دیتاهایی همچون استعلام ثبت احوال, استعلام وضعیت گواهینامه، تخلفات رانندگی، نمرات منفی و حتی محدودیت های گواهینامه ای راننده، اتصال آنلاین به سیستم GPS و … می باشد این موارد می تواند زمان ثبت و ترسیم کروکی ها را به حداقل برساند.

      حال سوال اینجاست درج چه آیتم ها و مواردی می تواند به کارآمد بودن هرچه بیشتر این شیوه از ترسیم کروکی کمک کند به نحوی که زمان ترسیم را به حداقل برساند.

  • امید منوچهری

    عضو
    12 اسفند 1399 در 12:30 قبل از ظهر

    سلام

    به نظر بنده برای شروع، الکترونیکی شدن ترسیم کروکی چیز خوبیه و به قول جناب عظیمی باعث کاهش مصرف کاغذ میشه و هم در صورت لینک شدن با بیمه مرکزی ،دسترسی شرکت های بیمه به کروکی سریعتر میشه و نیاز به ارجاع مشتری به راهنمایی و رانندگی و یا مراجع قضایی برای دریافت کروکی و یا تایید اصالت کروکی نیست.(کاهش تردد و کاهش مصرف بنزین)

    اما یک مشکل اساسی وجود داره و مشکل اینجاست که همچنان انسان (مقصر و یا زیاندیده، افسر پلیس و…) به مقدار زیاد دخیل در اعلام حادثه،تایید وقوع و اصالت حادثه،تعیین علت حادثه،تایید محل حادثه و … هست که این موضوع مخاطرات اخلاقی و تبانی رو به دنبال داره.

    پیشنهادم این هست که علاوه بر توسعه زیرساختهای الکترونیکی پلیس و صنعت بیمه و مشارکت بیشتر شرکت های بیمه با بیمه مرکزی و راهور، باید شرکت های خودرو ساز رو ملزم به نصب سیستم CAN در خودرو ها که یکی از کاربردهاش تحلیل رفتار رانندگان هست کنند و حتی بیمه گرها میتونند در تامین بخشی از هزینه های این طرح مشارکت کنند.(از محل کاهش هزینه های خسارت جعلی) البته در تیراژ بالا قیمت این قطعات و نرم افرار مرتبطش کمتر از ۵۰۰ هزار تومن هست که حتی اگه خودروساز ها از مشتری بگیرند، این هزینه به چشم نمیاد.

    با استفاده از این قطعات زمان وقوع حادثه، مکان دقیق وقوع، رفتار راننده ها(راننده مقصر و زیاندیده)، وضعیت فنی خودرو در زمان حادثه و اطلاعات زیاد دیگه ای قابل بررسی و تحلیل هست و حتی در صورتی که پلیس در صحنه حاضر نشه تا حد زیادی اصالت تصادف قابل تایید هست. و زمانی که در کنار این سیستم، پلیس هم با ابزارهای الکترونیک حضور پیدا کنه، دقت و صحت گزارشات بیشتر و امکان انحراف و تقلب کمتر میشه.

    • امیرحسین خداپناهی

      عضو
      18 اسفند 1399 در 10:46 بعد از ظهر

      با سلام و احترام

      کاملا درست میفرمایین ممنونم از نظر ارزشمندتون

      امیدوارم به زودی در کشور ماهم اینگونه امکانات به مرحله اجاره و بهره برداری رسیده تا بتوانیم به نتایجی مطلوب دست پیدا کنیم.

  • محمد صالحی

    عضو
    13 اسفند 1399 در 8:16 قبل از ظهر

    طرح بسیار جالب، اما از ظاهر امر مشخص هستش مانند طرح های دیگر هیچ برنامه ریزی دقیقی وجود نداره ، مانند تمامی طرح هایی که ابتدا افتتاح و سپس آزمون و خطا میشه و در این میان هزینه این آزمون و خطا به عهده شرکت های بیمه و در رده های بعدی مردم خواهد بود، برای مثال ، این طرح نیاز به اطلاعات و زیر ساخت های داره که به دلیل فضای امنیتی همیشگی کشور و عدم امکان افشای اطلاعات قطع به مشکلاتی بر خواهد خورد

  • امیرحسین خداپناهی

    عضو
    7 اردیبهشت 1400 در 5:05 بعد از ظهر

    ضمن عرض تقدیر و تشکر از تمامی اساتید و سروران ارجمند

    در خصوص بحث کروکی های الکترونیک 1 مورد از نوع سازشی و 1 مورد از نوع غیر سازشی تهیه کردم که برای شما عزیزان بارگزاری می کنم خوشحال میشم نظراتتون را در خصوص ایردات، مزایا و یا معایب این نوع از کروکی بدانم.

    ممنونم

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      14 اردیبهشت 1400 در 5:44 بعد از ظهر

      ممنون آقای خداپناهی عزیز @Amirpanahi
      خیلی جالبه. اگر اطلاعات از بانک های اطلاعاتی واکشی میشه که باید گفت خیلی عالیه ولی اگر دستی تکمیل میشه جای بحث داره.
      یه چند مورد اصلاح نگارشی دیدم که با توجه به اینکه جنابعالی با اونها در ارتباط هستین بد نیست بهشون خبر بدین
      1. به جای نام شرکت بیمه گر نوشته نام شرکت بیمه گذار
      2. در قسمت ادرس هم معصومه رو اشتباه نوشته که البته زیاد مهم نیست.
      کاش به این کروکی ها چند تا عکس هم پیوست بشه.

      • امیرحسین خداپناهی

        عضو
        18 اردیبهشت 1400 در 9:35 بعد از ظهر

        باسلام و احترام

        ضمن تقدیر و تشکر از حسن توجه و دقت حضرتعالی

        در خصوص درج اطلاعات باید خدمتتون عرض کنم تماما از بانک اطلاعاتی و با درج کد ملی شخص قابل استخراج و به صورت دستی ثبت نمیگردد

        در مورد ایرادات نگارشی هم موارد به ایشان اعلام گردیده

        در مورد تصاویر نیز جزو ایتم های اجباری هنگام ترسیم کروکی بوده و حتما می بایست چند مورد عکس از حادثه تهیه و بارگزاری گردد ولی متاسفانه تاکنون به پیوست کروکی ها ارسال نگردیده است

        ممنونم از شما و انتقادات ارزشمندتان

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    13 اردیبهشت 1400 در 2:09 بعد از ظهر

    سلام

    مرسی از پیگیر و اطلاع رسانی شما .

  • بهزاد توژان

    عضو
    19 اردیبهشت 1400 در 5:46 بعد از ظهر

    دوستان من کروکی های پیوست رو بررسی کردم و میشه گفت نسبت به کروکی هایی که افسران راهور به صورت دستی ترسیم می کنن خیلی بهتره و اگه حوصله داشته باشن و به طور کامل تکمیل کنن، خیلی عالیه میشه

    • امیرحسین خداپناهی

      عضو
      27 تیر 1400 در 3:27 بعد از ظهر

      با سلام و احترام

      ضمن عرض تقدیر و تشکر از نظر ارزشمندتان با توجه به پیگیری های صورت گرفته و اصلاعی که دارم خوشبختانه در این نوع از کروکی درج خیلی از آیتم ها به صورت اجباری بوده و کابر ثبت امکان خالی گذاشتن آن ایتم را ندارد که این خود یکی از نقاط قوت این نوع از کروکی ها می باشد.

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    3 آبان 1400 در 10:51 بعد از ظهر

    پرداخت خسارت تصادف در کروکی های الکترونیکی چگونه است؟

    سردار هادیانفر ،رئیس پلیس راهور :

    🔹کروکی در تبلت ترسیم می شود.

    🔹تا 2 ماه دیگر اطلاعات الکترونیکی می شود.

    🔹یک پیامک به مقصر و دیگری به غیر مقصر ارسال می شود.

    🔹خسارت بدون حضور افراد قابل پرداخت است.

    🔹کارشناسان بیمه با مشاهده فیلم تصادف و تصاویر، خسارت را برآورد می کنند.

    برای مشاهده فیلم اینجا کلیک نمایید.👇

    http://sib.social/members/farhadazimi/activity/8125/

Log in to reply.