پاسخ‌های داده شده در تالارگفتمان

Page 1 of 2
  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    25 بهمن 1402 در 11:34 بعد از ظهر در پاسخ به: روش محاسبه دیه دوم و تعدد دیات در آئین نامه 98

    با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان

    به نظر من هم روش اول محاسبه درسته.فقط با توجه به تبصره ۲ چون دیه ۵۰درصد افزایش داشته سرمایه پوشش تعدد دیات هم ۵۰ درصد افزایش پیدا میکنه و مبلغ قابل پرداخت میشه(۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰+۶.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰=۱۵.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰)

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    27 دی 1400 در 11:31 بعد از ظهر در پاسخ به: خسارت ناشی از باز نشدن کیسه هوای خودرو

    سلام دوستان عزیز

    به نظر من هم با توجه به اصل جانشینی که میگه:

    در مواردی که حادثه مسئول مشخصی دارد، خسارت توسط بیمه‌گر جبران شود و سپس بیمه‌گر از حقی که بیمه‌گذار در مقابل مسئول حادثه دارد استفاده نماید، بنابراین با پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر، حقوق بیمه‌گذار در مقابل مسئول خسارت به بیمه‌گر واگذار می‌گردد و بیمه‌گر می‌تواند اقدام‌های لازم را جهت وصول مبلغ خسارت از مسئول حادثه به عمل آورد.

    تو این حادثه هم که شما می‌فرماید علت حادثه عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی از سوی رانندگان اعلام شده، پس مقصر دیگه ای نیست که شرکتهای بیمه بخوان ازش خسارت پرداختی رو ریکاوری کنن.

    حالا اگه شرکت بیمه‌ای بخواد شرکتهای خودروساز رو مقصر کنه و ازش ریکاوری کنه چه میزان یا درصدی رو باید ریکاوری کنه؟

    ماده 16 قانون بیمه شخص ثالث و تبصره ش میگه:

    ماده16ـ چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمه‌گر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیان‌دیده می‌تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص می‌شود به مسببان ذی‌ربط مراجعه کند.

    دستگاههای ذی‌ربط مجازند مسؤولیت ‌کارکنان خویش را در قبال مسؤولیت‌های موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تحت اختیار، بیمه کنند.

    تبصره ـ در صورتی‌که حسب نظریه افسران موضوع ماده (17) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقص راه، وسیله نقلیه یا عامل انسانی مؤثر در بروز تصادف اعلام شود در صورت اعتراض ذی‌نفع، موضوع حسب مورد به کارشناس یا هیأت کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات با نظر دادگاه ارجاع می‌شود.

    حالا سوال اینجاست که شرکتهای بیمه میتونن از طرف رانندگان خودرو از شرکتهای خودروساز شکایت کنن یا نه؟

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    18 اردیبهشت 1400 در 10:11 بعد از ظهر در پاسخ به: برخورداری دختر بیوه از مستمری پدر

    با سلام

    من فکر میکنم در خصوص این سوال میشه به این ماده قانونی اشاره کرد:

    ماده۴۸ «قانون حمایت خانواده»ـ میزان حقوق وظیفه یا مستمری زوجه دائم متوفی و فرزندان و سایر وراث قانونی وی و نحوه تقسیم آن در تمام صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری ، تأمین اجتماعی و سایر صندوقهای خاص به ترتیب زیر است:

    مطابق بند 3 ماده 48 ، «فرزندان اناث در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور تا سن بیست سالگی و بعد از آن منحصراً، درصورتی که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، حسب مورد از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.» بنابراین، شرط دریافت مستمری بازماندگان برای فرزندان دختر، نداشتن شغل یا شوهر است و قانون، محدودیتی بابت ازدواج یا اشتغال قبلی در نظر نگرفته است.

    پس با استناد به این ماده احتمالا بهشون تعلق بگیره

    با سپاس

  • با سلام و احترام

    ممنون از جناب رستمیان عزیز بابت مطلب بسیار جالب و آموزنده

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    21 فروردین 1400 در 11:40 قبل از ظهر در پاسخ به: درس‌هایی که باید از حادثه کشتی Ever Given آموخت

    با سلام و احترام

    ممنون از سرکار خانم پناهی بابت مطلب بسیار جالب و آموزنده

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    16 فروردین 1400 در 11:31 قبل از ظهر در پاسخ به: فرانشیز گواهینامه در خسارت های بدنه

    با سلام و احترام

    به نظر بنده هم برای رعایت حقوق بیمه گذار کسر فرانشیز گواهینامه در اینگونه موارد صحیح نیست.

  • با سلام و احترام

    بنده با نظر دوستانی که با در نظر گرفتن مجموع دیات موافقن هم نظر هستم و برای دلیلش هم باید از دو جنبه به قضیه نگاه کنیم یکی از جنبه فقه و دیگری از جنبه قضایی

    اول از نظر فقه باید بگیم که اکثر فقها با تنصیف دیه موافقن و برای محاسبه دیه هم به این روایت که در کتاب وسائل الشیعه ذکر شده استناد کردن:

    ابان بن تغلب گوید، به امام صادق (ع) عرض کردم، نظر شما در مورد مردی که انگشت زنی را قطع کرده است، چیست؟ امام فرمود، عشر دیه یا ده شتر باید بدهد. گفتم حکم دو انگشت چیست؟ فرمود، یک پنجم دیه با بیست شتر باید بدهد. گفتم، حکم سه انگشت، چیست؟ فرمود، سی شتر باید بدهد، گفتم، حکم چهار انگشت چیست؟ فرمود، بیست شتر باید بدهد، گفتم، پاک و منزه است خدا! چگونه باید برای سه انگشت، سی شتر بدهد اما باید برای چهار انگشت، بیست شتر بدهد. ما وقتی در عراق بودیم، برائت می جستیم از کسی که این حرف را می زد و می گفتیم،سخن شیطان است. امام فرمود، ای آبان، آرام باش. این حکم رسول خداست که دیه زن و مرد تا ثلث مساوی است و وقتی به ثلث رسید، دیه زن نصف می شود. ای ابان، تو قیاس میکنی و هرگاه در سنت، قياس شود، دین از بین می رود.

    دوم از نظر قضایی هم می شه به نظریه شماره 1643 اداره قوه قضاییه استناد کرد:

    در صورتی که جراحت های وارده بر زن از طرف یک نفر و در یک زمان و یا در زمانهایی که عرفا زمان واحد محسوب می شود وارد شود دیه مجموع باید در نظر گرفته شود و در این صورت دیه جرح تا میزان یک سوم دیه کامل با مرد یکسان و مساوی است و از آن به بعد دیه زن نصف دیه مرد خواهد بود. اما اگر هر جراحت توسط یک نفر دیگر یا مجموعا توسط یک نفر اما در زمان های مختلف واقع شده باشد دیه هر کدام باید به طور مستقل منظور شود و ادله تنصیف شامل این موارد که قبلا دیه مستقر شده است نمی گردد.

    و همچنین به رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور به شماره 683 مورخ 1384/10/13 استناد کرد:

    بر طبق ماده 367 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعاً مقدار خاصی به عنوان دیه برای آن تعیین نشده باشد جانی باید ارش بپردازد و در فصول مختلف باب نهم قانون مرقوم ، مربوط به دیه اعضا ارش ( دیه غیر عمد ) به عنوان مجازات قانونی مکرراً مورد عنایت قانون گذار واقع شده و در ماده 474 این قانون نیز مترادف با دیه ذکر گردیده است لذا به نظر اکثریت اعضای هیأت عمومی وحدت رویه قضایی دیوان عالی کشور در مواردی که جمع صدمات وارده بر اناث ، ناشی اسبب واحد بوده و مجموع دیه مقدر و ارش زاید بر ثلث دیه کامل مرد مسلمان گردد در احتساب آن مقررات ماده 301 قانون مجازات اسلامی ملاک عمل خواهد بود و رأی شعبه هشتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی در حدی که با این نظر موافقت دارد صحیح و منطبق با موازین قانونی تشخیص می گردد .

    این رآی برابر ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری ، در موارد مشابه برای دادگاه ها و شعب دیوان عالی کشور لازم الاتباع است .

    هیأت عمومی دیوان عالی کشور

    با سپاس

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    19 بهمن 1399 در 2:54 بعد از ظهر در پاسخ به: سهم بیمه گر و بیمه گذار از خسارت بازیافتی

    با سلام و احترام

    من با نظر آقای رئوفی موافق نیستم که مبلغ پرداخت شده و هزینه بیمه گری رو کم کنیم و مابقی به زیاندیده پرداخت بشه.

    با توجه به اینکه میزان خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت شده و ارزش ریالی زمان پرداخت و زمان فروش متفاوت است در نتیجه به نظر بنده باید 750 واحد پرداخت شده و 100 واحد هزینه بیمه گری از مبلغ کل کم بشه که میمونه 2150 واحد و این مبلغ به نسبت بین بیمه گذار و بیمه گر تقسیم بشه.

    حال سوال اینه که این نسبت رو چگونه به دست بیاریم که بهتره دوستان دیگه هم نظراتشون بگن.

    باسپاس

  • با سلام

    با توجه به ماده 2 بند 5 که مورد بیمه رو اینطور معرفی کرده

    5- موضوع بيمه : وسيله نقليه زميني است كه مشخصات آن در اين بيمه نامه درج شده است . لوازمي كه مطابق كاتالوگ وسيله نقليه بيمه شده به خريدار تحويل و ،يا در بيمه نامه درج شده است، نيز جزو موضوع بيمه محسوب مي شود.

    و ماده 3 بند 3 که خسارتهای تحت پوشش رو به این صورت اعلام کرده:

    3- در صورتي كه موضوع بيمه دزديده شود و <b class=””>يا در اثر عمل دزدي يا شروع به دزدي به وسيله نقليه و ،يا وسايل اضافي آن كه در بيمه نامه درج شده است، خسارت وارد شود.

    به نظر من سرقت جزئی قطعات خودرو قابل پرداخت میشه و پوشش اضافی، سرقت درجای قطعات برای اون قسمت که تو هر دوتا بند به این صورت اشاره شده می باشد:

    یا وسایل اضافی که در بیمه نامه درج شده است.

  • با سلام

    ضمن تشکر و احترام به نظرات همه دوستان و اساتید محترم بنده هم به عنوان کوچکترین عضو گروه با نظر آقای رستمیان عزیز موافقم و همچنین از جناب الفتی بزرگوار بابت توضیحات جامع و کاملشون ممنونم.🙏

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    26 دی 1399 در 10:43 بعد از ظهر در پاسخ به: مرور زمان

    سلام

    به نظر من هم مشمول مرور زمان میشه.ولی در خصوص سوال جناب عظیمی با توجه به ماده 50 بیمه تامین اجتماعی فکر نمی کنم کارفرما بتونه همچین ادعایی داشته باشه.

    ماده 50: مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تأخیر و جریمه های نقدی که ناشی از اجرای این قانون یا قوانین سابق بیمه های اجتماعی و قانون بیمه های اجتماعی روستائیان باشد، همچنین هزینه های انجام شده طبق مواد 66 و 90 خسارات مذکور درمواد 98 و 100 این قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرابوده و طبق مقررات مربوط به اجرای مفاد اسناد رسمی به وسیله مأمورین اجرای سازمان قابل وصول می باشد. آئین نامه اجرائی این ماده حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون از طرف سازمان تهیه و پس از تصویب وزارت رفاه اجتماعی و وزارت دادگستری به موقع اجراء گذارده خواهد شد. تا تصویب آئین نامه مزبور مقررات این ماده توسط مأمورین اجرای احکام محاکم دادگستری براساس آئین نامه ماده 35 قانون بیمه های اجتماعی اجراء خواهد شد.

  • با سلام

    با توجه به نوع سوال فکر میکنم منظور همون خسارت بیمه بدنه باشه که مطابق با آیین نامه ۵۳ ميزان استهلاك براي قطعات تعويضي به جز شيشه ها و شيشه چراغها از شروع سال پنجم توليدوسيله نقليه به بعد براي هر سال 5 درصد و حداكثر 25 درصد خواهد بود.

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    20 دی 1399 در 1:04 بعد از ظهر در پاسخ به: نحوه محاسبه حق بیمه شخص ثالث قطار

    با بررسی های کوچکی که من کردم بعضی چیزا رو باید مد نظر قرار بدیم

    طبق بند ث از ماده 1 بیمه شخص ثالث که وسایل نقلیه را اینچنین معرفی می کند:

    وسیله نقلیه: وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی شهری و بین شهری و واگن متصل یا غیرمتصل به آن و یدک و کفی (تریلر) متصل به آنها

    پس باید مسائلی رو هم در خصوص لوکوموتیو و هم واگنها بررسی کنیم:

    لوکوموتیو:

    نوع کاربری: تا اونجایی که من خوندم چند نوع لوکوموتیو داریم

    لولوموتیو اصلی : لوکوموتیوی که برای باربری و مسافربری مورد استفاده قرار می گیره

    لوکوموتیو مانوری : لوکوموتیوی که برای جابجایی واگنها و تعمیرات در ایستگاههای قطار هست

    که ریسک هر کدوم متفاوت می باشد.

    مشخصات فنی لوکوموتیو:

    سال ساخت لوکوموتیو

    توان موتوری لوکوموتیو:مثل خودروهای سواری که حجم موتور در نظر گرفته می شود در لوکوموتیو نیز باید توان آن در نظر گرفته شود که لوکوموتیو حداکثر تا چه میزان قدرت کشش واگن دارد.(واگن باربری و مسافربری در نظر گرفته شود)

    نوع لوکوموتیو:دیزلی ، برقی و …

    نوع محموله ای که توسط لوکوموتیو جابه جا می شود.

    واگنها:

    نوع واگن: باربری یا مسافربر

    ظرفیت واگن: از نظر تعداد مسافر و میزان بار

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    19 دی 1399 در 9:55 بعد از ظهر در پاسخ به: محدودیت و ممنوعیت رانندگی

    دقیقا منم با نظر جناب ملکی موافقم.🙏

  • سلام جناب کاظم پور.میشه کل بخشنامه رو هم بزارید.ممنون

  • البته اگر دقیق تر بخوایم بگیم به نظرم خسارت خودرو زیان‌دیده رو مطابق با ماده ۸ حساب میکنیم بعد اگر از سقف تعهدات چیزی باقی بمونه تخصیص می‌دیم به خسارت موبایل

  • سلام.میزان خسارت با توجه به تبصره ماده ۸ قابل پرداخت هس.به نظرم تفاوتی هم نمی کنه خودرو مقصر آزارا باشه یا ۴۰۵.

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    7 دی 1399 در 11:58 بعد از ظهر در پاسخ به: ادعای دیه پس از چند سال

    سلام.همونجور که جناب آرام فر فرمودند اگر پزشکی قانونی و مراجع قضایی اصل حادثه رو تایید کنند در تعهد بیمه گر هست و خسارت باید با توجه به تاریخ قطعیت دادنامه و سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت بشه.

  • اگر زیان‌دیده ثابت کند که موبایل نیز در این حادثه آسیب دیده میتواند مطالبه خسارت نماید و در تعهد بیمه گر می باشد البته با رعایت تبصره ماده 8

  • 633ad2daf29e3 bpthumb

    محمدرضا یزدانی

    عضو
    7 دی 1399 در 11:24 بعد از ظهر در پاسخ به: محدودیت و ممنوعیت رانندگی

    سلام.جناب عظیمی اگر من متوجه شده باشم شما می‌فرمایید یک نفر که گواهینامه اش توقیف شده چون رانندگی بلده یا راننده ماهری هست رانندگی کردنش اشکال ندارد.ولی اصل قضیه اینه که یه نفر بخاطر تخلف یا تخلفاتی که انجام داده از رانندگی منع شده ولی با این نظریه دوباره داره ازش حمایت میشه.

Page 1 of 2