پاسخ‌های داده شده در تالارگفتمان

Page 20 of 22
  • تهدید تورم برای قیمت‌ مسکن

    💥 تورم آذر ماه مسکن منفی شد و تعداد معاملات نیز به ۲۷۰۰ فقره رسید که به جز ماه‌های فروردین، دست‌کم در ۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. چرخه‌های مسکنی پدیده شناخته شده‌ای است و معمولا به‌طور متناوب دوره‌های رونق و رکود در بازار مسکن تجربه می‌شود که مجموعا ۵ تا ۶ سال به طول می‌انجامد

    .منبع خبر فوری

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    28 دسامبر 2020 در 4:27 ب.ظ در پاسخ به: محدودیت و ممنوعیت رانندگی

    نه با این قطعیت. عرض کردم چندان هم نادرست نیست. و دو تا دلیل دارم. یکی همون موردی بود که بهش پرداختم و آخرش سوال نظر شما ها رو پرسیدم و نتیجه گیری نکردم. دلیل دومم سیر تحول مسئولیت مدنی در دنیاست. یه کتابی هست به اسم فلسفه مسئولیت مدنی نوشته دکتر بادینی استاد دانشگاه تهران. کتاب خوبیه. در قسمت سیر تحول مسئولیت میاد می رسه به قرن حاضر و میگه که در این عصر بعد بازدارندگی مسئولیت جای خودش رو به بعد جبران خسارت داده. یعنی چی یعنی اینکه آهای بیمه تو دنبال این نباش که با وضع مقررات نقش ناظر ایمنی رو بگیری. این وظایف یه کس دیگه هست. تو وظیفه ات جبران خسارته و سعی کن وظیفه خودت رو درست انجام بدی.

    این نوع تفکر که در دوره معاصر طرفداران زیادی پیدا کرده نتیجه اش این شده که شدت مجازات های کیفری رو افزایش دادن . مثلا به ماده 174 تا 180 قانون کار نگاه کنید. پدر در میاره. در واقع قانون گذار داره میگه بیمه تو کارت به مقررات ایمنی نباشه من خودم پوست طرف رو می کنم تو خسارت رو بده. به نظر شما انصافه که کارفرمایی که مقررات ایمنی رو رعایت نکرده هم خسارتش از محل بیمه نامه داده نشه و هم این مجازات ها براش در نظر گرفته بشه؟ حالا اگر با این نظریه موافق باشین باید در خصوص گواهینامه هم کوتاه بیایید. به عبارت دیگه قانونگذار می گه کسی که مقررات راهنمایی رانندگی رو رعایت نکنه من می دونم و اون ولی شما به وظیفه جبران خسارتت عمل کن.

    حالا لطفا این دو تا نظر رو بزارین کنار هم ببینین چی میشه. یه نکته دیگه مونده که در پست بعدی می گم.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    27 دسامبر 2020 در 11:20 ب.ظ در پاسخ به: نمونه بيمه نامه باربري براي سال 1320
  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    27 دسامبر 2020 در 10:21 ب.ظ در پاسخ به: محدودیت و ممنوعیت رانندگی

    @omidmanoochehri
    @malekimostafa
    به نظر من چنین نظراتی چندان هم نادرست نیست و ریشه در اصول و قواعد فقه داره که یک رگ سیستم حقی کشور ماست. یادمه در یکی از درسامون می خوندیم که صفات دو دسته هستن برخی با پیش اومدن شرایط خاصی از بین می رن ولی برخی دیگه برای همیشه موندگارن. مثلا اگر فردی به خاطر راستگو بودن بهش صفت صادق دادن به این معنی نیست که این فرد تا همیشه راستگو خواهد ماند، کافیه یکی دو بار دروغ بگه و مردم متوجه بشن. ولی کسی که در محله مثلا به ابراهیم نجاز معروفه اگر دست از نجاری هم برداره و مثلا نانوا بشه بازم مهارت نجاریش از بین نرفته. جالب اینکه این فرد حتی اگه دو دستش هم قطع بشه باز مردم بهش میگن ابراهیم نجار. حالا باید دید رانندگی از کدوم جنسه. اگر مثل راستگوییه با توقیف یا ابطال راننده دیگه مثل اینه که اون فرد رانندگی بلد نیست. ولی اگه مثل دومیه هزاربارم که این گواهینامه توقیف باشه همچنان اون فرد دارای مهارت رانندگی هست. به نظر اونایی که این نظر مشورتی رو دادن معتقدن رانندگی مثل نجاریه. نظر شما چیه؟

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    25 دسامبر 2020 در 8:31 ب.ظ در پاسخ به: بیمه ریسکهای سایبری

    @underwriter

    ممنون راشد عزیز، مطلب بسیار مفیدیه، اگر موافق باشین مدیریت شاب در بخش مقالات منتشر کنند.

  • ميشه خواهش كنم بند يك رو كه گفتين (۱. پیشنهادی که مطرح میشود ، میتوان با ایجاد یک سامانه یکپارچه و متمرکز
    درمان و دسترسی ان به شرکتهای بیمه گر ، بیمه گذاران را کنترل نمود .) بيشتر توضيح بدين. ممنون

  • من در خصوص اين قسمت از صحبت شما بحث دارم كه گفتين (حال به موضوع مورد بحث برگردیم، اگر این دو شرط با هم و به طور همزمان اعمال شود به این نتیجه خواهیم رسید که بیمه گر عملا برای خسارات مازاد بر 000ر000ر000ر20 ریال یا دو میلیارد تومان تعهد خواهد داشت چرا که 10 درصد بیست میلیارد ریال معادل 000ر000ر000ر2 ریال(حداقل شرط دوم) خواهد بود. در نتیجه بیمه گر با قید نمودن این عبارت برای فرانشیز، خسارت های قابل پرداخت کمتر از 000ر000ر000ر20 ریال را از تعهد خود خارج می نماید و در صورتی که خسارت بالغ بر 000ر000ر000ر20 ریال باشد شرط اول یعنی 10 درصد را اعمال می نماید و از کل مبلغ خسارت کم می کند.)

    شايد نتونستم متوجه منظور شما بشم چون به عقيده من اينطور نيست كه بيمه گر خسارت هاي زير بيست ميليارد ريال رو قبول نكنه. فرض كنيد خسارت ده ميليارد ريال باشه. ما دو تا عدد حساب مي كنيم يكي ده درصد اون رو كه ميشه يك ميليارد ريال يكي هم حداقل فرانشيز ريالي رو كه ميشه دو ميليارد ريال. حالا دو ميليارد ريال رو مي زنيم و در نتيجه هشت ميليارد ريال از خسارت رو مي ديم.

  • و اما در خصوص قوانین حاکم بر این دو. همونطور که می دونین بیمه شخص ثالث تابع قانون «بیمه اجباری خسارت وارد به شخص ثالث ناشی از حوادث وسیله نقلیه موتوری» که در سال 1395 تصویب شده است. بر اساس این قانون

    1- همین که حادثه ناشی از وسیله نقلیه موتوری باشه، باید به زیاندیده خسارت پرداخت بشه.

    2-خریدن این بیمه نامه برای هر کس که وسیله نقلیه داره یا استفاده می کنه اجباری

    3- تقریبا میشه گفت هیچ شرط و شروط و استثنائی ندارد(انقدر که استثناعاتش کمه وبی اهمیت)

    4- با در نظر گفتن تعهدات صندوق میشه گفت سقف این بیمه نامه بی نهایته.

    5- حق بیمه اش رو بیمه گر تعیین نمی کنه و خیلی ویژگی های دیگه که می تونین در قانون مذکور ببینین.

    اما عمده قوانین حاکم بر مسئولیت در سایر بیمه نامه قانون بیمه مسئولیت مصوب 1339 و قانون مجازات اسلامی 1392 و قانون مدنی هست. که تقریبا میشه گفت هیچ کدام از ویژپی های بالا رو نداره.

    این بحث ادامه دارد.

  • امیدوارم درست متوجه پرسش شما شده باشم.

    اولین چیزی که باید همین جا گفته بشه تا بعدن کارمون رو راحت تر بکنه اینه که بیمه شخص ثالث دیگه جزو بیمه های مسئولیت نیست. تا سال 1395 اسم قانون با بیمه مسئولیت شروع می شد ولی از سال 1395 این کلمه از ابتدای اسم قانون برداشته شد. البته این فقط تغییر نام خالی نبود بلکه نوع بیمه نامه هم دیگه عوض شد. تا اون زمان در این بیمه نامه مسئولیت دارنده/راننده بیمه می شد ولی از سال 1395 در واقع این شخص ثالث هست که در این بیمه نامه بیمه شده یعنی همون کسی که یه روزی قراره زیاندیده بشه. البته نم ی توان منکر این شد که در این بیمه نامه همچنان مسئولیت راننده/دارنده هم بیمه هست. فرقش می دونین چیه؟ اینه که در بیمه شخص ثالث در یک تصادف چه راننده مسئول باشه چه نباشه باید خسارت زیاندیده رو داد چون این دیگه بیمه شخص ثالثه. برای اینکه این موضوع بهتر برامون جا بیفته می تونید برید مقاله اینجانب با عنوان بیمه شخص ثالث راننده محور یا خودرو محور رو مطالعه بفرمایید. اینم لینکش

    http://sib.social/%d8%a8%db%8c%d9%85%d9%87-%d8%b4%d8%ae%d8%b5-%d8%ab%d8%a7%d9%84%d8%ab%d8%9b-%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%85%d8%ad%d9%88%d8%b1-%db%8c%d8%a7-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d9%85%d8%ad%d9%88/

    در سایر رشته ها مثل مسئولیت و مهندسی (بخش مسئولیتش) اولاً موضوع بطور خالص بیمه مسئولیت هست ثانیا بسته به نوع فعالیت بیمه گذار( بخصوص در بیمه مسئولیت) باید دید مبنای مسئولیت در قوانین جاری کشور چیه. مثلا فرض کنید یک بیمه نامه مسئولیت حرفه ای پزشکان صادر کرده ایم. مسئولیت پزشک در قوانین ایران بر اساس نظر غالب بر مبنای نظریه تقصیر هست. یعنی تا تقصیر یا قصور پزشک ثابت نشه مسئول نیست ولی بر اساس عرف جاری کشور مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان نظریه خطر هست یعنی فرض بر اینه که کارفرما مسئوله مگر اینکه خلافش رو بتونه ثابت کنه. (البته اختلاف نظر وجود داره)

    سوال شما نیاز به بحث مفصل داره فعلا تا اینجا رو گفتم بقیه اعضا هم بیان نظر بدن باز میام و جواب می دم. آخرین یلدای قرن چهارده تون مبارک.

  • @Torki.m

    به نظرتون این سه تا بیمه نامه مناسب این موضوع می تونه باشه؟

    1- بیمه نامه مسئولیت حرفه ای مدیران و سرپرستان D&O

    2- بیمه نامه مسئولیت اشتباه و خطا E&O

    3- بیمه نامه صداقت و امانت کارکنان

    کسی راجع به این سه تا بیمه نامه اطلاعاتی داره باهامون به اشتراک بزاره. شاید یه راهی برای پاسخ سوال خانم ترکی پیدا کنیم.

    • @Torki.m

      برای اینکه دوستان دیگه هم وارد بحث بشن پیشنهاد می کن هر کس اطلاعاتی راجع به این سه تا بیمه نامه داره به اشتراک بزاره تا ببینیم کدام برای این کار مناسبه. برای شروع خودم چند خط را جع به بیمه نامه E&O می نویسم.

      What Is Errors and Omissions Insurance?

      Errors and omissions insurance (E&O) is a type of professional liability insurance that protects companies, their workers, and other professionals against claims of inadequate work or negligent actions.

      بیمه خطا و غفلت چیست؟

      بیمه خطاها و عفلت (E&O) نوعی بیمه مسئولیت حرفه ای است که از شرکت ها ، کارکنان آنها و سایر متخصصان در برابر ادعای مبنی بر کار ناکافی یا اقدامات سهل انگارانه محافظت می کند.

      Errors and omissions insurance often covers both court costs and any settlements up to the amount specified by the insurance contract. This kind of liability insurance is generally required for professional advice-giving or service-providing businesses.

      بیمه خطا و غفلت غالباً هم هزینه دادرسی و هم هرگونه خسارت های مالی را تا میزان تعیین شده در قرارداد بیمه پوشش می دهد. این نوع بیمه مسئولیت معمولاً برای مشاغل مشاوره دهنده یا ارائه دهنده خدمات حرفه ای مورد نیاز است.

      Anyone who provides a service requires E&O insurance including financial services, insurance agents, doctors, lawyers, and wedding planner, consultant, financial adviser, or a lawyer..

      هرکسی که خدمتی ارائه دهد از جمله خدمات مالی، نمایندگان بیمه، پزشکان، وکلا و برنامه ریزان عروسی، مشاور ، مشاور مالی ، یا وکیل به بیمه E&O نیاز دارد.

      Let’s say a company that hosts servers used by third parties for data purposes is breached by hackers who gain access to proprietary information and client data. The companies affected by the hack then sue the server-hosting company for damages for inadequate security. The server-hosting company has an E&O insurance policy and reviews it to see what the policy does and does not cover.

      فرض کنید شرکتی که خدمات میزبانی سرورهای حاوی داده ها ارائه می دهد، مورد حمله هکرها قرار گرفته و اطلاعات خصوصی مشتریان به دست هکر ها افتاده باشد. سپس شرکت هایی که تحت تأثیر این هک قرار گرفته اند از شرکت میزبان سرور شکایت کنند. با این ادعا که دلیل آن خسارت، امنیت ناکافی سیستم های میزبان بوده است. شرکت میزبان سرور دارای بیمه نامه E&O است بررسی می کند تا ببیند این بیمه نامه چه چه مواردی را پوشش می دهد و چه مواردی را پوشش نمی دهد.

      To the company’s benefit, its errors and omissions policy is robust and covers such situations. The insurance company pays for the legal expenses involved in the court case against multiple companies. It also pays for any monetary damages rendered by the courts or settled in arbitration.

      از شانس این شرکت، بیمه نامه خطا و عفلت این شرکت بیمه نامه خوبی است و چنین شرایطی را پوشش می دهد. شرکت بیمه هزینه های حقوقی مربوط به پرونده قضایی علیه چندین شرکت را پرداخت می کند. همچنین هر خسارت مالی که توسط دادگاه ها محکوم یا در داوری تعیین شود را نیز پرداخت می کند.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    19 دسامبر 2020 در 4:12 ب.ظ در پاسخ به: وضعيت خسارت حوادث خارج از كابين آسانسور

    در نگاه کلی به نظر من این حادثه ناشی از آسانسور تلقی میشه و نباید این رو خارج از آسانسور دانست زیرا همانطور که در توضیحات معاون عملیات هم می بینیم نقص فنی اسانسور در این حادثه نقش داشته.

    در خصوص اینکه ایا از محل بیمه نامه اشسانسور قابل پرداخت هست یا نه اول باید بیمه نامه، شرایط عمومی و خصوصی رو دید تا بشه اظهار نظر کرد.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    18 دسامبر 2020 در 10:01 ب.ظ در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ای

    دوستان براي اينكه بحث به انحراف كشيده نشده يك توضيح بدم. ما در اين بحث بيشتر دنبال معناي واژه تهاجم هستيم كه در شرايط عمومي بيمه بدنه خودرو جزء استثنائاته. زياد به دنبال تفاوت كلمه هاي تهاجم و هجوم نيستيم. هر چند توضيح در اين خصوص هم مي تونه مفيد باشه. سپاسگزارم.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    12 دسامبر 2020 در 4:44 ب.ظ در پاسخ به: عقد قرارداد شرکتهای بیمه گر و کارگزاران

    @Hamidrezacheraghalipour

    آقای چراغعلی پور سلام. به نظر شما همین آزادی عمل خودش مزیت نیست. چرا باید یک شرکت بیمه این اختیار رو نداشته باشه که با یک کارگزار متناسب با شرایطش قراردادی متفاوت از کارگزار دیگه ببنده؟ و همین طور متناسب با میزان پرتفویی که احتمال میده اون کارگزار بیاره تضامین دریافت کنه که فردا بتونه جوابگوی مردم باشه؟

  • در سیستم هایی مثل کشور ما که معمولا فرد به اعتبار حرفه ای خود ارزشی قائل نیست این موضوع صادق است. نمونه آن بیمه نامه ایه که چند سال پیش شرکت بیمه م برای ممیزان مالیاتی زده بود. ولی ما می خواهیم فعلا از بعد تئوری ببینیم این کار بیمه میشه یا نه. بعد ببینیم اگر بیمه میشه چه بیمه ایه و چه شرایطی داره.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    20 دسامبر 2020 در 3:42 ب.ظ در پاسخ به: وضعيت خسارت حوادث خارج از كابين آسانسور

    در خصوص سهل انگاری که اگر در نهایت در نظر کارشناس رسمی دادگستری یا ارزیاب رسمی بیمه یا نهایتا در رای دادگاه درصدی به عنوان درصد قصور اون شخص در نظر گرفته بشه، اون بخش از محل بیمه نامه قابل پرداخت نیست.

    اگر درست متوجه شده باشم سوال در خصوص اینه که با توجه به اینکه در بیمه نامه معمولا نوشته میشه حوادث خارج از کابین اسانسور استثناست، حالا این حادثه خارج کابینه یا نه. باز خانم ترکی می تونه توضیحات بیشتری بده.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    13 دسامبر 2020 در 9:05 ق.ظ در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ای

    سلام. چشم حتما مطرح می کنم.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    13 دسامبر 2020 در 8:27 ق.ظ در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ای

    سلام. سپاس. به روی چشم.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    11 دسامبر 2020 در 9:38 ق.ظ در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ای

    جناب اقای علیجانی عزیز سلام
    در بخش استثنائات شرایط عمومی بیمه بدنه خودرو (آیین نامه شماره 53) به هجوم یا تهاجم اشاره شده. با توجه به برخی حوادثی که اخیرا زیاد شده و حتی در تلویزیون هم نشان داده می شود، این سوال به ذهن می رسد که آیا اینگونه حوادث (مثلا حمله دو سه نفر با قمه به بیمه گزار و ضربه زدن به بدنه خودرو) مشمول استثنای مذکور می شود یا خیر؟ ریشه این گفتمان از انجاست. برای این بدانیم دقیقا منظور شورای عالی بیمه چه بوده بحث را از معنای لغوی شروع کردیم تا بعد به بقیه موارد برسیم. راشد عزیز هم نمونه هایی از برخی بیمه ها مطرح نمودند.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    9 دسامبر 2020 در 9:57 ق.ظ در پاسخ به: معنی کلمه "تهاجم" و "هجوم" در متون بیمه ای

    @Underwriter

    نه راشد جان من هم اعتقادی به کاربرد داخلی این کلمه ندارم. بخصوص اگر به استثنائات بیمه نامه تمام خطر نگاه کنیم، این واژه در کنار واژه های دیگری قرار گرفته که هیچکدوم به اون معنای دو و سه که از فرهنگ لغت کمبریج گفتم ربطی نداره. هدف از مطلب بالا این بود که از همه نظر بحث کنیم و کل قضیه رو روشن کنیم. به عبارت دیگه کلماتی که در یک استثناء قرار می گیرند معمولا یک نظم و ارتباطی با هم دارن. مثلا جنگ، جنگ داخلی، شورش و … اینطوری شروع میشه یه دفعه نباید با یه فاله زیاد بیاد و به دعوی دو نفر ختم بشه. ولی ضعف نگارش این بند در آیین نامه شماره 53 یه مقدار این شبهه رو ایجاد می کند. عجب بحثی داره میشه.

Page 20 of 22