پاسخهای داده شده در تالارگفتمان
-
سلام جناب آقای خوشکار عزیز
من مادهای که در آیین نامه شماره ۹۲ مستقیماً به این موضوع پرداخته باشه پیدا نکردم. اما سه تا ماده وجود داره که ارتباط به این بحث داره
ماده ۳۲- اگر براي بيمهاي چند كارگزار بيمه نرخ و شرايط خواسته باشند مؤسسه بيمه بايد در كمال بيطرفي عمل نمايد.
ماده ۳۳- در صورتي كه مؤسسه بيمهاي پيشنهاد كارگزار بيمهاي را رد نمايد، نميتواند همان بيمه را با همان شرايط از كارگزار بيمه ديگري قبول كند.
ماده ۳۴- مؤسسه بيمه نميتواند بيمهاي را كه به وسيله كارگزار بيمه به مؤسسه يا نماينده مؤسسه پيشنهاد شده است از طريق مستقيم يا به وسيله نماينده خود قبول نمايد مگر اينكه بيمهگذار انصراف خود را از صدور بيمهنامه از طريق كارگزار بيمه كتباً اعلام دارد. در اين صورت مؤسسه بيمه يا نماينده مؤسسه نميتواند تخفيفي براي بيمهگذار منظور نموده يا به وي پرداخت كند.
من شخصا برداشتم از این سه ماده اینه که شرکت بیمه یا باید اصلاً نرخ نده یا اگه داره نرخ میده باید از طریق کارگزاری که کار رو آورده باید نرخ بده و این کارگذارها هر چند نفر باشند باید به تک تک آنها نرخ بدهد.
-
نکات اساسی پوشش حفاری مجدد:
- رویدادی که این بخش از بیمهنامه را فعال میکند حادثهای است که در بخش A پوشش داده شده است.
- صرف هزینهها باید منطقی بوده و مقرون به صرفهترین و محافظهکارانه ترین شیوهها به کار گرفته شده باشد.
- هزینهای بابت حفاری مجدد در عمقی بیشتر از نقطهای که چاه در حفاری قبلی از کنترل خارج شد یا به حادثه منتهی شد و نیز در خارج از منطقه جغرافیایی قبلی پرداخت نخواهد شد.
- در صورتی که بتوان از طریق چاههای کمکی یا هر طریق دیگری به طور ایمن سیال را به تولید تبدیل کرد هزینهای بابت آن پرداخت نخواهد شد.
- تعهد بیمهگر در رابطه با چاههای در حال حفاری در هر حال از ۱۳۰ درصد هزینه انجام شده برای حفر چاه اصلی تا عمق حفاری شده تا لحظه خارج شدن چاه از کنترل یا آتش گرفتن آن تجاوز نخواهد کرد. در ارتباط با چاههای تولید یا بسته شده نیز با در نظر گرفتن سالی ۱۰ درصد اضافهتر از زمان آغاز حفاری و حداکثر تا ۲۵۰ درصد هزینه چاه اصلی قابل پرداخت است.امکان حذف با الحاقیه وجود دارد.
- محدودیت های زمانی: حفاری مجدد باید در عرض 540 روز از تاریخ وقوع حادثه یا انقضای بیمه نامه( هر کدام که دیرتر باشد) شروع شود.
-
بخش (ب)؛ حفاری مجدد / هزینه اضافی
اگر خاطرتان باشد پیش از این گفتیم که بخش دوم این بیمه نامه، حفاری مجدد و هزینههای اضافی را پوشش میدهد. حال میخواهیم به این بخش بپردازیم.
تعهدات پوشش پایه:
تعهدات بخش دوم این بیمه نامه برای بازپرداخت هزینههای واقعی و یا مخارجی است که بیمه گذار به طور معقول متحمل شده برای بازسازی یا حفر مجدد چاه بیمهشده در این قرارداد، یا هر بخشی از آن، که در نتیجه وقوع حوادث تحت پوشش، از بین رفته یا آسیب دیده و از محل بخش A از این بیمه نامه قابل پرداخت باشد. مشروط به اینکه مشمول فرانشیز مذکور در بخش A بیمه نامه نباشد.
-
سلام
اگر ایشون بیمه حادثه داره، بله میتونه ازش استفاده بکنه چون حادثه مشروط به شرط خاصی نیست فقط کافیه که عمد نباشه.
اما اگر منظورتون بیمه مسئولیت مدیر مدرسه هست در این حالت باید ثابت بشه که این حادثه حادثه کاریه.
اگه پای سکته قلبی و مغزی مطرح باشه حادثه بودن و و حادثه کاری بودن منتفیه
-
پیش فرض های بیمهگر:
بیمهگر در بخش کنترل چاه با در نظر گرفتن موارد زیر وارد توافق شده است:
- چاه(های) تحت پوشش بیمه نامه”خارج از کنترل” نیستند.
- فعالیتهای صرفا «P&A» هرگز تحت پوشش قرار نگرفته اند.
- چاه(ها) خیلی زودتر از اینکه بیمه شده ادعای خسارت کند تحت کنترل قرار گرفتند، یا حداقل زودتر “می تواند به شکل ایمن متوقف شود”.
- هزینه های ادعا شده اعم از «هزینه» (تعریف نشده) یا «مخارج» (تعریف شده) قابل بازیافت نیستند.
-
پوشش کنترل چاه چه زمانی به پایان میرسد؟
تعهد بیمهگر از محل پوشش کنترل چاه زمانی خاتمه مییابد که چاه ها “تحت کنترل قرار بگیرند”. زمانی گفته میشود چاه تحت کنترل درآمده است که یکی از شرایط زیر پیش آمده باشد:
- جریان خروجی سیال متوقف شده یا می توان با خیال راحت به متوقف شدن آن امیدوار شد.
- حفاری از سر گرفته شود.
- چاه به همان وضعیت قبل از وقوع بازگشته باشد.
- جریان خروجی سیال منحرف شده باشد.
-
پوشش کنترل چاه چه زمانی فعال میشود؟
این پوشش زمانی فعال میشود که چاه ” از کنترل خارج” شود. وقتی گفته میشود چاه از کنترل خارج شده است که جریان ناخواسته ای از سیالات، نفت، گاز یا آب چاه در حال حفاری به بالای سطح زمین یا کف آب برسد که با تجهیزات، افزایش سیال حفاری یا ایجاد انحراف ایمن نمی توان آن را متوقف کرد.
-
بخش (الف)؛ کنترل چاه
گفتیم که بخش اول یک بیمه نامه استاندارد EED ، کنترل چاه میباشد. در این قسمت میخواهیم به این موضوع بپردازیم.
تعهد بیمهگر در بخش کنترل چاه:
در این بخش بیمه گران موافقت می کنند که هزینه های واقعی و یا مخارج متحمل شده توسط بیمه گذار بابت موارد زیر را به وی بازپرداخت نمایند:
(الف) به دست آوردن مجدد کنترل یا تلاش برای به دست آوردن مجدد کنترل همه چاه(های) بیمه شده تحت این قرارداد که از کنترل خارج می شوند، اما چنین هزینهها و/یا مخارج صرفا تا زمانی که چاه(ها) تحت کنترل قرار گیرند مورد پذیرش میباشد و
(ب) خاموش کردن یا تلاش برای خاموش کردن آتش.
چاه های کمکی (امدادی) به صورت خودکار تحت پوشش این بخش خواهند بود. -
پوشش های استاندارد EED
یک بیمهنامه استاندارد EED دارای سه پوشش اصلی به شرح زیر میباشد:
- کنترل چاه
- حفاری مجدد / هزینه اضافی
- نشت و آلودگی، پاکسازی و مهار
-
سلام سرکار خانم کمیلی
من از این قانونی که میگید سال ۴۰۲ تصویب شده خبر ندارم اما دیوان عدالت اداری فلسفش همینه و برای رسیدگی به شکایات مردم علیه ادارات دولتی تاسیس شده.
اما آنچه که در این گفتمان آوردهاید یعنی رای علیه بیمه گذار مطرح شده و قاضی …. خیلی مبهمه اگه براتون امکان داره بیشتر توضیح بدید تا بتونیم راجع بهش بحث کنیم.
-
ضمن تایید صحبت خانم نظر باید اضافه کنم که در آیین نامه شماره ۹۸ شورای عالی بیمه اصطلاح «عوامل اجرایی» ابداع شده است.<div>
بر این اساس اگر بیمه نامه را پیمانکار اصلی خریداری کرده باشد در این صورت او بیمه گذار است و پیمانکاران فرعی را باید عوامل اجرایی پیمانکار اصلی بدانیم.
در این حالت اگر در زمان صدور بیمه نامه مشخصات عوامل اجرایی در زمان صدور بیمه نامه به بیمهگر اعلام شده باشد مسئولیت آنها نیز تحت پوشش بیمه نامه است.
البته باید اضافه نمود که اعضای کارگروه بیمههای مسئولیت سندیکای بیمهگران ایران توافق نمودهاند که در پروژههای ساختمانی نیازی نیست در ابتدای قرارداد بیمه مشخصات عوامل اجرایی اعلام شود.
بلکه اگر بعد از حادثه نیز مدارکی دال بر پیمانکار بودن آنها ارائه شود پذیرفته میشود.
</div>
-
سلام و عرض ادب
در این حالت باید دیه فوت در ماه حرام پرداخت شود.
اگر حادثه و فوت هر دو در ماههای حرام باشد دیه ماه حرام به آن تعلق میگیرد مهم نیست که این ماههای حرام پشت سر هم باشد یا حتی در چند سال مختلف
اما اگر یکی از آنها در ماه حرام و یکی در ماه غیر حرام باشد دیه ماه حرام به آن تعلق نمیگیرد.
-
سلام و درود سرکار خانم فیضی عزیز
من شخصاً با این ماده موافق هستم و به نظرم منطق آن این است که فرد متوفی قبل از اینکه بمیرد دچار آسیب هایی شده است که اگر نمی مرد بابت آن آسیب ها باید دیه و ارش دریافت میکرد. به جز آن یک موردی که منجر به مرگ شد.
اینکه دیات به دو دسته مسری و غیر مسری تقسیم شدهاند و نیز اینکه باید بین زمان حادثه یا به عبارتی زمان وقوع جنایت و بروز مرگ فاصله باشد نیز این موضوع را تایید میکند.
-
سلام و درود جناب آقای حسینی عزیز
مقدمه:
الف: بر اساس قوانین کشور ما وقتی شخصی باعث آسیب بدنی فردی شود، موضوع کیفری است و دادگاه کیفری به آن رسیدگی می کند. اگر به یک رای که در خصوص مسئولیت کارفما در قبال کارگرش صادر شده نگاه کنید می بینید که آنرا دادگاه کیفری صادر کرده است.
ب: برخی از حقوقدانان معتقدند دیه نیز مجازات است و جبران خسارت نیست و از این رو محکومیت کارفرما به پرداخت دیه را محکومیت کیفری می دانند. من با این گروه از حقوقدانان موافق نیستم.
پ: گروه دیگر معتقدند اگرچه آسیب بدنی را دادگاه کیفری رسیدگی می کند ولی رای ای که صادر می شود دو بخش دارد؛ جنبه خصوصی یا جبرانی رای و جنبه عمومی یا کیفری رای. من با این گروه موافقم.
اما پاسخ پرسش: وقتی کارفرما در خصوص آسیب بدنی وارد به کارگر مسئول شناخته شود چون دادگاه کیفری به موضوع رسیدگی می کند از آنجا که کارفرما تبرئه نشده پس مسئولیت کیفری برایش دارد. این مسئولیت کیفری از پرداخت جزای نقدی اندک تا حتی حبس می تواند باشد که معمولا در ادامه رای یا در تجدید نظر با توجه به کیفیت حادثه و سوابق کارفرما و … می تواند تخفیف یافته یا حتی در مواردی پس از جلب رضایت زیاندیده بخشیده شود.
-
فرهاد عظیمی
عضو6 ژوئن 2023 در 1:29 ب.ظ در پاسخ به: فرق بیمه ثالث ماشین آلات راهسازی با بیمه مسئولیت مدنی دارندگان ماشین آلات راهسازسلام
به به چه سوال خوبی
تا قبل از تصویب قانون بیمه شخص ثالث 1395 شرکت های بیمه طبق عرف، برای وسایل نقلیه موتوری فاقد پلاک بیمه نامه شخص ثالث صادر نمی کردند (کار اشتباهی بود). دارندگان این نوع وسایل نقلیه موتوری برای خرید پوشش به بیمه گران مسئولیت مراجعه می کردند و آنها برایشان بیمه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری صادر می کردند.
سال 95 که قانون جدید تصویب شد روال به گونه ای تغییر کرد که تمامی وسایل نقلیه موتوری باید بیمه نامه شخص ثالث بخرند و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست. البته در خود قانون تغییر خاضی اتفاق نیفتاده بود ولی رویه عوض شد و بخشنامه هایی از سوی بیمه مرکزی برای این تغییر رویه آمد.
با این تغییر در واقع باید بیمه نامه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری منتفی و بیمه نامه شخص ثالث جایگزین آن می شد ولی تا کنون این موضوع به صورت کامل عملی نشده است.
نتیجه گیری: صدور بیمه نامه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری راهسازی و … به جای بمه نامه شخص ثالث ممنون می باشد.
به نظر شما آیا اگر برای وسیله نقلیه موتوری راهسازی و … بیمه نامه ثالث صادر بشه باز نیاز به صدور بیمه نامه مسئولیت هست؟ اگر آری، چرا؟
-
فرهاد عظیمی
عضو30 می 2023 در 7:42 ب.ظ در پاسخ به: پرداخت ۱۰ درصد خسارت زن مسلمان در بیمه نامه پزشکانسلام و ارادت
بله کاملاً همینطور است. این گفتمان دو موضوع مهم دارد
- موضوع اول این است که آیا دیه زن باید نصف دیه مرد محاسبه شود یا خیر و
- موضوع دوم این است که آیا تمام دیه زن باید به بازماندگان پرداخت شود یا خیر?
در خصوص سوال اول باید گفت با توجه به اینکه زن فوت کرده بنابراین مشمول تنصیف ( نصف شدن) می شود.
اگر پزشک ۱۰۰ درصد مقصر بود می بایست نصف دیه یک مرد از طرف پزشک به بازماندگان آن زن پرداخت می شد. حالا که ۱۰ درصد مقصر است باید ۱۰ درصد نصف دیه یک مرد از طرف پزشک به بازماندگان آن زن پرداخت گردد.
در خصوص پرسش دوم باید گفت بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ مابه التفاوت دیه زن از دیه مرد بر عهده صندوق تامین خسارتهای بدنی است .
- این پاسخ 1 سال، 5 ماه پیش توسط ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) ویرایش شد.
-
به به آقای پورحیدریان عزیز
خیلی لطف کردین. الان حس دانش آموزی رو دارم که رفته سر درس و مشتقش می بینه یکی قبلن مشقاشو نوشته. 😉
-
فرهاد عظیمی
عضو21 ژوئن 2023 در 7:44 ب.ظ در پاسخ به: مرور زمان در بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنانسلام و درود سرکار خانم موسوی عزیز
در ظاهر همین طور است که شما می فرمایید. انگار خروجی این ماده منطقی نیست و به ضرر بیمه گذار است، اما اینطور نیست. بیایید به فلسفه مرور زمان نگاهی بیاندازیم و ببینیم علت درج این شرط چیست.
علت اصلی درج شرط مرور زمان عوامل اقتصادی است. تصور کنید در قرارداد بیمه مرور زمان وجود نداشته باشد. شرکت بیمه یک بنگاه اقتصادی است و در پایان سال باید سود و زیان خود را محاسبه و در صورت سودده بودن آنرا بین سهامداران تقسیم کند. برای محاسبه سود و زیان بیمه گر باید بتواند میزان خسارت خود را محاسبه یا بهتر است بگویم برآورد نماید. برای اینکه محاسبات بیمه گر نزدیک به واقع باشد نیاز به این هست که افرادی که خسارت دیده اند به موقع به بیمه گر اعلام خسارت نمایند. تصور کنید بیمه گری در سال 1000 واحد حق بیمه تولید کرده و در پایان سال 10 واحد خسارت اعلام شده است. اگر این بیمه گر 900 واحد سود اعلام و تقسیم کند و از فردای تقسیم خسارت دیده ها شروع به اعلام کردن خسارت های خود نمایند چه می شود. یک سود غیر واقعی اعلام و تقسیم شده. فاجعه انجاست که سهامدارانی که سود دریافت کرده اند سهام خود را پس از دریافت سود می فروشند و یه عده بی خبر از همه جا این سهام ها را می خرند و زیان مربوط به دوره ای را که سهامدار نبوده اند باید پرداخت کنند.
برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی از انواع ذخایر و اندوخته ها استفاده می کنند ولی به منظور کنترل بیشتر موضوع مرور زمان هم در قراردادها گذاشته می شود تا اینطور نباشد که خسارت دیده هر زمان دلش خواست به سراغ شرکت بیمه بیاید.
از طرف بیمه گذار اگر به قضیه نگاه کنیم موضوع مرور زمان این است که بیمه گذار نگران نباش اگر دیر از خسارت خبر دار شدی، یا به دلایلی دیر برای ادعای یا پیگیری خسارت اقدام کردی، نگران نباش بیمه گر تا دو سال از زمان وقوع حادثه منتظر تو می ماند.
و اما چرا هر گونه اقدام بیمه گذار قاطع مرور زمان است؟
پاسخ این است که ما گفته بودیم تو احتمالا از حادثه خبر نداری. به همین خاطر دو سال منتظرت می مانیم 🧐 ولی حالا که تو در خصوص خسارت با ما مکاتبه کردی فهمیدیم که خبر داری. پس چرا باید دو سال منتظرت بمانیم 🤔 مگر مرض داری ما را چشم انتظار می گذاری 😂 بیا پیگیر کارت باش دیگر. نمیایی؟ منم بیشتر از یکسال منتظرت نمی مانم.
-
سلام و درود سرکار خانم موسوی عزیز
بر اساس نظر شخصی من بله نیاز به خرید این کلوز هست زیرا هر یک از پرداخت های بیمه گر یک عنوانی دارد و فقط برای یک نوع خسارت خاص در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال :
- از محل مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه های پزشکی در صورتی که کلوزی خریداری نشده باشد فقط می توان خسارت هزینه پزشکی را پرداخت کرد آنهم مشروط به اینکه بیمه گذار محکوم به پرداخت هزینه پزشکی شده باشد.
- از محل مبلغ درج شده برای مطالبات تبصره یک ماده 66 فقط می توان ده سال مستمری موضوع همان ماده را پرداخت کرد.
- قدیمتر ها که برخی بیمه گران برای خسارت های ناشی از وسایل نقلیه موتوری مبلغی جداگانه در نظر می گرفتند فقط خسارت های ناشی از حوادث وسایل نقلیه را می شد پرداخت کرد.
<div>بنابراین خسارت ناشی از دیه دوم و تعدد دیات را نیز صرفا می توان از محل مبلغ مندرج در کلوز مربوطه پرداخت نمود و نه جای دیگر. به خصوص اینکه در فرم پیشنهاد بیمه گر پرسیده« آیا تمایل دارید خسارت های مربوط به تعدد دیات و دیات دوم شما تحت پوشش باشد» وقتی بیمه گذار گفته خیر پس خودش باید پاسخگوی این نوع از خسارت ها باشد.</div><div>
در صورتی که به استدلال فوق را نپذیریم پس باید مثلا هر نوع مطالبه تامین اجتماعی بابت ماده 66 را نیز بدهیم.
اما رویه در صنعت به گونه دیگر است. اکثرا یا بدون دقت و یا با آگاهی و به سبب مبهم بودن موضوع یا موضوعات مانند مشتری مداری و … خسارت های ناشی از تعدد دیه را تا سقف دیات خریداری شده بدون نیاز به خرید این کلوز پرداخت می کنند.
</div>
-
فرهاد عظیمی
عضو30 می 2023 در 8:03 ب.ظ در پاسخ به: پرداخت ۱۰ درصد خسارت زن مسلمان در بیمه نامه پزشکانجناب آرام فر می بخشید من متوجه منظورتان نشدم. لطفا بیشتر توضیح دهید.
شبکه های اجتماعی