Tagged: ربات-مشاور, شاب, عاطفه-قمی
-
Robo-Advisors
ارسال شده توسط عاطفه قمى در 26 می 2021 در 9:56 ق.ظبخش نخست
مقدمه:
خیلی وقته که در صنعت بیمه صحبت از فضای دیجیتال و تکنولوژی های نوین است. اینجا هم، دوستان و همکاران عزیز پیرامون موضوعاتی همچون اینترنت اشیا، بیمه های سایبری و … بحث های جالبی را شروع کرده اند. من میخوام بحث Robo-Advisor رو باز کنم.
قطعا نتیجه ی این مطالعات و اشتراک دانش، توسعه و ارتقا صنعت بیمه در کشور را در پی خواهد داشت.
از Robo-Advisor چی می دونید ؟!⁉
عاطفه قمى پاسخ داد 1 سال، 6 ماه پیش 4 عضو · 14 پاسخ ها -
14 پاسخ ها
-
بسیار عالی.
بنده فکر می کنم که Robo-Advisor ابزاری هست که خدمات آنلاین مشاوره ای رو برای بیمه گذاران چه در حوزه های مرتبط با مسائل مالی و چه سایر موضوعات بیمه ای فراهم می کنه. مشتاقانه منتظر بقیه مطالب شما هستم.
-
سلام به شما همكار گرامى
بله Robo-Advisors به نوعى مشاوران مالى تعريف ميشن .
به زودى مطالب رو بارگذارى ميكنم.
با مطالعاتى كه من داشتم، اين موضوع هنوز تو صنعت بيمه رشدى نكرده ولى مفهوم و كاربردش در صنايع مالى ديگه به خصوص بانك ها بسيار مطرح شده.
-
-
بخش دوم
دیجیتالی شدن زنجیره ارزش بیمه:
در قدم اول و قبل از ورود به بحث Robo-Advisors، دوست دارم تاثیرات کلی دنیای دیجیتال بر زنجیره ارزش در صنعت بیمه را بیان کنم.
زنجیره ارزش (مایکل پورتر) مفهومی بسیار آشنا است. شامل ترتیبی از فعالیت های اصلی (آن فعالیت هایی که مستلزم تبديل ورودی ها و ارتباط با مشتری است) و فعالیت های پشتیبان است که یک بنگاه کسب و کار انجام می دهد. (اگر با این مفهوم آشنا نبودید، اطلاعات کاملشو بزارم🙂)
در فایل پیوست اثرات دیجیتالی شدن بر زنجیره ارزش بیمه به صورت خلاصه ارائه شده است.
منبع :
Cappiello, A. (2020). The Digital (R) evolution of Insurance Business Models. American Journal of Economics and Business Administration, 12(1), 1-13
-
بخش سوم
تعریف
رباتهای مشاور در واقع سرویسها و خدمات آنلاین مبتنی بر الگوریتم هستند که امکان ایجاد یک مشاوره اتوماتیک برای مشتریان، بدون دخالت انسان، را ممکن میسازند. در حوزه مالی، رباتهای مشاور در واقع به معنی ارائه یک خدمت مشاورهای آنلاین در زمینه مدیریت دارایی است که کاملا خودکار و بدون نیاز به مشاوران مالی انسانی، به ارائه مشاورههای مالی به مشتریان میپردازد.
بدین صورت که مشاوران روبو از طریق بررسی آنلاین، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی و اهداف آینده مشتری جمع آوری می کنند و سپس با استفاده از این اطلاعات و دادهها برای ارائه مشاوره استفاده می کند.
این رباتها قادر هستند تا موجب بهبود در چرخه فروش بیمه، پردازش ادعا و رویههای بیمهگری گردند. همچنین علاوه بر ارائه پیشنهاد محصول، ربات های مشاور در انتخاب پوشش مناسب با شرایط بیمه گزار نیز اقدام می نمایند.-
پس با این حساب یه ریسک جدی برای مشاغلی از قیبل کارگزاری بیمه، نماینده بیمه و حتی در گام های بعد کارشناسان بیمه و مدیریت ریسک خواهد بود. انگار پیش بینی های بیل گیتس در خصوص این مشاغل داره به واقعیت تبدیل میشه.
-
-
بخش چهارم
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه
هوش مصنوعی در متحول کردن صنعت بیمه پتانسیل بالایی دارد زیرا جایگزین کردن انسان با تکنولوژی، پروسه های بیمه را تسهیل و تسریع می کند. همچنین باعث پیشرفت شرکت های بیمه در ارائه ی خدمات و سرویس ها به مشتریان می شود.
- دسترسی به حجم وسیعی از دادهها (کسب اطلاعات مربوط به سرقت وسایل نقلیه، مشکلات مربوط به سلامتی و…)
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان
-
شخصیسازی حق بیمه با تحلیل الگوهای رفتاری
-
قابلیت ارزیابی ریسک مشتریان بازار هدف
-
استفاده از دستیارهای مجازی (چت روبات) مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان
-
تحلیل قیمت گذاری
-
جلوگیری از تقلبات (قابلیت پیش بینی کلاه برداری های مالی و تشخیص تقلب در سیستم های مالی)
-
مشاوره های پیشگیرانه از وقوع خطر
-
رسیدگی به شکایات
- بررسی خسارتهای بیمهای
-
تشخیص هویت مشتریان و تائید مدارک آن ها
-
مزایای Robo-Advisors
- مدیریت حساب کاربران
- رسیدگی به شکایات کاربران
- قابلیت مطلع کردن کاربران از تغییرات
- فراهم آوردن اطلاعات مفید برای کاربران
- ارائه ی راهکار مناسب
- صرفه ی اقتصادی بهتر
- صرفه جویی در زمان
- به حداقل رساندن حضور انسانی و نیاز کمتر به نیروی کار
- دسترسی ۲۴ ساعته
- سهولت در دسترسی آنلاین
- عدم احساس خستگی و ناراحتی
- و بسیاری از مزایای ذکر شده در هوش مصنوعی و …
-
بخش پنجم
معایب Robo-Advisor
- فعالیت مشاوران روبو با این فرض که مشتریان اهداف و درک روشنی از شرایط مالی خود دارند انجام می شود. به طور مثال در پاسخ به سؤالاتی مانند” آیا تحمل ریسک شما پایین، متوسط یا زیاد است؟” فرض می کند که کاربر دانش بنیادی در مورد مفاهیم سرمایه گذاری و پیامدهای واقعی هر گزینه ای را که انتخاب کرده است، دارد.
- پیچیدگی و عدم درک متقابل
- زنده نبودن روبات ها و عدم همدلی
-
بخش ششم
شاخص های ارزیابی کیفیت عملکرد مشاوران روبو
- تأیید هویت برای ورود به سیستم
- دقت در ارائه خدمات به مشتری
- سطح سادگی در روند ثبت نام
- شفافیت پیشنهادات و هزینه ها
- سطح سادگی در بیان اهداف سرمایه گذاری
- چگونگی مدیریت پرتفوی ها
- کمیت و کیفیت فرایندهای دریافت خسارت
- زمان انتظار کم
- فرایند رفع اشتباه مشتری
- پاسخگویی به نیازهای اضافی مشتری
- امکان مکالمه با یک مشاور واقعی در مواقع نیاز
- آموزش جامع و ویدیوهای با کیفیت در مورد نحوه کار با سرویس
- اقدامات امنیتی را برای ایمن نگه داشتن دارایی و اطلاعات مشتریان
- هزينه ايجاد زيرساخت ها و پلتفرم هاي مناسب توزيع
-
بخش هفتم
جریان درآمدی پیاده سازی طرح Robo-Advisor
- درآمد ناشی از هزینه مشاوره: مشتریان در ازای دریافت خدمات روبو، کارمزدی را پرداخت نمایند.
- درآمد ناشی از نمایش تبلیغات بر روی پلتفرم روبو
- دسترسی به داده های مشتریان سیستم روبو و ایجاد دیتا بیسی به منظور بازاریابی های آتی
- مشاوره و فروش خدمات شخصی سازی شده: ارائه مشاوره هاي مالي به افراد طبق اصول اقتصادي و مباني نظريات قيمت گذاري و ایجاد تنوع محصولات و قيمت هاي متفاوت برای مشتريان از حوزه هاي مختلف و افزايش حاشيه سود
- مشارکت و معاوضه خدمات : بهعنوان مثال مشتريان در ازاي استفاده از خدمات روبو، محصولات مکمل را با تخفیف دریافت نمایند.
<div>
منافع غیرمالی و درآمدزایی غیرمستقیم پیاده سازی طرح Robo-Advisor
- سیستماتیک و بدون دخالت افراد بودن (ارائه خدمات با سیستم منصفانه)
- پاسخگویی سریعتر به درخواست مشتریان با کمترین هزینه (کاهش هزینه مادی و غیرمادی (زمان) مشتریان)
- افزایش سرعت پیشبرد امور و کاهش کاغذ بازی و تشریفات اداری
- کاهش مصرف اسناد مکتوب و کاهش آسیب به محیط زیست؛ و در نتیجه آن ادراک مثبت مشتریان از مسئولیت اجتماعی شرکت بیمه گر
- ایجاد دیتابیس کاملی از مشتریان و شخصیسازی محصولات آتی بر اساس دادههای به دست آمده از افراد
- ارائه محصولات و خدمات جدید و متنوع
- توسعه گروه های مشتریان جدید
- توسعه برند و اثر مثبت بر جايگاه برند
<div>
ساختار هزینه ای پیاده سازی طرح Robo-Advisor
- هزينه هاي برنامه نويسي
- هزينه ايجاد زيرساخت ها و پلتفرم هاي مناسب توزيع
- هزينه هاي نيروي انساني مورد نياز جهت اجرايي شدن
- هزينه تبليغات (به خصوص تبليغات آگاهي كننده)
</div>
</div>
-
<div>
بخش هشتم
جمع بندی مطالب بارگذاری شده
بحث در مورد Robo-Advisors بدون شک در آینده ی نه چندان دور بسیار فراگیر خواهد شد و بیشتر در موردش خواهیم شنید. بنابراین موضوع خیلی جای مطالعه داره؛
تا الان به صورت خلاصه آیتم هایی از جمله تعاریف، مزایا، معایب و … مطرح شده که جهت جمع بندی به صورت یکجا در قالب یک فایل مجدد بارگذاری شد.
انشالله زنده باشم و ادامه ی مطالب رو با دید صنعت بیمه و به صورت تخصصی تر هم بزارم ….</div><div>
</div>
-
سلام همکار گرامی
مطالبی که در مورد Robo-Advisor نوشته بودید رو مطالعه کردم
به نظر میاد این فرآیند در آیندهای نه چندان دور توسط هوشمصنوعی انجام بشه.مخصوصا وقتی از Big-Data صحبت میکنیم
درست مثل فراگیر شدن تراشههای VLSI و حذف شدن ICهای TTL و CMOS در اواخر دهه 90 میلادی در صنایع الکترونیک تجاری-
بله ؛ جمله همیشگی من :
“عجايب به وقوع ميپونده و ميگذره، و براى نسل بعدى نه تنها يه چيز عادى بلكه يك ضرورت ميشه …”
-
-
Log in to reply.