خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته هاي بيمه اي انجمن بیمه های مسئولیت کداميک؟ کلوز وسايل نقليه موتوري بيمه مسئوليت کارفرما يا بيمه شخص ثالث؟

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    30 شهریور 1399 در 11:21 بعد از ظهر

    مطابق قانون بیمه اجباری که سال ١٣٩۵ مصوب شده ، کلیه حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری در تعهد بیمه گر ثالث هست ، ولی در اینجا اشاره ای به مسئولیت کار فرما که اکثرا توسط کارشناسان رسمی حوادث ناشی از کار در حوادث کاری مشخص میشه ، نشده . اما به نظر در نهایت این امر منجر به جبران خسارت از جانب شخص ثالث بشه و بیمه شخص ثالث در نهایت قربانیه این احکام جدید میشه .

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    30 شهریور 1399 در 11:30 بعد از ظهر

    با مصوب شدن بیمه اجباری در سال ١٣٩۵ ، کلیه حوادث ناشی از وسایل نقلیه بر عهده بیمه گر شخص ثالث هست . اما در این میان اشاره ای به قصور کارفرمایان که مسئولیتشان از طرف کارشناسان رسمی حوادث ناشی از کار مشخص می‌شود اشاره ای نشده. به نظر می‌رسد در نهایت مسئله جبران خسارت به بیمه شخص ثالث سپرده بشود که ضرر بیمه گران شخص ثالث محتمل هست .

  • محمد جواد خسروپور

    عضو
    8 مهر 1399 در 9:14 بعد از ظهر

    با سلام

    با توجه به تعریفی که از حادثه در «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» شده است، کلیه حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری در کارگاه ها مانند جرثقیل ، لیفتراک ، لودر و…. از جمله حوادث ناشی از وسیله نقلیه می باشد که باید از محل بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه کارگاهی دخیل در حادثه تأمین و در صورت عدم وجود بیمه نامه شخص ثالث از محل صندوق تأمین خسارتهای بدنی پرداخت شود.

    مطابق بند پ ماده یک “هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی و محمولات آنها از قبیل تصادف، تصادم و …. حادثه ناشی از وسیله نقلیه محسوب می گردد”

    مطابق ماده 2 “کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد می شود بیمه کنند”

    مطابق با بند ب ماده 4 “در صورتی که وسیله نقلیه، فاقد بیمه نامه باشد خسارتهای بدنی وارده توسط صندوق تأمین خسارتهای بدنی جبران می شود” و نیز ماده 21 همین قانون تأمین شود.

    در نتیجه با توجه به مطلب فوق کلیه حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری در کارگاه ها باید ابتدا از محل بیمه نامه شخص ثالث اجباری تامین و در صورت نبود بیمه نامه مذکور از محل صندوق تامین خسارت بدنی جبران شود که این مهم نیز مطابق بخشنامه نهاد ناظر بیمه مرکزی ج.ا.ا به شماره 95/400/21282 مورخ 95/04/28 به کلیه شرکت های بیمه ابلاغ گردیده است.

    حال این سوال مطرح می شود که شرکت های بیمه به چه علت پوشش اضافی حوادث ناشی از وسایل نقلیه را به بیمه گذاران می فروشند؟

    پاسخ این سوال به نظر من ماده 16 قانون بیمه اجباری شخص ثالث و تبصره آن به شرح ذیل می باشد:

    چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمه گر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیان دیده می تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص می شود به مسببان ذی ربط مراجعه کند. دستگاه های ذی ربط مجازند مسؤولیت کارکنان خویش را در قبال مسؤولیت های موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی های سرمایه ای تحت اختیار، بیمه کنند.

    تبصره ماده ۱۶ قانون بیمه شخص ثالث ـ در صورتی که حسب نظریه افسران موضوع ماده (۱۷) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقص راه، وسیله نقلیه یا عامل انسانی مؤثر در بروز تصادف اعلام شود در صورت اعتراض ذی نفع، موضوع حسب مورد به کارشناس یا هیأت کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات با نظر دادگاه ارجاع می شود.”

    یعنی در حوادثی که صرفاً مطابق نظر کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات که شخصی به غیر از راننده را مقصر می نمایند درصورتی که مقصر دارای بیمه نامه مسئولیت باشد و پوشش اضافی حوادث نقلیه را اخذ نموده باشد خسارت از محل بیمه نامه مسئولیت جبران می شود.
    مشکلی که به نظر من در خسارات ناشی از حوادث نقلیه در کارگاه ها و بیمه نامه مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان وجود دارد این است که مبنای تعیین قصور و احراز مسئولیت بیمه گذار در اغلب اوقات (99 %) توسط ارزیابان خسارت بیمه مرکزی ، کارشناسان رسمی دادگستری در حوادث ناشی از کار و بازرسین اداره کار برای حوادث ناشی از کار که علت آن وسیله نقلیه می باشد از دیدقانون کار و قانون مدنی می باشد و به همین دلیل بیمه گذار را مقصر می نمایند. بدون آنکه توجهی به قانون بیمه اجباری شخص ثالث داشته باشند و بیشتر اختلاف بین بیمه گذاران و بیمه گران این موضوع می باشد.

    پیشنهادی که من دارم این است که نهاد ناظر بیمه مرکزی ج.ا.ا جلسه ای را با وزارت کار و قوه قضایه به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران و ارتقای فرهنگ بیمه تشکیل و حوادث نقلیه موتوری برای قضات دادگاه های کیفری و بازرسین اداره کار تشریح نماید که به هنگام برخورد با چنین حادثه هایی در همان مرحله اولیه کارشناسی پرونده خسارت را به کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات ارجاع نمایند تا قصور بیمه گذار مطابق قانون اجباری شخص ثالث احراز گردد تا بتوان خسارت را از محل بیمه نامه های مسئولیت کارفرما پرداخت نمود و یا در صورت عدم احراز مسئولیت کارفرما از محل بیمه نامه شخص ثالث خسارت تامین شود. به این دلیل که این مهم اکنون توسط دادگاه ها رعایت نمی شود و با توجه به روند طولانی دادگاه بیمه گر های مسئولیت بدلیل اینکه بیمه گذاران خود را حفظ کنند مجبورند خسارت را از محل بیمه های مسئولیت علیرغم منع این کار توسط نهاد ناظر پرداخت نمایند.

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    9 مهر 1399 در 8:36 قبل از ظهر

    با توجه به فرمایش جناب خسرو پور ، اگر در حادثه ای راننده ای از وسیله نقلیه که فاقد گواهینامه باشد، مطابق ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث بیمه گر یا صندوق به منظور بازیافت خسارت به ایشان مراجعه خواهد کرد. با فرض اینکه بیمه مسئولیت کارگاه پوشش وسیله نقلیه موتوری داشته باشد، آن وقت تکلیف بیمه گر مسئولیت چیست ؟

    • محمد جواد خسروپور

      عضو
      10 مهر 1399 در 3:53 بعد از ظهر

      تکلیف بیمه گر مسئولیت در مثالی که آقای آرام فر زدند به نظرم بستگی به تعریف پوشش اضافی وسیله نقلیه موتوری در بیمه نامه مسئولیت دارد.

      با توجه به تعریف پوشش حوادث نقلیه موتوری که در حال حاضر در شرکت بیمه نوین فروخته می شود که بر اساس ویرایشی است سندیکای بیمه گران آن را تهیه نمودند

      “به موجب اين پوشش با رعايت شرايط بيمه نامه و مشروط به پرداخت حق بيمه اضافي متعلقه ، برخلاف بند دو ماده هجدهم شرايط عمومي بيمه نامه(آئین نامه 80)، خسارات جاني وارده به کارکنان ناشي از حوادث وسايل نقليه موتوري چه در زمان استفاده و حرکت چه در زمان سکون و خاموشي، در صورت احراز مسئوليت بيمه گذار با شرايط ذيل تحت پوشش است.

      اين پوشش هرگز جايگزين و مشمول شرايط بيمه نامه شخص ثالث اجباري موضوع قانوني بيمه اجباري خسارت وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه (مصوب 20/02/1395) و تعهدات صندوق تأمين خسارت هاي بدني نيست و پوشش آن محدود به مواردي است که عليرغم وجود بيمه نامه شخص ثالث، مسئوليت حادثه بر عهده بيمه گذار بوده و از محل بيمه نامه اجباري فوق الذکر يا صندوق تأمين خسارت هاي بدني قابل پرداخت نباشد.

      درخصوص حوادث خارج از محدوده مکاني موضوع بيمه، خسارت در صورتي قابل پرداخت است که علاوه بر احراز مسئوليت بيمه گذار و شرط فوق، بيمه نامه در زمان وقوع حادثه داراي کلوز پوشش مأموريت کارکنان بوده باشد.

      تبصره 1: منظور از وسيله نقليه موتوري زميني تمام وسايلي است که داراي چرخ و قدرت حرکت و انتقال نيرو اعم از سواري، بارکش، صنعتي، کشاورزي و کارگاهي مانند تراکتور، گريدر، لودر، ليفتراک، دامپر، ميکسر، جرثقيل و امثالهم ميباشد.

      تبصره 2: بيمه گذار موظف است کارکنان داراي گواهينامه متناسب با وسيله نقليه را به عنوان راننده به کار گيرد،درغير اينصورت خسارات وارده تحت پوشش نمي باشد.”

      اگر در حادثه ناشی از وسیله نقلیه در کارگاهی کارگری آسیب ببیند و راننده وسیله نقلیه فاقد گواهینامه متناسب با نوع وسیله نقلیه باشد و خسارت از محل بیمه گر ثالث و یا صندوق تامین گردد در صورت بازیافت خسارت توسط بیمه گر ثالث و صندوق از راننده باز هم خسارت از محل بیمه مسئولیت قابل جبران نخواهد بود

      زیرا مطابق تعریف پوشش حوادث نقلیه موتوری فوق در صورتی که مسئوليت حادثه بر عهده بيمه گذار بوده و از محل بيمه نامه اجباري شخص ثالث يا صندوق تأمين خسارت هاي بدني قابل پرداخت نباشد شرط پرداخت این است که بيمه گذار موظف است کارکنان داراي گواهينامه متناسب با وسيله نقليه را به عنوان راننده به کار گيرد،درغير اينصورت خسارات وارده تحت پوشش نمي باشد.

  • مدیریت شاب

    مدیریت
    24 آبان 1399 در 6:30 بعد از ظهر

    سپاس بی کران از جناب آقای محمد جواد خسرو پور بابت توضیح کامل و مشروحشون.

    منتظر نظر بقیه کارشناسان هستیم.👏👏 👏

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    24 آبان 1399 در 6:34 بعد از ظهر

    آقای خسرو پور یه چیز هم برای ما میزاشتی بمونه برادر. همه چی رو که گفتی حالا ما چی بگیم؟ 😂😂😂

    حالا یک سوال:

    با توجه به متن کلوز به شرح زیر:

    به موجب این پوشش با رعایت شرایط بیمه نامه و مشروط به پرداخت حق بیمه اضافی متعلقه، برخلاف بند دو ماده هجدهم شرایط عمومی بیمه نامه، خسارت جانی وارده به کارکنان ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری چه در زمان استفاده و حرکت چه در زمان سکون و خاموشی، در صورت احراز مسئولیت بیمه گذار با شرایط ذیل تحت پوشش است .

    1. این پوشش هرگز جایگزین و مشمول شرایط بیمه نامه شخص ثالث اجباری موضوع قانونی بیمه اجباری خسارت وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ( مصوب 1395/02/20 ) و تعهدات صندوق تأمین خسارت های بدنی نیست و پوشش آن محدود به مواردی است که علیرغم وجود بیمه نامه شخص ثالث، مسئولیت حادثه بر عهده بیمه گذار بوده و از محل بیمه نامه اجباری فوق الذکر یا صندوق تأمین خسارتهای بدنی قابل پرداخت نباشد.

    2. در خصوص حوادث خارج از محدوده مکانی موضوع بیمه، خسارت در صورتی قابل پرداخت است که علاوه بر احراز مسئولیت بیمه گذار و شرط فوق، بیمه نامه در زمان وقوع حادثه دارای کلوز پوشش مأموریت کارکنان بوده باشد .

    تبصره 1 : منظور از وسیله نقلیه موتوری زمینی تمام وسایلی است که دارای چرخ و قدرت حرکت و انتقال نیر و اعم از سواری، بارکش، صنعتی، کشاورزی و کارگاهی مانند تراکتور، گریدر، لودر، لیفتراک، دامپر، میکسر، جرثقیل و امثالهم میباشد .

    تبصره 2 : بیمه گذار موظف است کارکنان دارای گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه را به عنوان راننده به کار گیرد، در غیر این صورت خسارات وارده تحت پوشش نمی باشد .

    اگر به گفته شما کارکرد این کلوز این است که خسارت های مشمول ماده 16 و تبصره آن را پرداخت کند، آیا این موضوع با بند یک کلوز که می گوید «این پوشش هرگز جایگزین و مشمول شرایط بیمه نامه شخص ثالث اجباری موضوع قانونی بیمه اجباری خسارت وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ( مصوب 1395/02/20 ) و تعهدات صندوق تأمین خسارت های بدنی نیست» مغایرت ندارد؟

  • فرامرز نجفی

    عضو
    7 بهمن 1399 در 9:39 بعد از ظهر

    اعضای گرامی شاب

    با سلام و عرض احترام

    با توجه به مباحث بالا اگر بخواهیم یک کیس واقعی رو بررسی کنیم لطفا راهنمایی بفرمایید که در حالتی که با توجه به نمونه گزارش کارشناس دادگستری در خصوص حادثه حین کار در پروژه ساختمانی که به شرح ذیل بیان شده از باب تسبیب و به لحاظ تخلف از نظامات دولتی مجری پروژه 60% مقصر شناخته شده است از طرفی با توجه به بیمه نامه شخص ثالث مصوب سال 1395 که بیان نموده هرگونه حادثه ناشی از وسیله نقلیه از محل بیمه نامه شخص ثالث قابل رسیدگی می باشد و همچنین در صورتی که مطابق با ماده 16 آن قانون حادثه مقصران دیگری داشته باشد بیمه گر ثالث بعد از پرداخت خسارت به استناد اصل جانشینی می تواند به مسببین حادثه مراجعه نماید لذا با توجه به موارد اشاره شده و همچنین دانستن این موضوع که بیمه نامه فاقد پوشش حوادث ناشی از وسیله نقلیه می باشد خواهشمند است ارائه طریق فرمایید خسارت از محل کدام بیمه نامه قابل پرداخت می باشد.

    شرح حادثه: آقای ع. که به عنوان نگهبان در پروژه مسکونی آقای م. مشغول به فعالیت می باشد در روز حادثه جهت تخلیه بار میلگرد بر روی اتاق بار کامیون مستقر می گردد در یکی از مراحل کار نامبرده وقتی در لبه پرتگاه اتاق بار کامیون مستقر بوده که ناگهان تعادل خود را از دست داده و از اتاق بار کامیون بر روی کف محوطه سقوط می کند که منجر به مصدومیت می باشد.

    با سپاس و تجدید احترام

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      12 بهمن 1399 در 1:12 بعد از ظهر

      به نظر من با توجه به رویه معمول در صنعت و توضیحات اقای خسروپور @mjkh1995 ابتدا باید زیاندیده رو راهنمایی که که به بیمه گر بیمه نامه شخص ثالث وسیله نقلیه دخیل در حادثه مراجعه کنه و به استناد بخشنامه مدیریت حقوقی بیمه مرکزی که کلیه این حوادث رو مشمول قانون بیمه شخص ثالث می دونه مطالبه کنه.

      با فرض اینکه بیمه گر ثالث خسارت رو پرداخت کنه به استناد ماد 16 قانون ثالث و رای ای که مجری رو 60درصد مقصر دونسته به مجری مراجعه می کنه. مجری به بیمه گرش اعلام می کنه بیمه گر بر اساس شرایط بیمه نامه که شما اعلام کردین پوشش وسیله نقلیه رو نداره خسارت رو نمی ده. اما یه نکته اساسی اینجا وجود داره و اون اینکه آقای فتحی @mohsenfathi یه گفتمانی در خصوص استثناء حوادث وسایل نقلیه ایجاد کرده که اگر با نظر من در باره اون گفتمان موافق باشید، (ضعف نگارش استثناء) این خسارت باید پرداخت بشه.

Log in to reply.