• استهلاک در بیمه های بدنه

    ارسال شده توسط ابوالفضل رشید در 25 فروردین 1400 در 3:55 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر عزیزان در خسارت های بدنه با توجه به آیین نامه 53 و براساس قانون استهلاک هزینه استهلاک قطعات تعویضی از شروع سال پنجم تولید (اتمام سال چهارم تولید) وسیله نقلیه و برای هرسال پنج‌درصد است. همچنین باید این موضوع را درنظر گرفت که این استهلاک تا ۲۵ درصد (یعنی برای پنج‌سال) محاسبه می‌شود و تنها شامل قطعات تعویضی است و براساس گفته کارشناسان شامل قطعات تعویضی (به‌جز شیشه‌ها و شیشه چراغ‌ها) می‌شود و هزینه‌های اجرت شامل صافکاری، نقاشی و… را شامل نمی‌شود .حال اگر خودرویی برای مثال چندین سال در پارکینگ پارک بوده یا در گمرگ به دلیل عدم ترخیص حضور داشته و یا استفاده بسیار کمی از آن شده باشد ، یا اینکه قبلا از آن ناحیه دچار حادثه گردیده و قطعات تعویض گردیده باشد و آیا کسر این استهلاک در زمان پرداخت خسارت کم لطفی در حق بیمه گذار نمی باشد ؟

  • 3 پاسخ ها
  • مصطفی ملکی

    عضو
    29 فروردین 1400 در 10:00 قبل از ظهر

    سلام وقت بخیر . اصولا اثبات مواردی مانند خواب خودرو و نظایر آن و هم چنین تعویض قطعه کار دشواری است وقانون گذار نمیتواند برای همه موارد پیش بینی کند لذا اجرای آن به شیوه فعلی صحیح است. البته من شخصا معتقدم میتوان کسورات بیمه بدنه و از جمله استهلاک را در جهت کسب رضایت بیمه گذاران بازنگری کرد .

  • بهزاد توژان

    عضو
    30 فروردین 1400 در 10:24 قبل از ظهر

    عرض ادب و احترام

    بحث خیلی جالبی مطرح شد، در محاسبه میزان استهلاک تعدادی از شرکت های بیمه اولین سال را سال تولید خودرو در نظر میگیرند و تعدادی دیگر سال بعد از سال تولید را اولین سال ملاک میگیرند. توافق و اتفاق نظر در این مورد میتواند در جلب اعتماد بیمه گذاران به صنعت بیمه تاثیرگذار باشد.

    از نظر بنده اگر خودرو در پارکینگ های روباز برای مدت چند سال پارک بوده و مورد استفاده قرار نگیرد، بر اثر بارش باران و یا تابش نور خورشید، قسمتهایی از بدنه خودرو فرسوده شده و قطعاتی مانند طلق چراغها و رنگ بدنه خودرو به مرور تغییر رنگ و حالت داده و از شفافیت آن کاسته و کدر می شوند. اگر هم خودرو در پارکینگ های سرپوشیده پارک باشد، علیرغم آنکه فرسودگی اشاره شده را شامل نبوده و یا کمتر از حالت قبل شامل می‌شود، قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو به مرور زمان استقامت اولیه خود را از دست داده و شکننده تر و فرسوده تر شده اند. پس کسر استهلاک پس از گذشت پنج سال از سال تولید خودرو صحیح می‌باشد.

    ولی اگر خودرو در بازه زمانی کمتر از 5 سال قبل از بروز حادثه دچار خسارت شده باشد و در آن زمان پس از تشکیل پرونده خسارت در یکی از شرکت های بیمه و با استفاده از مزایای بیمه اقدام به بازسازی کرده باشد، می توان با اخذ مستندات و تصاویر مربوط به حادثه قبلی، در محاسبات جدید قطعات تعویض شده در حادثه قبلی را در صورتیکه در حادثه جدید اعلامی مشترک باشند، از اعمال استهلاک معاف کرد.

  • سیدمحمدرضا موسوی افتخاری

    عضو
    28 تیر 1400 در 6:17 بعد از ظهر

    سلام و ادب
    در رابطه با این موضوع بنده پیگیری های فراوانی نمودم، اما نهایتاً به یک دلیل منطقی رسیدم!
    قانون استهلاک برای قطعاتی که کمتر از پنج سال از تعویض آنها می گذرد، در بیمه بدنه میبایست اعمال گردد!
    زیرا که ملاک دریافت حق بیمه، سال ساخت خودرو بوده است و مسلماً خودرویی با سال ساخت کمتر(جدیدتر) حق بیمه بیشتری پرداخت نموده است و بلعکس!
    در نتیجه شرکت بیمه حق بیمه را بر اساس قطعات مستهلک (طبق سال ساخت خودرو) دریافت نموده و نباید بیش از آن پاسخگو باشد.

Log in to reply.