-
سلام بر استاد بزرگوار جناب آقای ثبات
از اینکه شمار را در محفل شاب زیارت می کنیم، بسیار خرسندیم.
طرح مطرح شده توسط حضرتعالی،بسیار کار ساز است و چنانچه توسط صاحب نظران صنعت کارشناسی دقیق صورت پذیرد، می توان بسیاری از مشکلات طرفین حادثه ، مشکلات بیمه گران، مشکلات صندوق و حتی اختلاف نظر های بین صندوق و بیمه گران را حل نمود .
ذکر این نکته الزامیست که متاسفانه صندوق تامین خسارت های بدنی به غلط خود را نهادی ناظر و بالاتر از بیمه گران دانسته و با تفسیر قانون و آرا صادره به نفع خود، بیمه گران را ملزم به اجرای این نظرات می داند . از جمله مواردی که صندوق به نفع خود تفسیر نموده را علیرغم استحضار شما برای اطلاع دوستان بیان می نمایم:
1- عدم پذیرش تعهد خود با توجه به عدم صدور حکم بر علیه صندوق.
2- عدم پذیرش خسارت هایی که مقصرانش در دسترس جهت بازیافت نیستند.
3- عدم پذیرش خسارت هایی که جهت استقرار انسان نیست علیرغم تعیین تکلیف این مورد برای صندوق توسط شورای عالی بیمه .
4- عدم اجرای تعهد خود در ماه پایانی سال و واگذاری به بیمه گران .
و ….
در خصوص مشخص نمودن معیار حق بیمه، بنده نیز با استاد خود جناب آقای الفتی موافق هستم. تمیز نمودن خودرو ها جهت مشخص نمودن میزان مصرفی سوخت علاوه بر تضییع حق ، کار بسیار مشکلی است.
راهکاری که به نظر من می رسد، پیگیری امر صدور بیمه نامه شخص ثالث به همین منوال و تنها پرداخت خسارت بدنی و حوادث راننده از جانب صندوق است. بدین صورت که همانگونه که در قانون بیمه شخص ثالث درصدی برای صندوق در نظر گرفته شده، برای بیمه گر درصدی در نظر گرفته شود(به عنوان مثال هزینه اداری و …) و بیمه گر موظف گردد پس از کسر سهم خود و سایر نهاد ها از میزان حق بیمه شخص ثالث در بخش بدنی و حوادث راننده ، باقی مانده را به حساب صندوق کار سازی نماید.
نکته بسیار مهم دیگری هم وجود دارد و آن کارشناسان خسارت های بدنی در شرکت های بیمه هستند . وضعیت کاری این عزیزان نیز باید در این میان در نظر گرفته شود .
در نهایت ضمن سپاس مجدد، مطمئنا اظهار نظر دوستان می تواند در بررسی و نهایی شدن این طرح تاثیر بسزایی داشته باشد.