• سعید حقیقت

    عضو
    13 مرداد 1400 در 8:17 قبل از ظهر

    کاربرد ابزارهای IoT در بیمه های درمان

    یکنواختی، ناکارآمدی و ضریب بالای خسارت در رشته ­ی درمان از جمله مهم ­ترین چالش­ های امروزی صنعت بیمه­ ی نه تنها ایران، بلکه جهان است. با توجه به تحولات عمده و متعددی اعم از بالاتر رفتن میانگین سنی جمعیت، بالاتر بودن نرخ تورم خدمات پزشکی از نرخ تورم میانگین، روند مستمر تحمیل تعهدات دولت به شرکت­ های بیمه­، افزایش فعالیّت آلاینده ­های صنعتی، سبک زندگی ناسالم عموم جامعه و… می­توان انتظار داشت که الگوهای رایج بیمه ­گری در این رشته در آینده­ای نه چندان دور، کاملاً ناکارآمد بوده و امکان وارد شدن خسارات جبران ناپذیری بر پیکره ­ی صنعت بیمه دور از ذهن نخواهد بود.

    می­توان گفت تمامی الگوها، فرآیندها و فن­آوری ­های نوینی که امروزه در صنعت بیمه­ ی جهان به کار گرفته می­ شوند و یا در حال شکل­ گیری هستند؛ سعی دارند تا به چهار هدف کلان: پویایی، تقویت کارایی عملیاتی، کاهش در ساختار هزینه ­ای و برآورد انتظارات مشتریان برسند.

    اهم تحولاتی که لزوم نوآوری در بیمه­ های درمان را برای بیمه ­گران روشن می­ نمایند و البته می­توانند در دو شکل فرصت و یا تهدید طبقه ­بندی بگردند عبارت ­اند از: تغییرات جمعیتی، دیجیتالی شدن امور، داده ­­های کلان و امکان بهبود قدرت تحلیل، پتانسیل بازارهای جدید، تغییرات ذائقه­ ی مشتریان و همچنین ورود بازیگران جدید

    در این میان می توان با بهره گیری از ابزارهای نوین IoT به بهبود و ارتقای عملکرد بیمه گری رشته ی درمان پرداخت. در ادامه برخی از کاربردهای مذکور معرفی گردیده اند:

    1- چت­ بات ­ها و مشاوره­ های روبو: با توجه به رشد فزاینده ­ی بنگاه ­های فن ­آوری محور و گسترش زنجیره ارزش مبنی بر IT، این شکل از خدمات به زودی امری رایج در اکثر بازارهای خدماتی من­ جمله بازارهای حوزه­ی درمانی خواهند شد. توانایی در پاسخگویی مستمر به مشتریان به ویژه سالمندان که نیاز بیش­تری به آن دارند؛ به عنوان مهم­ترین کاربرد این دسته از فن­ آوری­های نوین شناخته می­گردد. کاهش در هزینه ­های ارتباط با مشتری، ارسال پرسش نامه ­های اخذ نظر، شخصی­ سازی نمودن مذاکرات و محصول، یادآوری توصیه­ های پزشکی و… از جمله مزایای ابزارهای مذکور شمرده می­گردد. انتظار می­رود حجم ارزش بازار جهانی مذکور تا سال 2025 به میزان 1.24 میلیارد دلار برسد.

    2- ابزارهای حسگر و آلارم های سلامتی: IoT بر طبق گزارش CCS، ارزش بازاری دستگاه­ های مذکور در سال 2019 برابر 25 میلیارد دلار بوده و بیش از 24 میلیون دستگاه در همین سال فروخته شده است. به عنوان نمونه نیز، United Healthcare خدمات پزشکی را در برنامه­ ی تلفن همراه Medicare Advantage فراهم نموده. این برنامه با استفاده از توانایی حسگری خویش میزان قند مشتری را به شکل مستمر مورد سنجش قرار داده و بر اساس نوسانات آن الگوی غذایی و ورزشی پیشنهادی را به وی ارائه می­نماید. همچنین شرکت بیمه­ گر درمان – Aditya Birla در صورت تایید شدن فاکتورهای سلامتی مشتریان خویش، برای ایشان تا 30 درصد تخفیف در حق­ بیمه­ های سالیانه لحاظ می­نماید. و یا Humana یک استراتژی کلان سلامت اجتماع را در دستور کار خویش قرار داده است. این شرکت در نظر دارد تا سال 2020، فاکتورهای سلامتی جامعه هدف خویش را تا 20 درصد بهبود ببخشد.

    3- تله ­مدیسین: تله­ مدیسین ابزاری است که بیمه ­گران برای کنترل و زیرنظر داشتن رفتارهای سلامت مشتریان بکار می­گیرند. با وجود این ابزار مشاوران و پزشکان قادر هستند تا خدمات خود را از هر جا و در هر زمانی به سمع و نظر بیمه­ گذاران برسانند. لازم به بیان است که به علت پیشرفت سریع در ابزارهای کاربردی در امور تله ­مدیسین، سهولت و همچنین دسترسی مناسب، محبوبیّت استفاده از ابزارهای تله ­مدیسین طی سنوات اخیر به شده افزایش یافته است. انتظار می­رود ارزش بازار جهانی این محصولات تا سال 2021 به بیش از 40 میلیارد دلار برسد. می­توان به شکل ویژه از تله مدیسین برای ایام شیوع بیماری ­های اپیدمیک و برقراری محدودیت ­های تردد و همچنین مشتریان ساکن در مناطق دورافتاده استفاده نمود. کنترل از راه دور بیمار ی­ها می­تواند منجر به تقویت ارتباط با مشتری، بهبود سطح سلامت جامعه و البته کاهش هزینه­ های مختلف (نظیر هزینه ­های رفت­ وآمد و بستری) بگردد. جلوگیری از ابتلا به بیماری ­های عفونی ناشی از رفتن به محیط بیمارستان به ویژه در ایام اپیدمی از دیگر مزایای استفاده از تله­ مدیسین شمرده می­شود.

    4- هوش مصنوعی: مواردی اعم از کاهش هزینه ­های رایج، تسهیل فرآیندهای بیمه ­گری، تسریع امور، امکان ارائه­ ی مشاوره ­های پزشکی، پیش ­بینی بیماری­ های در معرض هر کاربر و… از دیگر مزایای هوش مصنوعی در بیمه ­های درمان شمرده می­شود. بر اساس نتایج گزارش World Insurance Report در سال 2018، بیش از 50 درصد شرکت­ های بیمه ­ای جهان یا در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند و یا به سمت استفاده از آن حرکت نموده­ اند. پیشرفت و بکارگیری هوش مصنوعی در عملیات متعدد بیمه ­ای قادر خواهد بود تا امکان پردازش بهتر مقادیر زیادی از داده ­ها را در اختیار شرکت­ های بیمه ­ای قرار داده و این امر در تشخیص افراد کم و یا پر ریسک موثر خواهد بود.

    قابل مشاهده است که بیمه ­گران درمان در تلاشند با اجرای
    مدل­ های پیشگیرانه و همچنین مداخلات صحیح و به موقع در
    امور سلامت مشتریان با استفاده از داده­های ابزارهای IOT هزینه ­های
    ادعای خسارت را کاهش دهند. از طرف دیگر ایجاد ارتباطات مستمری که نهایتاً منجر به
    ارتقای سلامت جامعه بگردد؛ قطعاً از سوی مشتریان مورد استقبال قرار خواهد گرفت.