• پوریا مبینی

    عضو
    22 تیر 1400 در 5:50 بعد از ظهر
    بخش یازدهم

    بانک های اطلاعاتی دیجیتال :

    یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر را می توان بانک های اطلاعات دیجیتال دانست که این بانک ها مخصوصا در قالب کتابخانه های دیجیتال ظهور و بروز دارند. شاید با شروع پدیده گوشی های هوشمند دست اندرکاران این فضا خیلی دوست داشته باشند تا مطالعه سایبری جایگزین مطالعه سنتی و مکتوب بشود.

    میزان رشد کتابخانه ها و بانک های دیجیتال در سالهای اخیر، دسترسی سریع و آسان، ایجاد نرم افزارهای مختلف برای دانلود فایل ها به صورت سریع خود شیوه های تسهیل کننده مطالعه دیجیتال است.

    مخاطبان بسیاری شاید در قدیم به علت عدم دسترسی به یک کتاب و یا یک گزارش موفق به خواندن آن نمی شدند اما در فضای سایبر با گذاردن یک لینک ساده از فیال دانلود کتاب و یا راه اندازی یک کتابخانه دیجیتال می توان بدون صرف بسیاری از هزینه های سنتی یک کتابخانه ۲۴ ساعته بدون تعطیلی داشت که افراد زیادی به راحتی از سراسر دنیا به آن مراجعه کرده و کتابهای مختلف را دریافت کنند.

    اما در این وجه نیز شاید صاحبان فضای سایبر بدون چشم داشت این کار را انجام ندهند برای نمونه شاید در قدیم دسترسی به موضوعات و کتابهای مورد مطالعه مردم دنیا بسیار کار سخت و پرهزینه ای بود اما در کتابخانه ها و بانک های دیجیتال تعداد دانلود و ای پی های دانلود کننده به راحتی در اختیار صاحبان این فضا است و در آینده ای نه چندان دور صاحبان این فضا خواهند دانست که ذائقه مطالعاتی مردم دنیا به چه سمت و سویی خواهد رفت.

    در این بانک های اطلاعاتی نیز مانند وب سایت ها تاثیرات معمولا یک طرفه و از بانک دیجیتال به مخاطب است. مخاطبان این وجه از فضای سایبر نسبت به بقیه مخاطبان با سوادتر و از لحاظ اماری کمتر به نظر می رسند. سرمایه گذاری در این بعد از سایبر می تواند به پرورش نخبگان تحت کنترل هر دسته ای کمک شایانی بکند.

    هر فرهنگ وتمدنی که بتواند جلوه های خود را که بیشتر در کتابهای آن فرهنگ تجلی دارد را به زبانهای مختلف ترجمه و بهتر و آسانتر در این بانک ها قرار دهد می تواند نخبگان بیشتری از جهان را با فرهنگ خود آشنا کند. این تاثیر گذاری بسیار طولانی و بر افراد محدودتری است اما به شدت عمیق و بر افراد تاثیرگذار می باشد.

    نشر دیجیتال :

    دنیای سایبر با پویایی و سرعت بالای خود تحولاتی شگرف در دنیای انتشارات نیز به وجود آورده است اگر در قدیم چاپ یک کتاب مدت ها طول میکشد و بعد از آن انتقال آن از یک کشور به دیگر کشورها مستلزم زمان و هزینه بود، امروزه فضای سایبر با ایجاد کتابهای الکترونیک، نشریات دیجیتال و چند رسانه ای های مختلف سرعت نشر افکار و عقاید علمی و تدوین شده را چندین برابر کرده است.

    بسیاری از گروه های کوچک و نخبه با کمترین هزینه برای دسترسی به اهداف خود از این گزینه در فضای سایبر استفاده می کنند . انتشار نشریات دیجیتالی که با یک کامپیوتر و داشتن محتوا نیاز به هزینه های دیگری ندارند. پخش انواع کلیپ ها و محتواهای صوتی و تصویری در فضای سایبر می تواند راه خوبی برای بقای این گروههای کوچک باشد.

    نشر دیجیتال از جنبه های بسیار مهم فضای سایبر است که متأسفانه در کشور ما چندان مورد توجه نیست.

    در این وجه میتوانیم شاهد رقابت گروه های مختلف برای تاثیر گذاری بر مخاطبان باشیم ممکن است در این بخش هزینه تولید محتوا مخصوصا در امر کتاب بالا باشد اما مشکل هزینه های چاپ ، انبار کردن و توزیع و حتی مشکل مجوزهای نشر به نوعی رفع شده است.

    اما صاحبان سایبر در این موضوع نیز یکی از برندگان هستند، دیگر لازم نیست هزینه های کلان برای رصد و جمع آوری کتابهای منتشر شده صرف شود. نویسنده خود فایل اثر خود را در این فضا منتشر کرده و تعداد استقبال و نظرات دیگران هم پیرامون آن مشخص می شود.

    بازی های آنلاین :

    یکی دیگر از ابعاد فضای سایبر بازی های انلاین در این فضا است . بازی آلاین ها چندین خصوصیت نسبت به بازی های رایانه ای دارند اولا این بازی ها اکثرا رایگان هستند. کم حجم و فکری و نسبتا در یادگیری آسان هستند. بیشتر برای سنین بالا و نه کودکان طراحی می شوند.

    بازی های فلش، بازی های گروهی آنلاین انواع بازی های اینترنتی هستند. بازی هایی مانند khanwars، کلوب فوتبال، clash of clans، warpath و مافیا جز بازی های معروف و پرطرفدار در ایران هستند.

    در بازی های آنلاین مخاطبان بنا به جذابیت بازی به آن وابسته شده و سعی می کنند زمان بیشتری را در بازی بوده تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشند.

    همچنین برخی از بازی های آنلاین نیز با اهدافی کاملا متمایز از بازی های عادی منتشر می شود برای مثال می توان به بازی های آنلاینی منتشر شده بر روی سایت سازمان سیا اشاره کرد!

    آموزشگاه های الکترونیک :

    دیگر وجه از فضای سایبر که در این گفتمان به آن خواهیم پرداخت مبحث تازه ای با عنوان آموزشکده های الکترونیک است. در این نوع آموزش که کاملا در فضای مجازی انجام می شود به گروه وسیعی از مخاطبان اجازه دسترسی به دوره های آموزشی داده می شود. اما در همین فرایند آن دسته از مخاطبان که به این دوره ها علاقه داشته و از خود استعدادی بروز دهند مراتب ترقی را طی کرده و به مراحل بالاتر می رسند. با توجه به هزینه اندک این نوع آموزشگاه ها در مقایسه با جذب انبوه استعدادها از سراسر دنیا، برای اکثر مراکز و نهادهای فعال برگزاری این دوره ها برای شناسایی و جذب نخبگان به صرفه می باشد.

    با بررسی مختصر و کوتاه این ابعاد از فضای سایبر به این نتیجه مهم خواهیم رسید که فضای مجازی برای ماندن در مقام نخست تاثیر گذاری بر افراد وجوه مختلفی را طراحی کرده و سعی در ورود به حریم افراد به صورت کامل دارد به گونه ای که برخی از رسانه ها امروزه کارکرد چند بعدی خود را کامل کرده و از رادیو تا اپلیکیشن های اندروید را برای خود طراحی و استفاده می کنند.

    ساده لوحانه است اگر برای تاثیر گذاری فقط به یک بعد این فضا توجه شود متاسفانه در کشور ما وقتی سخن از فعالیت در فضای مجازی می شود بسیاری از افراد وب سایت ها را مد نظر گرفته و برخی از نسل جدید ممکن است شبکه های اجتماعی را به یاد بیاورند.

    فضای مجازی روز به روز توسعه می یابد و عرصه های خود را مانند تارهای عنکبوت گسترده تر می کند تا جایی که زندگی مجازی و حقیقی را یکسان نماید به نظر شما آن روز کنترل واقعی زندگی افراد در دستان کیست؟!

    در روزهای آتی 2 بعد مهم دیگر از این فضا را بررسی خواهیم کرد که می توان گفت تقریبا تمام جامعه با آن درگیر هستند.