• خبرگزاری شاب

    مدیریت
    7 تیر 1400 در 12:52 بعد از ظهر
    در سومین نشست اتاق بیمه های انرژی چه گذشت

    در سومین نشست اتاق بیمه های انرژی در بستر کلاب هاوس که در ساعت 16 مورخ 06/04/1400 تشکیل شد، ابتدا مهندس محسن رحیمی، مدیر بیمه های نفت و انرژی شرکت بیمه پارسیان، مهم ترین رخدادهای حوزه انرژی در هفته ای که گذشت را مرور نمودند که برخی از آنها به شرح زیر بود:

    • فلات قاره اعلام کرد که از آسماری برداشت داشته.
    • گزارش سه ماهه شرکت ملی حفاری منتشر شد که بر اساس آن 22 حلقه چاه در این سه ماه حفاری شده که 18 مورد از آنها در نفت خیز جنوب بوده است. این اتفاق نشان می دهد که فعالیت در این حوزه بسیار کاهش یافته اشت.
    • اورهال پالایشگاه اصفهان به اتمام رسید.
    • لویدز لندن اطلاعیه داده و گلایه کرده از سندیکاهای بیمه ای بایت دستکاری متن کلوزهای تدوین شده توسط وی و بیان داشته این کار مخالف با حد اصل اعلای حسن نیت هست. زیرا مشتری وقتی می نشود که کلوز فلان، یک ذهنیتی دارد که شما با تغییر آن در واقع منجر به فریبش می شوید.

    سپس به موضوع اصلی این نشست یعنی «Marine Warranty Surveyor» یا به اختصار MWS پرداخته شد.

    MWS ابزاری برای کاهش خطر برای بیمه گر است تا از طریق آن با بررسی عملیات اطمینان حاصل کند که شیوه انجام کار براساس استانداردهای پذیرفته شده طراحی شده و پیش می رود و هیچ خطری غیر مجاز غیر از آنچه انتظار می رود وجود ندارد.

    ترجمه روانی از MWS به زبان پارسی یافت نشد ولی نزدیک ترین ترجمه می تواند «بازرس تضمین عملیات دریایی» باشد. اما با توجه به وجود رکنی مشابه MWS در بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان به عنوان«بازرس فنی» به نظر می رسد گزاره «بازرس فنی دریایی» می تواند ترجمه مناسبی برای آن باشد. در بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان بازرس فنی چنین تعریف شده است:

    بازرس فنی: شخص حقیقی یا حقوقی که از طرف بیمه‌گر وظیفه کنترل، ‌بررسی و صدور گواهی تأیید آزمایشات، ‌نقشه‌ها، ‌مقادیر کار و اسناد مشابه مربوط به ساختمان و یا هر موضوع مورد نیاز بیمه‌گر و دیگر مدارک مربوط به ساختمان به منظور ارزیابی و تعیین میزان ریسک تحت پوشش این بیمه‌نامه را به عهده دارد.

    جناب آقای رحیمی پس از بیان تیتر اخبار با ذکر مقدمه ای از سخنرانان دعوت شده، درخواست نمود تا سخن رانند که چکیده سخنان به شرح زیر می باشد:

    • همانطور قابلیت دریانوردی هر شناوری توسط شرکت های رتبه بندی بررسی و پس از صدور برخی گواهینامه ها مبنی بر مورد تایید بودن شناور برای دریانوردی اجازه رهسپار شدن به سفر دریایی را دارد، برخی از عملیات دریایی مانند نصب دکل یا جابجایی آن نیز که از ریسک بالایی برخوردار است، قبل از آغاز و در حین عملیات برای اطمینان از رعایت پارامتر های فنی و ایمنی باید تحت نظر اشخاص متخصصی باشند که به « بازرس فنی دریایی» یا MWS معروفند.
    • با توجه به تفاوت نوع ریسک عملیات دریایی از ریسک شناورها، تخصص MWS ها متفاوت از شرکت های رتبه بندی است.
    • این ناظران دارای شخصیت حقوقی می باشند و هیچ شخص حقیقی ای این عنوان را ندارد.
    • در حال حاضر در ایران همان دو شرکت رتبه بندی یعنی ایرانیان و آسیا خدمات MWS را نیز ارائه می دهند.
    • اصولا در سطح بین الملل صلاحیت این ناظران توسط ارگانهای بین المللی صادر می شود ولی با توجه به مشکلات ایجاد شد به خاطر وجود تحریم ها، مجوز این شرکت ها در ایران توسط شرکت نفت و گاز پارس صادر می شود و مدت آن یکساله است.
    • برای ارائه مجوز برخی فاکتور ها از جمله داشتن تجربه، نیروی انسانی متخصص با تخصص مربوطه، امکانات لازم و برخی پارامترهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد.
    • فعالیت این بازرسان به دو بخش پیش از عملیات و در حین عملیات تقسیم می شود.
    • به عنوان مثال وقتی در یک عملیات فراساحلی قصد جابجایی یک دکل (Moving) داشته باشند، ابتدا پارامترهای مختلف توسط MWS بررسی و در صورت صدور تاییدیه استقرار Location Approval توسط بازرس فنی اجازه آغاز عملیات داده می شود.
    • بعد از اینکه دکل وارد عملیات می شود نیز کلیه پارامترهای عملیات از شناورهایی که باید آن را بکشند تا تخلیه و بارگیری های لازم باید توسط بازرسان فنی بررسی و تاییدیه دیگری برای اطمینان از وجود ایمنی صادر گردد. حتی پس از اتمام عملیات نیز گواهی دیگری برای اعلام پایان عملیات صادر می شود.
    • لیستی از بازرسان فنی دریایی منتشر شده و وجود دارد و یکی از مهمترین بازرسان فنی دریایی Lloyd’s Register (LR) می باشد.
    • برخی از این بازرسان خود استاندارد کار و دستورالعمل نیز تدوین می کنند ولی برخی دیگر بر اساس استاندارهای موجود وتدوین شده مثلا استاندارهای LR کار می کنند.
    • بیشتر پیمانکاران ایرانی چندان شناختی از این بازرسان و فلسفه وجودی آنها ندارند.
    • اصولا این بازرسان وقتی کار را آغاز می کنند باید مدارکی همچون نقشه ها و آنالیزها و … را از پیمانکار دریافت نمایند که یکی از این مدارک بیمه نامه است که خیلی از بازرسان آنرا دریافت نمی کند. تجربه نشان داده که به دلیل همین عدم دریافت بیمه نامه، بازرس فنی از حدود و نوع تعهدات بیمه گر مطلع نبوده و نمی دانسته که در زمان تخلیه و بارگیری باید بر کار نظارت می داشت و با بروز حادثه تازه مشکلات آغاز می شود.
    • بازرسان فنی در ابتدای کار برنامه ای برای نظارت و بازرسی خود تدوین می کنند و به طرفین یعنی بیمه گر و بیمه گذار ارائه می دهند تا هر طرف وظایف خود را بداند.
    • در بیمه نامه ولکار در خصوص نحوه کار بازرسان فنی توضیح داده شده است.
    • ناظر فنی دریایی در واقع چشم و گوش بیمه گر است و تا زمانی که کارفرما یا پیمانکار تاییدیه های لازم را نگیرند اجازه کار نمی دهد.
    • اولین چیزی که یک بیمه گر خوب بعد از وقوع خسارت باید انجام دهد این است که بررسی کند آیا Release Notes صادر شده یا نه و اگر صادر شده با پانچ بوده یا نه. و اگر آری آیا قابل چشم پوشی است یا خیر.
    • نکته دیگر اینکه در کمال تعجب این بازرسان فنی که گفتیم چشم و گوش بیمه گر هستند و قرار است اگر کارفرما یا پیمانکار تاییدیه های لازم را نگیرند اجازه کار ندهد، حق الزحمه خود را از پیمانکار می گیرند!!!

    شایان ذکر است دوبزرگوار زیر از اعضای شاب جزء سخنرانان این نشست بودند:

    جناب آقای مهندس محسن رحیمی @mohsen

    جناب آقای مهندس میلاد اعتدالی @Etedali