-
بخش هشتم
عناصر سازنده فضای سایبر:
همانگونه که تا کنون دریافتهایم فضای سایبر بسیار گسترده تر از آن است که بتوان تمام ابعاد آن را شناخت، شاید مخترعین اجزای آن هم، فکر نمیکردند روزی این دستاورد تا این حد وسیع و تأثیر گذار باشد و دایره کاربرد آن از تبلتی در دست کودک 5 ساله تا صنایع با تکنولوژیهای برتر را شامل گردد. برای آسان شدن شناخت این فضای پیچیده تلاش بر این است که با تفکیک آن، بخشی از عناصر سازنده آن را ملموس نمائیم.
قبل از آن میبایست به این نکته اشاره کنیم که نمیتوان فضای سایبری را مترادف با اینترنت دانست، اینترنت ابزار ورود به این فضا می باشد، اگر در منابع مرتبط با موضوع جستجو نمائیم در بیشتر آنها بخش های زیر را به عنوان قسمت عمده فضای سایبری معرفی نمودهاند:
- وب سایت ها
- وبلاگ ها
- اتاق های گفت و گو (چت روم ها)
- شبکه های اجتماعی
- بانک های اطلاعاتی دیجیتال
- نشر دیجیتال
- بازی های آنلاین
- آموزشگاههای الکترونیک
- بانکداری الکترونیک
- دولت های الکترونیک
در آینده توضیح مختصری جهت شناخت هر بخش خواهیم داشت، ولی قبل از ان بهتر است از برخی مولفه ها نام برد که بعضاً ممکن است به اشتباه جزئی از فضای سایبر در نظر گرفته شوند حال آنکه آنها معمولاً ابزار کاربردی در فضای سایبر و جهت بهره برداری از این فضا می باشند و نباید به عنوان بخشی از این فضا در نظر گرفته شوند. از جمله:
- شبکه: عبارت است از اتصال ماشین های برآمده از فناوری اطلاعات توسط فناوری ارتباطات.
- اینترنت: بر اساس تعریفی که از شبکه ارائه شد، ما تعداد بسیار زیادی از شبکه ها را داریم که یکی از این شبکه ها که بزرگترین آن ها هم هست اینترنت نام گرفته است.(قبلاً توضیحات لازم در این خصوص ارائه شده است.)
- محتوا: منظور نوع و میزان داده ها ( Data) و اطلاعاتی است که از طریق نرم افزارهای فضای مجازی منتقل می شوند که می تواند در قالب متن، صوت، تصویر، ویدیو یا فایل کاربردی باشد.
- پیام رسانها: قدیمی ترین نوع انتقال پیام ایمیل یا همان پست الکترونیک است.