• آواتار سعید حقیقت

    سعید حقیقت

    عضو
    16 ژوئن 2021 در 3:31 ب.ظ
    بخش سوم

    استفاده از پهپادها در ارزیابی اولیه فرآیندهای صدور و خسارت

    تغییر شکل استفاده از ابزارها در کسب ­وکارهای امروز دنیا به امری رایج تبدیل شده است. رشد سریع فن ­آوری منجر به تولید انبوه بسیاری از ابزارهای نوین اینترنت اشیا من ­جمله پهپادها شده است.هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد نوعی هدایت‌پذیر از راه دور بدون نیاز به خلبان است. این وسیله به قطعات و محمولات مختلفی مجهز است.

    به گزارش وال استریت ژورنال و بنا بر تحقیقات مؤسسه LexisNexis، در حال حاضر در حدود 38 درصد از شرکت ­های بیمه ­ای در آمریکا برای بررسی برخی از حوادث مانند آتش ­سوزی و تصادفات رانندگی، به

    جای اعزام مأمور از پهپادها و اپلیکیشن ­ها برای عکس ­برداری و تخمین خسارات به وجود

    آمده استفاده می ­نمایند.

    همچنین بر اساس گزارش اداره هواپیمایی فدرال (FAA)، در سال 2022 تعداد 2.85 میلیون پهپاد در آسمان ­های آمریکا به پرواز در خواهند آمد که 450.000 مورد از آن ­ها برای اهداف تجاری من­جمله صنعت بیمه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای پهپاد در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است:

    1- بازرسی آسیب­ های سقف­ های مرتفع: یکی از استفاده­ های رایج برای پهپادها در صنعت بیمه، بازرسی از خسارات به بارآمده در سقف­ های مرتفع ساختمان­ ها، برج ­ها و… است. بازرسی از سقف­ های خسارت ­دیده در بسیاری از مواقع مخصوصاً برای سقف­ های شیب­ دار یا سوخته امری خطرناک، دشوار و حتی امکان­ ناپذیر است. بیمه­ گران می­توانند به جای بالارفتن از نقاط خطرناک برای نظارت و عکس­ گرفتن از خسارات به ­بارآمده از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده نمایند. این ابزارها قادر خواهند بود تا تمامی جزییات خسارت را در تصاویر متعدد از زوایای گوناگون به دست ارزیابان خسارت برساند.

    2- بازرسی خسارات: پهپادها قادر هستند تا خسارات اماکن بزرگ نظیر کارخانجات تولیدی، انبارها و… را در کوتاه ­ترین زمان ممکن تصویربرداری و گزارش نمایند.

    3- بازرسی سیستم اطفاء حریق: پیش ­بینی امکانات لازم برای اطفاء حریق در اماکن صنعتی در بسیاری از کشورها امری ضروری در نظر گرفته می ­شود. این امر در کاهش میزان خسارات ناشی از آتش­ سوزی نیز نقش اساسی را ایفا می ­نماید. بررسی این امکانات در هنگام عقد بیمه ­نامه برای تعیین میزان ریسک مشتریان بسیار ضروری است. پهپادها می­توانند به بررسی وضعیت آب­رسانی و سیستم اطفاء حریق در اماکن بزرگی نظیر کارخانجات بپردازند.

    4- بررسی خسارات فاجعه ­بار: پهپادها در بازرسی مناطقی که به وسیله ­ی خسارات فاجعه­ بار نظیر سیلاب یا زلزله به شدت تخریب شده ­اند نیز بسیار پرکاربرد هستند. دسترسی بیمه ­گران به مناطق آسیب دیده ممکن است توسط نهادهای امنیتی و یا امدادرسانی به مدت چندین روز متوقف گردد و یا حتی در صورت اجازه داشتن تردّد در این مناطق، احتمال بروز حادثه برای ارزیابان خسارت، بالا خواهد بود. ارزیابان خسارت می ­توانند از تجهیزات متصل بر بدنه ­ی پهپادها نظیر دوربین و سنسور در جهت ثبت ویدئو و عکس از خسارات واردشده به دارایی ­ها استفاده نمایند. این مستندات در پروسه­ ی تعیین خسارت دارایی­ ها به کار گرفته خواهند شد.

    5- بازرسی بیمه: یکی دیگر از کاربردهای پهپادها در صنعت بیمه، ارزیابی میزان ارزش دارایی­ ها برای تعیین میزان حق بیمه است. در مواقعی که دارایی­ ها به آسانی قابل دسترسی نباشند و یا بسیار گسترده باشند؛ پهپادها بسیار پرکاربرد خواهند بود. برای مثال، برای بازدید اولیه­ ی اراضی چند هکتاری کشاورزی می­توان از پهپادها استفاده نمود.

    6- کاهش در ادعاهای متقلّبانه: پهپادها قادر خواهند بود تا به عنوان ابزاری جهت کاهش ادعاهای متقلّبانه به کار گرفته شوند. زمانی که یک طوفان یا هر حادثه­ ی دیگری اتفاق می­افتد؛ برخی از بیمه­ گذاران به ادعای خسارت برای آسیب ­هایی که از قبل طوفان برای دارایی ­هایشان وجود داشته است می­ نمایند. بیمه ­گران خواهند توانست تا با استفاده از تصاویر ضبط شده توسط پهپاد در هنگام عقد بیمه ­نامه، به جلوگیری و کاهش میزان ادعاهای متقلّبانه کمک نمایند.

    7- ادغام با سایر فن ­آوری ­ها: مجموعه تصاویر و سایر داده ­های بیمه ­گران که به وسیله­ ی پهپادها کسب شده ­اند در زمانی که با سایر تکنولوژی­ های ادغام می­ گردند از ارزش بالایی برخوردار خواهند بود. برای مثال هوش مصنوعی از ترکیب این دو موضوع به وجود می ­آید. بیمه­ گران خواهند توانست تا با استفاده از هوش مصنوعی به تحلیل داده، تخمین خسارت و محسابه­ ی هزینه ­های تعمیرات لازم بپردازند.

    بنابراین استفاده از این تجهیزات مزایایی از قبیل امنیت بیمه­ گر، خودکارسازی ارزیابی دارایی ­ها و اموال، کاهش در هزینه­ ها، مقیاس ­پذیری، بهبود سرعت و دقت و همچنین افزایش رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت. البته لازم به ذکر است مواردی از قبیل محدودیت ­های قانونی، هزینه­ های تنظیم و ریسک دادخواست قضایی از اصلی­ ترین مشکلات بر سر راه بیمه­ گران خواهد بود.