-
بخش دوم
Insurance as a Service
یکی از تحولات اخیر عرصهی بیمهگری در جهان، صدور بیمه نامه بر بستر الگو IaaS است. ایدهی اصلی این پلتفرم آن است که اشخاص میتوانند خدمات کسبوکار خود را بنا بر الزامات
آن کسبوکار، از بستر فضای ابری و به صورت اشتراکی به مشتریان ارائه نمایند. به طور عمده ماهیت خدمات
این کسبوکارها عمدتاً از سیمایی متحول شده در مقابل نوع سنتی خود، برخوردارند.به عبارتی IaaS به عنوان یک سرویس بیمه ای تماماً دیجیتالی برای
فرآیند کسب وکارهای جامع (End to End) عمل نموده و
منجر به بهبود پردازش خدمات صدور، پشتیبانی و اعلام خسارت مشتریان و صاحبان کسبوکار
میگردد. انعطافپذیری مدلهای دادهمحور منجر به ایجاد یک راهکار عملیاتی پویا شده
که این امر متناسب با ماهیّت فعالیّت کسبوکارهای مختلف، متغیّر خواهد بود. گفتنی
است که تغییرات یادشده علاوه بر ارتقای رضایتمندی مشتریان، منجر به افزایش شفافیّت
و منصفانهتر شدن پرداختیهای مابین طرفین بیمهنامه خواهد شد. برای درک بهتر میتوان از نمونههایی زیر نام برد:– هنگام خرید محصولات مختلف از سایتهای اینترنتی، امکان تعریف نمودن پوششهای بیمهای (باربری، مسئولیت و…) و اضافه نمودن آن به سبد خرید مشتری وجود خواهد داشت.
– میتوان به هنگام درخواست تاکسیهای اینترنتی (برای هم راننده و هم متقاضی) پوششهای بیمهای (بدنه، مسئولیت، عمر و حوادث) مدتدار تعریف و فعال بشوند.
– امکان ارائهی پوشش بیمهی بدنهی منعطف؛ که به طور مثال پوشش سرقت خودرو در هنگامی که خودروی بیمهگذار در پارکینگ منزل است؛ قطع بگردد و یا روشن شدن پوششهای ریسکهای خودرو، تنها منوط به زمانی باشد که بیمهگذار اتومبیلش را روشن مینماید.
– هنگام ثبت سفارش و استفاده از دوچرخههای اشتراکی (نظیر دوچرخههای بیدود)، برای مدت معین استفاده، بیمهنامههای حوادث انفرادی برای کاربر صادر بگردد.
در گزارش بعدی تلاش خواهد شد تا نمونه شرکتهای ارائهکننده خدمات بیمهای بر بستر IaaS مورد بررسی قرار بگیرد.
#IaaS #بیمه_به_عنوان_یک_خدمت