• آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    20 آوریل 2021 در 8:32 ق.ظ

    به نظر من حذف تخفیفات درسته. البته من فقط از دید فنی به موضوع نگاه می کنم و در این بحث کاری به مسائل بازاریابی و فرهنگ بیمه … ندارم چون بحث ما بین کارشناسان فنی است نه بازاریابی و … .

    اما استدلالم چیه: بیمه گران در این خصوص دو تا ابزار برای کنترل ضریب خسارت خودشون دارن. یکیش اضافه نرخه هست و دیگری تخفیف. مثلا تصور کنید حق بیمه بیمه نامه بدنه یک نوع از خودرو 100 تومن باشه. این حق بیمه یه بیمه گذاره معمولی با کارنامه سفیده. یعنی نه عملکرد مثبت قبلی ای داره و نه عملکرد منفی قبلی. بیمه گر با محاسبات اماری به این نتیجه رسیده که با توجه به ریسک بیمه بدنه و خطرات درخواستی و تعداد خودروهای موجود اگر از هر خودرو 100 تومن بگیرد در نهایت از پس خسارت بر خواهد آمد. چون مثلاً 100 هزار تا خودرو داریم اگر از هر کدام 100 تومن بگیرم می شود فلان قدر و امار هم نشون می ده فلاق قدر خسارت خواهم داشت پس از پس خسارت بر خواهم آمد.

    بعد میاد می گه برای اینکه یه فرقی بین دوغ و دوشاب باشه یه کاری می کنم ؛ هر کس در این یکسال خسارتی گرفت سال بعد باهاش گرونتر حساب می کنم و هر کس خسارتی نگرفت سال بعد باهاش ارزونتر حساب می کنم. با این کار بازهم تعادل حساب بیمه گر برقراره چون هر چقدر از یه عده کم بگیره از اونور جبران میشه. حالا ما میخواهیم به بهانه اینکه بیمه گزار مقصر نبوده اون اضافه دریافتی هارو نگیریم. خب یه کفه ترازو سبک میشه و تعادل به هم می خوره دیگه.

    اما از نظر بازاریابی منم موافقم اگر مقصر نبود تنبیه نشه ولی یه جایگزینی برای کسری بودجه بیمه گر پیشنهاد بدین بعد.