• مصطفی ملکی

    عضو
    30 دی 1399 در 2:00 بعد از ظهر

    باسلام

    دوستان موضوع جالب و چالش برانگیزی رو مطرح کردند. در بیمه بدنه که آیین نامه 53 نحوه اعمال استهلاک رو مشخص کرده اگر چه اخیرا ما بحثی در سندیکا داشتیم که آیا تعدد کسورات مانند فرانشیز و استهلاک و …. میتونه یکی از دلایل عدم استقبال مردم از خرید این بیمه نامه باشه یا نه ؟ و اگر تاثیرگذار هست چگونه بازبینی بشه . خوشحال میشم دوستان اگر پیشنهادی دارند مطرح کنند و البته حتما به عنوان یک مبحث جداگانه مطرح خواهیم کرد . اما در مورد شخص ثالث به نظرم اگر رویکرد حمایتی قانون و در نظر گرفتن جوانب مختلف مانند کاهش قیمت خودرو بعد از تصادف و عدم تقصیر زیاندیده رو در نظر بگیریم و از طرفی بدونیم که اصولا تعیین استهلاک قطعات به ویژه در قطعات موتور دشوار بوده و یا ممکن است مالک آنها را مدتی قبل تعویض کرده باشد ، اعمال استهلاک و کسر قیمت منصفانه نخواهد بود مگر برای مواردی مانند لاستیک که آقای توژان گفتند یا اینکه خودرو واقعا فرسوده بوده و ظاهر آن مشخص باشد. به عنوان مثال شخص زیاندیده خودرویی دارد که 10 سال از عمر آن گذشته اما کاملا بدنه و موتور سالم بوده و خوب نگهداری کرده حالا شخص مقصر با آن تصادف کرده و خودرو نیاز به نعمیر دارد آیا عادلانه است که بگوییم چون ده سال از ساخت آن گذشته فرضا 70 درصد قیمت قطعات پرداخت شود؟ البته اگر خسارت کلی باشد و خودرو قابل تعمیر نباشد میتوان از قابلیت ماده 19 و ارزش گذاری لاشه و پرداخت مابه التفاوت استفاده نمود که بحث جدایی دارد.