• بهزاد توژان

    عضو
    28 تیر 1401 در 11:06 قبل از ظهر

    با سلام

    همانطور که دوستان اشاره کرده اند، مواد 15 و 16 قانون بیمه شخص ثالث 1395 شرایطی جهت بازیافت خسارت فراهم نمی کند، ولی با توجه به مفاد ماده 18 این قانون و آیین نامه اجرایی آن اختلاف نظری بین کارشناسان در تفسیر آن وجود دارد. نظر بنده در بازیافت از مقصر حادثه می باشد.

    به نظر من نوع احراز و مشخص کردن کاربری وسیله نقلیه در بازیافت قسمتی از خسارت از راننده مقصر تاثیر دارد. فرض کنید حادثه‌ای فقط منجر به ایراد خسارت مالی شده باشد، و یا راننده مقصر(تک سرنشین) با عابر پیاده یا خودرویی دیگر تصادف کرده و منجر به ایراد صدمات مالی یا جانی شده باشد، در اینگونه موارد اثبات تغییر کاربری خودروی مقصر در زمان حادثه بسیار مشکل و شاید غیر ممکن می باشد. ولی در صورتیکه افرادی در وسیله نقلیه مقصر آسیب دیده باشند، امکان تحقیق در تغییر کاربری وجود خواهد داشت.

    در صورتیکه تغییر کاربری نزد مراجع قضایی اثبات گردد، بازیافت سهم مقصر میسر می گردد.

    به نظر شما در مواردی که راننده خودروی مقصر با اشخاص ثالث زیاندیده هم مسیر بوده و به قصد کمک کردن، اقدام به انتقال آنها کرده باشد، آیا شرایط ریکاوری فراهم خواهد شد؟ فرض کنید راننده مقصر در اداره ای شاغل بوده و منزل وی با یکی از همکاران اداره، در یک منطقه قرار دارد. این امکان وجود دارد که پس از پایان ساعت کاری وی را سوار کرده و در راه منزل دچار حادثه شده و سرنشین آسیب دیده باشد. چون راننده خودروی مقصر به رایگان سرنشین خود را از محل کار به منزل انتقال می‌دهد، آیا مسافربر محسوب شده و تغییر کاربری دارد؟