-
سلام دوستان عزیز
به نظر من هم با توجه به اصل جانشینی که میگه:
در مواردی که حادثه مسئول مشخصی دارد، خسارت توسط بیمهگر جبران شود و سپس بیمهگر از حقی که بیمهگذار در مقابل مسئول حادثه دارد استفاده نماید، بنابراین با پرداخت خسارت توسط بیمهگر، حقوق بیمهگذار در مقابل مسئول خسارت به بیمهگر واگذار میگردد و بیمهگر میتواند اقدامهای لازم را جهت وصول مبلغ خسارت از مسئول حادثه به عمل آورد.
تو این حادثه هم که شما میفرماید علت حادثه عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی از سوی رانندگان اعلام شده، پس مقصر دیگه ای نیست که شرکتهای بیمه بخوان ازش خسارت پرداختی رو ریکاوری کنن.
حالا اگه شرکت بیمهای بخواد شرکتهای خودروساز رو مقصر کنه و ازش ریکاوری کنه چه میزان یا درصدی رو باید ریکاوری کنه؟
ماده 16 قانون بیمه شخص ثالث و تبصره ش میگه:
ماده16ـ چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمهگر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیاندیده میتواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص میشود به مسببان ذیربط مراجعه کند.
دستگاههای ذیربط مجازند مسؤولیت کارکنان خویش را در قبال مسؤولیتهای موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک داراییهای سرمایهای تحت اختیار، بیمه کنند.
تبصره ـ در صورتیکه حسب نظریه افسران موضوع ماده (17) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقص راه، وسیله نقلیه یا عامل انسانی مؤثر در بروز تصادف اعلام شود در صورت اعتراض ذینفع، موضوع حسب مورد به کارشناس یا هیأت کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات با نظر دادگاه ارجاع میشود.
حالا سوال اینجاست که شرکتهای بیمه میتونن از طرف رانندگان خودرو از شرکتهای خودروساز شکایت کنن یا نه؟