• Both to blame collision clause

    ارسال شده توسط مدیریت شاب در 26 سپتامبر 2020 در 8:33 ب.ظ

    کی می دونه این کلوز دقیقا چیه؟ در تعریف این کلوز داریم

    both-to-blame collision clause is part of the ocean marine insurance policy that states that if a ship (vessel) collides with another ship due to the negligence of both, owners and shippers of both vessels must share in the losses in proportion with the monetary values of their cargo and interests before the collision. The owners of the cargo and company responsible for shipment are both required to pay for losses.

    برای مشارکت بیشتر لطفا فارسی بحث کنید نه انگلیسی.

    مجید نیک فهم پاسخ داد 3 سال، 6 ماه پیش 6 عضو · 12 پاسخ ها
  • 12 پاسخ ها
  • آواتار عاطفه قمى

    عاطفه قمى

    عضو
    26 سپتامبر 2020 در 9:53 ب.ظ

    زمانى كه دو كشتى به هم برخورد كنند و اين برخورد ناشى از خطاى هر دو طرف تشخيص داده بشه؛ خسارت به نسبت بين هر دو طرف تقسيم ميشه.

    مثلا مشخص بشه كه هر دو ، به يه نسبت مقصر بودند، هر كشتى ميتونه ٥٠٪؜ خسارت وارده رو از طرف مقابل دريافت كنه.

    • آواتار مدیریت شاب

      مدیریت شاب

      مدیریت
      3 اکتبر 2020 در 10:44 ق.ظ

      ممنونم بابت ارائه ترجمه . ولی فکر می کنم موضوع عمیق تر از اینهاست. منتظر مشارکت بقیه اعضاء هستیم

      • آواتار عاطفه قمى

        عاطفه قمى

        عضو
        3 اکتبر 2020 در 1:20 ب.ظ

        گرچه خيلى جزئى با بيمه نامه باربرى آشنا نيستم ولى خط آخر اين كلوز نوشته صاحب بار …

        به نظر ميرسه علاوه بر مالكين دو كشتى، يه بخش از شراكت در خسارت هم بر ميگرده به صاحب بار.

        • آواتار مدیریت شاب

          مدیریت شاب

          مدیریت
          3 اکتبر 2020 در 1:48 ب.ظ

          آفرین . انحراف خوبی در بحث ایجاد کردی. داریم کم کم می ریم سر بحث اصلی

  • آواتار محمدتقی آرام فر

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    27 سپتامبر 2020 در 2:27 ب.ظ

    با سلام

    خالی از لطف نیست مستحضر باشید، ماده 528 قانون مجازات اسلامی نیز مورد مشابهی در خصوص خسارت وارده بدنی ناشی از حوادث وسایل نقلیه زمینی ، آبی و هوایی مطرح نموده است.

    • آواتار مدیریت شاب

      مدیریت شاب

      مدیریت
      3 اکتبر 2020 در 10:45 ق.ظ

      جالب بود. به نظرتون اینم می تونه به این کلوز ارتباط پیدا کنه؟

  • آواتار سهیلا شرفی

    سهیلا شرفی

    عضو
    24 اکتبر 2020 در 3:00 ب.ظ

    سلام

    both to blame collision یک کلوز نیست بلکه بخشی از کلوز های بیمه های دریایی است که باربری نیز جزیی از آنهاست

    خسارات مرتبط با مسئولیت مشترک تصادم می باشد . در صورتیکه دو کشتی در دریا با هم تصادم داشته باشند طبق قوانین دریا در بیمه ، الف : قانون هر دو مقصری حکم فرما می شود ب : قاعده دوم در مورد تعیین میزان تقصیر است که در این حالت حداقل تقصیر هر کشتی کمتر از 1/4 و حداکثر تقصیر هر کشتی بیشتر از 3/4 نخواهد بود . این خسارات توسط Adjuster هایی که در بررسی خسارات همگانی و مسئولیت مشترک تصادم تبحر دارند بررسی و ارزیابی و تعیین می شود . با توجه به ماهیت این نوع خسارات ، کلیه خسارات ناشی از این تصادم بین تمام اشخاصی که در دریا کشتی ، کالا ، و یا عوایدی دارند به نسبت سرمایه ها و یا عوایدشان تقسیم می شود در این بین کالا نیز از این قاعده مستثنی نیست و همه صاحبان کالا که بر روی کشتی محموله دارند به نسبت سرمایه ها ی محمولات خود ، در میزان تقصیر کشتی ، در خسارت شریک می شوند . این نوع خسارات در محدوده قوانین داخلی قرار نمی گیرد . به همین دلیل در کلیه بیمه های باربری نیز اعم از کلوز C,B,A این پوشش وجود دارد و بیمه گران در بیمه های کالا بصورت اتوماتیک این ریسک را نیز به عهده دارند . نکته مهم اینکه اگر میزان خسارات و یا سهم کالا از خسارت بسیار ناچیز باشد ممکن است توسط اجاستر ها بدلیل ناچیز بودن سهم خسارت کالا از مسئولیت مشترک تصادم ، صاحبین کالا با چنین وضعیتی از پرداخت آن معاف شود.

    این بحث گستره و دارای ابعاد بسیاری است بنابراین به همین میزان بسنده می شود . بیمه های دریایی به لحاظ ماهیت و اینکه با قوانین و مقررات بین المللی و منافع و عواید بین المللی در ارتباط هستند مشمول مقرات و قوانین بین المللی هستند و نه قوانین داخلی ( به جز باربری داخلی ) و کلیه کشور ها ملزم به رعایت آن و استفاده از استاندارد های جهانی می باشند .به همین دلیل کلوز های استاندارد بین المللی نظیر کلوز A,B,C و ….پیوست بیمه نامه می شوند .

    مستند : رجوع شود به کلوز های باربری و دریایی – Institute classification clause

    ارادتمند

    سهیلا شرفی

    • آواتار عاطفه قمى

      عاطفه قمى

      عضو
      26 اکتبر 2020 در 9:28 ق.ظ

      👌🏻👌🏻👌🏻

  • آواتار مدیریت شاب

    مدیریت شاب

    مدیریت
    24 اکتبر 2020 در 5:14 ب.ظ

    ممنون سرکار خانم شرفي بابت توضيحات فني و پر بار. انصافاً خيلي مفيد بود. منتظريم بقيه دوستان بحث رو کامل کنن. اميدوارم براي همه باربري کاران مفيد باشه.

  • آواتار مدیریت شاب

    مدیریت شاب

    مدیریت
    30 اکتبر 2020 در 12:52 ق.ظ

    یک راهنمایی برای ادامه بحث و توضیحات بیشتر. لطفا به تصویر پیوست (بخصوص بند سوم آن) نگاه کنید. این بند در هر سه کلوز A ، B و C بیمه های باربری وجود دارد.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    30 اکتبر 2020 در 10:51 ق.ظ

    در تکمیل توضیحات سرکار خانم شرفی و برای روشن تر شدن موضوع باید گفت که این کلوز یا همان شرط (Both to Blame Collision Clause) که در بند سه کلوز های A ، B و C بیمه های باربری آمده به خاطر وجود شرطی با همین اسم در بارنامه های دریایی است. به عبارت دیگر در بارنامه های دریایی با درج این بند مقرر شده که اگر به علت سهل انگاری ( نه تقصیر سنگین) تصادفی بین دو کشتی رخ بدهد مالک کشتی حمل کننده کالا در مقابل صاحب کالا مسئولیتی به پرداخت خسارت ندارد. حتی در مقابل کشتی مقابل هم مسئولیتی ندارد و جالب اینکه صاحب کالا باید خسارت کشتی مقابل را بدهد. (بیان ساده- صاحب کشتی به صاحب کالا می گوید می خواهی بارت را حمل کنم؟ پس باید قبول کنی که اگر با کشتی دیگری تصادف کردم هم خودت از من خسارت نخواهی و هم خسارت کشتی مقابل را به جای من تو بدهی، مگر اینکه من مرتکب تقصیر سنگین شده باشم).
    حالا تصور کنید کالای ما توسط یک کشتی در حال حمل است و به علت بی احتیاطی (و نه تقصیر سنگین) با یک کشتی دیگر تصادف می کند و نه تنها کل بار ما از بین می رود بلکه کشتی مقابل نیز آسیب می بیند. در این حادثه فرض کنید کشتی حمل کننده کالای ما هفتاد درصد و کشتی مقابل سی درصد مقصر شناخته می شود. در حالت عادی ما می توانستیم هفتاد درصد خسارت وارد به بار خودمان را از کشتی حمل کننده بگیریم ولی با بودن این شرط یعنی (Both to Blame Collision Clause) در بارنامه نمی توانیم بگیریم. تازه هفتاد درصد خسارت وارد به کشتی مقابل را هم ما باید پرداخت کنیم. ( البته با توجه به تقصیر سی درصدی کشتی مقابل بحث تهاتر هم پیش میاید که برای پیچیده نشدن بحث وارد نمی شویم).
    تا اینجا گفتیم که این شرط در بارنامه های دریایی وجود دارد و دیدیم که مزایای آن به صاحبان کشتی و حمل کنندگان می رسد. اما این شرط در بیمه نامه چیست و چه کاربردی دارد؟
    این شرط در بیمه نامه می گوید ای صاحب کالا با توجه به اینکه با وجود آن شرط در بارنامه تحت شرایطی نه تنها نمی توانی خسارت کالای خودت را از حمل کننده بگیری بلکه باید خسارت طرف مقابل را هم بدهی، در جریان باش که من به جای تو آن ها را بر عهده می گیرم اما یک شرط دارم و آن اینکه اگر چنین شرایط پیش آمد، حتما مرا سریع مطلع کن تا شاید بتوانم ثابت کنم که حادثه به دلیل تقصیر سنگین بوده است تا هم تو و هم خودم را از این خسارت مبرا کنم.

  • آواتار مجید نیک فهم

    مجید نیک فهم

    عضو
    24 می 2021 در 1:23 ب.ظ

    سلام

    شاید این بخش از کنوانسیون Hague-Visby مفید باشه

    The Hague-Visby Rules provide that, if the carrier has exercised due diligence to provide a seaworthy ship, they are not liable for claims resulting from a collision partly or wholly caused by negligent navigation (Article IV Rule 2(a)). Commonly, both vessels are partly to blame for a collision and cargo interests may then present their claims in tort against the non-carrying vessel.

    Under U.S. law, claimants could recover their claims in full from the owners of the other vessel, who could then recover one half from the carriers. This rule circumvents the navigational error defense. It also creates a situation in which cargo interests could not recover restitution if the carrying vessel was wholly to blame. The both-to-blame collision clause is designed to preserve the protection a carrier has under the Hague-Visby Rules by giving a contractual indemnity against the cargo interests.

Log in to reply.