-
چگونگی پرداخت خسارت در صحنه تصادفات به هم ریخته
ارسال شده توسط سیروس خواجوی در 9 آگوست 2022 در 2:27 ب.ظ“طبق قانون جدید بیمه، در تصادفاتی که میزان خسارت کمتر از ۱۶ میلیون تومان است، نیاز به حفظ صحنه تصادف نیست. چون شرکت بیمه بدون نیاز به کروکی، خسارت را جبران مینماید. در اینگونه مواقع کافی است که از صحنه تصادف فیلم و عکس تهیه کنید یا طرفین با توافق با یکدیگر مدارک بیمه و کارت خودروی خود را تعویض کنند و با این مدارک به نمایندگی بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنند.”
این قانونی است که داریم؛ اما سوال اصلی اینجاست. حالا اگر خسارت زیر 16 میلیون تومان باشد و طرفین توافق نداشته باشند، چه کار باید کرد؟ در این مواقع پلیس به دلیل ترافیک، دو خودرو را جریمه خواهد کرد.
بهزاد توژان پاسخ داد 2 سال، 3 ماه پیش 4 عضو · 8 پاسخ ها -
8 پاسخ ها
-
سلام وقت بخیر
این موضوع که میفرمایید ماده 40 قانون شخص ثالث که امسال زیر 20 میلیون هست. پاسخ به سوال شما رو با یه سوال شروع میکنم.کجای این قانون گفته که نیاز به حضور کارشناس راهور نیست؟
البته اینکه میفرمایید نیاز به صحنه تصادف نیست این هم اشتباه است. در آئین نامه راهور آمده که در حوادث غیر جرحی محل قرار گیری لاستیک ها را علامت گذاری کرده و خودرو ها را به کنار راه انتقال دهید تا کارشناس تصادف (راهور) به حادثه رسیدگی کند.که البته با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره اخذ تصویر و فیلم جایگزین علامت گذاری لاستیک شده.
بحث جریمه کردن یا نکردن رو هم افسران محترم راهور سلیقه ای عمل میکنند. برخی جریمه نمیکنند اونهایی که جریمه میکنند توجیه شون اینه که یه تخلفی کردید که منجر به تصادف شده.
باتشکر
-
حال اگر یکی از طرفین اصرار بر حفظ داشته باشد؛ حتی اگر عکس و فیلم بگیریم، آن وقت باید چه کار کرد؟ ما خودرو را جابه جا کنیم مشکلی به وجود می آید؟
-
خوب شخص وظیفه خودش رو باید انجام بدهد. طبق ماده 89 آئین راهور سال 1384 :
ماده 89 ـ هر گاه تصادف تنها منجر به خسارت مالي شود به نحوي كه امكان حركت از وسيله نقليه سلب نشده باشد، رانندگان موظفند بلافاصله وسيله نقليه را براي رسيدگي و بازديد كارشناسان تصادفات در محل حادثه، به كنار راه منتقل كنند تا موجب سد معبر نگردد.
صحفه 79 فایل پیوست
-
-
-
از آنجا که امکان دارد این گفتمان در سالهای پس از این نیز توسط مردم مطالعه شود، نیاز به شفاف سازی در خصوص میزان خسارت قابل پرداخت بدون نیاز به کروکی هست تا اعداد اعلام شده در این گفتمان باعث گمراهی نشود.
فرمول این است:
اگر میزان خسارت تا دو و نیم درصد دیه ماه حرام باشد نیاز به کروکی نیست.
مثلاً
- سال 1400 دیه ماه حرام 640 میلیون تومان بود که 2.5% آن می شود 16میلیون تومان همان عددی که جناب آقای خواجوی در نوشتار خود آورند.
- سال 1401 دیه ماه حرام 800 میلیون تومان است که 2.5% آن می شود میلیون تومان همان عددی که جناب آقای رئوفی در نوشتار خود آوردند.
- این پاسخ 2 سال، 3 ماه پیش توسط ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) ویرایش شد.
- این پاسخ 2 سال، 2 ماه پیش توسط ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) ویرایش شد.
-
با سلام
در ابتدا باید بدونیم منظور از قانون، قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 هست.
با توجه به ماده 8 قانون و ماده 30 قانون و آیین نامه اجرایی آن که در تکمیل ماده 40 قانون آمده، شرکتهای بیمه مکلف هستند تا سقف 2.5% دیه مرد مسلمان در ماه حرام را بدون دریافت گزارش مقامات انتظامی، خسارت زیاندیدگان را پرداخت نمایند.
پس با افزایش نرخ دیه این میزان تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال در سال 1400 که مبلغ دیه در ماه حرام 6.400.000.000 ريال بوده، بیمه گر باید خسارت زیاندیدگان را تا سقف 2.5% آن یعنی مبلغ 160.0000.000ريال را بدون کروکی رسیدگی نماید. به همین صورت در سال 1401 که مبلغ دیه در ماه حرام 8.000.000.000 ريال می باشد، بیمه گر باید خسارت های اعلامی از محل بیمه نامه شخص ثالث را تا سقف مبلغ 200.000.000 ريال را بدون اخذ کروکی رسیدگی کند.
اما شرایط این گونه رسیدگی هم در ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 30 قانون اشاره شده و در صورتیکه این شرایط برقرار نباشد، رسیدگی به حادثه بدون اخذ گزارش مقامات انتظامی میسر نخواهد بود.
یکی از این شرایط عدم وجود اختلاف بین رانندگان مقصر و زیاندیده است . در صورت وجود اختلاف هم پلیس راهنمایی و رانندگی با ترسیم کروکی عدم سازش ، طرفین حادثه را جهت رفع اختلاف به مرجع قضایی راهنمایی خواهد کرد.
-
البته یک سوال: گاهی خودرو نامتعارف است. شاید فقط ی بخش کوچکی آسیب دیده باشد. در آن صورت اگر مبلغ همین خسارت بیش از 20 میلیون شود، باز به کروکی نیاز است؟
-
-
با سلام
در متن قانون به شدت ضربه و میزان آسیب قطعات اشاره ای نشده.
فرض کنید یک دستگاه خودروی بنز S500 از ناحیه درب موتور، سپر و گلگیر جلو آسیب دیده باشد، این خسارت با در نظر گرفتن تبصره های 3 و 4 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث زیر 2.5% دیه بوده و بدون کروکی رسیدگی و پرداخت خواهد شد. حال اگر همین ماشین بخواهد از بیمه نامه بدنه استفاده کند و مابقی خسارت وارده را دریافت کند، با توجه به آنکه ارزش قطعات و اجرت لازم برای بازسازی نقاط آسیب دیده بالا بوده و میزان خسارت خیلی بیشتر از 2.5% دیه میباشد، زیاندیده باید برای این حادثه کروکی یا گزارش عوامل انتظامی یا قضایی ارائه بدهد.
البته ناگفته نماند بعضی از شرکتهای بیمه هم در زمان بررسی و پرداخت خسارت از محل بیمه نامههای بدنه، به بیمه گزاران خود کمک کرده و در صورتیکه اصالت حادثه و راننده خودرو در لحظه حادثه را تایید نمایند، با اخذ مجوز از مدیریت، بدون اخذ هرگونه گزارش خسارت را بررسی و پرداخت میکنند.
Log in to reply.