• بی دقتی در بازدید بیمه بدنه، مشتری مداری یا دوستی خاله خرسه؟

    ارسال شده توسط محمد صالحی در 12 نوامبر 2020 در 10:57 ب.ظ

    اگرچه فعالان حوزه بیمه های بازرگانی به اهمیت بازدید اولیه در بیمه های بدنه خودرو واقف هستند و متفق القول بر این موضوع تاکید دارند که بازدید بدنه خودرو رکن اصلی مدیریت ریسک این بیمه نامه ها محسوب می‌گردد، ولی مشاهده می‌ شود برخی از شرکت های بیمه چه از بین شرکت هایی با قدمت زیاد و سهم بازار بالا و چه شرکت های نو پا که تجربه محدودی در این حوزه دارند، به بهانه مشتری مداری حذف این رکن اساسی را به عنوان مزیت رقابتی نام می برند. یا بسیار مشاهده می شود که کارشناسان و نمایندگان با ارسال تصاویر محدود از خودرو اقدام به تحت پوشش قرار دادن آن می نمایند. در یک تجربه شخصی به عینه مشاهده کردم که بیمه گذاری که جهت بازدید به یکی از شعب شرکت بیمه ای مراجعه نموده بود، به محض مشاهد ثبت نقاط آسیب دیده توسط کارشناس بیمه گر، با اعلام اینکه فلان شرکت بیمه با همان چند عکس محدود و بدون درج نقاط آسیب دیده خودرو ها را بیمه می کند، از خرید بیمه نامه اعلام انصراف نمود. جالب اینکه
    در کمال نا باوری با ارسال همان چند عکس از سوی بیمه گذار برای نماینده شرکت دوم، بیمه نامه بدون درج نقاط آسیب دیده صادر شد.
    چنین رفتارهایی که مصداق بارز عدم رعایت اصل حسن نیت از سوی بیمه گذار و عدم رعایت اصول مدیریت ریسک از سوی بیمه گر می باشد، آنهم در بازاری که حق بیمه ها بدون توجیه فنی تحت تاثیر رقابت ناسالم روز به روز کاهش می یابد، نتیجه ای جز افزایش ضریب خسارت و به تبع آن تلافی جویی بیمه گر در زمان پرداخت خسارت و در نهایت نارضایتی بیمه گذارانی که شاید خیلی از آنها در این تخلف نقشی نداشته اند نخواهد داشت. آری این چنین است که این بازار کوچک روز به روز کوچکتر می شود.

    محمد صالحی پاسخ داد 4 سال پیش 3 عضو · 4 پاسخ ها
  • 4 پاسخ ها
  • آواتار امیرحسین خداپناهی

    امیرحسین خداپناهی

    عضو
    15 نوامبر 2020 در 6:02 ب.ظ

    با سلام واحترام

    به نظرم بحث بسیار خوب و مهمی را مطرح فرمودید چراکه بنده نیز سال گذشته عینن همچین موردی را از سوی نمایندگی یکی از شرکت های بیمه مشاهده کردم و جالب بود که ایشان این تخلف را گونه از مشتری مداری تعبیر می نمودند به نظر شما آیا مقصر اینگونه موارد نمایندگان می باشند؟

    به نظرم کسانی که چنین تخلفاتی را با عنوان مشتری مداری و … انجام می دهند می بایست به شدت و جدیت تمام از سوی واحد مربوطه و حتی بیمه مرکزی مورد مواخذه قرار گرفته و توبیخ گردند چراکه با این عنوان نسبت به جذب مشتری اقدام و سپس همانگونه که فرمودید زمان پرداخت خسارت به تعهد خویش عمل ننموده و موجب نارضایتی و اعتراض ایشان می گردند.

    متاسفانه در برخی شرکت ها نمایندگانشان هرگونه که میخواهند اقدام و گویا هیچگونه نظارتی بر عملکرد ایشان نیست که این مستلزم افزایش نظارت بر واحد های صدور چه از سوی شرکت های بیمه و چه از سوی بیمه مرکزی می باشد.

    • آواتار محمد صالحی

      محمد صالحی

      عضو
      16 نوامبر 2020 در 9:53 ق.ظ

      البته در این خصوص عرض کنم در نهایت دود این موضو ع به چشم خود نماینده هم خواهد رفت زیرا همه به این موضوع واقف هستند تصمیم گیری ها ،حتی در برخی مواقع کارمزد نمایندگان نیز متاثر از ضریب خسارت آنها و این یک مورد ساده هست ،از موارد بعدی میشه به از دست دادن مشتری در بلند مدت نیز اشاره کرد و …

      مشکل موجود در حال حاظر از نظر بنده کارشناسان در صنعت بیمه میباشند (در مرحله اول ) ابتدا باید پایه و ستون ها محکم کار بشه تا یک ساختمان استوار باشه ، دوستی خاله خرسه کارشناسان با بیمه گذاران و مشتریان (در ابتدا) و در مرحله بعدی نمایندگان با بیمه گزار نتیجه ای جز ترویج چنیدن رفتار غیر حرفهای دومینو وار نیست که در نهایت و بلند مدت تاثیر منفی بر کل تمام صنعت بزرگ اما کوچک بیمه در ایران خواهد داشت .

  • آواتار بهزاد توژان

    بهزاد توژان

    عضو
    15 نوامبر 2020 در 6:21 ب.ظ

    با سلام و احترام

    به نظر اینجانب ثبت صحیح و منطقی نقاط آسیب‌دیده خودروی موضوع بیمه در زمان انجام بازدید اولیه و صدور بیمه نامه می‌تواند به کسب رضایت بیشتر بیمه‌گذاران در زمان پرداخت خسارت احتمالی منجر شود.

    بیمه‌گر باید در زمان صدور بیمه‌نامه بدنه شناخت کاملی از موضوع بیمه و اطمینان از سلامت آن کسب نماید، پس بازدید اولیه اقدامی است که به واسطه آن بیمه‌گر می‌تواند این آگاهی را از شرایط خودروی موضوع بیمه کسب نماید. نادیده گرفتن مواضع آسیب‌دیده اتومبیل از سوی کارشناسان بازدید اولیه، سبب می‌گردد تا بیمه‌گر با آگاهی کمتری اقدام به صدور بیمه‎نامه بدنه نماید و مواضع آسیب‌دیده خودرو نیز با صدور بیمه‌نامه بدنه در تعهد بیمه‌گر قرار خواهد گرفت.

    تکرار این نادیده گرفتن‌ها موجب زیان بیمه‌گر خواهد شد.

    از طرفی چون کارشناسان ارزیاب خسارت در زمان ارزیابی خسارت‌های احتمالی اعلامی از محل بیمه‌نامه صادره، به خسارت‌های از قبل در موضوع آسیب‌دیده اعلامی و تفکیک آن از خسارت های جدید ایجاد شده توجه می‌کنند، موجب نارضایتی بیمه‌گذاران خواهد شد.

    • آواتار محمد صالحی

      محمد صالحی

      عضو
      16 نوامبر 2020 در 9:39 ق.ظ

      بله بنده نیز با جنابعالی هم نظر هستم به نوعی رعایت اصول در نهایت به نفع طرفین میباشد

      به قولی جنگ اول به از صلح آخره ،برای بیمه گزار و بیمه گر شفاف بودن موضوع بیمه و شرایط آن باعث ادامه ارتباط به نوعی بهتر و معامله برد برد محسوب میشه

Log in to reply.