-
بی دقتی در بازدید بیمه بدنه، مشتری مداری یا دوستی خاله خرسه؟
اگرچه فعالان حوزه بیمه های بازرگانی به اهمیت بازدید اولیه در بیمه های بدنه خودرو واقف هستند و متفق القول بر این موضوع تاکید دارند که بازدید بدنه خودرو رکن اصلی مدیریت ریسک این بیمه نامه ها محسوب میگردد، ولی مشاهده می شود برخی از شرکت های بیمه چه از بین شرکت هایی با قدمت زیاد و سهم بازار بالا و چه شرکت های نو پا که تجربه محدودی در این حوزه دارند، به بهانه مشتری مداری حذف این رکن اساسی را به عنوان مزیت رقابتی نام می برند. یا بسیار مشاهده می شود که کارشناسان و نمایندگان با ارسال تصاویر محدود از خودرو اقدام به تحت پوشش قرار دادن آن می نمایند. در یک تجربه شخصی به عینه مشاهده کردم که بیمه گذاری که جهت بازدید به یکی از شعب شرکت بیمه ای مراجعه نموده بود، به محض مشاهد ثبت نقاط آسیب دیده توسط کارشناس بیمه گر، با اعلام اینکه فلان شرکت بیمه با همان چند عکس محدود و بدون درج نقاط آسیب دیده خودرو ها را بیمه می کند، از خرید بیمه نامه اعلام انصراف نمود. جالب اینکه
در کمال نا باوری با ارسال همان چند عکس از سوی بیمه گذار برای نماینده شرکت دوم، بیمه نامه بدون درج نقاط آسیب دیده صادر شد.
چنین رفتارهایی که مصداق بارز عدم رعایت اصل حسن نیت از سوی بیمه گذار و عدم رعایت اصول مدیریت ریسک از سوی بیمه گر می باشد، آنهم در بازاری که حق بیمه ها بدون توجیه فنی تحت تاثیر رقابت ناسالم روز به روز کاهش می یابد، نتیجه ای جز افزایش ضریب خسارت و به تبع آن تلافی جویی بیمه گر در زمان پرداخت خسارت و در نهایت نارضایتی بیمه گذارانی که شاید خیلی از آنها در این تخلف نقشی نداشته اند نخواهد داشت. آری این چنین است که این بازار کوچک روز به روز کوچکتر می شود.
Log in to reply.