-
بیمه و خدمات غیر حضوری، شعار یا شعور ؟
به لطف کرونا خدمات غیر حضوری بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است. نگاهی به گذشته نشان می دهد بیشتر شکوفایی ها در جبر اتفاق افتاده . وقتی از تاریخ دلیل وضعیت فعلی کشور های پیشرفنه را جویا شویم، شاید پاسخ یک کلمه باشد. رنسانس. غرب باید بین ماندن یا نابود شدن انتخاب می کرد و ماندن در گرو بیداری و نگرشی نو و این تغییر نگرش مستلزم شعوری بود که غرب آن زمان به آن رسیده بود.
وضعیت فعلی صنعت بیمه در ایران نیز شباهت بسیاری به دوران قبل از انقلاب صنعتی اروپا دارد. بویژه در خصوص شبه روز رسانی شیوه خدمات بیمه ای. صنعتی که در عصر تکنولوژی هنوز با قوانین سال 1316 و 1354 اداره می شود. در عصری که چند ماه خواب کافی است تا چند دهه از تکنولوژی عقب بمانی، آیا زمان بیداری حداقل در حوزه خدمات الکترونیک و غیر حضوری نرسیده است ؟ البته همانطور که گفتیم این بیداری پیش نیازی به نام شعور (یعنی درک درست) دارد و با شعار نمی توان انقلاب کرد.
شعار یعنی چه؟
شعار یعنی اینکه ارسال پیامک تمدید بیمه نامه آن هم فقط بیمه بدنه، پرداخت الکترونیکی حق بیمه، واریز مبلغ خسارت به حساب زیاندیده به جای تحویل چک و امثال آنرا که حتی الفبای خدمات الکترونیک هم نیستند را انقلاب در ارائه خدمات الکترونیک بدانیم.
شعور ارائه خدمات الکترونیک یعنی چه؟
هنوز در بیشتر شرکت ها و در بیشتر رشته ها:
بیمه گزار و زیاندیده باید به صورت حضوری اعلام خسارت نماید.
برای دریافت اصالت بیمه نامه باید در یکی از شعب حاضر شود.
بدون امضاء فیزیکی هیچ سندی معتبر نیست.
هنوز بیمه نامه های کاغذی رد و بدل می شود.
برای پرداخت خسارت درمان اصل اسناد دریافت می شود.
مکاتبات بین شرکت های بیمه با مراجع قضائی و بیمارستانی به شکل سنتی است
هنوز کروکی تصادفات فیزیکی تهیه می شود
هنوز برای بازدید بدنه و سلامت باید حضور فیزیکی داشت
انتقال مدارک از مراجع قضایی به شرکت های بیمه و باالعکس
هنوز شاهکار خدمات الکترونیک ما این است که تشخیص دهیم این شماره همراه متعلق به بیمه گزار است.
امیدوارم کسی از این گفتار دلخور نشده باشد. البته جای نگرانی نیست. هنوز بهانه های زیادی برای بیدار نشدن داریم. هر کس از صنعت بیمه به خاطر این خواب شیرین ایراد گرفت می گوییم:
· قوانین ما باید به روز شود.
· زیر ساخت ها باید مهیا باشد.
· سندیکا باید دست به کار شود.
· بیمه مرکزی چرا اقدامی نمی کند.
· ما می خواهیم، نمی گذارند.
ولی اگر شما برخلاف من از این خواب سیر شده اید، مصادیقی از شعور در زمینه ارائه خدمات الکترونیک را اعلام فرمایید. حتما کسی بیدار است و این نوشتار را می خواند!
Log in to reply.