• بیمه و خدمات غیر حضوری، شعار یا شعور ؟

    ارسال شده توسط محمد صالحی در 22 نوامبر 2020 در 12:50 ب.ظ

    به لطف کرونا خدمات غیر حضوری بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است. نگاهی به گذشته نشان می دهد بیشتر شکوفایی ها در جبر اتفاق افتاده . وقتی از تاریخ دلیل وضعیت فعلی کشور های پیشرفنه را جویا شویم، شاید پاسخ یک کلمه باشد. رنسانس. غرب باید بین ماندن یا نابود شدن انتخاب می کرد و ماندن در گرو بیداری و نگرشی نو و این تغییر نگرش مستلزم شعوری بود که غرب آن زمان به آن رسیده بود.

    وضعیت فعلی صنعت بیمه در ایران نیز شباهت بسیاری به دوران قبل از انقلاب صنعتی اروپا دارد. بویژه در خصوص شبه روز رسانی شیوه خدمات بیمه ای. صنعتی که در عصر تکنولوژی هنوز با قوانین سال 1316 و 1354 اداره می شود. در عصری که چند ماه خواب کافی است تا چند دهه از تکنولوژی عقب بمانی، آیا زمان بیداری حداقل در حوزه خدمات الکترونیک و غیر حضوری نرسیده است ؟ البته همانطور که گفتیم این بیداری پیش نیازی به نام شعور (یعنی درک درست) دارد و با شعار نمی توان انقلاب کرد.

    شعار یعنی چه؟

    شعار یعنی اینکه ارسال پیامک تمدید بیمه نامه آن هم فقط بیمه بدنه، پرداخت الکترونیکی حق بیمه، واریز مبلغ خسارت به حساب زیاندیده به جای تحویل چک و امثال آنرا که حتی الفبای خدمات الکترونیک هم نیستند را انقلاب در ارائه خدمات الکترونیک بدانیم.

    شعور ارائه خدمات الکترونیک یعنی چه؟

    هنوز در بیشتر شرکت ها و در بیشتر رشته ها:

    بیمه گزار و زیاندیده باید به صورت حضوری اعلام خسارت نماید.

    برای دریافت اصالت بیمه نامه باید در یکی از شعب حاضر شود.

    بدون امضاء فیزیکی هیچ سندی معتبر نیست.

    هنوز بیمه نامه های کاغذی رد و بدل می شود.

    برای پرداخت خسارت درمان اصل اسناد دریافت می شود.

    مکاتبات بین شرکت های بیمه با مراجع قضائی و بیمارستانی به شکل سنتی است

    هنوز کروکی تصادفات فیزیکی تهیه می شود

    هنوز برای بازدید بدنه و سلامت باید حضور فیزیکی داشت

    انتقال مدارک از مراجع قضایی به شرکت های بیمه و باالعکس

    هنوز شاهکار خدمات الکترونیک ما این است که تشخیص دهیم این شماره همراه متعلق به بیمه گزار است.

    امیدوارم کسی از این گفتار دلخور نشده باشد. البته جای نگرانی نیست. هنوز بهانه های زیادی برای بیدار نشدن داریم. هر کس از صنعت بیمه به خاطر این خواب شیرین ایراد گرفت می گوییم:

    · قوانین ما باید به روز شود.

    · زیر ساخت ها باید مهیا باشد.

    · سندیکا باید دست به کار شود.

    · بیمه مرکزی چرا اقدامی نمی کند.

    · ما می خواهیم، نمی گذارند.

    ولی اگر شما برخلاف من از این خواب سیر شده اید، مصادیقی از شعور در زمینه ارائه خدمات الکترونیک را اعلام فرمایید. حتما کسی بیدار است و این نوشتار را می خواند!

    محمد صالحی پاسخ داد 3 سال، 11 ماه پیش 4 عضو · 5 پاسخ ها
  • 5 پاسخ ها
  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    26 نوامبر 2020 در 5:44 ب.ظ

    جناب آقاي @m.salehi کاملاً با شما موافقم. اتفاق ديشب با يکي از اعضاي بسيار فعال شاب که انصافاً مطالب خيلي مفيدي هم چه در شاب و چه در لينکدين ارسال مي کنن يعني دوست عزيزم جناب آقاي رستميان @Underwriter در خصوص انقلاب چهارم که در واقع انقلاب تکنولوژيک خواهد بود صحبت مي کرديم. ايشون نظرش اين بود که اگر اوضاع کشور همينطور پيش بره خدا مي دونه چه بر سر صنعت بيمه و فعالينش بياد. حالا قراره يه مطلبي در اين خصوص ارسال کنه و اطلاعات بيشتري بهمون بده.

    • آواتار محمد صالحی

      محمد صالحی

      عضو
      29 نوامبر 2020 در 5:32 ب.ظ

      ضمن تشکر از شما ، از نظر بنده در بازار رقابتی فعلی در صنعت بیمه که عموما نا سالم هستند ،شرکت پیشرو ،شرکتی خواهد بود که یک پوست اندازی اساسی و چابک در این حوزه داشته باشد،شرکت پیشرو شرکتی است که قطعا پیروز این رقابت خواهد بود ،نظر شما را به روش های نفوذ در بازار شرکت اسنپ جلب مینمایم ، شرکتی که در کمتر از 2 سال از حضور خود در حوزه حمل و نقل رقیب های اصلی خود که میتوان آژانس ها و تاکسی ها را نام برد عقب رانده و یکه تاز این حوزه شده است

  • آواتار مدیریت شاب

    مدیریت شاب

    مدیریت
    5 دسامبر 2020 در 3:41 ب.ظ

    اعضای محترم شاب!

    به نظر شما برای آغاز خدمات غیرحضوری در صنعت بیمه، چه کارهای دیگری بجز آنچه توسط جناب اقای محمد صالحی @m.salehi در این گفتمان مطرح شده، می توان انجام داد؟

  • Unknown Member

    کاربر حذف شده
    6 دسامبر 2020 در 8:06 ب.ظ

    ضمن تشکر از لطف همیشگی استاد عزیز جناب عظیمی @farhadazimi .به نظرم هر شرکتی که زودتر برای پنج سال آتی ارایه محصولاتش برنامه ریزی مبتنی بر دیجیتال نموده باشه برنده رقابت بیمه گری درآینده صنعت بیمه ایران خواهد بود ،زمان مجازات کننده بدی است هرکسی که دیر کند مطمینا بازنده خواهد بود وتوسط زمان مجازات خواهد شد

    استفاده و رفرنس از سخنان “میخاییل گورباچف در بازدید از آلمان شرقی ودیدار با اریک هونکر صدر اعظم کمونیست وقت آلمان شرقی وپیش از فروپاشی دیوار برلین “

    شرکتهای بیمه سنتی در انقلاب صنعتی چهارم شاید جایگاهشان تضعیف شود حتی اگر دارایی های فیزیکی ومادی بسیاری داشته باشند چرا که گوی رقابت را اینشورتک ها خواهند ربود جالبترش شاید اینکه شرکتهای بیمه تنها رقبای بیمه گران نخواهند بود و وورود خودروسازان وشرکتهایی که تکنولوژی به روز لازم رادارند شاید خود تهدید و رقیب جدیدی را برای بیمه گر ها ایجاد کند حتی در کشور ایران اگرچه خوب شاید تصورش برای بسیاری سخت باشد با این حال در کشوری مثل آمریکا تسلا علاقه بسیاری به بحث بیمه خودرو دارد واین از سوی بسیاری از شرکتهای غیر بیمه ای که امکانات تکنولوژیکی لازم را دارند نیز نشان داده شده است وچه بسا در ایران نیز این برای آینده اجرایی شود

    سرعت رشد تکنولوژی قابل قیاس با چند سال قبل نیست .امیدوارم واقعا دراین انقلاب صنعتی فوق العاده خطرناک قرن بیست ویک قشر زحمت کش نمایندگان وارزیابان خسارت سنتی آسیبی نبینند وبرنامه ریزی لازم برای آنها شده باشد

    • آواتار محمد صالحی

      محمد صالحی

      عضو
      7 دسامبر 2020 در 8:36 ق.ظ

      صحبت جناب آقای راشد که البته پوزش میطلبم اطلاع ندارم ، اسم ایشون آقای راشد هست یا فامیلشون @Underwriter که انشااله به واسطه شاب بیشتر با هم اشنا خواهیم شد ،سوالی ذهن بنده رو درگیرکرده ،اگر چه دور از این بحث میباشد ،اگر برای جناب آقای @farhadazimi مقدور باشه نظر شما رو دوست داشتم بدونم ،همانطور که مستحضر هستید در اکثر کشور های پیشرفته بیمه گر ها اقدام به ایجاد موسسات ، شرکت ها ویا بانک ها مینمایند ،چرا در ایران این موضوع معکوس میباشد ، البته علت اصلی از نظر بنده قدرت اندک در بحث توان مالی میباشد، ممنون میشم در این خصوص اگر مطلع هستید اندکی راهنمایی بفرمایید .

Log in to reply.