Tagged: بیمه-مسئولیت-ماشین-آلات-راهسازی
-
فرق بیمه ثالث ماشین آلات راهسازی با بیمه مسئولیت مدنی دارندگان ماشین آلات راهساز
ارسال شده توسط نوشین عشقی نژاد در 6 ژوئن 2023 در 1:11 ب.ظاعضای محترم شاب
با سلام و وقت بخیر.
میشه لطفا بفرمایید که فرق «بیمه ثالث ماشین آلات راهسازی» با »بیمه مسئولیت مدنی دارندگان ماشین آلات راهسازی در قبال ثالث» چیه؟
ممنون از بابت راهنمایی تان.
- این گفتمان 1 سال، 5 ماه پیش توسط ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) ویرایش شده است.
ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) پاسخ داد 1 سال، 5 ماه پیش 5 عضو · 5 پاسخ ها -
5 پاسخ ها
-
سلام
به به چه سوال خوبی
تا قبل از تصویب قانون بیمه شخص ثالث 1395 شرکت های بیمه طبق عرف، برای وسایل نقلیه موتوری فاقد پلاک بیمه نامه شخص ثالث صادر نمی کردند (کار اشتباهی بود). دارندگان این نوع وسایل نقلیه موتوری برای خرید پوشش به بیمه گران مسئولیت مراجعه می کردند و آنها برایشان بیمه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری صادر می کردند.
سال 95 که قانون جدید تصویب شد روال به گونه ای تغییر کرد که تمامی وسایل نقلیه موتوری باید بیمه نامه شخص ثالث بخرند و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست. البته در خود قانون تغییر خاضی اتفاق نیفتاده بود ولی رویه عوض شد و بخشنامه هایی از سوی بیمه مرکزی برای این تغییر رویه آمد.
با این تغییر در واقع باید بیمه نامه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری منتفی و بیمه نامه شخص ثالث جایگزین آن می شد ولی تا کنون این موضوع به صورت کامل عملی نشده است.
نتیجه گیری: صدور بیمه نامه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری راهسازی و … به جای بمه نامه شخص ثالث ممنون می باشد.
به نظر شما آیا اگر برای وسیله نقلیه موتوری راهسازی و … بیمه نامه ثالث صادر بشه باز نیاز به صدور بیمه نامه مسئولیت هست؟ اگر آری، چرا؟
-
-
جناب آقای عظیمی
ضمن عرض سلام و تشکر بابت بستر کارشناسی ایجاد شده جهت تبادل فنی بین اصحاب صنعت بیمه، در خصوص سوال جنابعالی، به نظر بنده در برخی از موارد بیمه نامه شخص ثالث به تنهایی کفایت نمی نماید و به ناچار می بایست بیمه نامه مازاد مسئولیت ابتیاع نمود. به عنوان نمونه خودروهایی که در محدوده فرودگاه ها تردد می کنند ممکن است با هر یک از هواگرد های مستقر در محوطه فرودگاهی برخورد نمایند و به نظر می رسد موضوع سقف تعهد در قبال خسارت مالی ثالث (خودرو متعارف) نمی تواند حاکم بر برخورد خودرو با یک هواپیمای بوئینگ باشد. اما در مثال مذکور خوشبختانه می توان این پیش بینی را امی توان ز قبل نمود و بیمه نامه مربوط را خریداری کرد اما تصور کنید شرایط برخورد خودرو با کشتی (سقوط خودرو از روی پل و برخورد با کشتی در حال عبور از زیر پل) و این که در صورت وقوع چنین موردی قانون بیمه شخص ثالث چگونه می تواند از راننده مسبب حادثه حمایت نماید.
-
-
سلام
بحث شیرینی هست ، چون بین دوستان در سطح صنعت اختلاف نظر پیرامون این مساله زیاد هست . بقدری که همچنان برخی از بیمه گران بیمه نامه مسئولیت میفروشن . مخصوصا اگر صحبت از چند وسیله نقلیه باشه که حق بیمه نامه تک تک اونها از جمعی اونا بیشتر و باعث نارضایتی بیمه گذار (مخصوصا بیمه گذاران دارای پرتفوی) میشه. ولی از نظر من تهیه بیمه نامه مسئولیت علاوه بر شخص ثالث واحب هست . یکی از دلایلش ، عدم تعهد بیمه گر ثالث در خسارت های ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث یا همان خساراتی که در تعهد بیمه گر ثالث نیست .
-
ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث ۱۳۹۵
ماده۲۱ـ به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسایل نقلیه، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، شناخته نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه، کسری پوشش بیمه نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه یا تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه گر موضوع ماده (۲۲) این قانون، قابل پرداخت نباشد، یا به طور کلی خسارت های بدنی که خارج از تعهدات قانونی بیمه گر مطابق مقررات این قانون است به استثنای موارد مصرح در ماده (۱۷)، توسط صندوق مستقلی به نام «صندوق تأمین خسارت های بدنی» جبران می شود. تبصره۱ـ میزان تعهدات صندوق برای جبران خسارت های بدنی معادل مبلغ مقرر در ماده (۸) با رعایت تبصره ماده (۹) و مواد (۱۰) و (۱۳) این قانون است. تبصره۲ـ تشخیص موارد خارج از تعهد بیمه گر مطابق مقررات این قانون، بر عهده شورای عالی بیمه است. تبصره۳ـ صندوق مکلف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند.
- این پاسخ 1 سال، 5 ماه پیش توسط ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب) ویرایش شد.
Log in to reply.