• ابهام درمورد ماده14 آیین نامه اجرایی ماده3 قانون بیمه شخص ثالث – راننده یا ثالث؟

    ارسال شده توسط مجتبی نوترکش در 27 آگوست 2023 در 2:03 ب.ظ

    با عرض سلام خدمت دوستان و اساتید گرامی،

    شخصی مدعی است که در حین رانندگی با وانت نیسان حامل یک تن بار در جاده ای که شیب تندی به سمت بالا داشته، خودرو خاموش می شود. وی از خودرو پیاده شده و آجری زیر لاستیک آن می گذارد و هنگامی که قصد داشته درب موتور خودرو را باز کند، خودرو به سمت عقب حرکت می کند. شخص سعی می کند درب راننده را بازکند و سوار خودرو شود تا با گرفتن ترمز آن را متوقف کند، اما به زیر خودرو رفت و لای چرخ جلو و گلگیر گیر می کند و دچار تعدد دیات می شود. ایشان با استناد به ماده 14 آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون بیمه شخص ثالث متقاضی دریافت دیات کامل به عنوان شخص ثالث و به نرخ روز می باشد.

    اما شرکت بیمه مربوطه با این استدلال که «باتوجه به اینکه شخص به زیر خودرو افتاده و لای چرخ و گلگیر کشیده شده و گیر افتاده است، هنگام حرکت از خودرو پیاده شده و به زیر خودرو افتاده است و لذا هنگام حادثه راننده بوده و مشمول ماده 14 آیین نامه ماده 3 نمی شود» ، وی را راننده محسوب نموده و باتوجه به امتناع ایشان از اعلام رضایت، کل سرمایه حوادث راننده را به حساب دادگستری واریز کرده است.

    حال باتوجه به اینکه میزان دیات معادل 164% دیه کامل بوده و راننده نیز اقدام به شکایت از شرکت بیمه نموده است، لطفا دوستان نظر خود را در این مورد بیان کنند و بفرمایند که استدلال شرکت بیمه صحیح است و یا نظر راننده خودرو؟ و در هر صورت دلایل استنادی خود را بیان فرمایید.

    با سپاس

    ابوالفضل منصوری پاسخ داد 1 سال، 2 ماه پیش 2 عضو · 1 پاسخ
  • 1 پاسخ
  • آواتار ابوالفضل منصوری

    ابوالفضل منصوری

    عضو
    3 سپتامبر 2023 در 3:05 ب.ظ

    سلام و درود جناب نوترکش

    درخصوص موضوع مورد بحث بنظر من هم ادعای شخص شاکی درسته و هم شرکت بیمه.همه چیز به کروکی یا نظریه کارشناسی بستگی داره.

    شخص آسیب دیده در کروکی راننده معرفی شده یا عابر؟

Log in to reply.