• کسر استهلاک از لوازم استهلاکی!! و عدم پرداخت خسارت لوازم مصرفی!!

    ارسال شده توسط بهزاد توژان در 22 فوریه 2023 در 2:11 ب.ظ

    با سلام

    در پرونده‌‌های خسارت مالی شخص ثالث کارشناسان ارزیاب خسارت دو دسته هستند:

    عده‌ای ارزش قطعاتی مانند لاستیک، باطری و لوازم جلوبندی را با نامیدن “لوازم استهلاکی” به صورت 50% محاسبه نموده و لوازمی همچون پیچ، خار، روغن، ضدیخ، لامپ و موارد مشابه را با نامگذاری “لوازم مصرفی” در ارزیابی میزان خسارت وارده به وسیله نقلیه زیاندیده لحاظ نمی‌کنند.

    عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که این قطعات قبل از وقوع حادثه بر روی وسیله نقلیه وجود داشته و بر اثر حادثه آسیب دیده و باید در محاسبات منظور گردد؟

    به نظر شما ارزیابی صحیح کدام است؟

    سید پیام رئوفی پاسخ داد 1 سال، 9 ماه پیش 4 عضو · 7 پاسخ ها
  • 7 پاسخ ها
  • آواتار هانی چعب

    هانی چعب

    عضو
    24 فوریه 2023 در 4:02 ب.ظ

    سلام ودرود بنظره اینجانب کسر اینچنین کسورات از قبیل استهلاک وفق ایین نامه 53 فقط دربیمه بدنه موضوعیت دارد ودرخسارت ثالث مالی نبایداینچنین کسوراتی کسر گردد.

    • آواتار بهزاد توژان

      بهزاد توژان

      عضو
      27 فوریه 2023 در 9:09 ق.ظ

      با سلام

      ضمن تشکر از همراهی جنابعالی، به نظر شما در ارزیابی خسارت مالی شخص ثالث در صورتیکه لاستیک خودرو قبل از وقوع حادثه 10% آج داشته و در حادثه آسیب دیده باشد، آیا کارشناس ارزیاب باید ارزش لاستیک نو را محاسبه نماید یا نسبت به میزان مستهلک بودن لاستیک آسیب دیده اعلام نظر کند و استهلاک آن را لحاظ نماید؟؟

  • آواتار هانی چعب

    هانی چعب

    عضو
    27 فوریه 2023 در 9:54 ب.ظ

    درود به همه عزیزان بنظره من ارزیابی خسارت باید درچهارچوب آیین نامه هاو مصوبات شورای عالی بیمه باشد نه اینکه کارشناسان بصورت سلیقه ای کار کارشناسی انجام بدن. بحث استهلاک بسیار گسترده می باشد همینطور که مستحضرهستید اجزای بدنه خودرو(به استثنا شیشه ها وشیشه چراغها) مثل درب ماشین درخسارت بیمه های بدنه پس ازسال پنجم تولید مشمول استهلاک طبیعی ناشی ازکارکرد میشودپس آیا دراین صورت هم باید گفت که درخسارت وارده به درب درپرونده ثالث مالی هم بایدمشمول کسورات گردد، درحالیکه درمحاسبه حق بیمه شخص ثالث باتوجه به سن خودرو(بالای 15 سال) استهلاک خودرو وبلطبع آن افزایش حق بیمه مدنظر گرفته شده است واز بیمه گذار اخذ شده است. لذا از منظر بنده تنها میتوان خسارتهای ما قبل ازحادثه را از مبلغ ارزیابی کسر نمود ونه استهلاک طبیعی قطعه.

    • آواتار بهزاد توژان

      بهزاد توژان

      عضو
      28 فوریه 2023 در 12:17 ب.ظ

      با سلام

      همانطور که اشاره فرمودید در پرونده های خسارت بدنه، بند 5 ماده 3 و بند ب ماده 19 شرایط عمومی بیمه نامه بدنه شرایط کسر استهلاک را به صورت دقیق مشخص کرده است.

      ولی در قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، اشاره ای به کسر استهلاک در زمان ارزیابی خسارت، نشده است.

      همانطور که می دانید حق‌بیمه بیمه‌نامه شخص ثالث، مربوط به وسیله نقلیه موضوع بیمه که در حادثه مقصر می باشد بوده و ارتباطی به وسیله نقلیه زیاندیده ندارد.

      سوال اینجاست که اگر وسیله نقلیه زیاندیده فرسوده باشد( به عنوان مثال 20 سال از تولید آن گذشته باشد) و در بدنه آن پوسیدگی های زیادی رویت گردد، آیا پس از وقوع حادثه، بیمه گر خودروی مقصر باید پوسیدگی های قبلی را در محاسبات خود به شکل کسر استهلاک از قطعات لحاظ نماید یا باید ارزش روز قطعات نو را به طور کامل محاسبه نماید؟

  • آواتار علی اکبر احدزاده اقدم

    علی اکبر احدزاده اقدم

    عضو
    5 مارس 2023 در 10:04 ب.ظ

    باسلام باتوجه به مصرفی بودن قطعات اعم از لاستیک و جلوبندی و باطری از آنجاییکه که نمیتوان مقدار استهلاک آنها را مشخص کرد و از آنجاییکه که این لوازم باتوجه به مقدار مسافت طی شده خودرو مشخص میشود نع با توجه به مدل خودرو به همین علت عرف در شرکته ای بیمه بر میزان ۵۰درصد در نظر گرفته شده است تا بیمه گذار دچار زیان فاحش نگردد و این بصورت عرف هم مورد تایید بیمه گذاران میباشد

    • آواتار بهزاد توژان

      بهزاد توژان

      عضو
      11 مارس 2023 در 8:35 ق.ظ

      با سلام

      همانطور که میدانید عرف به مجموعه عادات، رفتارها و باورهایی گفته می‌شود که صرفنظر از درستی یا نادرستی آن‌ها از سوی افراد یک جامعه پذیرفته می‌شود، ولی در مراجع قضایی به عرف توجه نمی کنند و محاسبات را قانونی انجام میدهند.

      با این حال به نظر شما اگر با فرض آسیب دیدن لاستیک خودرو، لاستیک فابریک و بدون کارکرد بوده باشد و از سال تولید آن 10 سال گذشته باشد، باز هم باید خسارت آن را به طور کامل پرداخت کرد یا با کسر استهلاک؟

  • آواتار سید پیام رئوفی

    سید پیام رئوفی

    عضو
    22 مارس 2023 در 1:11 ب.ظ

    باسلام و وقت بخیر

    همانطور که دوستان فرمودند در بیمه نامه شخص ثالث اشاره ای به نحوه محاسبه استهلاک قطعات نشده و فقط در شرایط عمومی بیمه نامه بدنه (آئین نامه 53) این موضوع مطرح شده است.

    در اصول بیمه اصل غرامت را داریم. به طور خلاصه جبران خسارت به لحظه قبل از وقوع حادثه. در خصوص خودرویی که لاستیک فرسوده داشته و آج آن 10% بوده پس باید به اندازه همان میزان ارزش لاستیک با آج 10% خسارت داده شود. نه قیمت لاستیک نو کامل و نه 50% ارزش . برای سایر قطعات همین صدق می کنه .

    در خصوص روغن های خودرو و ضد یخ بنظرم واژه مصرفی بودن آنها درسته ولی در اینکه چگونه پرداخت شود آن هم با در نظر گرفتن اصل غرامت خودش چالشیه.

Log in to reply.