• کاربرد پهپاد در صنعت بیمه

    ارسال شده توسط عاطفه قمى در 11 خرداد 1400 در 12:47 بعد از ظهر
    بخش نخست

    مقدمه

    پهپاد (پرنده هدایت ‌پذیر از دور)، وسیله هوایی بدون سرنشین است که امروزه به یکی از ابزارهای کارا و ضروری در بسیاری از صنایع از جمله بیمه بدل گشته است. استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین موجب افزایش دقت، صحت و سرعت در فرآیندهایی نظیر ارزیابی خسارت در صنعت بیمه می‌گردد. به طور مثال بازرسی از مکان و نواحی آسیب دیده به ویژه در حوادثی نظیر آتشسوزی‌های بزرگ و انفجارها عموماً به عنوان یک چالش مهم در صنعت بیمه شناخته می‌شوند چرا که ممکن است دارای خسارات و تلفات جانی و مالی بسیار به دلیل نا ایمن بودن محیط باشد. اجبار به جمع آوری داده و اطلاعات صحیح در این شرایط خطرناک، توسط نیروهای انسانی در حالی است که پهپادها قادر هستند تا با دوربین‌های بسیار پیشرفته خود، تصاویری با وضوح بسیار بالا و کمترین خطر برای نیروی انسانی را در اختیار ارزیابان خسارت و سایر مسئولین قرار دهند.

    به زودی در این گفتمان مزایا، کاربردها و فرآیندهای اجرایی و … بیان می شود …

    عاطفه قمى پاسخ داد 2 سال، 12 ماه پیش 3 عضو · 8 پاسخ ها
  • 8 پاسخ ها
  • فرهاد عظیمی

    عضو
    11 خرداد 1400 در 8:35 بعد از ظهر

    به به

    ممنون از شما سرکار خانم دکتر عاطفه قمی بابت مطالب بسیار خوب و با موضوعات روز صنعت بیمه که در شاب می فرستین. من شخصا همیشه پای ثابت منبر شما هستم و مشتاقانه منتظر ادامه گفتمان می مونم.

  • عاطفه قمى

    عضو
    22 خرداد 1400 در 11:06 قبل از ظهر
    بخش دوم

    استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین(پهپادها) در زنجیره ارزش صنعت بیمه (قبل و بعد از وقوع زیان)

    بیمه در حال حاضر از جمله صنایعی است که با دو هدف استراتژیک زیر ، پتانسیل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را دارد :

    1. مدیریت بهتر ریسک از طریق بهبود فرآیند جمع آوری داده ها

    2. کاهش هزینه های عملیاتی از طریق بهبود کارایی و اثربخشی

    به طور کلی صنعت بیمه به دلیل مزایای بیشماری از جمله ایمنی بهتر ، کارایی ، کاهش هزینه ها و …، یکی از صنایع استفاده کننده ازهواپیماهای بدون سرنشین است. هواپیماهای بدون سرنشین می توانند در تمام مراحل چرخه عمر بیمه، به ویژه مدیریت مطالبات و پیشگیری از کلاهبرداری نقش داشته باشند.

  • عاطفه قمى

    عضو
    22 خرداد 1400 در 11:12 قبل از ظهر
    بخش سوم

    اهداف بیمه گرها از استفاده هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها)

    1. ارزیابی ریسک : هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) می توانند قبل از وقوع خطر در بازرسی موضوع بیمه و جمع آوری داده ها و پس از یک رویداد در بازدید و ارزیابی خسارت و در ارزیابی های میدانی و به دست آوردن تصاویری با کیفیت بالا استفاده شوند.

    2. بهبود فرآیند مدیریت ادعا (claim management) : شرکت های بیمه می توانند با از بین بردن نیاز به بازدیدهای متعدد، خسارت را سریعتر و کارآمدتر ارزیابی کنند. به عنوان مثال بازدیدهایی که شاید یک روز تمام طول بکشد، با پهپادها تنها در یک ساعت بررسی می شوند. از این رو پهپادها می توانند کارایی بازرسی را تا 85٪ افزایش دهند و مدت زمان حل و فصل مطالبات را بسیار کاهش دهند.

    3. کاهش تقلب : در تجزیه و تحلیل انجام شده توسط موسسه اطلاعات بیمه، هر ساله حدود 10٪ از خسارات را کلاهبرداری ها شامل می شود که مبلغی حدود 32 میلیارد دلار است. پهپادها برای بیمه گران اطلاعات دقیق تری جمع آوری کرده و بنابراین از بروز تقلبات جلوگیری می کنند.

    4. بهبود تجربه مشتری در هنگام بروز حادثه: توانمندی پهپادها در تسریع بازرسی و مدت زمان حل و فصل مطالبات باعث ایجاد رضایت و تجربه ی بهتری برای بیمه گزاران می شود. به طور مثال در فاجعه ای همچون طوفان یا زلزله در شهرهای صنعتی که ساختمان های بلندمرتبه بسیاری را درگیر می کند، با استفاده از پهپادها به سرعت و تنها در چند روز فرآیند کمک رسانی و ارزیابی خسارت و … انجام می شود، در حالی که انجام این کار با نیروی انسانی ممکن است ماه ها به طول انجامد.

    5. ایمنی کارکنان بیمه: هنگام ارزیابی خسارت ، بازرسان معمولاً با موقعیت های خطرناکی روبرو می شوند که انجام این کار با پهپادها یک روش ایمن تر است.

    منبع : https://www.roboticstomorrow.com

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      22 خرداد 1400 در 11:50 قبل از ظهر

      بسیار عالی.

      خانم دکتر آیا برآوردی هم از هزینه هر پهپاد دارید؟

      میخوام ببینم برای شرکت های بیمه ایرانی می صرفه از این تکنولوژی استفاده کنن. هر چند مزایایی که این ابزار داره از کلی از هزینه های نامشهود کم می کنه ولی متقاعد کردن تصمیم گیرندگان به استفاده از این تکنولوژی در گام اول مستلزم اینه که چندان منجر به افزایش مستقیم هزینه ها نشه. البته من شخصا با این دیدگاه مخالفم.

      • عاطفه قمى

        عضو
        22 خرداد 1400 در 1:10 بعد از ظهر

        سلام بر جناب آقای عظیمی بزرگوار

        فعلا مطالعه ای در زمینه مدل هزینه-درآمدی نداشتم. انشالله این بخش هم به زودی کامل میشه🙂. ولی تو همین سایتی که رفرنس زدم نوشته بود که پهپادها میتونه سالانه حدود 6 میلیارد دلار صرفه جویی برای صنعت بیمه داشته باشه.

  • عاطفه قمى

    عضو
    22 خرداد 1400 در 1:14 بعد از ظهر
    بخش چهارم

    مشکلات اجرایی هواپیماهای بدون سرنشین

    1. قوانین کاربری هواپیماهای بدون سرنشین

    • مجوز پرواز در ساعات مشخصی از شبانه روز
    • مجوز پرواز در ارتفاعات مشخص
    • مجوز پرواز با سرعت مشخص
    • الزام گواهینامه کاربران هواپیماهای بدون سرنشین
    • و …

    2. هزینه های راه اندازی هواپیماهای بدون سرنشین

    • استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین مطابق با قوانین کشور
    • ثبت هواپیماهای بدون سرنشین
    • آموزش کاربران هواپیماهای بدون سرنشین
    • و …

    3. خطر دعاوی شخص ثالث

    • شکایت اشخاص ثالث به دلیل صدمات جسمی یا خسارت مالی ناشی از برخورد هواپیمای بدون سرنشین (ناشی از استفاده اشتباه از تجهیزات یا خطای اپراتور)
    • شکایت اشخاص ثالث به دلیل ادعاهای تجاوز به حریم خصوصی
    • و …
  • سیدمحمدرضا موسوی افتخاری

    عضو
    28 تیر 1400 در 6:30 بعد از ظهر

    با سلام و ادب
    اشاره و بهره مندی از تکنولوژی های نوین در صنعت بیمه بسیار قابل احترام و تقدیر است اما این بحث را ما دو سال قبل پیگیری نمودیم و نتیجه این شد که عملاً چنین طرحی در کشور ما با محدودیت های خاص خودش قابلیت اجرایی ندارد!
    از مباحث مربوط به مجوزها که شاید بتوان گفت غیر ممکن است تا مسائلی همچون سرقت پهبادها در هنگام حضور در صحنه حوادث!
    تئوری این موضوع خیلی جذاب است و منطقی اما در فاز اجرایی مشکلات و مسائل بدون پاسخ بسیاری وجود دارد!!

    • عاطفه قمى

      عضو
      10 مرداد 1400 در 2:30 بعد از ظهر

      سلام ممنون از شما 🙏

      بله در بخشى جداگانه ذكر كردم كه قوانين در هر كشور ممكنه ممانعت از پيشبرد اين قضيه داشته باشه.

      اين مطالب صرفا بخشى از مطالعات يه عضو جديد از صنعت بيمه است كه دوست داره اطلاعاتش رو به اشتراك بزاره 😬😇

Log in to reply.