خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته هاي بيمه اي انجمن بیمه های مسئولیت پوشش تکمیلی وسایل نقلیه موتوری زمینی در بیمه های مسئولیت

  • پوشش تکمیلی وسایل نقلیه موتوری زمینی در بیمه های مسئولیت

  • باسلام

    با توجه به مفاد قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 95 و تاکیدات نهاد ناظر ، علت ارائه پوشش تکمیلی وسایل نقلیه موتوری زمینی در بیمه های مسئولیت چیست؟

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    3 بهمن 1399 در 10:36 قبل از ظهر

    اولین دلیلش بند دو ماده 18 آیین نامه شماره 98 هست که میگه:

    ماده ۱۸موارد زيرتحت پوشش اين بيمه‌نامه نيست مگر آنكه در بيمه‌نامه، الحاقيه و یا شرایط پیوست آن به نحو ديگري توافق شده باشد:

    1- …

    ۲- خسارت­های ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری مشمول قانون بيمه اجباري خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشي از وسايل نقليه.

    • سلام عظیمی جان

      ممنونم از ارائه پاسخ

      البته من کمی هم نگاه متفاوت دارم. به نظرم درج صریح این بند در شرایط عمومی با بخشنامه های صادره از سوی بیمه مرکزی و متن خود قانون بیمه اجباری به نوعی میتواند در تضاد باشد. چون به عبارتی این بند ذکر شده از سوی جنابعالی اینگونه القا میکند که امکان تهیه بیمه نامه یا پوشش جایگزین برای بیمه نامه شخص ثالث وجود دارد!

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    4 بهمن 1399 در 11:41 قبل از ظهر

    سلام

    مواردی از قبیل مسئول نبودن راننده و … وجود در حادثه ها وجود داره. شاید به همین دلیل هست که ای پوشش هنوز ارائه می شه.

  • مهرنوش نجابتي

    عضو
    5 بهمن 1399 در 1:06 قبل از ظهر

    با سلام

    به نظر من علت، ماده ۱۶ قانون شخص ثالث هست که برای بیمه گر ثالث و صندوق حق رجوع به مقصر حادثه را قائل شده است.

    ماده ۱۶ : “چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمه گر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیاندیده می تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص می شود به مسببان ذیربط مراجعه کند.

    دستگاههای ذیربط مجازند مسؤولیت کارکنان خویش را در قبال مسؤولیتهای موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی های سرمایه ای تحت اختیار، بیمه کنند.”

  • پیشنهاد اصلاح فوری بند 2 از ماده 18 آیین نامه شماره 98( شرایط عمومی بیمه مسئولیت کارفرما)

    باسلام و احترام

    با توجه به مغایرت بند مذکور با مفاد صریح قانون بیمه اجباری شخص ثالث و بخشنامه های بیمه مرکزی ، پیشنهاد می گردد با قید فوریت نسبت به اصلاح بند اعلامی اقدام گردد.

    لازم است پوشش وسایل نقلیه ، محدود به برخی از مفاد قانون بیمه اجباری شخص ثالث ، خصوصا ماده 16 گردد.

    باتشکر محسن فتحی

  • بهروز جوزی نجف آبادی

    عضو
    6 بهمن 1399 در 10:31 قبل از ظهر

    با سلام و احترام.

    در قانون جدید (بیمه اجباری خسارات وارده شده به اشخاص ثالث) کلیه اشخاص به جز راننده شخص ثالث محسوب شده اند. در تبصره2 ماده2 این قانون قید شده” در هر حال خسارت واردشده از محل بیمه نامه وسیله نقلیه مسبب حادثه پرداخت می گردد”.بنابراین در یک تفسیر کلیه خسارات ناشی از حوادث نقلیه موتوری در محدوده کارگاه از محل بیمه نامه شخص ثالث قابل رسیدگی است. حوادث موضوع این قانون در ارتباط با فعل راننده مسبب حادثه است. اما اگر حادثه ناشی از وسیله نقلیه در محدوده کارگاه رخ داده باشد فعل یا ترک فعل کارفرما یا افراد دیگری به جز راننده ممکن است دخیل باشد. بنابراین فقط اگر حادثه به فعل راننده منتسب شود فرد آسیب دیده طبق قانون، شخص ثالث است و خسارت از محل بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرما قابل رسیدگی نخواهد بود. لذا تعریف حادثه ناشی از وسایل نقلیه موتوری و حوادث ناشی از کار باید از یکدیگر تفکیک شود. حوادث ناشی از وسیله نقلیه به فعل راننده مربوط می شود.

  • ناشناس

    کاربر حذف شده
    7 بهمن 1399 در 3:01 قبل از ظهر

    با درود وخسته نباشید خدمت دوستان

    بند مذکور مازاد بر تعهدات بیمه نامه‌ثالث را پوشش میدهد.علت آن کاملا واضح وناشی از امر تسبیب است واثبات کننده آن نیز پوشش الزامی همراه با آن بند به عنوان ماموریت خارج از کارگاه بوده که دقیقا لازم و ملزوم‌همدیگرند مانند بیمه آتشسوزی وپوشش BIکه جداگانه داده نمیشه وباید شما اصلی ها رابگیرید تا بتونید اون راخریداری نمایید وتابع اصل Material Damage Warranty هستش.

    این پوشش پوشش صحیحی است چراکه پرسنل به دعوت کارفرما به ماموریت خارج از کارگاه اعزام گردیده وبا خودروی مشخص شده اگر دچار آسیب جانی گردند سببیت کارفرما در این خصوص محرز است .با این حال باتوجه به حاکمیت قانون خسارت اجباری۹۵ در خسارت حوادث نقلیه خسارت از محل بیمه نامه شخص ثالث تا سرحد تعهدات پرداخت ومازاد دیات وارده از محل پوشش حوادث نقلیه موتوری درصورتی که پوشش ماموریت خارج از کارگاه را اخذ نموده باشد قابل پرداخت می باشد.

    • جناب آقای راشد

      باسلام و احترام

      با عرض پوزش تا حد زیادی موافق با موارد ذکر شده از سوی جنابعالی نمیباشم. این پوشش ارتباطی با محدوه مکانی تحت پوشش ندارد( داخل کارگاه یا خارج کارگاه) ، چرا که بسیار از حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری در محدوده اصلی کارگاه ایجاد می گردد بنابراین این پوشش لزوما، لازم و ملزوم پوشش ماموریت خارج از کارگاه نمیباشد.

      از طرفی مازاد تعهدات بیمه نامه ثالث در خصوص وسایل نقلیه موتوری در چه زمینه هایی کاربرد خواهد داشت؟

      بطور کلی : علت طرح مساله از سوی اینجانب حذف این پوشش نمیباشد و صراحتا اصلاح عبارت بکار گرفته شده در فصل چهارم شرایط عمومی بیمه نامه مسئولیت کارفرما(خسارت های خارج از تعهد بیمه گر) پیشنهاد شده است.نکات مساله ساز جدی در این رابطه وجود دارد.

      سپاسگزارم از مشارکت شما

  • ناشناس

    کاربر حذف شده
    7 بهمن 1399 در 1:29 بعد از ظهر

    درود مجدد آقای دکتر

    از یک نظر میتونم با شما عزیز موافق باشم چراکه من حوادث نقلیه خارج از کارگاه را ذکر کردم وباید در مورد حوادث داخل کارگاه نیز توضیح میدادم واز این نظر پوزش می طلبم .اما معمولا در بیشتر کلوزهای حوادث نقلیه داخل کارگاه ذکر شده که بر خلاف شرایط عمومی در خصوص تعهد مازاد برقانون شخص ثالث توافق گردیده است .در داخل یک کارگاه بسته به نوع آن میتواند ماشینهای غیر شماره دار که فقط برای کارهای داخل پروژه خاص بکار می روند و مشابه آن را در پروژه های راهسازی میتوانیم ببینیم که بسیاری از ماشین آلاتی که مشمول قانون شخص ثالث نمی گردند واز طرفی ماشین آلاتی را می توانیم مشاهده کنیم که از بیرون به پروژه وارد شده یا متعلق به پرسنل وعوامل بوده ودر داخل پروژه قرار میگیرند و میتوانند تعهدات را برای بیمه گزار باهمان کلوز که اشاره شد محدود کرد.ولی در خصوص پوشش حوادث نقلیه خارج از کارگاه که خلاف شرایط عمومی توافق شده ومازاد هم بر تعهدات بیمه نامه شخص ثالث می باشد کاملا تسبیب کارفرما در دعوت به آن ماموریت تاثیر داشته ومی بایست ماموریت خارج از کارگاه اخذ گردد.در صورتی که پوشش کلوز حوادث نقلیه داخل کارگاه برای خسارتهای داخل کارگاه و حوادث نقلیه خارج از کارگاه بدون اخذ ماموریت خارج ازکارگاه اخذنشده باشد خسارت غیر قابل پرداخت میباشد.

    بازم سپاس از نظراتتون

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    7 بهمن 1399 در 2:52 بعد از ظهر

    سلام دوستان.

    من سال 1396 در مجله اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد و سال 1397 در گزارش مدیریتی شماره دو پژوهشکده بیمه که به نقد آیین نامه شماره 80 پرداخته بودم، به این موضوع هم اشاره کرده بودم. اون قسمت از مطلب که ارتباط به این گفتمان داره رو براتون می نویسم امیدوارم مفید باشه:

    بر اساس بند دو از ماده بیست و یک شرایط عمومی (آیین نامه شماره ۸۰ شورای عالی بیمه ) “خسارتهای ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری” جزء استثنائات بیمه نامه می باشد. دلیل شورا برای درج این استثناء بر کسی پوشیده نیست. وجود بیمه نامه اجباری موسوم به بیمه شخص ثالث. اما شایسته بود در نگارش متن این بند کمی دقت فنی به خرج داده و گستره شمول بیمه نامه شخص ثالث دقیقتر بررسی می شد، تا بیمه گذاری با حسن نیت، در نهایت بازنده از میدان بدر نشود و … در نهایت راهکار پیشنهادی ما جایگزین کردن عبارت ” هرگونه خسارت مشمول قانون بیمه اجباری، حتی اگر در خرید یا تمدید آن عمداً یا سهواً خودداری شده باشد” به جای بند دو ماده ۲۱ می باشد.

    در نهایت اینکه منم با آقای دکتر فتحی موافقم. همونطور که در پیشنهادم در مقاله گفته بودم شورا باید در نگارش این استثنا دقت می کرد. شورا می خواسته موارد مربوط به قانون ثالث رو استثناء کنه به جاش حوادث ناشی از وسایل نقلیه موتوری رو استثناء کرده.

  • ناشناس

    کاربر حذف شده
    7 بهمن 1399 در 4:29 بعد از ظهر

    درود استاد

    اگر تفسیر شما بتوانم قبول کنم که متاسفانه قبولش سخته برام و جای بحث دارد پس اون کلوزهایی هم که باعنوان پوشش وسایل نقلیه موتوری داخلی کارگاه و خارج از کارگاه به بیمه گزار ارائه میدهیم علنا به هیچ کاری نمیاد وبهتره اصلا شرکتهای بیمه هم ارائه ندهند .

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    7 بهمن 1399 در 5:53 بعد از ظهر

    کامل درست می فرمایی راشد جان. از نظر من اگر اون استثناء درست بشه، یعنی طوری نوشته بشه که اگر حادثه ای برای کارگری پیش بیاد که در چارچوب بیمه نامه شخص ثالث خودرو باشه، تحت پوشش این بیمه نامه نیست بجز حالتی که مشمول ماده 16 قانون ثالث باشه، اصلاً نیازی به فروش این کلوز نیست.

    ولی متاسفانه علیرغم پیشنهادی که در مقاله داده بودم و مطمئن هستم همکاران بیمه مرکزی خونده بودن، و علیرغم تلاشی که در کمیسیون شورای عالی بیمه به نمایندگی از سندیکا برای اصلاح این استثناء نمودم، پیشنهادم پذیرفته نشد.

    شاب؛ آوردگاه اندیشه ها.

مشاهده 1 از 11 پاسخ

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا