خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته های بیمه ای انجمن بیمه های مسئولیت پوشش بیمه ای هزینه تعمیرات زمان گارانتی خودرو

  • پوشش بیمه ای هزینه تعمیرات زمان گارانتی خودرو

  • مدیریت شاب

    مدیریت
    10 مهر 1399 در 5:43 بعد از ظهر

    به نظر شما اگر قرار باشه زمان فروش خودرو خودرو ساز بابت هر خودرو مبلغی به شرکت بیمه پرداخت کنه و در صورتی که در دوره گارانتی (دو سال یا ۴۰ هزار کیلومتر) هزینه ای بابت تعمیر یا تعویض مشمول گارانتی بپردازه بتونه از بیمه گر مطالبه کنه این اتفاق خوبیه یا نه؟ و چرا؟ لطفا از دید بیمه گر، خودرو ساز و مشتری به قضیه نگاه کنید.

    پاسخ های شما می تواند به نمایندگان مجلس برای تصمیم گیری در این خصوص کمک کند.

  • عاطفه قمى

    عضو
    11 مهر 1399 در 9:07 بعد از ظهر

    براى بهبود كيفيت محصولات، يكى از راهكارها ميتونه اين باشه؛ البته به شرط اينكه شركت هاى بيمه گر، ناظر كيفى تاييد كننده در فرآيند توليد داشته باشند.

    با اين فرآيند مشترى كالاى با كيفيت تر ميخره؛

    بيمه گر كالايى با كيفيت رو كه خودش تاييد كرده بيمه ميكنه؛

    شركت خودروساز هم به مسئوليت اجتمايى ارائه محصولات درست و با كيفيت عمل كرده و اينكه قطعا وقتى مهر تاييديه شركت بيمه بر توليد محصولات باشه روى فروش تاثير مثبت ميزاره.

    ولى همه اينا يه مشكل بزرگ اجرايى داره و اون هم نظارت شركت بيمه گره !

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    12 مهر 1399 در 10:45 قبل از ظهر

    قطعا برای مشتری که کاملا مفیده و حتی جنبه حمایتی هم داره . برای خودرو ساز هم میتونه خوب باشه چون مطمئنا توپ کمبود با نبود قطعه رو میندازه تو زمین بیمه گر. به نظرم این مطلب برای بیمه گران مفید نخواهد بود . دلیلش هم کمبود قطعا و تغییر قیمت آنها با توجه به وضعیت بازار در خودرو های داخلی و عدم امکان تهیه برخی از قطعات در خودرو های خارجی هست . در کل درست هست که اجرای این طرح میتونه از مشتری خحمایت و خودرو سازان را موظف به ارائه خودرو با کیفیت و یا تامین قطعات بکنه ، ولی به نظر باعث دردسر برای بیمه گران میشه .

    • عاطفه قمى

      عضو
      12 مهر 1399 در 1:00 بعد از ظهر

      دقيقا همينطوره و به همين دليل نوشتم بيمه گر نياز به نظارت كامل داره.

      اين مساله تو كشورهاى ديگه باعث خلق ارزش مشترك ميشه كه براى همه ى ذينفعان مفيده؛ ولى خوب متاسفانه اجرايى شدنش در كشورى مثل ما يه مقدار سخته ولى قطعا در راستاى توليد بهتر حركت خيلى قشنگيه.

  • صمد فخاری همت

    عضو
    27 مهر 1399 در 11:44 قبل از ظهر

    با سلام

    قطعاً این مسئله از دیدگاه مشتری و خودرو ساز داخلی مثبت می باشد چرا که با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه گارانتی خودرو را تا دو سال با تمام مسئولیت هایش بر دوش شرکت های بیمه قرار خواهند داد که این موضوع مسئولیت هر گونه قصور و عدم کیفیت تولید را از شرکت های خودرو ساز ساقط میکند و بار تمامی هزینه های سنگین عدم کیفیت تولید خود را بر دوش شرکت های بیمه خواهد انداخت و به جای اینکه صنعت بیمه رو به پیشرفت باشد این حرکت کندتر و صنعت خودرو سازی داخلی با کیفیت بسیار پائین پر رونق تر شده و دیگر امکان جهش در تولید خودرو با این وضعیت وجود نخواهد داشت مقایسه سن صنعت خودرو سازی داخلی ایران و کره جنوبی تائید کننده این موضوع می باشد .این موضوع می‌تواند به عنوان یک ضد تبلیغ برای شرکت های بیمه شود .نکته دوم این است که در حال حاضر شرکت های خودرو ساز به روش های متفاوت سعی در عدم انجام صحیح گارانتی را دارند چرا که علت آن بسیار مشخص و واضح می باشد چه بسا که در صورت اینکه اگر گارانتی بر دوش شرکت بیمه باشد می‌توانند هزینه های زیادی را متحمل بر صنعت بیمه نمایند چه بسا که در حال حاضر این موضوعیت دارد و به هر نحوی حتی عدم کیفیت تولید خود را در تهیه قطعات و لوازم بر عهده شرکت بیمه می‌اندازند تا بتوانند هم برای مشتری و هم برای شرکت بیمه هزینه تراشی کنند .

    حال سوال این جاست که آیا با داشتن ناظر شرکت بیمه در صنعت خودرو سازی داخلی کیفیت حاصل خواهد شد چه بسا که قریب به ۵۰ سال این کیفیت عملی نشده است ما چگونه میتوانیم ناظر باشیم در صورتی که خود دولت نیز لزوم بر نظارت را در دستور کار خود در این زمینه ندارد؟

    و سوال دوم اینکه این طرح در مورد خودرو های خارجی ضمانت اجرایی را نخواهد داشت آنهم به دلیل عدم فعالیت آنها به طور مستقیم در کشور ما می باشد .

    قابل ذکر است این طرح ، طرح بسیار خوب و هوشمندانه و اقتصادی می باشد و در حال حاظر به ضرر شرکت های بیمه می باشد در صورتی که تمام زیر ساخت های آن و ساز و کار های مناسب و رو به پیشرفت برای آن در آینده حاصل شود میتواند نقطه جهشی برای صنعت بیمه و خودرویی کشور به ارمغان آورد.

  • مصطفی ملکی

    عضو
    27 مهر 1399 در 12:31 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر

    همکاری بیمه گر و خودروساز در کشورهای پیشرفته وجود داشته و به نفع هردو طرف میباشد. به عنوان مثال شما اگر شما خودروی تویوتای خود را نزد شرکتی بیمه کنید آن شرکت به شرط مراجعه شما در هنگام حادثه به نمایندگی مجاز تویوتا به شما تخفیف میدهد . این ارتباط دارای مزایای زیر خواهد بود:

    1- بیمه گر اطمینان پیدا میکند که خودروی زیاندیده قطعات اصلی و خدمات با کیفیت دریافت کرده و از جهت ایمنی میتواند شبیه قبل از حادثه باشد . این امر به کاهش ریسک بیمه گر کمک مینماید.

    2- نام بیمه گر در کنار برندهای معتبر خودرویی قرار گرفته و به بازاریابی آن کمک میکند.

    3- به دلیل همکاری مستمر ،هزینه قطعات و خدمات از سوی خودرو ساز برای ارائه به بیمه گر با تخفیف همراه خواهد بود.

    4- با توجه به گستردگی شبکه نمایندگی خودروساز، بیمه گر میتواند در کلیه نقاط از خدمات تعمیرگاههای مجاز استفاده نموده و الزامی به تاسیس شعبه یا اعزام کارشناس نخواهد داشت..

    حال فرض کنید این همکاری مثلا بین ایران خودرو و یک شرکت ایرانی صورت پذیرد .

    در بحث پوشش گارانتی هم این موارد صدق میکند اگر چه به دلیل قطعی بودن مراجعه دارنده خودرو بابت بخشی از خدمات نظیر تعویض روغن و سرویس دوره ای،ارزیابی وقوع ریسک چندان مورد نیاز نخواهد بود اما همانطور که در بالا اشاره شد خدمات و قطعات با کیفیت و اطمینان از انجام صحیح آنها قطعا به کاهش ریسک و ضریب خسارت کمک خواهد کرد.

    اما در کشور ما مشکلاتی هم وجود دارد. متاسفانه نظارت کافی و مستمر بر خدمات نمایندگان مجاز وجود ندارد و در بسیاری از موارد به ویژه در بحرانهای اقتصادی کیفیت بسیاری از قطعات دارای برچسب اصل هم محل شک و تردید بوده و گاهی اوقات پایین تر از قطعات متفرقه میباشد .

    به نظر من،پس از رسیدن به آرامش و پایداری اقتصاد میتوان به صورت جدی در این زمینه بررسی و همفکری نمود و به راه حلهای مناسب برای ایجاد این همکاریها دست پیدا کرد.

  • بهزاد توژان

    عضو
    27 مهر 1399 در 4:04 بعد از ظهر

    سلام و عرض ادب

    همانطور که دوستان هم اشاره داشتند قطعا اجرایی شدن صحیح و اصولی این امر به بهبود كيفيت تولید محصولات خودروسازان داخلی کمک شایانی خواهد داشت، البته وجود ناظر کیفی مورد تایید سندیکای بیمه‌گران هم به عنوان تاييد‌كننده فرایند تولید، امری حیاتی برای صنعت بیمه خواهد بود، چرا که در حال حاضر شرکت‌های خودروساز داخلی تعداد زیادی خودرو تولید کردند که هر کدام یک یا چند قطعه کم داشته و قابلیت تحویل به مالک را ندارند. اگر بدون نظارت مطلوب، این امر بر دوش صنعت بیمه بیافتد، این امکان برای شرکت‌های خودروساز فراهم می‌شود تا با نصب قطعات مرجوعی بر روی اتومبیل‌های موجود، آنها را به مالکین تحویل داده و هزینه‌های هنگفت تعمیرات را بر دوش صنعت بیمه بیاندازد.

    برای اتومبیل های وارداتی نیز باید ناظر کیفی جهت مشخص شدن کیفیت ساخت و حق‌بیمه گارانتی، کیفیت محصولات را بررسی و به سندیکا گزارش نماید.

  • سید اکبر احقاقی

    عضو
    27 مهر 1399 در 5:32 بعد از ظهر

    سلام وقت بخیر مستحضرید درحال حاضر خدمات بیمه بدنه اتومبیل محدود به پوشش های اصلی (شامل حادثه آتش سوزی و سرقت کلی) و پوشش های تبعی(شامل سرقت درجا،رنگ و اسید،شکست شیشه،نوسانات قیمت،ایام تعمیرات،بلایای طبیعی و…)است. پوشش هزینه تعمیرات گارانتی به چند دلیل بعنوان ریسک های قابل بیمه لحاظ نمی شود:

    ۱- بطور متعارف ریسک های خاص و خالص قابلیت اندازه گیری را دارند لذا بعلت نوسانات قابل توجه متغیر های اقتصادی و قیمت قطعات در بازار امکان اندازه گیری هزینه تعمیرات، قطعات و محاسبه نرخ صحیح وجود ندارد.

    ۲- امکان کنترل واقعی کیفیت قطعات خودرو های داخلی توسط نهاد ناظر ذیربط وجود ندارد.

    ۳-با در نظر گرفتن میانگین عمر استهلاک قطعات خارجی هزینه تعمیر و تامین قطعات دارندگان خودروهای خارجی با سن بالا به علت نوسانات نرخ ارز زیانده میباشد.

    ۴- بخش خصوصی نقش موثری در سیاست های خودروسازی کشور ندارد لذا هرگونه تصمیم در زمینه خودروسازان در جهت حفظ منافع خودرو ساز بوده لذا بخش خصوصی مثل شرکتهای بیمه متضرر خواهند شد.

    ۵- به نظر میرسد این طرح به دنبال کاهش هزینه سربار شرکت های خودروساز است.

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    4 آبان 1399 در 6:57 بعد از ظهر

    به نظر من اگر انچه که سرکارخانم عاطفه قمي تحت عنوان ناظر کيفي پيشنهاد دادند در نظر گرفته بشه و مشکلي که جناب آقاي سيد اکبر احقاقي در خصوص اينکه بخش خصوص نقش موثري در سياست هاي خودروسازي ندارد چاره اي براش انديشيده بشه اتفاقا اين پيشنهاد مي تونه خيلي پيشنهاد مفيدي باشد. مثلا اين چارچوب رو با هم مرور کنيم:

    1- صنعت بيمه نه تنها حق بيمه کمتر از ميزان هزينه هاش نبايد از خودرو ساز بگيره بلکه حتي شايد بيشتر هم بتونه بگيره.

    2. با ورود صنعت بيمه به عنوان شخص سوم به بازي خودروساز و خريدار خودرو، خودرو ساز ديگه نمي تونه خودش ببره و خودش بدوزه.

    3. هر خودروسازي کيفيت خودروهاش رو بالابرد حق بيمه کمتري پرداخت مي کنه و اين باعث ارتقاء کيفيت ميشه.

    4. مثلا مي تونيد در يوتيوب يا اپارات فيلم هاي مروبط به تست تصادف روملاحظه بفرماييد . بعضي از اين تست ها توسط IIHS ( موسسه بيمه ايمني بزرگراه ها) انجام مي شه و بعد از تست کردن ايمني خودرو ها خروجي اون روي قيمت و موفقيت فروش و هزينه بيمه و … اون خودرو تاثير مي زاره. من اعتقاد دارم بيمه فقط نبايد بعد از حادثه نقش بازي کنه خيلي وقت ها مي تونه جلوي حوادث رو بگيره.

  • محمد صالحی

    عضو
    30 آذر 1399 در 9:50 قبل از ظهر

    علاقه مند هستم در صورت تمایل دوستان وارد بحث جدید بشیم و به جزئیات بیشتر بپردازیم و کمی بیشتر واقع گرا باشیم :

    همانگونه تمامی دوستان مستحضر میباشد خودرو سازان قبلا به این حوزه ورود داشته اند (کارت های طلایی ،نقره ای،، کارت های چند ستاره و… ) و به قول معروف پا در کفش شرکت های بیمه نموده اند ، و اقدام به ارائه خدمات متمایز تر از شرکت های بیمه نموده اند .حال چگونه ؟

    مثال :

    خدمات کارت طلایی 3 ستاره :

    علاوه بر خدمات کارت طلایی 2 ستاره

    تعویض رایگان لنت ترمز و شمع، روغن، فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر سوخت به ازای هر 20 هزار کیلومتر انجام می‌شودهمچنین سرویس دوره‌ای نیز تا پیمایش 40 هزار کیلومتر انجام می‌شوددر این نوع از کارت طلایی در صورت توقف خودرو به دلیل مشکل فنی، روزانه 20 هزار تومان بابت هزینه خواب خودرو به مالک آن تعلق می‌گیرد.

    خدمات کارت طلایی 4 ستاره :

    علاوه بر خدمات کارت طلایی 3 ستاره

    سرویس تعویض تسمه تایمینگ و تسمه دینام را دارددرصورتی‌که در طول یک سال اعتبار کارت طلایی، خودرو بیش از 60 هزار کیلومتر حرکت کند، لاستیک‌های خودرو نیز تعویض می‌شودهمچنین سرویس‌های دوره‌ای نیز تا پیمایش 60 هزار کیلومتر انجام می‌شود. در این کارت طلایی روزانه 40 هزار تومان بابت خواب خودرو به مالک تعلق می‌گیرد.

    اما تفاوت اصلی بیمه بدنه و خدمات خودرو سازان ، سنوات عدم خسارتی میباشد که شرکت های بیمه اجازه ارائه آن را داشته و شرکت های خودرو ساز مجاز به ارائه تخفیف نمیباشند و به نوعی تفکیک ریسک در خدمات آنها وجود ندارد ، حال آنکه در این صورت تمایل افراد با ریسک کمتر و به نوعی کم خطر تر به سوی شرکت های بیمه میباشد و افراد با ریسک بالا به سوی شرکت های خودرو ساز .

    حال از این نظر به موضوع توجه نماییم آیا بحث مطرح شده حلقه مفقوده داستان خودرو ساز و بیمه گر نمیباشد ؟

    البته که این موضوع نیاز به چکش کاری فراوان و منفعت طرفین دارد ، یعنی اگر بیمه نامه ای طراحی گردد که در سود و زیان خودرو ساز و بیمه گر یکسان باشد آیا بحث ناظر فنی به خودی خود از بین نمیرود ؟ و کیفیت خودروها بهبود نمیبابد ، قبل از پاسخ به این موضوع توجه فرمایید بحث چندین میلیارد پرتفو مفقوده مطرح شده که تا کنون به آن توجه نشده .

    از منظر بیمه گذار توجه فرمایید : بهبود کیفیت خودرو و خدمات مناسب

    از نظر شرکت بیمه گر : پرتفو مناسب ، اجرای رسالت واقعی شرکت های بیمه یعنی رفاه اجتماعی

    از نظر خودرو ساز : ارزش افزوده مناسب ، بهبود وضعیت برندینگ ، رفاه اجتمایی

مشاهده 1 از 9 پاسخ

برای پاسخ وارد شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا