خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای پيرا بيمه‌گان انجمن بازاریابی و فروش بیمه پرداخت کارمزد بازاریابی به کارمندان شرکت های بیمه

  • پرداخت کارمزد بازاریابی به کارمندان شرکت های بیمه

    ارسال شده توسط فرهاد عظیمی در 7 شهریور 1400 در 11:27 قبل از ظهر

    از همان ابتدای ورودم به صنعت بیمه همواره می شنیدم که عده ای طرفدار پرداخت کارمزد بازاریابی به کارمندان شرکت های بیمه بودند و عده ای شدیدا با این موضوع مخالفت می کردند. البته تا امروز که حدود بیست سال می گذرد، من نشنیدم این اتفاق افتاده باشه، شما چطور؟

    چند روز پیش در گروه واتساپی دپارتمان بیمه خوزستان یک نامه ای را دیدم که مربوط به سال 1316 😲 بود و در اون نامه نماینده هیات مدیره بیمه ایران به همین موضوع پرداخته بود. 😂. اینجا بارگذاری می کنم هم فال و هم تماشا.

    به نظر شما وقتی یک کارمند از روش درست یک مشتری را متقاعد کند که از بین سی شرکت بیمه بیمه نامه ات را از شرکت فلان بخر نباید کارمزد دریافت نماید؟

    معایب و مزایای این کار یعنی پرداخت کارمزد به کارکنان چیست؟

    • این گفتمان 2 سال، 11 ماه پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شده است.
    ملیحه صمدی پاسخ داد 2 سال، 10 ماه پیش 13 عضو · 20 پاسخ ها
  • 20 پاسخ ها
  • عاطفه قمى

    عضو
    7 شهریور 1400 در 5:05 بعد از ظهر

    پيش زمينه هاى زيادى بايد آماده بشه تا اين كار قابليت اجرايى شدن داشته باشه.

    به نظر من تو فرهنگ كارى كشور ما شايد روال عادى كار نظم خودشو از دست بده و مسائل اخلاقى زير سوال بره.

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      8 شهریور 1400 در 12:50 بعد از ظهر

      مثلا چه پیش زمینه هایی لازمه؟ چرا فکر می کنید نظم کارها به هم بخوره؟

      الان آگهی های استخدامی می بینیم که نوشته «حقوق ثابت و پورسانتی» یعنی یه مقدار حقوق ثابت برات در نظر می گیرن تا حداقل ها تامین بشه مثل هزینه ایاب ذهاب و خورد و خوراک و … بقیه اش هم به تلاشت بستگی داره. هر چه قدر تلاش کنی همون اندازه کارمزد می گیری یا به عبارت دیگه هر چه قدر مفید باشی به همون میزان درآمد بیشتری داری.

      • عاطفه قمى

        عضو
        9 شهریور 1400 در 10:40 قبل از ظهر

        در درست بودن فرآيند هرچقدر مفيد باشى پول بگيري كه شكي نيست.

        ولى آيا همه ي افراد امتياز و امكانات و شرايط برابر براى اين هدف دارن ؟! به طور مشخص بحث صنعت بيمه؛ يه فرد به تنهايي نميتونه مشتري رو نهايي كنه. فرآيند جذب كه از پيدا كردن مشتري تا نرخ گرفتن و تبادل اطلاعات و نهايي شدن قرارداد باشه افراد زيادي رو تو ساختار سازمانى درگير ميكنه و من فكر نميكنم تو كشور ما فرهنگ كار تيمى و اخلاق به حد اعلا خودش اجرايي بشه.

  • امیر مصطفوی

    عضو
    8 شهریور 1400 در 8:40 قبل از ظهر

    نظام پرداخت کارکنان بیمه به نظر حقیر اشکالاتی دارد چونکه برای هر کارمند با توجه به تخصص و تجربه بازاریابی و سایر عوامل می بایست حقوق در نظر گرفت نه اینکه مثل رول جاری هر نفر با هر تحصیلات، سابقه، روابط عمومی ، بازاریابی و … یکسان باشند و کاملا موافق پرداخت کارمزد به پرتفوی کارمند می باشم.

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      9 شهریور 1400 در 11:59 قبل از ظهر

      موافقم. در این صورت دیگه بحث های خنده داری مثل حقوق نجومی و امثال اون که تا الان چند تا مدیر عامل رو در صنایع مختلف مثل بیمه زمین زده هم از بین می ره.

      ولی نمی شه نگرانی های خانم دکتر قمی رو هم نادیده گرفت. به نظر می رسه حداقل در شروع کار دردسرهای زیادی داشته باشیم مثل:

      • منحرف کردن پرتفوی مستقیم به سمت کارکنان
      • تضاد منافع کارکنان با شبکه فروش یعنی نماینده و کارگزار
      • اعلام نرخ غیر واقعی برای جذب پرتفو (چون کارمزدش قراره بره تو جیب خودش)

      دیگه چی به ذهنتون می رسه؟ به نظرتون چه راهکاری برای این نگرانی ها میشه ارائه داد؟

      • سینا مهرپژوه

        عضو
        9 شهریور 1400 در 3:58 بعد از ظهر

        در حال حاضر نیز در بسیاری از موارد شما به کرات شاهد مواردی که فرمودید هستید و دلیل این امر تنها بدلیل عدم تامین معاش کارشناسان و عدم وجود سازوکار قانونی و صحیح در این امر می باشد.

        • فرهاد عظیمی

          عضو
          9 شهریور 1400 در 4:32 بعد از ظهر

          دغدغه منم همین بود که این موضوع رو طرح کردم. ایرادات چیه؟ راه کار چیه سینا جان؟

  • محمدتقی آرام فر

    عضو
    9 شهریور 1400 در 2:48 بعد از ظهر

    سلام

    به یاد دارم در یکی از شرکت های بیمه این مسله مطرح و مقرر شد هر کارمندی که کاری رو به شرکت معرفی و منجر به صدور بشه، درصدی از کارمزد (به غیر از کارمزد صدور) به کارمند تعلق بگیره. اون زمان کارمندان استقبال کردند و درآمد خوبی بدست آوردند. ولی بعد چند وقت و از آنجا که فناوری اطلاعات تا این حد پیشرفت نکرده بود و فرم های پیشنهاد یا از طریق فکس واصل می شد یا اتوماسیون، کارمند فرم نماینده ها رو مخدوش و اطلاعات ارسالی اونها را به عنوان معرفی شده خودش اعلام و پس از صدور کارمزد می گرفت .

    در هر صورت به نظر من با احترام به فرمایش خانم دکتر قمی ،اکنون که پیشرفتی در فناوری اطلاعات حاصل شده با یک برنامه نویسی مناسب و ایجاد سامانه می توان برای کارمند ایجاد انگیزه در فروش هم کرد.

    پ.ن: به نظر من هر کارمند سفیر برند جایی هست که در اون کار میکنه، اگر کارمند ترقیب به معرفی سازمان خودش بشه، هم خودش اعتماد به نفس بیشتر پیدا می کنه و هم در آمد حاصل می کنه . از طرف دیگه جامعه همه به این فرد که در خصوص برند شرکتش تبلیغ می کنه اعتماد کرده و از ایشون خرید می کنه !

    • عاطفه قمى

      عضو
      10 شهریور 1400 در 7:49 بعد از ظهر

      @Aramfar

      سلام و احترام

      منظور شما از سيستم هاي فناوري بيس اينه كه هر كارمند مثل يه شبكه فروش انلاين عمل كنه؟ و با توجه به آيين نامه هاي مشخص و … صدور داشته باشه ؟

      يه سرى ابهامات براى من وجود داره.

      جداى بحث اخلاقيات كه به طور كلى مطرح كردم و مهم ترين علت مخالفت بنده است، به نظر شما در صورت پذيرش اين امر كي پشتيباني انجام بده ؟! معنا و شرح شغل ستاد چي ميشه ؟! همه ذهن و انرژي فرد ميره به سمت جذب و از كار عادي غافل ميشن. البته از طرفى اين نكته حائز اهميت هست كه الانم هستن كارمندانى كه ساعاتى از وقت اداري رو درگير بورس و ارز ديجيتال و غيره هستن و چه بهتر حداقل در مسير بيمه اي اين زمان صرف بشه.

      ولي اينجا مساله دومم كه خيلي مهم تره مطرح ميشه؛ كه آيا واقعا همه افراد ميتونن نيروي فروش خوبى باشن ؟!

      من حتي جز دسته افرادى هستم كه ميگم كاش تخصيص كد نمايندگي خيلي سخت تر بود و اين شغل بسيار مهم و ارزشمند به دست هر كسي نميفتاد.

      ولي الان بحث بر اينه كه همه كارمندا بتونن بفروشن.

      به نظر من حتى به فرض اجرايي شدن اين موضوع، بايد براي عده ي خاصي از كاركنان باشه.

  • علیرضا رئوف اصلی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 3:39 بعد از ظهر

    سلام از انجا که در حال حاضر سیستم های بیمه ای اطلاعات کاملی از بیمه گزاران دارند و در رشته های مختلف این اطلاعات در اختیار کارکنان است و امکان سوءاستفاده از آن زیاد است نمی توان به این بحث دامن زد و از طرفی هجمه طرح این موضوعات در شبکه های اجتماعی لطمه زیادی به اعتبار شرکت های بیمه ای خواد زد

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      9 شهریور 1400 در 4:35 بعد از ظهر

      پس یکی از اشکالات دسترسی کارکنان به بانک اطلاعاتی بیمه گذارانه موافقم

      اما با بخش اخر صحبتتون مخالفم. چون من با سانسور مخالفم بخصوص در حوزه اندیشه. بلای خانمان سوزی که مدتهاست دامنگیرمونه

      • این پاسخ 2 سال، 11 ماه پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شد.
  • سینا مهرپژوه

    عضو
    9 شهریور 1400 در 3:54 بعد از ظهر

    با درود خدمت جناب عظیمی

    اگر واقع بینانه و بدون غرض نگاه کنیم ؛ نظام حاکمیت صنعت بیمه که مبنی بر برده انگاری کارشناسان بیمه می باشد و سیستم های نوگرایانه و مدیریت پویا و فعال در آن جایگاهی ندارد ، یقیناً در برابر این امر مقاومت می نماید ، زیرا در صورت بالا رفتن سطح رفاه (همانند کلیت جامعه) مخاطرات مدیریتی بوجود آمده که می تواند سبب بازنگری خط مشی های کلان مدیریتی گردد.

    البته پیرو فرمایشات جنابعالی و مطلب ارائه شده ، حضور شما عرض میکنم با ظهور ویروس کرونا و تمایل مردم به خدمات الکترونیک و خریدهای پستی ، از دو سال گذشته شرکت پست ج.ا.ا علاوه بر حقوق ثابت تحصیلداران ، براساس تعداد محموله های مازاد روزانه که خدمت رسانی میکنند پورسانت یا حق سعی به تحصیداران می دهد که در برخی ماه ها دریافتی برخی از این عزیزان در تراز مدیران ارشد پست بوده است.

  • محمدسعید الفتی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 4:08 بعد از ظهر

    تاریخ نامة بیمه ایران که نزدیک به دو سال پس از تاسیس بیمه ایران و حدود 4 ماه پس از تصویب قانون بیمه است گویای نکته ای است که شاید بیمه ایران در آن دوران نماینده ای نداشته است یا بسیار کم شمار بوده اند. بنابراین موافقت با چنین روشی می تواند قابل توجیه باشد. اما با توسعه بیمه در ایران و حتی در کشورهای غربی کار فروش شرکت های بیمه از طریق جذب نماینده و کارگزار به نوعی برون سپاری شده و بابت فروش بیمه نامه هم حق الزحمه ای و نه دستمزد و حقوق مستمر به نماینده یا کارگزار پرداخت می شود. علت: تمرکز بر کار بیمه گری و بیمه نویسی (underwriting).

    <b style=”font-family: inherit; font-size: inherit;”> اکنون، صحیح نیست که کارمندان بیمه گر نیز از بابت معرفی کار، کارمزدی دریافت کنند و این خود آثار نامطلوبی در پی خواهد داشت. از طرفی، معمول است که هر تولید کننده ای از جمله تولید کننده محصول بیمه ای جدای از حقوق و دستمزد و مزایای مستمری که به کارکنان خود پرداخت می کنند روش های مختلفی غیر از کارمزد مانند کارانه برای تشویق کارکنان خود و البته به نسبت کارایی که دارند، پرداخت می کنند.

  • فرشید بخشی

    عضو
    9 شهریور 1400 در 4:56 بعد از ظهر

    سلام ، مشابه این طرح را در بیمه رازی در سال های قبل با اعطای کد نمایندگی بیمه عمر به همکاران انجام دادیم و صرفا همکاران مجاز به فروش بیمه عمر بودند و تعدادی نیز فعالیت خیلی خوبی داشتند و ماهانه مبالغ کارمزد مناسبی هم دریافت میکردند ولیکن حدود دو سال بعد از اجرای آن بیمه مرکزی متوجه موضوع شد و کلا مجبور به ابطال کدهای اعطا شده شدیم . نکته قابل توجه این بود که کارمند چون کد رسمی گرفته بود با خیال آسوده فعالیت میکرد و مطمئن بود پایان هر ماه کارمزد دریافت میکند. در مورد جزئیات و طراحی مدل مناسب میتوان بیشتر بررسی کرد.

  • محسن روزدار

    عضو
    9 شهریور 1400 در 7:20 بعد از ظهر

    با سلام خدمت همه عزیزان

    تشکر ویژه از جناب عظیمی بابت طرح این موضوع

    شاید از لفظ کارمزد برای کارکنان صنعت بیمه چنان برداشت خوبی نشه و ذهنیت شبکه فروش نسبت به این موضوع حساس بشه. با توجه به اینکه در بعضی از شرکت ها بابت پیگیری و کشف تخلف در پرونده های خسارت کمیته حفاظت از منافع وجود داره که کارکنان با تشخیص اون هیئت بصورت خیلی عالی از قبیل پاداش و وام و …. تشویق میشن که همین شکل رو میشه در جذب پرتفو نیز عملیاتی کرد که این امر باعث ایجاد انگیزه در کارکنان میشه و اثرات خیلی مطلوبی داره.

  • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

    مدیریت
    9 شهریور 1400 در 9:05 بعد از ظهر
  • میلاد بهزادی

    عضو
    10 شهریور 1400 در 2:36 قبل از ظهر

    با سلام

    به نظر من بسیار کار خوبی است و سبب افزایش انگیزه و حتی جلوی بسیاری از تخلف ها هم گرفته می شود ، البته نیاز به کنترل و آیین نامه هم می باشد

    • این پاسخ 2 سال، 10 ماه پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شد.
  • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

    مدیریت
    10 شهریور 1400 در 12:48 بعد از ظهر

    پاسخ برخی از اعضای محترم انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گروه تلگرام آن انجمن به شرح زیر می باشد:

    مهرداد خواجه نوری:

    مخالفم. به ایشان، بابت لیاقت(واقعی) باید حقوق و پاداش داد، بابت سرویسی که به نمایندگان و کارگزاران بیمه میدهند.


    پوریا کرمانشاهی:

    به نظر من پرداخت کارمزد مشابه شبكه فروش، منجر به فساد میشه ولی کارانه به نسبت حق بیمه جذب شده می تونه منجر به تلاش بیشتر کارکنان بشه

    علی اعظم محمد بیگی:

    با نظر پوریا کرمانشاهی موافقم.

    مجدرضائی:

    باعث فساد سازمان بافته در شركت خواهد شد.

    از مرحله صدور تا تاييد اينكه كار توسط چه كسي معرفي شده و اينكه ريسك كار درست ارزيابي شده و اساسا صدور آن به نفع شركت است
    از نظر بنده در صورت تباني عوامل مربوطه فساد ممكن است بروز كند
    مگر اينكه شرايطي خاصي به لحاظ كنترل عمليات و نرخ كارمزد وسود آوري براي اين بيمه نامه ها در نظر گرفته شودو در پايان مدت بيمه نامه به پرسنل مربوطه پرداخت نمود
    همچنين از نظر طبقه بندي اين هزينه در سرفصلهاو دفاتر مالي و ملاحظات مالياتي و ارزش افزوده و … را هم بايد مدنظر قرار داد.

    البته در برخي از شركتها مرسوم است كه بيمه نامه مستقيم را پرسنل به نماينده واگذار ميكنند و درصدي از كارمزد را هم دريافت ميكنند

    علی ثبات:

    در آیین نامه شماره ۳ شورای عالی بیمه مصوب فروردین ۱۳۵۸، پرداخت کارمزد به کارکنان موسسات بیمه و حتی به بیمه گذاران به عنوان تخفیف وجود داشت اما در آیین نامه شماره ۲۰ مصوب بهمن ۱۳۵۸ لغو شد.

    حمیدرضا علیمحمدی:

    در پاسخ به مجدرضائی:

    سلام وعرض ادب
    صبح زیبای تمام اعضای گرامی به خیر
    با توجه به کاهش ارزش ریال و در مجموع قدرت خرید کارکنان صنعت بیمه شاید مبلغ قابل توجهی برای کارمندان معمولی نباشد ولی برای کارمندان خاص(…)که ممکن است چند برابر حقوق های نجومی چند سال قبل باشد.
    به نظر بنده در صنعت بیمه مسئله ساز خواهد شد.

    دکتر حجاریان:

    در واکنش به نظر مهرداد خواجه نوری: احسنت

    علی ثبات:

    تعدادی از کارکنانی که استعداد راه انداختن کسب و کار و بازاریابی دارند از طریق اخذ کد نمایندگی برای وابستگان در زمینه فروش بیمه هم فعالیت میکنند. این کار را نه میتوان منع کرد و نه مشکل حادی برای منافع شرکت و سلامت بازار ایجاد میکند. اگر هم از لابی و رانت کارمندی شرکت برای بیزینس فروش بیمه استفاده کنند به منافعش برای شرکت و بیمه گذار و صنعت بیمه می ارزد.

  • مولود فرهمند

    عضو
    12 شهریور 1400 در 12:57 بعد از ظهر

    سلام خدمت استاد محترم جناب آقای عظیمی

    بنده کاملا با صحبت های شما موافقم چون خودم کارمند یکی از نمایندگان بیمه بودم و به دلیل پرداخت نکردن کارمزد بیمه هایی که برای نمایندگی میوردم از مجموعه جدا شدم و نمایندگی مستقل برای خودم گرفتم .به نظرم اگه کارمزد کارمندان پرداخت بشه هیچ زمان کارمندی تصمیم به جدایی از سیستم رو نمیگیره و روز به روز تلاشش رو برای بهتر دیده شدن و کسب درآمد بیشتر برای خودش و نمایندگی بیمه بیشتر میکنه.حقوق ثابت برای افرادی که کاربر هستن کافی و لازم هست ولی بهتره برای کارمندانی که علاوه بر کار کاربری ، بازاریابی و جذب رشته های بیمه ای رو انجام میدن درصدی از کارمزد تعلق بگیره تا هم نمایندگی نیروی فعالش رو از دست نده و هم خود نیرو انگیزه ای برای فعالیت بیشتر داشته باشه

  • ملیحه صمدی

    عضو
    16 شهریور 1400 در 12:02 قبل از ظهر

    با سلام واحترام

    پرداخت کارمزد به کارکنان مطمنا در افزایش میزان پرتفو سهم بالایی خواهد داشت ولی با شرایط فعلی بنطر من امکان اجرایی شدن این بسیار سخت بنظر میرسه. میزان صداقت و وجدان کاری در کارمندان خیلی کم شده و شاهد کم کاری بسیاری از همکاران هستیم بنابراین تشخیص اینکه آیا شخصی که به بیمه مراجعه کرده، معرف او کارمند بوده یا خیر، کار راحتی نیست. یا حتی ممکنه پرتفوی بزرگی نصیب شرکت بیمه بشه که بنا بر مصلحت و علی رغم تلاش فرد کارمند در جذب پرتفو، مبلغ چشمگیری نصیب کارمند بشه و یا بالعکس علی رغم تلاش مازاد کارمند در جذب پرتفو، صرفا بعلت عدم داشتن رابطه با روسا و مسئولین مربوطه، کارمزدی در نظر گرفته نشه. برای مثال کارانه ای که به پرسنل تعلق میگره اصلا مطابق با زحمتی که کارمند کشیده نیست و صرفا با توجه به پست سازمانی توزیع میشه. پس مطمنا تعلق گرفتن کارمزد، باز فرصت بسیار خوبی برای کارمندانی در پستهای بالاتر و یا دارای رابطه دوستی بالا بنطرمیرسه. ولی در نهایت اجرایی شدن این امر بصورت منصفانه برای کارمندان با وجدان شرکتها بسیار دلگرم کننده است.

Log in to reply.