خانه ‹ تالارهای گفتمان ‹ تالارهای گفتمان بیمه ای ‹ رشته هاي بيمه اي ‹ انجمن بیمه بدنه خودرو ‹ نحوه ارزشگذاری قطعات آسیبدیده در بیمهنامه بدنه برای اتومبیلهای خاص
-
نحوه ارزشگذاری قطعات آسیبدیده در بیمهنامه بدنه برای اتومبیلهای خاص
ارسال شده توسط بهزاد توژان در 16 تیر 1400 در 10:37 قبل از ظهربا سلام و احترام
فرض کنید شخصی که دارای پورتفوی بالایی نزد بیمهگر خود میباشد، درخواست صدور بیمهنامه بدنه برای اتومبیل فورد موستانگ مدل 2021 خود را داشته و بیمهگر نیز بعد از بررسیهای لازم، این اتومبیل را تحت پوشش بیمهای خود قرار داده است.
بعد از مدتی برخورد اتومبیل با تیر چراغ برق منجر به آسیب قسمت جلوی خودرو شده و با اعلام وقوع حادثه به بیمهگر، کارشناسان بیمه اتومبیل را بازدید کردهاند.
به نظر شما ارزیابی میزان خسارت وارده به خودرو چگونه خواهد بود؟
*(ارزشگذاری قطعات آسیبدیده بر چه مبنایی است؟، اجرت لازم جهت بازسازی چگونه محاسبه خواهد شد؟)
بهزاد توژان پاسخ داد 2 سال، 2 ماه پیش 3 عضو · 3 پاسخ ها -
3 پاسخ ها
-
عملا ورود خودرو مذکور به دلیل ممنوعیت ورود خودرو هایی که کشور سازنده آنها آمریکا می باشد، امکان پذیر نیست (حتی در مناطق آزاد) ، البته بنده مطلع می باشم که این موضوع به صورت فرضی مطرح شده اما با توجه به اینکه تاثیر بسیار زیادی بر تامین قطعه این خودرو وجود دارد (سال ساخت 2021) لازم دانستم اشاره ای به آن داشته باشم .
در اینگونه مواقع به دلیل مشکلات تامین قطعه، در ابتدا معمولا شرکت های بیمه تامین قطعه را به بیمه گذار، واگذار مینمایند و از آنجایی که راحت ترین راه تامین قطعه این خودرو ها،اقدام از طریق نمایندگی های مجاز مستقر در دبی میباشد (به دلیل کوتاه ترین مسیر )، به اصطلاح مبنای ارزش گذار ی قطعات ارزش درهم به ریال (درهم AED) خواهد بود. البته مشاهده شده گاهی این عملیات از طریق اربیل عراق نیز صورت میپذیرد، که در این گونه موارد دینار به ریال (دینار IQD) محاسبه میگردد .
حال در صورتی که شرایط خاصی در بیمه نامه پیش بینی شده باشد موضوع کمی متفاوت خواهد بود. به طور مثال : ارزش گذار ی بر اساس نسبت ارزش خودرو بر قطعات و یا مشابه سازی با خودرو های در رنج قیمتی خودرو موضوع بیمه
ذکر این نکته ضروری است در صورتی که براورد اولیه حدودی توسط کارشناس خسارت ممکن باشد حتی اگر خسارت نه چندان سنگینی به خودرو وارد شده باشد (با توجه به محاسبه هزینه های تامین قطعه و دشواری های مسیر تامین قطعه ) پیشنهاد می شود ارزیابی خسارت به روش اعمال ماده 19 قانون بیمه انجام شود. حتی امکان دارد شرایطی پیش اید که خسارت کلی محسوب گردد .(مطابق روال خسارت کلی اقدام میگردد) که بسیار بحث بر انگیز خواهد شد.
در خصوص اجرت تعمیرات در این حوزه به نظر مشکل خاصی وجود ندارد و خدمات تخصصی این خودرو ها به خصوص در مناطق آزاد به وفور وجود دارد .
به صورت کلی کسب رضایت طرفین قرارداد(بیمه گر ، بیمه گذار ) در اینگونه موارد بسیار دشوار میباشد
-
این پاسخ 2 سال، 2 ماه پیش توسط
محمد صالحی ویرایش شد.
-
این پاسخ 2 سال، 2 ماه پیش توسط
-
سلام . موضوع مناقشه برانگیزی است و نظرات آقای صالحی هم کاملا درست است. در شرایط تحریمی فعلی و عدم ورود قطعات آنها، بیمه کردن اینگونه خودروها میتواند باعث اختلاف شود. در مجموع توافق با بیمه گذار و استفاده از راهکارهایی نظیر آنچه آقای صالحی فرمودند بهترین راه حل است و خیلی نمیتوان با قاطعیت نظر داد.
-
با سلام
در این مثال فرض شده که خودرویی خاص وارد کشور شده، شرکت بیمهای آن را تحت پوشش بیمهنامه بدنه قرار داده و در بیمهنامه صادره شرایط خاصی به منظور مشخص کردن نحوه پرداخت خسارتهای احتمالی قید و تعریف نشده است.
چند نکته قابل تامل خواهد بود؟
1. اگر مسئولیت تامین قطعه را به مالک خودرو واگذار کنیم و پس از ارائه فاکتورها، با استعلام ارزش قطعات از سایت شرکت سازنده متوجه شویم که قطعات با قیمت بالاتری تهیه شده است، آیا میتوان قسمتی از مبلغ پرداخت شده توسط مالک را تایید نکرد؟(یعنی ادعا کنیم که ارزش قطعه A ريال بوده شما آن را A+1 ريال تهیه کردید و ملاک A ريال خواهد بود؟)
*در صورت تهیه قطعه توسط مالک، ملاک ارزش ارز خریداری شده(دلار،درهم، دینار و …) به تاریخ خرید قطعه بوده یا روز پرداخت خسارت؟؟
*اگر قطعات استوک از طرف مالک خریداری شده و فاکتور قطعات نو ارائه گردد تکلیف چیست؟؟؟
2. اجرت بازسازی قطعات نسبت مستقیم با ارزش قطعات دارد، آیا می توان بدون مشخص شدن ارزش دقیق قطعه، اجرت بازسازی آن را تعیین نمود؟؟
3. اگر مالک تمایلی به بازسازی خودروی خود نداشته باشد، چگونه می توان میزان خسارت وارده به خودرو را تعیین نمود؟
4. اگر مالک نسبت به میزان خسارت وارده به خودرو توسط بیمه گر اعتراض داشته باشد و با توجه به تبصره 1 از ماده 20 درخواست کند که بیمه گر خودرو را تعمیر کرده و در اختیار مالک قرار دهد، انتخاب تعمیرگاه با کدامیک از طرفین خواهد بود؟ آیا تبحر تعمیرکار در شناخت خودرو تاثیری خواهد داشت؟؟؟
5. آیا ارزیاب شرکت قطعات آسیب دیده در خودرو را تشخیص خواهد داد یا این امر را به تعمیرکار واگذار خواهد کرد؟(با توجه به آنکه خودرو بسیار خاص بوده و ممکن است کارشناس ارزیاب خسارت تا بحال این خودرو را رویت نکرده باشد)
6. در صورتی که بیمه گر بخواهد با اعمال ماده 19 قانون بیمه خسارت را پرداخت نماید، با توجه به خاص بودن خودرو، آیا ملاک ارزش گذاری مشخصی برای آن وجود دارد؟؟؟( ممکن است هر قیمتی برای خرید آن پیشنهاد شود)