خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان مالی/حسابداري/حسابرسي مزایای اتصال درگاه پرداخت به نرم افزار حسابداری چیست؟

  • مزایای اتصال درگاه پرداخت به نرم افزار حسابداری چیست؟

    ارسال شده توسط مسعود فلاح در 28 اردیبهشت 1401 در 4:10 بعد از ظهر

    به‌طور کلی کسب و کارهای اینترنتی، در راستای رسیدن به اهداف خود از جمله حرکت در مسیر رشد و توسعه‌ و افزایش میزان فروش، از ابزارهای مختلفی بهره می‌برند. یکی از این ابزارهای مهم که تاثیر بسزایی در رشد و توسعه‌ی کسب و کارها خواهد داشت، درگاه پرداخت اینترنتی است. اکنون کم‌تر سایت فروشگاهی را می‌توانید بیابید که دست‌کم مجهز به یک درگاه پرداخت آنلاین نباشد. استفاده از درگاه پرداخت در فرآیندی دو سویه می‌تواند سبب رضایتمندی مشتریان و در عین‌حال صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی صاحبان کسب و کارها شود. بنابراین اهمیت ابزارهای الکترونیکی در فضای حاکم بر کسب و کارهای اینترنتی غیر قابل انکار است. در عین‌حال یکی از مهم‌ترین مسائل برجسته در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، انجام دقیق امور مربوط به حسابداری و مالی است.

    اگر کسب و کارها تمامی محصولات و خدمات خود را با درصد سود مشخصی به فروش برسانند و یا بصورت نقدی کار کنند، باز هم برای محاسبه‌ی هزینه‌ها و در نهایت محاسبه‌ی میزان سود و زیان خود به یک بستر نرم افزاری نیاز خواهند داشت. اگرچه درگاه پرداخت، قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند در زمینه‌ی حسابداری نیز صاحبان کسب و کارها را یاری بدهد، همچنان لزوم استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری نیز بر جای خود باقی خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم، مزایای اتصال درگاه پرداخت به نرم‌افزار حسابداری را برای مخاطبان خود برشماریم.

    آنچه در این مقاله می‌خوانید

    مدیریت دقیقی بر فروشگاه خود اعمال کنید

    پس از آن‌که درگاه بانکی وب‌سایت فروشگاهی شما به یک نرم‌افزار حسابداری متصل شد، امکان مدیریتی دقیق و همراه با جزییات نیز برای شما فراهم خواهد شد. برای نمونه کلیه‌ی تراکنش‌هایی که در فروشگاه اینترنتی شما انجام می‌شود، در نرم‌افزار حسابداری ثبت خواهد شد. اما این ثبت‌نام تراکنش‌ها کجا به کارتان خواهد آمد؟ در واقع شما می‌توانید بر اساس هدفی که دارید، گزارش‌های این تراکنش‌ها را از طریق این نرم‌افزار به‌صورت روزانه یا ماهانه و یا هر بازه‌ی زمانی دیگری دریافت کنید. جزییات این گزارش‌ها به دلخواه شما تعیین می‌شود و مثلا می‌تواند شامل میزان پرداختی‌ها و یا تعداد تراکنش‌ها باشد. این روند سبب می‌شود، شما بتوانید هر لحظه با دقتی بالا فرآیند فروش وب‌سایت خودتان را رصد کرده و ارزیابی دقیقی از این مسئله داشته باشید. در نهایت این ارزیابی به شما کمک می‌کند در انتهای بازه‌ی زمانی مد نظرتان، به یک آنالیز فروش استاندارد نیز دست پیدا کنید و علاوه‌بر پوشش نقاط ضعف تیم فروش‌تان، ایده‌های تازه‌ای را به آن‌ها ارائه دهید.

    فاکتور آنلاین برای مشتریان‌تان ارسال کنید

    اصولا ارسال فاکتور آنلاین، مستقلاً به کمک درگاه پرداخت نیز امکان‌پذیر است، اما نکته این‌جا است که پیگیری دقیق این فاکتورهای آنلاین، کار یک نرم‌افزار حسابداری خواهد بود. به طور کلی مشتریان معمولی کسب و کارهای اینترنتی که از آن‌ها با عنوان مصرف‌کننده یاد می‌کنیم، خیلی نیازمند این امکان پیگیری نخواهند بود؛ در واقع تک‌فروشی‌ها نیاز به پیگیری خودکار ندارند. اما وقتی صحبت از عمده‌فروشی و تعدد فروش کالا به برخی از خریداران کلان‌تر مطرح باشد، پیگیری و سامان‌دهی به فاکتورهای آنلاین صادر شده به صورت دستی، کاری زمان‌بر و احتمالا پرهزینه است. اما چنانچه درگاه بانکی وب‌سایت شما متصل به یک نرم‌افزار حسابداری باشد، این فرآیند با دقتی فوق‌العاده و سرعت و سهولت چشمگیری انجام می‌شود. در حقیقت در صورت بهرمندی از نرم‌افزار حسابداری، محال است موعد پرداخت فاکتوری بگذرد و شما آن را فراموش کرده باشید و یا ارسال فاکتور مورد نظر برای مشتری را از یاد برده باشید.

    اما سازکار این روش چیست؟ در واقع بعد از این‌که درگاه بانکی را به نرم‌افزار حسابداری متصل نمودید، نرم‌افزار به شیوه‌ای کاملا خودکار فاکتورهای هر مشتری را از طریق پیامک یا ایمیل به دست ایشان می‌رساند. در ضمن این فاکتورهای آنلاین همگی دارای لینک پرداخت هستند که امکان واریز وجه از طریق ساده‌ترین روش پرداخت آنلاین را برای مشتری فراهم می‌آورد.

    پرداخت‌های مدت‌دار را مدیریت کنید

    کسب و کارهای اینترنتی هم مانند دیگر کسب و کارها، گاهی به اجبار باید با برخی از مشتریان خود، در مورد روش و زمان‌بندی پرداخت‌ها کنار بیایند. به این معنا که برخی از مشتری‌ها در ازای کالا یا خدماتی که دریافت می‌کنند، پرداخت شرایطی دارند و کسب و کارها نیز این روش را می‌پذیرند تا مشتری خود را از دست ندهند. در چنین مواردی، نیاز به پیگیری فاکتورهای ارسال شده در موعدهای متفاوت، از اهمیت بیش‌تری برخوردار خواهد بود. نرم‌افزار حسابداری متصل به درگاه بانکی وب‌سایت‌ها این قابلیت را دارد که به صورت خودکار موعد پرداختی‌ها را به این مشتریان یادآوری کرده و با ارسال فاکتور آنلاین دوره‌ای، که مجهز به لینک پرداخت نیز خواهد بود، شرایط را برای پرداخت مبلغ دوره، فراهم کند. اما اگر درگاه پرداخت وب‌سایت شما متصل به یک نرم‌افزار حسابداری نباشد، شما مطلع نخواهید شد که از میان ده‌ها و یا صدها فاکتور ارسال شده، کدامیک پرداخت شده و موعد هر کدام چه زمانی فرا می‌رسد. مگر این‌که با صرف هزینه و وقت زیادی به صورت دستی این فرآیند را ثبت و مدیریت نمایید.

    افزایش رضایت مشتری و کاهش ریسک‌پذیری شرکت‌ها

    اگر وب‌سایت‌های فروشگاهی درگاه پرداخت خود را به یک نرم‌افزار حسابداری متصل کنند، آن‌گاه این امکان برای مشتریان‌شان فراهم خواهد شد که از طریق حساب کاربری خودشان، تراکنش‌های انجام شده را پیگیری کنند. در واقع آن‌ها می‌توانند تاریخ دقیق پرداخت و یک خلاصه از تراکنش را با هر بار مراجعه به حساب کاربری‌شان دریافت نمایند. این شفافیت می‌تواند تا حد زیادی تجربه‌ی کاربری مطلوبی را برای مشتریان وب‌سایت‌ها رقم بزند و سرانجام به افزایش میزان فروش آن‌ها ختم بشود. در کنار این ویژگی، نرم‌افزارهای حسابداری که به درگاه بانکی متصل شده‌اند، این امکان را برای مدیران کسب و کارها فراهم می‌کنند تا همواره موجودی حساب شرکت، وضعیت پرداختی‌ها و فاکتورهای پرداخت نشده را رصد کرده و با جزییات در جریان این امور قرار بگیرند. بنابراین چنانچه مدیران متوجه روند رو به نزول شرکت بشوند، پیش از وقوع فاجعه می‌توانند جلوی رخداد را بگیرند و راهکارهای فرار از بحران را به کار ببندند.

    ثبت و ضبط اطلاعات و بایگانی همیشگی

    یکی از نگرانی‌های همیشگی شرکت‌های مختلف، عدم دسترسی به بایگانی اطلاعات تراکنش‌هایی است که در فرآیند فروش‌ اینترنتی انجام می‌شوند. در واقع این بایگانی از آن جهت اهمیت دارد که در کنار این‌که بیلان ماهانه و سالیانه‌ی شرکت‌ها خواهد بود، آماری است که در انتخاب استراتژی‌های جدید اثرگذاری چشمگیری خواهد داشت. با این وصف در صورتی که کسب و کارهای فعال در بستر اینترنت، درگاه پرداخت وب‌سایت خود را به یک نرم‌افزار اینترتی متصل نمایند، تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی شرکت در طول سال، در فضای ابری ذخیره شده و به طور کل نگرانی عدم دسترسی به این اطلاعات و یا مفقود شدن آن‌ها از میان برداشته می‌شود.

    دریافت هزینه از مشتری از طریق درگاه پرداخت

    شرکت‌های خدماتی که تخصص و مهارت خود را به دیگران ارائه می‌دهند نیز می‌توانند برای دریافت هزینه خدمات از مشتری از درگاه پرداخت استفاده کنند، فرض کنید شما ارائه دهنده‌ی خدمات طراحی داخلی و معماری هستید و با کارفرمای خود قراردادی را عقد می‌نمایید، در فاز اول بخشی از هزینه را کارفرما برای شما باید واریز نماید، شما به عنوان حسابدار می‌توانید فاکتور پرداختی و لینک درگاه پرداخت را برای کارفرما از طریق نرم افزار حسابداری یا به‌صورت دستی ارسال نمایید، کارفرما نیز با استفاده از رمز پویا امکان واریز ۵۰ میلیون تومان را از طریق درگاه پرداخت خواهد داشت. در حقیقت با استفاده از درگاه پرداخت، کارفرما دیگر نیاز به مراجعه به بانک یا اینترنت بانک را نخواهد داشت. از طرفی حسابدار با داشتن جزئیات واریزی انجام شده از طریق پنل مدیریتی درگاه، داده‌های دقیق و منظم‌تری برای بررسی و تحلیل مالی شرکت خواهید به دست خواهد آورد.

    کیف پول و قرداد آن

    یکی دیگر از خدماتی که شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت در پنل مدیریتی خود دارند، کیف پول دیجیتال است. با استفاده از کیف پول به حسابدار این امکان را داده می‌شود تا از طریق آن برداشت و واریز به شماره حساب‌های مورد تایید را بررسی کند. همچنین زمانی که حسابداری نیاز دارد هزینه به عنوان تنخواه به همکاران خود پرداخت کند، از طریق کیف پول این واریزی را انجام می‌دهد. کیف پول رایان‌پی دارای قرارداد می‌باشد، که بر اساس قرارداد تعیین شده، تسویه به‌ صورت درصدی برای تمام شرکا انجام خواهد شد. فرض کنید، بعد از فروش نیاز دارید، هزینه‌های تامین کالا، پورسانت فروشنده، سود شرکت و… را به افراد یا حساب‌های گوناگون تسهیم کنید، با توجه به شرایط و قرارداد تعیین شده در کیف پول، این فرآیند نیز به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و تسهیم هر شخص ذی‌نفع، جداگانه به حساب او واریز می‌گردد.

    تسویه و کارمزد درگاه پرداخت

    کارمزد استفاده از درگاه پرداخت، به ازای هر تراکنش ۱ درصد تا سقف ۶ هزار تومان است، و تسویه بصورت روزانه و اتوماتیک بر اساس قرارداد و سیکل پایا و سانتا انجام می‌شود.رایان پی با توجه به همکاری با بانک‌ها در تلاش است تا تسویه آنی را نیز به خدمات خود اضافه نماید.

    دریافت درگاه پرداخت

    برای داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، سه مرحله را شرکت‌ها باید انجام دهند،

    ۱. ثبت نام اولیه

    ۲. احراز هویت

    ۳. ارسال مدارک و ثبت درگاه پرداخت

    در صورت انجام سه مرحله بالا، کمتر از دو ساعت درگاه پرداخت در اختیار شما قرار خواهد گرفت، که براساس نیاز خود، می‌توانید به نرم افزار حسابداری یا بصورت لینک پرداخت از آن استفاده نمایید.

    درخواست درگاه پرداخت

    سخن آخر

    استفاده از درگاه پرداخت برای حسابدار شرکت، باعث می‌شود کنترل بهتری بر روی تراکنش‌های خود داشته باشد و ابزاری نوین و مفید برای برخی از امور خرید و فروش آنلاین برای شرکت‌ها خواهد بود. برای دریافت درگاه پرداخت نیز می‌توانید از خدمات شرکت رایان‌پی استفاده نمایید.

    مسعود فلاح پاسخ داد 2 سال، 2 ماه پیش 1 عضو · 0 پاسخ ها
  • 0 پاسخ ها

Sorry, there were no replies found.

Log in to reply.