• آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    11 سپتامبر 2022 در 3:31 ب.ظ

    سلام دوست عزیز

    وقتی پرونده خسارتی مشمول مرور زمان می شود به این معناست که بیمه گر می تواند پرونده خسارت را ببندد و از آن به بعد حرف های بیمه گذار را نشنیده بگیرد. اگر بیمه گذار به مرجع قضائی هم مراجعه کند مرجع قضائی هم باید حرفهای او را نشنیده بگیرد و به نفع بیمه گر رای دهد.

    در واقع در ادبیات عامیانه باید گفت معنی مرور زمان این است: «تا حالا کجا بودی؟ دیر اومدی قطار رفت»

    • آواتار بهزاد توژان

      بهزاد توژان

      عضو
      12 سپتامبر 2022 در 10:22 ق.ظ

      با سلام

      علیرغم آنکه در بیمه‌نامه‌های صادره به این موضوع اشاره شده، آیا مراجع قضایی به آن استناد می‌کنند یا بر این باورند که بیمه‌نامه صادر شده و باید خسارت وارده به زیاندیده مطابق تعهدات آن جبران بشه؟

    • آواتار بهاره موسوی

      بهاره موسوی

      عضو
      17 ژوئن 2023 در 11:50 ق.ظ

      با سلام

      همانگونه که مستحضرید طبق ماده 22 آیین نامه 98 ، مرور زمان ایبیمه نامه های کارفرما حداکثر دو سال از زمان وقوع حادثه منشاء دعوی است و هر گونه اقدام بیمه­ گذار، زیاندیده یا سایر افراد ذینفع به منظور مطالبه خسارت، قاطع مرور زمان بوده و مدت مرور زمان جدید یکسال خواهد بود.

      با توجه به بخش دوم این ماده، آیا با اقدام بیمه گذار یا زیاندیده، مرور زمان از دو سال به یکسال تقلیل میابد؟

      در این حالت با کاهش مرور زمان، زیاندیده یا بیمه گذار بیشتر متضرر می گردند.

      • آواتار فرهاد عظیمی

        فرهاد عظیمی

        عضو
        21 ژوئن 2023 در 7:44 ب.ظ

        سلام و درود سرکار خانم موسوی عزیز

        در ظاهر همین طور است که شما می فرمایید. انگار خروجی این ماده منطقی نیست و به ضرر بیمه گذار است، اما اینطور نیست. بیایید به فلسفه مرور زمان نگاهی بیاندازیم و ببینیم علت درج این شرط چیست.

        علت اصلی درج شرط مرور زمان عوامل اقتصادی است. تصور کنید در قرارداد بیمه مرور زمان وجود نداشته باشد. شرکت بیمه یک بنگاه اقتصادی است و در پایان سال باید سود و زیان خود را محاسبه و در صورت سودده بودن آنرا بین سهامداران تقسیم کند. برای محاسبه سود و زیان بیمه گر باید بتواند میزان خسارت خود را محاسبه یا بهتر است بگویم برآورد نماید. برای اینکه محاسبات بیمه گر نزدیک به واقع باشد نیاز به این هست که افرادی که خسارت دیده اند به موقع به بیمه گر اعلام خسارت نمایند. تصور کنید بیمه گری در سال 1000 واحد حق بیمه تولید کرده و در پایان سال 10 واحد خسارت اعلام شده است. اگر این بیمه گر 900 واحد سود اعلام و تقسیم کند و از فردای تقسیم خسارت دیده ها شروع به اعلام کردن خسارت های خود نمایند چه می شود. یک سود غیر واقعی اعلام و تقسیم شده. فاجعه انجاست که سهامدارانی که سود دریافت کرده اند سهام خود را پس از دریافت سود می فروشند و یه عده بی خبر از همه جا این سهام ها را می خرند و زیان مربوط به دوره ای را که سهامدار نبوده اند باید پرداخت کنند.

        برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی از انواع ذخایر و اندوخته ها استفاده می کنند ولی به منظور کنترل بیشتر موضوع مرور زمان هم در قراردادها گذاشته می شود تا اینطور نباشد که خسارت دیده هر زمان دلش خواست به سراغ شرکت بیمه بیاید.

        از طرف بیمه گذار اگر به قضیه نگاه کنیم موضوع مرور زمان این است که بیمه گذار نگران نباش اگر دیر از خسارت خبر دار شدی، یا به دلایلی دیر برای ادعای یا پیگیری خسارت اقدام کردی، نگران نباش بیمه گر تا دو سال از زمان وقوع حادثه منتظر تو می ماند.

        و اما چرا هر گونه اقدام بیمه گذار قاطع مرور زمان است؟

        پاسخ این است که ما گفته بودیم تو احتمالا از حادثه خبر نداری. به همین خاطر دو سال منتظرت می مانیم 🧐 ولی حالا که تو در خصوص خسارت با ما مکاتبه کردی فهمیدیم که خبر داری. پس چرا باید دو سال منتظرت بمانیم 🤔 مگر مرض داری ما را چشم انتظار می گذاری 😂 بیا پیگیر کارت باش دیگر. نمیایی؟ منم بیشتر از یکسال منتظرت نمی مانم.

        • آواتار محمد جواد کدخدازاده

          محمد جواد کدخدازاده

          عضو
          7 آگوست 2023 در 2:22 ب.ظ

          باسلام و خدا قوت خدمت استاد عزیز و سایر دوستان

          با توجه به توضیحات جناب عظیمی و آیین نامه مذکور به نظر مرور زمان در نهایت سه سال شده است.

          ارادت

  • آواتار بهزاد توژان

    بهزاد توژان

    عضو
    20 سپتامبر 2022 در 4:53 ب.ظ

    سپاس 🙏

Log in to reply.