خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته های بیمه ای انجمن بیمه کشتی مخاطرات یک سفر دریایی و پوششهای بیمه ای مورد نیاز

  • امیرحسن کریم الدین

    عضو
    21 خرداد 1400 در 11:11 بعد از ظهر
    بخش نخست

    مقدمه:

    بخش قابل توجهی از تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود. اهمیت این شیوه حمل به قدری زیاد است که اخیرا دیدیم با به گل نشستن چند روزه کشتی کانتینربر اورگیون چه بلائی بر سر تجارت جهانی آمد. (لینک ویدئو) (مطلب @panahi ) و (مطلب @Underwriter ).

    همین بخش حیاتی اقتصاد جهانی همواره با ریسک های متعددی روبروست که چنانچه راهکار مناسبی در مواجهه به این دسته از ریسک ها در پیش گرفته شود می تواند میزان خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهد. یکی از این راهکارها خرید بیمه نامه های مناسب هست.در این گفتمان قصد دارم به برخی از مخاطراتی که در یک سفر دریایی با آن مواجه هستیم پرداخته و راهکارهای مناسبی را ارائه دهم.

    این مطالب حاصل مطالعه من در متون خارجی در خصوص بیمه های دریایی است و مشارکت شما در این گفتمان می تواند منجر به افزایش دانش اینجانب و سایر علاقه مندان به این مباحث بیمه های دریایی شود.

    بیایید سفرمان را با یک کشتی حامل محموله دارای بارنامه شروع کنیم. تا همین جای کار برای مقابله با ریسکهای معمول یک سفر دریایی به بیمه نامه های زیر نیازمندیم:

    · بیمه نامه بدنه کشتی.

    · بیمه نامه باربری دریایی.

    · پوشش(بیمه نامه) P&I

    آیا می دانید هر یک از بیمه نامه های سه گانه فوق چه چیزی را پوشش می دهد و چه انواعی دارد؟ لطفا با فشردن کلید پاسخ این بخش نظر خود را بنویسید.

    در پست بعدی سفرمان را ادامه خواهیم داد.

    • این گفتمان 1 ماه، 2 هفته پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شده است.
    • این گفتمان 1 ماه پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شده است.
  • فرهاد عظیمی

    عضو
    26 خرداد 1400 در 3:27 بعد از ظهر

    بیمه نامه بدنه و ماشین‌آلات (H&M)

    این بیمه نامه همانطور که از نامش پیداست خسارت وارد به بدنه و ماشین الات شناور را پوشش می دهد که اگر بخواهیم ریزتر توضیح بدهیم باید گفت جبران هزینه های زیر را بر عهده دارد مشروط به اینکه این هزینه ها ناشی از خسارت وارده در اثر خطرات تحت پوشش باشد:

    • هزینه تعمیر آسیب وارد به بدنه کشتی و ماشین آلات آن.
    • هزینه جایگزینی کشتی جدید در صورت بروز خسارت کلی که خود می تواند خسارت کلی واقعی یا خسارت کلی فرضی باشد.
    • برخی از هزینه های دیگر مانند هزینه پیشگیری از خسارت، هزینه نجات، هزینه های مربوط به زیان همگانی و خسارت های ناشی از مسئولیت در قبال دیگران.

    که البته هر کدام از موارد بالا شرط و شروط و محدودیت های خاص خود را دارد.

    • این پاسخ 1 ماه، 2 هفته پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شد.
  • فرهاد عظیمی

    عضو
    27 خرداد 1400 در 6:15 بعد از ظهر

    بیمه نامه باربری
    این بیمه نامه نیز در نگاه کلی، خسارت وارد به کالای در حال حمل را جبران می کند که معمولا در سه نوع قرارداد معروف به شرط یا بهتر بگوییم شرایط یا کلوزهای A، B و C پوشش داده می شود.
    کلوز A گسترده ترین پوشش و کلوز C محدودترین آنهاست. این شرایط یا کلوزها را انستیتو بیمه گران لندن تدوین کرده. ضمنا هر سه کلوز دارای استثنائاتی می باشند.

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      4 تیر 1400 در 6:36 بعد از ظهر

      پوشش P&I هم که کلیه مسئولیت های مالکان کشتی ها را پوشش می دهد. که جزئیات آن را می توان در گفتمانی که آقای محسن آذری @azarimarine ایجاد کرده مطالعه نمود. این هم لینک آن گفتمان

  • امیرحسن کریم الدین

    عضو
    28 خرداد 1400 در 12:35 قبل از ظهر
    بخش دوم 

    آغاز سفر

    بسیار ممنون از مشارکتتان.

    ما بحث طولانی ای در پیش داریم و به نظر من مطالبی که برای این گفتمان در نظر گرفته ام حتما مفید خواهد بود. اما مشارکت شما می تواند آنرا مفیدتر سازد. پیشنهادم این است که اگر در مطالب بنده کلمه تخصصی یافتید که فکر می کنید باید در خصوص آن توضیح داده شود، یا خودتان زحمت آنرا بکشید یا به عنوان سوال مطرح نمایید تا بنده یا سایر اعضا در آن خصوص توضیح دهیم.

    و اما ادامه بحث؛ ما هر سه پوشش بیمه ای پیش گفته را تهیه و سفرمان را آغاز کردیم.

    فرض کنید این کشتی در هنگام سفر دریایی دچار تصادم شود و به بدنه آن آسیب جدی وارد گردد؛ به طوری که مخزن آب تعادل (بالاست) آن دچار نشتی شود و کاپیتان کشتی برای جلوگیری از غرق شدن آن چاره‌ای جز به گل نشاندن کشتی در یک ساحل شنی نداشته باشد.
    در این حادثه کاپیتان شناور اعلام زیان همگانی می کند و ما برای بررسی آن از قانون یورک آنتورب سال 1994 استفاده می کنیم.

    آیا می دانید:

    1. بالاست یا مخزن آب تعادل چیست و چه کاربردی دارد؟
    2. به گل نشاندن یعنی چه؟
    3. زیان همگانی چیست؟
    4. قانون یورک آنتورب چیست و چه کاربردی دارد؟
  • سیده الناز حسینی

    عضو
    3 تیر 1400 در 11:01 قبل از ظهر

    با سلام . اگر نویسندگان محترم اجازه بفرمایید از متن ها برای تحقیق دانشجویی خود استفاده کنم . منبع و نام نویسندگان را حتما در تحقیق بکار برده و لحاظ میکنم . ممنون میشم اگر اجازه فرمودید پاسخ اینجانب را بدهید . سپاس🙏

    • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

      مدیریت
      3 تیر 1400 در 11:06 قبل از ظهر

      آفرین به این امانتداری شما بانوی گرامی.

      البته وقتی قراره منبع و نویسنده رو ذکر کنید دیگه نیازی به اجازه نیست.

      • سیده الناز حسینی

        عضو
        3 تیر 1400 در 11:12 قبل از ظهر

        سپاس از شما . خواستم به رسم ادب اجازه بگیرم 🙏

  • امیرحسن کریم الدین

    عضو
    3 تیر 1400 در 10:51 بعد از ظهر
    بخش سوم

    یدک کشی شناور به گل نشسته:

    تا اینجا با هوشمندی کاپیتان کشتی، از بروز یک خسارت بزرگ یعنی غرق شدن کشتی و محموله های آن پیشگیری شد. کاش ماجرا به همین جا ختم می شد. تازه داستان شروع شده است. در چنین شرایط یعنی وقتی کشتی به گل می نشیند معمولاً برای نجات کشتی باید بخشی از بار برروی بارج تخلیه شده و پس از تخلیه آن بخش، نیاز است برای حفظ سلامت محموله، بخش دیگری از کالا بر روی شناور مجددا بارچینی شود تا با سبکتر شدن کشتی بتوان آنرا با کمک یدک کش ها دوباره شناور ساخت.

    برای یدک کشی کشتی نیازمند بستن یک قرارداد با یدک کش می باشیم. موسسه لویدز نمونه قراردادی را برای اینکار تهیه کرده است که پیشنهاد می کنیم از همان استفاده شود. هر چند توصیه ما چندان فایده ای ندارد، زیرا مالکان شناور به دلایل اقتصادی معمولاً از قرارداد لویدز استقبال نکرده و از قرارداد دیگری استفاده می کنند تا استفاده از بارج، نیروهای کمکی جهت تخلیه بار، یدک کشی و دریافت دستمزد به صورت روزانه صورت پذیرد.

    برای قرارداد یدک کشتی فرمت های مختلف ی وجود دارد از جمله قرارداد لویدز. اگرچه فرمت قرارداد تهیه شده توسط موسسه لویدز در ظاهر پرهزینه تر از سایر قراردادهاست ولی این گرانی بی علت نیست. این قرارداد مزیت هایی نسبت به سایر قراردادها دارد که در صورت توجه به آنها شاید هزینه ای که بابت آن پرداخت می کنیم توجیه پذیر باشد.

    یکی از این مزیت ها شرط No Cure No Pay است. این بند یکی از مفاهیم اساسی قرارداد نجات طبق معاهده نجات 1989 می باشد، و مفهوم آن این است که؛ نجات دهندگان کشتی، در صورتی دستمزد دریافت می کنند که بتوانند کشتی را نجات دهند و در صورت عدم نجات کشتی دستمزدی در کار نخواهد بود.

    یکی دیگر از مزیت های آن انتقال تمامی مسئولیت های نجات به مالکان یدک کش است. بدین معنی که چنانچه در حین انجام عملیات یدک کشی خسارتی به بار آید اعم از اینکه این خسارت به محموله وارد شود یا مثلا به محیط زیست، تیم یدک کشی باید پاسخگوی آن باشد.

    تصویر زیر یدک کشی RORO به گل نشسته به بندری در skarshamn را نشان می دهد.

    آیا می دانید:

    1. بارج چیست
    2. رورو چیست؟
  • امیرحسن کریم الدین

    عضو
    14 تیر 1400 در 12:55 بعد از ظهر
    بخش چهارم

    یدک کشی با قرارداد معمولی و تبعات آن

    چنانچه عملیات نجات تحت یک قرارداد معمولی (غیر از قرارداد لویدز) انجام پذیرد مالک شناور باید موارد زیر را که آیا پوشش کامل و کافی دارند را در نظر بگیرد:

    • مسئولیت در قبال اشخاص ثالث ناشی از آلودگی احتمالی و یا دیگر خطرات

    • مسئولیت در قبال صاحبان کالا در ارتباط با آسیب وارده به کالا به دلیل تخلیه اضطراری یا هنگام ذخیره سازی و یا انبار داری

    • مسئولیت در قبال لوازم و وسایلی که برای نجات اجاره شده است.

    بیایید با هم یک نمونه واقعی را مرور کنیم. در سال 1960 کشتی Bulwarra در بندر Kembla در سواحل استرالیا دچار حادثه شد. حادثه بدین شرح بود که به دلیل آب و هوای بد، کشتی لنگرهای خود را از دست می دهد. مالک کشتی یک یدکش اجاره می کند و قرارداد نجات براساس استاندارهای کشور انگلستان امضاء می شود. (طبق این قرارداد مالک شناور متعهد به کلیه خساراتی می باشد که به یدک کش وارد می شود). در زمان یدک کشی پروانه یدک کش از بین رفته و طناب یدک کشی پاره می شود. طی این حادثه یدک کش به گل نشسته و خسارت کلی محسوب می شود در نتیجه مالک یدک کش اعلام خسارت نموده و از مالک شناور شکایت می نماید.

    دادگاه تجدید طبق قاعده C معاهده یورک آنتورب سال 1950، که قرارداد یدک کشی به عنوان زیان همگانی درنظر گرفته می شود درنتیجه هرگونه آسیب و خسارت مستقیم ناشی از آن نیز زیان همگانی محسوب می شود. این خسارت را به عنوان زیان همگانی پذیرفته است.

    قاضی (در صفحه 20 پرونده) چنین استدلال می کند: به نظر من قرارداد یدک کشی که بین مالک کشتی و مالک یدک کش بسته شده است به عنوان زیان همگانی در نظر گرفته می شود اما چنانچه قرارداد منعقده با مالک یدک کش براساس قرارداد لویدز بود، قطعا خسارت زیان همگانی بوده و نیازی به رای دادگاه نمی باشد. چنانچه این عملیات موفقیت آمیز باشد مالک شناور می بایست مبلغ بالایی را به مالک یدک کش پرداخت نماید که این هزینه به عنوان زیان همگانی درنظر گرفته می شود.

    طبق مثال بالا مالک شناور به جای قرارداد لویدز از قراردادی که مطابق با استانداردهای یدک کشی کشور انگلستان است استفاده نموده که برای هر دو طرف قرارداد، مناسب و منطقی می باشد. احتمال وقوع چنین حوادثی برای یدک کش (پاره شدن طناب و به گل نشستن) دور از انتظار نمی باشد. بنابراین چنانچه یدک کش به گل نشسته و نیاز به نجات داشته باشد در قرارداد نجات چنین ریسک هایی (آسیب به خود یدک کش) را خود مالک یدک کش به عهده می گیرد که در صورت موفقیت آمیز بودن نجات کشتی، بتوانند دستمزد بالایی دریافت کنند.

  • امیرحسن کریم الدین

    عضو
    29 تیر 1400 در 9:34 قبل از ظهر
    بخش پنجم

    قرارداد اجاره با هزینه ثابت و زیان همگانی

    در قرارداد اجاره با هزینه ثابت اجاره، مالکان یدک کش نمی توانند چنین ریسک هایی را به خودشان منتقل کنند. در این شرایط عادلانه و منطقی به نظر می رسد که آنها مطالبه و درخواست غرامت نمایند. یکی از منفعت های قراداد اجاره برای مالک کشتی این است که چنانچه عملیات نجات موفقیت آمیز باشد او هزینه بسیار کمتر از آنچه که باید در قراردادهای نجات بپردازد، پرداخت کرده است اما در عوض او باید خسارت وارده به یدک کش و مالکان آن را جبران نماید. در این شرایط هیچ تردیدی وجود ندارد که قرارداد یدک کشی بخشی از زیان همگانی را تشکیل می دهد. این قانون به صورت منطقی برای امنیت عمومی تدوین شده است. زمانی که کاپیتان شناور اعلام زیان همگانی می کند در واقع او چنین پیش بینی می نماید که چنین خسارت هایی از این دست اتفاق خواهد افتاد و یا احتمال واضحی نیز در این خصوص وجود دارد. بنابراین تصادف تبعی نمی تواند زنجیره علت ها را از بین ببرد. زیان و یا خسارت نتیجه مستقیم در قانون زیان همگانی است.

    درحالی مسئولیت ناشی از خسارت های غیرمستقیمی که به عنوان زیان همگانی پذیرفته شده است طبق قاعده C یورک آنتورپ 1994، به بیان استثنائات مسئولیت های محیط زیستی اشاره می نماید:

    در هیچ شرایطی خسارت و آسیب و یا هزینه های متحمل شده در ارتباط با خسارت وارده به محیط زیست یا در نتیجه رها سازی مواد آلوده کننده از کشتی که در یک خطر دریایی عمومی اتفاق افتاده است شامل قانون زیان همگانی نمی شود.

    در این شرایط پیشنهاد می شود که مالکان شناور با بیمه گر P&I خود مذاکره نمایند که ریسکهایی که مربوط به آلودگی دریایی است را همانطور که در بالا گفته شد بیمه نمایند. حق بیمه بیمه نامه P&I و یا حق بیمه پوشش های اضافی بیمه نامه P&I ، مطابق بند VI قانون یورک آنتورب در هزینه های زیان همگانی به عنوان هزینه های نجات محاسبه می شود.

مشاهده 1 از 8 پاسخ

برای پاسخ وارد شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا