خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته های بیمه ای انجمن بیمه کشتی درسهایی از بیمه وخسارت کشتی اور گرین برای صنعت بیمه دریایی جهان

  • درسهایی از بیمه وخسارت کشتی اور گرین برای صنعت بیمه دریایی جهان

  • راشد Rashed Underwriter

    عضو
    7 فروردین 1400 در 4:52 قبل از ظهر

    این برای بار اول نیست که صنعت بیمه دریایی با چنین خسارتی مواجه گردیده است با این حال با توجه به نوع کشتی ونقطه حیاتی به گل نشستن آن در جایی که یکی از شاهراه های اساسی حمل ونقل دریایی جهان است بسیار مهم است چرا که آنچنان که خود وب سایت لویدز لیست وبراساس آمارهای سازمان جهانی دریانوردیIMOبیان کرده کانال سوئزنقشی ۱۲درصدی در حمل ونقل جهان دارد. از طرفی مطابق آماراعلامی از خود مقامات کانال سوئز میزان کشتی های عبوری از این کانال در سال ۲۰۲۰ تعداد۱۹۰۰۰ مورد بوده که به صورت میانگین عبور بالغ بر ۵۱/۵ کشتی در روز را در بر میگیرد.مطابق آمار IMO ایمنی کانال در سطح معقولی بوده وتواتر حوادث گزارش شده در این کانال برای کشتی های عبوری نادر بوده است چرا که بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ تنها۷۵ مورد حادثه گزارش شده که حدود ۲۸ مورد یعنی بیش از یک سوم اختصاص به کشتی های کانتینر بر داشته است .نکته مهم که بیمه گران دریایی در ریسک کشتی های عبوری کانال یقینا درنظر خواهند گرفت آمار مربوط به گل نشستن کشتی بوده که از ۷۵ مورد حادثه گزارش شده بین ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به تعداد ۲۵مورد به آن اختصاص داشته است که بر اهمیت آن افزوده است . با توجه به اهمیت کانال سوئز در اقتصاد جهانی ،بروز هر گونه حادثه در این نقطه و متعاقب آن تاخیر وارده در انتقال کالا ومواد خام مورد نیاز صنایع جهان خودموجب نوسانات شدید قیمت می گردد در واقع شاید برای ما ایرانی ها اهمیت کانال سوئز بسیار قابل درک باشد چرا که یک حالت بسیارحیاتی ونقشی اساسی مشابه آن را ما در تنگه هرمز و در خلیج پارس شاهدیم چرا که هر گونه تنش سیاسی یا حادثه دریایی در این نقطه نیز موجب اثرات مهم در حمل ونقل دریایی جهان خواهد شد .با این حال اگر به گل نشستن کشتی اورگوین ادامه دار باشد محتمل ترین گزینه جایگزین برای حرکت کشتی ها دماغه امید نیک بوده که مسافتی بالغ بر ۹۰۰۰کیلومتر معادل ۵۰۰۰مایل دریایی را به یک سفردریایی از خاورمیانه تا اروپا اضافه میکند هرچند که این مسافت در سفر از شرق آسیا به اروپا در شاید کمتر باشد با این حال اینعامل خود موجب مصرف سوخت بیشتر در کشتی واز طرفی طولانی تر شدن سفر دریایی و سایر هزینه های خدمه هم می گردد واز طرف دیگر نیز شرایط آب وهوایی منطقه امید نیک نیز که گاها طوفانهای بسیار شدیدی را تجربه میکند اثر گزار می باشد با این حال علاوه براین موارد نوع قرارداد اجاره کشتی ونرخ های آن نیز بر روی این هزینه ها موثر است

    شاید چالش مهمی که فکر بازیگران اقتصادی جهان را در خصوص کشتی های بسیار بزرگی که از این نقطه عبور میکنند را به فکر وادارد ظرفیت کانال بوده چرا که در ابتدا این کانال برای کشتیهای به این بزرگی طراحی نشده است و توسعه مجدد آن نیاز به امکان سنجی و صرف هزینه زیادوسرمایه گزار خارجی بلند مدت دارد.

    باید یاد آور شد که صنعت کشتی سازی به خاطر نیاز شدید به مواد ونفت خام در سالهای اخیر بسیار توسعه یافته است به همین خاطرنیز کشتی های کانتینر بر در حال حاضر توانایی حمل ظرفیت بالایی را دارند مثلا همین کشتی اور گرین توانایی حمل ۲۰۰۰۰کانتینر رادارد ،کشتی که ۲۲۴۰۰۰تن و پهنای ۴۰۰متری دارد کشتی بزرگی است که ما این نوع کشتی ها را در طبقه بندی کشتیهایMega Ship قرار می دهیم .بیمه کردن چنین کشتی های با این اندازه بزرگ برای شرکت های بیمه همیشه چالش های خود را داشته واز گذشته های دور در خصوص افزایش سایز شناورهای موجود که تجمیع بالای ریسک را به همراه دارند نگران بوده وهشدار داده اند والبته وقوع چنین خسارت هایی اهمیت همچین ترسی رابیشتر میکند هرچند که بیمه گران در معیارهای مدیریت ریسک خود این عوامل رادرنظر گرفته اند با این حال آنها خود می دانند که نقاط زیان زا در خصوص بیمه چنین شناورهایی وقوع سه حادثه مهم مانند آتشسوزی ،تصادم وبه گل نشستن کشتی است اگرچه آتش سوزی بر روی عرشه تواتر زیادی از حوادث را درسالهای اخیر داشته است امابدترین حالت برای بیمه گر دریایی این شناورها تصادم وبه گل نشستن دو کشتی بزرگ‌ یا یک کشتی کانتینر بر با یک کشتی کروز است که درصورتی که برداشت ضایعات وعملیات نجات وخسارت زیست محیطی راهم به همراه داشته باشد می تواند زیان سنگین میلیارددلاری را به همراه داشته باشد چرا که اندازه بزرگ این کشتی ها خود موجب بالا رفتن هزینه نجات وزیان همگانی میگردد والبته درخصوص اورگرین حال حاضر عملیات نجات وتحمیل هزینه سنگین این بخش در کانون توجه است .با توجه به اینکه شناور تحت اجاره بوده مالک کشتی مسئول پرداخت وتقبل کلیه هزینه های نجات وارده خواهد بود.

    شما تصور کنید خارج کردن یک همچین کشتی فوق العاده بزرگی وآنهم در یک بستر وفضای محدود چقدر سخت است وکار هر شرکتی نیست چه بسا نیاز به مشارکت چندین شرکت متخصص دراین خصوص باشد شرکتهایی که کار تخصصی آنها هدایت نجات وعملیات نجات بوده ودر سابقه کاری آنها موفقیت در انجام عملیات مشابه این راتجربه کرده باشند .

    شاید برای این شرکتها اولین عامل در قبول انجام چنین مسولیت بزرگی آنالیز کردن وتحلیل میزان به گل نشستگی آن کشتی باشد چرا که در هزینه وزمان آن تاثیر شگرف داشته واز طرف دیگر ارزیابی دقیق تر این عامل خود راه حل منطقی تری را برای شرکت های فوق به همراه دارد وآنها این تشخیص رابهتر در خصوص سریعترین و ایمن ترین شیوه جهت خروج از این بحران و آزاد کردن کشتی اعمال خواهند نمود.با این حال شاید آنچنان که بسیاری از تحلیلگران ومتخصصان این حوزه معتقدند بهترین راه انجام عملیات یدک کشی ودرزمان بالاترین مد آب دریا به عنوان سناریوی پیش روی آنها باشد .تیم اضطراری هلند از شرکت Smit Salvage که به همراه تیم ژاپنی شرکت Nippon Salvageکه متخصص عملیات مشابه بوده و مسول عملیات نجات خواهند بود معتقدند مهمترین اقدام خارج کردن حجم بالای سوخت ومتعادل کردن کشتی در جهت روشن کردن آن بوده که اگر این اقدام ایشان جواب نداده کشتی مذکور حال حاضر درگل مانده واقدام بعدی که فوق العاده زمانبر خواهد بود حمل بیست هزار کانتینر موجود بوده که هفته ها به طول خواهد انجامید وعملیات نجات را هزینه برتر وزمانبر ترخواهد کرد.

    با فرض ادامه دار بودن به گل نشستگی شناور مذکور در خصوص این حادثه عوامل مختلفی میتواند در علت این حادثه تاثیر داشته باشد و وضعیت بیمه وخسارت آن را متاثر کند ولی برای بیمه گران شاید موارد واقلام خسارت شامل موارد زیر گردد:

    -آسیب به بدنه کشتی و موتور آن اگر دچار شکست شده باشد که علت متداول بسیاری از خسارتهای دریایی شاید همین عامل باشد

    -آسیب به پروانه کشتی

    -هزینه نجات وهزینه های برداشت ضایعات که هرگونه تاخیر یا خطا در عملیات می تواند آن را افزایش دهد

    -مسولیت اشخاص ثالث واین در ارتباط با خسارت به کانال بیشتر نمود پیدا میکند

    -کالای قابل فساد درکشتی

    -وقفه در تولید وکسب وکار

    -زیان درآمدی

    در کل باید در روزهای آتی منتظر بود که آیا شناور فوق قادر به خروج از این بحران خواهد بود یا باید هفته های زیادی را در انتظار باشیم والبته هزینه های خسارت قابل پیش بینی بهتری خواهد بود.

    منابع مورد استفاده:

    آلیانز،سوییس،IMO، رویترز،آسوشیتد پرس

  • علی سلطانی

    عضو
    10 فروردین 1400 در 11:41 قبل از ظهر

    بسیار عالی

  • راشد Rashed Underwriter

    عضو
    10 فروردین 1400 در 2:32 بعد از ظهر

    درود وسپاس علی آقای عزیز وبسیار فرهیخته

    ارادتمند

  • محمدرضا یزدانی

    عضو
    4 اردیبهشت 1400 در 11:20 قبل از ظهر

    با سلام و احترام

    ممنون از جناب رستمیان عزیز بابت مطلب بسیار جالب و آموزنده

برای پاسخ وارد شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا