• خسارت های بدنه دارای مقصر فراری

  • ابوالفضل منصوری

    عضو
    10 تیر 1400 در 12:11 بعد از ظهر

    با سلام

    با توجه به وضعیت موجود در جامعه، تعداد اعلام خسارت های بدنه ای که خودرو مقصر زده و فرار کرده (واقعی)در شرکت های بیمه رو به افزایش می باشد که بیمه گذار بدنه به شرکت بیمه مراجعه می نماید و خواستار تشکیل پرونده و دریافت خسارت می باشد.

    به نظر شما چه راهکاری برای جلوگیری از تشکیل چنین پرونده هایی وجود دارد؟

    با توجه به افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث،در حال حاضر در کشور خیلی از خودرو ها بیمه نامه شخص ثالث ندارند و درصورت بوجود آمدن حادثه ، پرداخت خسارت به صورت نقدی یا چکی از سوی راننده مقصر صورت می گیرد.در اینصورت بیمه گذار بدنه نیز می تواند به شرکت بیمه مراجعه و با اعلام فرار راننده مقصر و عدم وجود مشخصات خودرو مقصر و ارائه گزارش کلانتری محل حادثه ،مجددا خسارت دریافت نماید.

    به نظر شما چگونه باید از پرداخت چنین خسارت هایی جلوگیری نمود؟

  • سید پیام رئوفی

    عضو
    10 تیر 1400 در 12:49 بعد از ظهر

    سلام جناب منصوری

    بنظرم گفتن جلوگیری از تشکیل این چنین پرونده هایی نامناسبه.چون بلاخره بیمه گزار ادعایی داره که با اعلام خسارت به شرکت بیمه باید بررسی بشه.

    جهت اثبات اصالت حادثه باید طبق مدارک و شرح حادثه اعلام شده توسط بیمه گزار ، شرکت بیمه باید اقداماتی انجام بده. مثل تحقیقات میدانی، استعلام خسارت از سایر شرکت های بیمه و پرداخت خسارت پس از مهلت قانونی 15 روز و… .

    به نظرم ارائه تخفیف در صدور و یا کاهش فرانشیز در خسارت در صورت استفاده بیمه گزار از دوربین ثبت سوانح (دور نصب در خودرو) تشویق خوبی باشه.

    • ابوالفضل منصوری

      عضو
      10 تیر 1400 در 1:24 بعد از ظهر

      ممنون از شما جناب رئوفی

      در اینکه عدم تشکیل پرونده نامناسبه و برای شرکت بیمه وجهه خوبی نداره شکی نیست ولی خب با آگاهی مردم از دریافت چنین خسارت هایی تعداد خسارت های پرداختی شرکت های بیمه در بلند مدت زیاد شده و باعث ایجاد ضریب خسارت در شرکت بیمه می گردد.

      درخصوص نصب دوربین و ارائه تخفیف پیشنهاد خوبیه ولی به علت هزینه ای که داره اکثر بیمه گذاران از این امر امتنا می کنند و ممکنه بیمه نامه را از یک شرکت دیگر خریداری کنند.

  • بهزاد توژان

    عضو
    14 تیر 1400 در 10:09 قبل از ظهر

    با سلام

    با اعلام حادثه به شرکت بیمه، بیمه‌گر باید حادثه اعلامی رو ثبت کنه و پرونده خسارت مربوطه رو تشکیل بده و کارشناس ارزیاب خسارت باید بعد از بازدید از خودروی موضوع بیمه، مواضع آسیب‌دیده رو با شرح حادثه تطبیق بده.

    معمولا آثار برجای مانده روی مواضع آسیب‌دیده، بررسی شدت ضربه وارده، کنترل نقطه وارد شدن ضربه، جهت حرکت ضربه و نحوه کشیدگی آن روی بدنه، کنترل ارتفاع نقاط آسیب‌دیده با شرح حادثه مندرج در فرم اعلام خسارت و …، مشخص می‌کنه که حادثه در پارک بوده یا در حین حرکت، با خودرویی دیگه بوده یا با جسم ثابت و …

    به دفعات رویت شده که رنگ قطعات آسیب‌دیده با هم متفاوت بوده(مثلا گلگیر خاکستری تیره و درب خاکستری روشن‌تر از گلگیر، ولی تقریبا هم رنگ، که باید با دقت روی قطعات به تفاوت رنگ آن‌ها پی برد)، نوع و جهت ضربه وارده به آن‌ها با هم یکسان نبوده(بررسی امتداد ضربه وارده به نظر نرسد که در یک حادثه ایجاد شده باشد) و …، که این عوامل می‌تونه ناشی از تعویض قطعات آسیب‌دیده با قطعات نو باشه بدون وقوع حادثه(قطعه‌بندی) باشه.

    پس تبحر کارشناسان ارزیاب خسارت، می‌تونه تو شناسایی تعدادی از این نوع اعلام خسارت‌ها کمک کنه، انجام تحقیقات میدانی هم در بررسی اصالت حادثه تاثیر زیادی داره.

    کارشناس تشکیل پرونده باید در زمان اعلام خسارت، با صحبت با اشخاص مراجعه‌کننده اطلاعات کاملی از صحنه حادثه، چگونگی وقوع حادثه و اقدامات انجام شده بعد از وقوع حادثه را دریافت نموده، در زمان تحویل پرونده به کارشناس ارزیاب، توضیحات لازم را ارائه دهد.

    در این صورت بیمه‌گر تا حدودی می‌تونه تعدادی از خسارت‌های تقلبی رو شناسایی کنه و یا در بررسی پرونده های خسارت‌ واقعی هم، امکان داره بتونه متوجه بشه که مقصر شناخته شده داشته و خسارت نقدا دریافت شده و از پرداخت دوباره خسارت جلوگیری کنه.

مشاهده 1 از 3 پاسخ

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا