• کاربرد ابزارهای IoT در صنعت بیمه

  • سعید حقیقت

    عضو
    27 اردیبهشت 1400 در 12:08 بعد از ظهر
    مقدمه

    امروزه اینترنت اشیا به ­دلیل امکان ایجاد مدل­ های جدید بیمه گری و ایجاد دسترسی به استخر وسیعی از داده ­های مورد نیاز مدیریت ریسک، از محبوبیّت و کاربردهای متعددی چه در میان مشتریان و چه در میان بیمه ­گران فن آور محور برخوردار شده اند.

    استفاده از حس ­گرهایی از قبیل ترموستات­ های دیجیتالی، آلارم ­ها، سیستم­ های هوشمند صنعتی در کارخانجات و انبارها و البته شکل­ گیری خانه­ های هوشمند به عنوان امری کمک کننده برای بهبود امور بیمه گری سنتی شمرده می ­شود.

    در این گفتمان به کاربرد ابزارهای IoT در صنعت بیمه خواهیم پرداخت. مشارکت شما در این گفتمان می تونه ما رو در پیشبرد بهتر گفتمان جلو ببره

    چند مورد از بکارگیری ابزارهای مذکور توسط شرکت های بیمه ای جهان:

    1- شرکت بریتانیایی Flood Flash به تدوین پوشش خلّاقانه ­ای برای سیلاب های متعدد بریتانیا با بهره گیری از ابزارهای IoT پرداخته است. این شرکت با استفاده از سنسورهای هوشمند، به تنظیم مکانیزمی با نرخ ­­های عادلانه در پوشش های سیل می ­پردازد. مشتریان به محض تشخیص سنسور از عمق بحرانی، تسویه حساب از پیش توافق­ شده را دریافت می­ نمایند. لازم به بیان است که پوشش Flood Flash بلافاصله پس از رسیدن آب به عمق توافق شده، خسارات مشتریان را پرداخته و نیازی به گذراندن روند ادعا در ماه ­های طولانی نخواهد بود.

    2- شرکت Zego به ارائه ­ی بیمه ­نامه­ های منعطف برای کسب ­وکارها می­ پردازد. این شرکت از داده های سری ­زمانی دریافتی از تلماتیکس، برای اطمینان یافتن از اینکه کاربرانشان تنها برای ساعاتی که به بیمه نیاز دارند استفاده می ­نماید. به عنوان مثال این شرکت به همکاری با شرکت WeFlex که یک شرکت ارائه دهنده ی اتومبیل های کرایه ای مستقر در انگلستان است، به منظور ارائه ­نمودن یک مدل قیمت­ گذاری مناسب برای یک ناوگان 700 خودروی سنگین پرداخته است. در این همکاری محصولات Zego با آنالیز نمودن تمامی جنبه ­های خودروهای سنگین و رفتارهای رانندگان آنان به تعیین نرخ عادلانه حق­ بیمه می ­پردازد. همان ­گونه که اظهار شد یکی از مزایای محصولات شرکت Zego انعطاف­ پذیری در شکل بیمه ­نامه برای مشتریان است. به طور مثال Zego به صورت ساعتی به ارائه­ ی پوشش­ های بیمه ­ای پیشنهادی برای کاربران و رانندگان خود می پردازد. این بدان معناست که رانندگان لازم نیست برای بیمه ­ای که نیاز ندارند پولی پرداخت نمایند.

    3- شرکت آمریکایی FitBits نیز با استفاده از سنسورهای بیومتریک به ارائه ­ی بیمه ­نامه ­های درمان و زندگی برای مشتریان خود می­ پردازد. این سنسورها داده ­های لازم از عادات جسمی بیمه­ گذاران را جمع­ آوری می­نماید. داده هایی از قبیل ضربان قلب، فشار خون، میزان قندخون و… . از داده­ های مذکور در مرحله ­ی تعیین نرخ و تمدید بیمه­ نامه ­ی بیمه­ گذار استفاده خواهد شد و نهایتاً یک بیمه­ نامه­ ی شخصی ­سازی شده برای مشتری به ارمغان خواهد آمد. از طرفی ارائه­ ی گزارش ­های منظم منجر به آن خواهد شد تا بیمه ­گذاران از شرایط سلامتی خود بیش­تر اطلاع یافته و اهمیت بیش­تری نیز برای آن قائل شوند.

    [1]

  • سعید حقیقت

    عضو
    3 خرداد 1400 در 4:54 بعد از ظهر

    بخش نخست

    Big Data در زنجیره­ ی ارزش بیمه ­های زندگی

    امروزه با رشد به­ کارگیری ابزارهای متنوع فن ­آوری اطلاعات (به ویژه ابزارهای حوزه­ ی اینترنت اشیا) در زندگی اقشار مختلف، فرصت تولید و بهره ­برداری از اطلاعات و داده های کلان مقیاس موسوم به Big Data در جهت ارتقای و تغییر الگوهای سنتی کسب­وکار به وجود آمده است.

    به طریق مشابه و البته هرچند با تاخیر، برخی از شرکت­ های بیمه­ ای جهان نیز به ­کارگیری Big data را در فرآیندهای بیمه­ گری خویش آغاز نموده ­اند. قابلیت ­های متعدد Big Data بیمه­ گران را در بهینه ­سازی تصمیم ­گیری­ ها، رفع کژفهمی­ های معمول و همچنین تشخیص مخاطرات اخلاقی کمک مینماید. روند آغاز شده در حال حاضر هر چند روند کندی محسوب می گردد؛ اما انتظار می­ رود با معطوف شدن نظر مشتریان به دریافت محصولات شخصی­ سازی شده روند فزاینده ­تری به خود بگیرد.

    در همین راستا Capgemini در گزارشی عنوان نموده است که با وجود حرکت سریع صنایع مختلف در بهره­ گیری و استفاده از مفهوم Big Data، کماکان کم­تر از یک درصد داده­ های موجود در جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار می­ گیرند. با این وجود 90 درصد از داده ­های کلان موجود تنها در دو سال گذشته ثبت و ضبط شده ­اند. شایان ذکر است که انتظار می ­رود شدت اختلاف بین ماهیّت داده های رایج و Big Data (که به اضافه بار اطلاعات موسوم است) طی سال­ های آتی افزایش یابد.

    به سبب ماهیت، یکی از رشته­ های مطلوب برای استقرار Big Data در فرآیندهای بیمه­ گری، بیمه ­های زندگی خواهند بود. شرکت ­های پیشرو صنعت بیمه ­ی جهان از این مفهوم برای ارتقای زنجیره ی ارزش در سه بعد مدیریت ریسک، عملکرد امور فنی بیمه­ گری و همچنین اقدامات پیش­گیرانه سلامتی استفاده می­نمایند.

    از جمله مزایایی که Big Data برای بیمه­ های زندگی ایجاد می­نماید می­توان به بالا بردن دقت نرخ گذاری، توانمندی در تشخیص سریع صحت ادعا، تسریع امور مرتبط با پرداخت خسارت، هشدارهای کنترل­ کننده رفتاری و بهبود تجربیات مشتریان اشاره نمود. مزایای یادشده در فرآیند زنجیره ­ی ارزش بیمه­ های زندگی منجر به افزایش اثربخشی محصول خواهند شد. به­ طور مثال بهبود در الگوهای توزیع و جذب مشتریان جدید در فرآیند بازاریابی و فروش، ارتقای کیفیت خدمات ­دهی، شخصی­ت سازی محصول و نرخ­ دهی عادلانه در فرآیند صدور و طول دوره ­ی بیمه­ نامه و نهایتاً بهینه ­سازی خسارات و کاهش هزینه­ های جانبی در انتهای دوره، از جمله کارکردهای مزایای یادشده خواهند بود.

    به طور معمول، پروسه­ ی به­کارگیری Big Data در زنجیره ­ی ارزش بیمه ­های زندگی در چهار مرحله ­ی مختلف، تبیین و طراحی می ­گردد:

    1- مرحله­ ی اول:

    تامین زیرساخت­ های فن ­آوری، شناسایی ابزارهای جمع ­آوری کننده­ ی Big Data و همچنین تهیه مدل جدید کسب ­وکار بیمه­ های زندگی با وجود استقرار Big Data در یکایک فرآیندهای زنجیره­ی ارزش

    2- مرحله­ ی دوم:

    دریافت، طبقه ­بندی و ذخیره­ سازی Big Data از بیمه­ گذاران، بررسی و تحلیل­ نتایج، امکان­ سنجی طراحی محصولات شخصی­ سازی­ شده، به­ کارگیری راهکارهای تشخیص تقلبات و تخلفات از نتایج کسب­ شده

    3- مرحله­ ی سوم:

    هدف­ گذاری شاخص ­های عملکردی، ارتقای زنجیره ­ی زمانی، اضافه نمودن کانال های توزیع محصول و همچنین تهیه­ ی گزارشات داده ­کاوی مستمر از Big Data به منظور ارتقای عملکرد مدیریت ریسک

    4- مرحله ی چهارم:

    تحلیل عملکردی شاخص ­های مالی و غیرمالی، اصلاح و تنظیم مجدد زنجیره ­ی ارزش

    البته با وجود تمامی موارد یادشده، Big Data و به­ کارگیری آن در زنجیره ­ی ارزش بیمه­ های زندگی با چالش­ های متعددی روبروست. شاید بتوان گفت امکان نقض حریم خصوصی افراد، نیاز به سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت ­های فن­ آوری، محدودیت کانال­ های موجود، کمبود مهارت­ های پرسنل، عدم توسعه­ ی فرهنگ و توانایی و البته چسبندگی زیرساخت­ های سنتی در شرکت­ های بیمه­ ای از جمله مهم­ترین فاکتورهای منفی در توسعه­ ی این مفهوم نوین خواهد بود.

    قابل پیش ­بینی است که حرکت به سمت طراحی و استقرار فرآیندهای بیمه­ گری زندگی بر بستر Big Data روندی است که صنعت بیمه­ دیر یا زود خود را مستلزم پیگیری و پیاده ­سازی آن خواهد دانست.

    پیشنهادها:

    در انتها تلاش شده است تا با بهره­ گیری از گزارش فوق، چندین پیشنهاد عملیاتی برای شرکت های بیمه­ گر بیان گردد:

    • امکان­ سنجی به­ کارگیری کانال­ های دریافتی Big Data نظیر ایمیل، شبکه­ های اجتماعی، دستگاه های IoT در طراحی و صدور بیمه­ نامه و همچنین دوران ارتباط با مشتری
    • همکاری با شرکت­ های فن ­آور محور در جهت مهیّا نمودن زیرساخت ­های فن­ آوری و بسترسازی ثبت و ذخیره Big Data
    • ارتقای توانمندی تحلیل­گری پرسنل در جهت حداکثر استفاده از نتایج Big Data
    • درگیر نمودن بیمه­ گذاران زندگی با مفهوم Big Data و مزایای بیمه­ نامه ­های شخصی سازی شده
    • ارسال بازخوردهای مستمر و همچنین هشدارهای پیش ­گیرانه­ ی برگرفته­ شده از نتایج Big Data به مشتریان
    • برگزاری کلاس ­ها و همایش ­های آموزشی در جهت ارتقای آگاهی و توانمندی مدیران، کارکنان، نمایندگان و کارگزاران از مفهوم Big Data
    • فرهاد عظیمی

      عضو
      3 خرداد 1400 در 5:07 بعد از ظهر

      ممنون جناب آقای حقیقت . خیلی عالی بود.

      به نظرم این بند آخر یعنی «برگزاری کلاس ­ها و همایش ­های آموزشی در جهت ارتقای آگاهی و توانمندی مدیران، کارکنان، نمایندگان و کارگزاران از مفهوم Big Data» از همه مهمتره. چون وقتی به ارزش این موضوع پی برده بشه حتی اشتیاق هم ایجاد خواهد شد.

  • سعید حقیقت

    عضو
    4 خرداد 1400 در 11:54 قبل از ظهر

    ممنونم. از نظر بنده هم تا اعضای اکوسیستم بیمه های زندگی (مدیران، کارشناسان، نمایندگان و… فعال در حوزه زندگی) با ماهیت بیگ دیتا، مزایا و کاربردهای متعدد آن در فرآیندهای بیمه گری آشنایی پیدا نکنند؛ به کارگیری این فن آوری را امری پیچیده و غیرضروری خواهند دانست.

  • سعید حقیقت

    عضو
    12 خرداد 1400 در 3:48 بعد از ظهر
    بخش دوم

    Insurance as a Service

    یکی از تحولات اخیر عرصه­‌ی بیمه‌­گری در جهان، صدور بیمه نامه بر بستر الگو IaaS است. ایده‌ی اصلی این پلتفرم آن است که اشخاص می‌­توانند خدمات کسب­‌وکار خود را بنا بر الزامات
    آن کسب‌وکار، از بستر فضای ابری و به­ صورت اشتراکی به مشتریان ارائه نمایند. به طور عمده ماهیت خدمات
    این کسب‌وکارها عمدتاً از سیمایی متحول شده در مقابل نوع سنتی خود، برخوردارند.

    به عبارتی IaaS به عنوان یک سرویس بیمه ­ای تماماً دیجیتالی برای
    فرآیند کسب ­وکارهای جامع (End to End) عمل نموده و
    منجر به بهبود پردازش خدمات صدور، پشتیبانی و اعلام خسارت مشتریان و صاحبان کسب­‌وکار
    می­گردد. انعطاف‌­پذیری مدل­‌های داده‌­محور منجر به ایجاد یک راهکار عملیاتی پویا شده
    که این امر متناسب با ماهیّت فعالیّت کسب‌­وکارهای مختلف، متغیّر خواهد بود. گفتنی
    است که تغییرات یادشده علاوه بر ارتقای رضایت‌­مندی مشتریان، منجر به افزایش شفافیّت
    و منصفانه­‌تر شدن پرداختی‌­های مابین طرفین بیمه‌­نامه خواهد شد.
    برای درک بهتر می‌­توان از نمونه‌­هایی زیر نام برد:

    – هنگام خرید محصولات مختلف از سایت­‌های اینترنتی، امکان تعریف نمودن پوشش‌­های بیمه‌­ای (باربری، مسئولیت و…) و اضافه نمودن آن به سبد خرید مشتری وجود خواهد داشت.

    – می‌­توان به هنگام درخواست تاکسی‌­های اینترنتی (برای هم راننده و هم متقاضی) پوشش‌­های بیمه‌ای (بدنه، مسئولیت، عمر و حوادث) مدت‌­دار تعریف و فعال بشوند.

    – امکان ارائه‌­ی پوشش بیمه‌­ی بدنه­‌ی منعطف؛ که به طور مثال پوشش سرقت خودرو در هنگامی که خودروی بیمه­‌گذار در پارکینگ منزل است؛ قطع بگردد و یا روشن شدن پوشش‌­های ریسک­‌های خودرو، تنها منوط به زمانی باشد که بیمه­‌گذار اتومبیلش را روشن می­نماید.

    – هنگام ثبت سفارش و استفاده از دوچرخه‌­های اشتراکی (نظیر دوچرخه­‌های بیدود)، برای مدت معین استفاده، بیمه‌­نامه­‌های حوادث انفرادی برای کاربر صادر بگردد.

    در گزارش بعدی تلاش خواهد شد تا نمونه‌ شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات بیمه‌ای بر بستر IaaS مورد بررسی قرار بگیرد.

    #IaaS #بیمه_به_عنوان_یک_خدمت

    • عاطفه قمى

      عضو
      13 خرداد 1400 در 10:34 بعد از ظهر

      👌🏻👌🏻👌🏻

  • سعید حقیقت

    عضو
    26 خرداد 1400 در 3:31 بعد از ظهر
    بخش سوم

    استفاده از پهپادها در ارزیابی اولیه فرآیندهای صدور و خسارت

    تغییر شکل استفاده از ابزارها در کسب ­وکارهای امروز دنیا به امری رایج تبدیل شده است. رشد سریع فن ­آوری منجر به تولید انبوه بسیاری از ابزارهای نوین اینترنت اشیا من ­جمله پهپادها شده است.هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد نوعی هدایت‌پذیر از راه دور بدون نیاز به خلبان است. این وسیله به قطعات و محمولات مختلفی مجهز است.

    به گزارش وال استریت ژورنال و بنا بر تحقیقات مؤسسه LexisNexis، در حال حاضر در حدود 38 درصد از شرکت ­های بیمه ­ای در آمریکا برای بررسی برخی از حوادث مانند آتش ­سوزی و تصادفات رانندگی، به

    جای اعزام مأمور از پهپادها و اپلیکیشن ­ها برای عکس ­برداری و تخمین خسارات به وجود

    آمده استفاده می ­نمایند.

    همچنین بر اساس گزارش اداره هواپیمایی فدرال (FAA)، در سال 2022 تعداد 2.85 میلیون پهپاد در آسمان ­های آمریکا به پرواز در خواهند آمد که 450.000 مورد از آن ­ها برای اهداف تجاری من­جمله صنعت بیمه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای پهپاد در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است:

    1- بازرسی آسیب­ های سقف­ های مرتفع: یکی از استفاده­ های رایج برای پهپادها در صنعت بیمه، بازرسی از خسارات به بارآمده در سقف­ های مرتفع ساختمان­ ها، برج ­ها و… است. بازرسی از سقف­ های خسارت ­دیده در بسیاری از مواقع مخصوصاً برای سقف­ های شیب­ دار یا سوخته امری خطرناک، دشوار و حتی امکان­ ناپذیر است. بیمه­ گران می­توانند به جای بالارفتن از نقاط خطرناک برای نظارت و عکس­ گرفتن از خسارات به ­بارآمده از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده نمایند. این ابزارها قادر خواهند بود تا تمامی جزییات خسارت را در تصاویر متعدد از زوایای گوناگون به دست ارزیابان خسارت برساند.

    2- بازرسی خسارات: پهپادها قادر هستند تا خسارات اماکن بزرگ نظیر کارخانجات تولیدی، انبارها و… را در کوتاه ­ترین زمان ممکن تصویربرداری و گزارش نمایند.

    3- بازرسی سیستم اطفاء حریق: پیش ­بینی امکانات لازم برای اطفاء حریق در اماکن صنعتی در بسیاری از کشورها امری ضروری در نظر گرفته می ­شود. این امر در کاهش میزان خسارات ناشی از آتش­ سوزی نیز نقش اساسی را ایفا می ­نماید. بررسی این امکانات در هنگام عقد بیمه ­نامه برای تعیین میزان ریسک مشتریان بسیار ضروری است. پهپادها می­توانند به بررسی وضعیت آب­رسانی و سیستم اطفاء حریق در اماکن بزرگی نظیر کارخانجات بپردازند.

    4- بررسی خسارات فاجعه ­بار: پهپادها در بازرسی مناطقی که به وسیله ­ی خسارات فاجعه­ بار نظیر سیلاب یا زلزله به شدت تخریب شده ­اند نیز بسیار پرکاربرد هستند. دسترسی بیمه ­گران به مناطق آسیب دیده ممکن است توسط نهادهای امنیتی و یا امدادرسانی به مدت چندین روز متوقف گردد و یا حتی در صورت اجازه داشتن تردّد در این مناطق، احتمال بروز حادثه برای ارزیابان خسارت، بالا خواهد بود. ارزیابان خسارت می ­توانند از تجهیزات متصل بر بدنه ­ی پهپادها نظیر دوربین و سنسور در جهت ثبت ویدئو و عکس از خسارات واردشده به دارایی ­ها استفاده نمایند. این مستندات در پروسه­ ی تعیین خسارت دارایی­ ها به کار گرفته خواهند شد.

    5- بازرسی بیمه: یکی دیگر از کاربردهای پهپادها در صنعت بیمه، ارزیابی میزان ارزش دارایی­ ها برای تعیین میزان حق بیمه است. در مواقعی که دارایی­ ها به آسانی قابل دسترسی نباشند و یا بسیار گسترده باشند؛ پهپادها بسیار پرکاربرد خواهند بود. برای مثال، برای بازدید اولیه­ ی اراضی چند هکتاری کشاورزی می­توان از پهپادها استفاده نمود.

    6- کاهش در ادعاهای متقلّبانه: پهپادها قادر خواهند بود تا به عنوان ابزاری جهت کاهش ادعاهای متقلّبانه به کار گرفته شوند. زمانی که یک طوفان یا هر حادثه­ ی دیگری اتفاق می­افتد؛ برخی از بیمه­ گذاران به ادعای خسارت برای آسیب ­هایی که از قبل طوفان برای دارایی ­هایشان وجود داشته است می­ نمایند. بیمه ­گران خواهند توانست تا با استفاده از تصاویر ضبط شده توسط پهپاد در هنگام عقد بیمه ­نامه، به جلوگیری و کاهش میزان ادعاهای متقلّبانه کمک نمایند.

    7- ادغام با سایر فن ­آوری ­ها: مجموعه تصاویر و سایر داده ­های بیمه ­گران که به وسیله­ ی پهپادها کسب شده ­اند در زمانی که با سایر تکنولوژی­ های ادغام می­ گردند از ارزش بالایی برخوردار خواهند بود. برای مثال هوش مصنوعی از ترکیب این دو موضوع به وجود می ­آید. بیمه­ گران خواهند توانست تا با استفاده از هوش مصنوعی به تحلیل داده، تخمین خسارت و محسابه­ ی هزینه ­های تعمیرات لازم بپردازند.

    بنابراین استفاده از این تجهیزات مزایایی از قبیل امنیت بیمه­ گر، خودکارسازی ارزیابی دارایی ­ها و اموال، کاهش در هزینه­ ها، مقیاس ­پذیری، بهبود سرعت و دقت و همچنین افزایش رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت. البته لازم به ذکر است مواردی از قبیل محدودیت ­های قانونی، هزینه­ های تنظیم و ریسک دادخواست قضایی از اصلی­ ترین مشکلات بر سر راه بیمه­ گران خواهد بود.

برای پاسخ وارد شوید.

نوشته اصلی
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا