خانه تالارهای گفتمان تالارهای گفتمان بیمه ای رشته هاي بيمه اي انجمن بیمه بدنه خودرو بررسی عملکرد بیمه‌گر در نقص فنی حادث و نقص فنی مستمر

  • بررسی عملکرد بیمه‌گر در نقص فنی حادث و نقص فنی مستمر

    ارسال شده توسط بهزاد توژان در 11 مرداد 1400 در 3:19 بعد از ظهر

    سلام

    دوستان به نظر شما در زمان بررسی خسارت‌های اعلامی از محل بیمه‌نامه‌های بدنه اتومبیل، در صورتیکه نقص فنی قطعه‌ای از خودرو(مستمر یا حادث)، موجب بروز حادثه شده باشد، آیا جبران خسارت وارده تحت پوشش بوده و پرداخت می‌شود یا خیر؟

    در صورتیکه خسارت قابل پرداخت باشد، آیا جبران خسارت قطعه‌ای که دچار نقص فنی شده، در تعهد خواهد بود؟

    • این گفتمان 2 سال، 11 ماه پیش توسط  بهزاد توژان ویرایش شده است.
    کامران علوی پاسخ داد 2 سال، 2 ماه پیش 8 عضو · 14 پاسخ ها
  • 14 پاسخ ها
  • ابوالفضل منصوری

    عضو
    12 مرداد 1400 در 8:50 قبل از ظهر

    با سلام

    به نظر من درصورتیکه نقص فنی حادث (آنی) باشد می بایست خسارت کامل بعد از کسر کسورات قانونی بیمه نامه پرداخت گردد ولی اگر نقص فنی مستمر باشد با توجه به اینکه شرط پرداخت خسارت بدنه مقصر بودن بیمه گذار می باشد(بجز در موارد خاص،مثل خودرو نامتعارف و…) باید خسارت بعد از کسر کسورات قانونی بیمه نامه بدون قطعه ای که دچار نقص فنی شده پرداخت گردد مگر اینکه در بیمه نامه جزء استثناعات بیمه نامه آمده باشد که بتوان کلا خسارت را پرداخت نکرد.

    هرچند برخی از شرکت های بیمه در حوادثی که به علت نقص فنی مستمر ایجاد شده است کلا خسارت را پرداخت نمی کنند.

    • فرهاد عظیمی

      عضو
      12 مرداد 1400 در 9:06 قبل از ظهر

      جناب آقای منصوری سلام

      سپاس از اطلاعات مفیدی که ارائه دادید. ابهامی برای من پیش آمده، لطفا در خصوص اینکه گفتید (با توجه به اینکه شرط پرداخت خسارت بدنه مقصر بودن بیمه گذار می باشد) بیشتر توضیح بدهید؟

      سپاسگزارم

      • ابوالفضل منصوری

        عضو
        13 مرداد 1400 در 12:50 بعد از ظهر

        با سلام

        منظور از شرط پرداخت خسارت بدنه، مقصر بودن بیمه گذار است،یعنی در صورتیکه مقصر شخص یا خودرو یا سازمان دیگری باشدنمی توان از بیمه نامه بدنه استفاده کرد.نقص فنی هم به علت قصور و کوتاهی بیمه گذار رخ می دهد.

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    12 مرداد 1400 در 9:02 قبل از ظهر

    جناب آقای توژان سلام

    لطفا اندکی در خصوص نقص فنی حادث و نقص فنی مستمر توضیح دهید و اگر امکان دارد یک دو مثال برایش بزنید تا بهتر بتوانیم در این گفتمان بحث کنیم.

    سپاسگزارم

  • بهزاد توژان

    عضو
    12 مرداد 1400 در 4:11 بعد از ظهر

    با سلام

    منظور از نقص فنی مستمر نقص فنی‌ایست که استمرار داشته باشد، به عنوان مثال خودرویی که با لاستیک‌های صاف و نخ‌نما در حال حرکت بوده و ترکیدن لاستیک آن موجب بروز حادثه می‌گردد.

    همچنین منظور از نقص فنی حادث نقص فنی‌ایست که بر اثر بروز یک حادثه در خودرو ایجاد گردد. به عنوان مثال خودرویی که دارای لاستیک‌های نو و عاج‌دار بوده در حین حرکت، یکی از لاستیک‌های آن با نوک تیز میله‌گردی که از حفاظ بتونی وسط آزادراه بیرون زده است برخورد نموده و می‌ترکد و بر اثر ترکیدن لاستیک خودرو دچار خسارت می‌گردد.

    حال بفرمایید در موارد اشاره شده، آیا خسارت وارده به خودرو از محل بیمه نامه بدنه قابل جبران خواهد بود؟

    و در صورت پرداخت خسارت، آیا خسارت لاستیکی که ترکیدن آن موجب بروز خسارت شده است نیز منظور خواهد شد؟

    • محمدسعید الفتی

      عضو
      17 مرداد 1400 در 1:17 بعد از ظهر

      با عرض سلام و ادب

      عدم پرداخت یا پرداخت بخشی از خسارت به علت نقص فنی خودرو در شرایط عمومی بیمه نامه تصریح نشده است و این موضوع را هم به سادگی قابل انتساب به عمد بیمه گذار (بند 3 ماده 6- خسارت های غیر قابل جبران) نیست. از طرفی نمی توان گفت که شرط پرداخت خسارت مقصر بودن بیمه گذار (یا استفاده کننده از خودرو) است چون بیمه بدنه هم از جمله بیمه های خسارتی است و جبران نکردن خسارت هم محدود به مواردی است که در ماده 6 شرایط عمومی آمده است. اصل جانشینی هم به بیمه گر امکان می دهد اگر مقصری بابت خسارت هم وجود داشته باشد بعد از پرداخت خسارت به او مراجعه کند.

      • بهزاد توژان

        عضو
        18 مرداد 1400 در 4:29 بعد از ظهر

        با سلام و احترام

        ضمن تشکر از اعلام نظر جنابعالی، به نظر شما اگر در اینگونه موارد راننده به علت استفاده از لاستیک های صاف و سیم زده توسط افسر ترسیم کننده کروکی مقصر شناخته شود، آیا قابلیت ریکاوری دارد؟

        • محمدسعید الفتی

          عضو
          19 مرداد 1400 در 11:03 قبل از ظهر

          با عرض سلام خدمت شما جناب آقای توژان گرامی

          اگر منظور رجوع به بیمه گذار است، به نظر من قابلیت ریکاوری از او را ندارد چون به لحاظ منطقی کسی به عمد برای دریافت خسارت از لاستیک صاف استفاده نمی کند که جانش هم به خطر بیافتد. به علاوه قطعاً کروکی های بسیاری را ملاحظه فرموده اید که علت حادثه را بی توجهی و عدم توانایی در کنترل خودرو می نویسند و در بیمه بدنه خسارت وارده پرداخت شده است. ارادتمندم.

  • سیدعلیرضا سمائی

    عضو
    19 مرداد 1400 در 2:44 بعد از ظهر

    سلام علیکم

    با عنایت به اینکه بعد از هر تصادف ، اثبات تاثیر نقص فنی و عیب ذاتی خودرو در وقوع حادثه بسیار مشکل میباشد ، عملا جز درموارد خاص مانند آتش گرفتن خودرو های ۴۰۵ که چند سال گذشته بصورت عمومی رخ میداد و یا نقص فنی ناشی از تشدید خطر آگاهانه بیمه گذار مانند ، دوگانه سوز کردن خودرو با کپسول LPG ، نمی شود به علت نقص فنی خودرو از پرداخت خسارت ممانعت کرد .

    در نهایت هر حادثه رانندگی نشات گرفته از یک نقص فنی و یا تخلفات رانندگی است ، به هر حال یک مالی به یک ارزش مشخص بیمه شده و شرکتهای بیمه بجز در موارد قید شده در استثنائات شرایط عمومی ، موظف به جبران خسارت میباشند .

    • بهزاد توژان

      عضو
      8 شهریور 1400 در 3:54 بعد از ظهر

      عرض ادب و احترام

      سپاسگذارم که ما را در این گفتگو همراهی کردید. به نظر شما آیا جبران خسارت قطعه ای که نقص داشته و موجب بروز خسارت شده هم بر عهده بیمه گر می باشد یا خیر؟

  • علی گندم گون

    عضو
    6 شهریور 1400 در 12:35 بعد از ظهر

    درود به دوستان گرامی

    همانطور که از نام نقص فنی حادث مشخص می باشد ایجاد آن مشابه حادثه بصورت ناگهانی می باشد مانند جدا شدن شیلینگ روغن از مجرای پمپ و عدم عملکرد صحیح ترمز که منجر به حادثه می شود این نوع حوادث که افسر ترسیم کننده کروکی یا کارشناسان ارزیاب علت تامه را نقص فنی حادث می دانند منعی برای پرداخت ندارند

    اما در نقص فنی مستمر مانند مثال حرکت با لاستیک مستهلک که جناب توژان اعلام فرمودند بنظر مطابق ماده 12 آیین نامه 53 میتوان درصدی از خسارت را بر عهده بیمه گذار گذاشت . تنها موضوع مورد مناقشه در این خصوص تعیین درصد قصور بیمه گذار می باشد .


    <strong style=”font-family: inherit; font-size: inherit;”>ماده12 – جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه <strong style=”font-family: inherit; font-size: inherit;”>خسارت

    بیمه گزار موظف است برای جلوگیری از وقوع حادثه و توسعه خسارت و یا نجات موضوع بیمه و لوازم همراه آن ، اقدامات و احتیاط های لازم را که هرکس عرفاً از مال خود می کند به عمل آورد. چنانچه ثابت شود که بیمه گزار عمداً از انجام این اقدامات خودداری نموده است بیمه گر می تواند به نسبت تاثیر قصور بیمه گزار، خسارت پرداختی را تقلیل دهد.

    • بهزاد توژان

      عضو
      8 شهریور 1400 در 4:44 بعد از ظهر

      با سلام

      سپاس بابت همراهی شما دوست عزیز در گفتگوی ایجاد شده که در نهایت منجر به یادگیری اینجانب و دیگر دوستان خواهد بود.

      به نظر شما نقش بیمه گر در جبران خسارت قطعه ای که دارای نقص فنی بوده و موجب ایجاد حادثه و بروز خسارت شده چیست؟

  • بهزاد بروزی

    عضو
    4 خرداد 1401 در 11:02 قبل از ظهر

    با سلام و عرض ادب به همه اساتید

    بنده معتقدم ذات قطعه یدکی مستهلک و ایراد دار شدن است.عیب ذاتی جزو استثناعات بیمه می باشد و معتقدم خسارت آن قطعه برعهده بیمه گر نمی باشد.اگر بیمه بدنه قرار باشد این خسارت قطعه معیوب منجر به حادثه را پرداخت کند پس باید بپذیریم که سایر خسارات مشابه هم در شمار پوشش های بیمه بدنه قرار گرفته اند.خساراتی چون تعویض لنت ترمز، تعمیر واترپمپ و پمپ های هیدرولیک و ….

  • کامران علوی

    عضو
    4 خرداد 1401 در 11:59 قبل از ظهر

    باسلام میدانیم بیمه نامه ها کلا ۲ تیپ هستند

    ۱_بیمه نامه های تمام خطر که در این نوع بیمه ها همه خطرات تحت پوشش است مگر اینکه در استثنائات ذکر شده باشد

    ۲_ بیمه نامه های با خطرات شمرده شده یعنی فقط خطراتی تحت پوشش است که در زمره تعهدات بیمه کر نام برده شده و بقیه موارد تحت پوشش نیست چه از بقیه موارد در استثنائات نام ببریم چه نام نبریم

    در بیمه نامه های تمام خطر خسارتهای ناشی از پوسیدگی و عیب مستمر از شمول تعهدات بیمه خارج است وقتی تمام خطر خسارتهای ناشی از فرسودگی را نمیدهد چطور در بیمه نامه های با خطرات شمرده شده خسارت ناشی از فرسودگی و نخ زدن لاستیک را بدهداین مساله کمی فراتر از ندادن قطعه فرسوده میباشد کلا کل خسارت وقتی ناشی از فرسودگی یا عبب مستمر یک قطعه بوده است قابل پرداخت نیست یعنی لاستیک فرسوده ترکیده ماشین واژگون شده خسارت به کل ماشین وارد شده ولی عامل آن عیب مستمر بوده

Log in to reply.