-
اهمیت مدیریت ریسک عملیاتی در صنعت بیمه
صنعت بیمه به طور پیاپی با تغییراتی پویا رو به رو است و این تغییرات میتواند منجر به خلق فرصت در راستای توسعه کسب و کار در صنعت بیمه باشد. عدم استفاده بهینه از این فرصتها، برای شرکتهای بیمه تهدید آفرین خواهد بود و در شرایط اقتصادی حاکم بر ایران، شرکتهایی میتوانند برای بیمه گذاران و سهامداران سود آور باشند و به حیات خود ادامه دهند، که توانمندی رویایی با تغییرات سریع محیط و بهره برداری از فرصتهای پیش آمده را در درون خود نهادینه کرده اند. تحقق این مهم جز در سایه به کارگیری فنون مدیریت ریسک بنگاه که یک نگاه کل نگر به مدیریت تهدیدها و فرصت ها در عرصه سازمان دارد، ممکن نخواهد بود. یکی از حوزه های مهم مدیریت ریسک، مدیریت ریسک عملیاتی است؛ به گونه ای که یک چارچوب مدیریت ریسک عملیاتی ساختاریافته و مؤثر، میتواند مزایای بالقوه و متعددی را برای سازمان ایراد نماید. از مزایایی مدیریت ریسک عملیاتی در شرکتهای بیمه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: آزاد سازی سرمایه، بهبود تصمیم گیری، کاهش هزینه تامین مالی،کاهش هزینه های عملیاتی، کاهش نوسانات سود و زیان، افزایش رضایت مشتریان و کارمندان و بهینه سازی محصولات بیمه ای.
در صنعت بیمه، سرمایه شرکت نقش تعیین کننده ای در ظرفیت درآمدی هر شرکت دارد و چون هر ریسکی نیازمند نگهداری سرمایه است، اجرای مدیریت ریسک عملیاتی به صورت موثر میتواند منجر به آزادسازی سرمایه با هدف کسب درآمد بیشتر شود. همچنین مدیران میتوانند با استفاده از ریسک عملیاتی همه جوانب را در نظر بگیرند و با استفاده از روشهای علمی نتایج تصمیم گیری های خود را پیش بینی کنند. شرکتهای بیمه با بهبود کنترلها و ابزارهای نظارتی در قالب مدیریت ریسک عملیاتی میتوانند با شناسایی تهدیدات پیش رو، هزینه های مالی و عملیاتی خود را کاهش و در نتیجه بهره وری و کارایی فعالیتهای خود را افزایش دهند. رویدادهای ریسک عملیاتی با تاثیر زیاد میتواند صورتهای مالی شرکتهای بیمه را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افزایش نوسانات سود و زیان شود. این اتفاق در صورتی که در مقیاس بسیار بزرگ به وقوع بپیوندد منجر به ورشکستگی شرکت خواهد شد، بنابراین مدیریت ریسک عملیاتی میتواند به کاهش نوسانات به ویژه در ارتباط با اهداف سود و درآمد سازمان کمک نماید.
در هر سازمانی سرمایه های انسانی مهمترین سرمایه آن سازمان هستند و مشتریان آن سازمان نیز فلسفه وجودی سازمان هستند؛ بنابراین افزایش رضایت مشتریان و پرسنل سازمان به عنوان یکی از نتایج مدیریت ریسک عملیاتی، نقش کلیدی در حسن شهرت و افزایش حاشیه سود شرکت دارد زیرا معمولا افراد ترجیح می دهند با شرکتهایی که از پایداری و حسن شهرت برخوردارند همکاری کنند و علاوه برآن هزینه نگهداری مشتریان و بیمه گذاران قبلی، بسیار کمتر از هزینه یافتن بیمه گذاران جدید است. اجرای روشهای نوین مدیریت ریسک عملیاتی باعث میشود شرکتهای بیمه نیازهای بازار و محصولات مورد نیاز مشتریان را به خوبی شناسایی کنند، لذا در طراحی و توسعه محصول و افزایش سهم بازار، برگ برنده در دست شرکتهای پیشرو در عرصه ریسک عملیاتی است.
به طور کلی با توجه به ماهیت صنعت بیمه و نقش ریسک در آن، مدیریت ریسک در حوزه های مختلف نقش بسزایی در ثبات مالی پایدار، افزایش سودآوری، تحقق اهداف درآمدی، کاهش ضریب خسارت و کاهش احتمال ورشکستگی شرکتهای بیمه خواهد داشت. موضوع بسیار مهمی که می بایست در صنعت بیمه و توسعه آن مد نظر داشت تعریف و توسعه ریسک های جدید و در واقع، نوآوری و خلاقیت در این مبحث است . مؤسسات و سازمان هایی که شناخت بیشتری از توانمندی خویش دارند و توانمندی سیستم خویش را در مدیریت ریسک افزایش می دهند در نتیجه ریسک بیشتری را می پذیرند و مشتاق ترند، و در نهایت موفق تر خواهند بود. بنابراین با توجه به پیچیدگی های روز افزون در حوزه فناوری و محصولات بیمه ای، فرایندهای صدور و خسارت رشته های مختلف بیمه ای و …..، ترویج فرهنگ یادگیری و مشارکت مستمر کارکنان در حوزه مدیریت ریسک از طریق نهادینه سازی مدیریت ریسک اثربخش و یکپارچه در تمامی سطوح و لایه های سازمانی شرکت امری ضروری در صنعت بیمه به نظر می رسد.
Log in to reply.