• خسارت ناشی از باز نشدن کیسه هوای خودرو

  • مرتضی صارمی

    عضو
    26 دی 1400 در 10:33 بعد از ظهر

    با توجه به بازنشدن کیسه های هوای خودروهای ساخت داخل تصادف زنجیره ای خوزستان که منجربه خسارات جانی شد، آیا شرکت های بیمه ای می توانند از اصل جانشینی استفاده کرده و بخشی از خسارات را از خودروسازان بگیرند؟

    • این گفتمان 4 ماه پیش توسط  مدیریت شاب ویرایش شده است.
  • سید پیام رئوفی

    عضو
    27 دی 1400 در 3:37 بعد از ظهر

    سلام

    تو اصل جانشینی مقصر مهمه. اگر مقصر نباشند که نمیشه مطالبه کرد. درسته خبرهایی از عمل نکردن ایربگ خودروها اعلام شده ولی باید دید آیا خودرو سازان مقصر شناخته می شوند یا خیر.

    خبرها رو که میخوندم علت تامه تصادف عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی مناسب اعلام شده بود.

    • مرتضی صارمی

      عضو
      27 دی 1400 در 9:02 بعد از ظهر

      همانطور که شما هم اشاره کردین، علت تامه تصادف عدم توجه به جلو و رعایت فاصله طولی بوده است. اما بخشی از خسارات جانی در نتیجه ناایمن بودن خودروها اتفاق افتاده است. در هر صورت زیان دیده و یا مالک، خودرویی خریده است و تولیدکننده، موقع فروش گفته: این خودرو کیسه هوا دارد و کاربرد این کیسه هم این است که در تصادفات عمل می کند و مانع این می شود که به سر شما ضربه وارد شود و بابت این آپشن هم پول بیشتری از مشتری گرفته است.

      • سید پیام رئوفی

        عضو
        29 دی 1400 در 9:53 بعد از ظهر

        درسته که عمل نکردن کیسه هوا میتونه باعث افزایش آسیب به سرنشین و راننده بشه ولی علت اصلی وقوع حادثه تعیین کننده رفتار بیمه گره. شخص راننده به عللی باعث حادثه میشه که این قسمت از حادثه موضوع بیمه هاست وظیفه کیسه هوا کاهش صدماته . خوب همون طور که جناب یزدانی قوانین رو یادآوری کردند (ماده 16) اگر به حکم مرجع قضائی عیب ذاتی وسیله نقلیه در وقوع حادثه موثر باشه تأکید میکنم در وقوع حادثه موثر باشد اونوقت شرکت بیمه میتونه به نسبت درصد تقصیر بازیافت کنه.

        حالا سوال اینه که آیا اگر کیسه هوا باز میشد حادثه پیش نمی آمد؟

  • محمدرضا یزدانی

    عضو
    27 دی 1400 در 11:31 بعد از ظهر

    سلام دوستان عزیز

    به نظر من هم با توجه به اصل جانشینی که میگه:

    در مواردی که حادثه مسئول مشخصی دارد، خسارت توسط بیمه‌گر جبران شود و سپس بیمه‌گر از حقی که بیمه‌گذار در مقابل مسئول حادثه دارد استفاده نماید، بنابراین با پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر، حقوق بیمه‌گذار در مقابل مسئول خسارت به بیمه‌گر واگذار می‌گردد و بیمه‌گر می‌تواند اقدام‌های لازم را جهت وصول مبلغ خسارت از مسئول حادثه به عمل آورد.

    تو این حادثه هم که شما می‌فرماید علت حادثه عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی از سوی رانندگان اعلام شده، پس مقصر دیگه ای نیست که شرکتهای بیمه بخوان ازش خسارت پرداختی رو ریکاوری کنن.

    حالا اگه شرکت بیمه‌ای بخواد شرکتهای خودروساز رو مقصر کنه و ازش ریکاوری کنه چه میزان یا درصدی رو باید ریکاوری کنه؟

    ماده 16 قانون بیمه شخص ثالث و تبصره ش میگه:

    ماده16ـ چنانچه به حکم مرجع قضائی اثبات شود، عواملی نظیر نقص راه، نبودن یا نقص علائم رانندگی و نقص تجهیزات مربوط یا عیب ذاتی وسیله نقلیه، یا ایجاد مانع توسط دستگاههای اجرائی یا هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در وقوع حادثه مؤثر بوده است، بیمه‌گر و صندوق پس از پرداخت خسارت زیان‌دیده می‌تواند برای بازیافت به نسبت درجه تقصیر که درصد آن در حکم دادگاه مشخص می‌شود به مسببان ذی‌ربط مراجعه کند.

    دستگاههای ذی‌ربط مجازند مسؤولیت ‌کارکنان خویش را در قبال مسؤولیت‌های موضوع این ماده از محل اعتبارات جاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تحت اختیار، بیمه کنند.

    تبصره ـ در صورتی‌که حسب نظریه افسران موضوع ماده (17) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقص راه، وسیله نقلیه یا عامل انسانی مؤثر در بروز تصادف اعلام شود در صورت اعتراض ذی‌نفع، موضوع حسب مورد به کارشناس یا هیأت کارشناسان رسمی مستقل در امور مرتبط با موضوع از قبیل راه و مهندسی ترافیک، مکانیک و تصادفات با نظر دادگاه ارجاع می‌شود.

    حالا سوال اینجاست که شرکتهای بیمه میتونن از طرف رانندگان خودرو از شرکتهای خودروساز شکایت کنن یا نه؟

  • سید پیام رئوفی

    عضو
    9 بهمن 1400 در 9:05 بعد از ظهر

    سوالی که جناب صارمی به عنوان موضوع بحث انتخاب کردند این بود که با اصل جاشینی، شرکت های بیمه می توانند از خودرو ساز بگیرند یا خیر؟

    وجود ایربگ در جهت کاهش آسیبه ولی در تصادف یاد شده و امثال آن آیا ایربگ باعث ایجاد این چنین تصادف هست؟

    در خصوص عمل کرد ایربگ بی موقع ، خود ایربگ عامل آسیبه که اگر خودرو ساز محکوم بشه درصورتی که شرکت بیمه پرداختی داشته باشه میتوان از خودرو ساز بازیافت کرد.

  • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

    مدیریت
    9 اردیبهشت 1401 در 9:58 بعد از ظهر

    2:42

    VID_20220428_121550_089

    2:42

  • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

    مدیریت
    9 اردیبهشت 1401 در 10:02 بعد از ظهر

    2:56

    VID_20220428_125735_147

    2:56

  • ف. حسین نژاد (روابط عمومی شاب)

    مدیریت
    26 اردیبهشت 1401 در 10:24 بعد از ظهر

    مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران:

    • تولید خودروهای داخلی در طول این چندسال ساخته شده، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است.
    • صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است.
    • ادعا بازنشدن ایربگ خودروها در تصادفات به هیچ وجه صحت ندارد.
    • به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود.
    • بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.

    نظر شما چیست؟ آیا صنعت خودروسازی در ایران شایسته دفاع است؟

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    5 بهمن 1400 در 10:06 بعد از ظهر

    در یکی از کانال های تلگرامی این خبر و ویدیو گذاشته شده بود سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور:

    از این پس هر خودرویی که در تصادفات، کیسه هوای آن باز نشود خودروساز را به دادگاه معرفی خواهیم کرد

    1:29

    video_2022-01-25_10-55-25

    1:29

  • فرهاد عظیمی

    عضو
    5 بهمن 1400 در 10:23 بعد از ظهر

    دیدم دقیقا در ارتباط با این بحثه بارگذاری می کنم. اگر موافقین هر کس در ارتباط با این خبر و بیمه مطلبی به ذهنش می ره با هم درمیون بزاریم.

  • مرتضی صارمی

    عضو
    5 بهمن 1400 در 11:35 بعد از ظهر

    سلام، چند روز پیش سوال رو مطرح کردم که آیا بیمه گرها می توانند بابت باز نشدن کیسه های هوای خودروها از اصل جانشینی استفاده کنند که برخی دوستان پاسخ منفی دادند. با توجه به اظهارات بالا فرصت مناسبی برای شرکت های بیمه است

  • حسین موسوی

    عضو
    6 بهمن 1400 در 8:19 قبل از ظهر

    باسلام و عرض ادب

    دقیقا فرمایشات جناب سردار درسته بر حسب قانون پلیس وظیفه مشخص نمودن مقصر و زیاندیده و بررسی صحنه حادثه و موظف به ترسیم کروکی میباشد و در ترسیم کروکی خود میتواند درصد قصور عوامل دخیل در حادثه را تعیین نماید.

    به نظر میرسد در حادثه تصادف زنجیره ای بهبهان شرکت های خودروساز به اندازه پنجاه درصد در علت تشدید خسارت قصور داشته و نیز اداره راه و شهرسازی نیز بعلت عدم حضور در جاده ب جهت اعلام هشدار نسبت به وضعیت جاده و عدم روئیت اجسام ده درصد قصور متوجه این سازمان میشود.

  • مسعود مهرابی

    عضو
    6 بهمن 1400 در 8:22 قبل از ظهر

    سلام بشخصه طی سالیان گذشته بواسطه حضور در واحد خسارت حوادثی رو تجربه کردیم که ناشی از باز

    شدن بیموقع ایربگها بوده بطور مثال خودر در اتوبان حین عبور از دست انداز ایربگش باز شده و در نتیجه شوک وارده به راننده دچار حادثه و واژگونی شده ضمنا حوادث جزئی که خودرو آسیب خیلی کمی داشته اما در اثر باز شدن ایربگ

    بینی راننده یا سرنشین شکسته و خسارات مادی بدنی زیادی رو بهمراه داشته که زیاندیدگان با توجه به عدم آشنایی با حقوق خود و یا عدم آشنایی با روند پیگیری مسائل حقوقی از حق خود گذشت کردند اما با توجه به تصادفات اخیر و

    تبعات ناشی از عدم فعال شدن ایربگها و تبلیغات خوبی که در این زمینه برای آگاه سازی اذهان عمومی شده بصورت یک مطالبه عمومی شده امیدواریم تاثیر مثبتی بر روی کیفیت تولید. خودروهای داخلی اتفاق بیافتد.

  • بهزاد توژان

    عضو
    6 بهمن 1400 در 1:06 بعد از ظهر

    سلام و عرض ادب

    دوستان من به واسطه رشته‌ تحصیلیم با این موضوع نسبتا آشنا هستم.

    اکثر ایربگ‌های خودرو با تاریخ مصرف سه سال تولید می‌شوند و بعد از سه سال این امکان وجود دارد تا گاز درون کپسول ایربگ تخلیه شده و عملکرد آن را از حالت استاندارد خارج نماید.

    شرکت های خودرو ساز هم اکثرا” در کاتالوگ خودرو به این موضوع اشاره کرده اند.

    به نظر شما آیا کسی بعد از سه سال ایربگ های خودروی خود را به منظور حفظ ایمنی، تعویض می‌کند؟؟

مشاهده 1 از 7 پاسخ
Start of Discussion
0 از 0 نوشته جون ۲۰۱۸
حالا