• آیین نامه شماره101- شناسایی وطبقه بندی مطالبات موسسات بیمه و نحوه محاسبه ذخایرآن

    ارسال شده توسط فرهاد عظیمی در 7 مارس 2021 در 12:27 ب.ظ

    آیین نامه شماره101- با عنوان شناسایی و طبقه بندی مطالبات موسسات بیمه و نحوه محاسبه ذخایر آن که در تاریخ 06/11/1399 به تصویب شورای عالی بیمه رسیده اخیرا به شرکت های بیمه ابلاغ شده. نکته جالب این آیین نامه ماده 6 و تبصره اون هست که میگه:

    ماده6 موسسه بیمه موظف است اطلاعات بیمه گذاران بدهکار خود اعم از اینکه بیمه نامه های مربوط به آنها منقضی شده یا نشده باشد را به ترتیبی که بیمه مرکزی مشخص می‌کند در سامانه بدهکاران بزرگ صنعت بیمه ثبت نماید. موسسات بیمه موظفند در انعقاد قرارداد بیمه با بیمه گذاران خود، بر مبنای این اطلاعات اقدام نمایند.

    تبصره در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذار، بیمه گر مکلف است در چارچوب شرایط عمومی بیمه نامه مربوط و قرارداد فیمابین، نسبت به صدور اخطار فسخ قرارداد اقدام نماید.

    فایل آیین نامه رو هم پیوست می کنم.

    فرهاد عظیمی پاسخ داد 3 سال، 9 ماه پیش 2 عضو · 6 پاسخ ها
  • 6 پاسخ ها
  • آواتار بهروز جوزی نجف آبادی

    بهروز جوزی نجف آبادی

    عضو
    7 مارس 2021 در 2:06 ب.ظ

    قسمت اصلی و جالب تر آن تجزیه سنی مطالبات و اعداد و درصدهای عجیب و غریب جهت ذخیره مطالبات است. فقط در نظر بگیرید مطالبات از بیمه گران اتکایی خارجی که به دلیل تحریم ها وصول نشده است. هر چند بعضی شرکتها در جریان شناسایی سود از محل تسعیر ارز در سالهای گذشته جبران نموده اند ولی برای سال جاری به نظر من خبر خوبی برای شرکتهای بیمه نیست.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    13 مارس 2021 در 1:18 ب.ظ

    یه پرسشی هم در گروه انجمن حرفه ای مطرح شده بود که من عینا اینجا میارم؛

    سوال

    آیا ذخیره مطالبات جزو ذخایر فنی است و از مالیات معاف می باشد؟

    • آواتار بهروز جوزی نجف آبادی

      بهروز جوزی نجف آبادی

      عضو
      13 مارس 2021 در 1:44 ب.ظ

      طبق آیین نامه58 در زمره ذخایر فنی قرار ندارد. معاف از مالیات بودن را نمی دانم. در هر صورت در سود و زیان بیمه گر موثر است.

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    19 مارس 2021 در 3:27 ق.ظ

    جناب آقای صلاحی نژاد به پرسش فوق چنین پاسخ داده اند؛

    سلام و احترام

    اولا ذخیره مطالبات بعنوان ذخایر فنی محسوب نمی شود

    ثانیا :

    مطابق بخشنامه ۱۳۸۱/۴۳۰۰/۲۱۱

    سازمان مالیاتی در اجرای بند ۱۱ ماده ۱۴۸ هزینه مطالبات مشکوک الوصول و منظور نمودن ذخیره در صورت رعایت شرایط ذیل قابل قبول خواهد بود .

    ۱-هزینه منظور شده منحصرا در ارتباط با فعالیت موسسه باشد

    ۲-میزان ذخیره م م و برای هریک از بدهکاران که احتمال لاوصول بودن ان موجود باشد بصورت جداگانه مشخص وتعیین شده باشد

    ۳-اسنادو مدارک مربوط به احتمال لاوصول ماندن طلب موسسه که برای ان ذخیره منظور شده است از کفایت اازم برخوردار باشد

    ۴-هزینه مطالبات که مربوط به کارمندان مدیران سهامداران یا شرکا و شرکتهای تابعه باشد قابل قبول نیست

    ۵-چنانچه مطالبات از پوشش بیمه ای برخوردار باشد در صورت لاوصول بودن ان مازاد میزان پوشش بیمه ای قابل قبول میباشد

    ۶-ذخیره ایجادی مطالبات م م و بایستی در دفاتر موسسه به حساب مخصوص منظور شود تا زمانی که طلب وصول گرددیا لاوصول بودن ان محقق شود

    ۷-مطالبات لاوصول به شرط اثبات ان به موجب اسنادو مدارک مثبته تا میزان ذخیره مطالبات م م و از محل مزبور تامین ودر صورت مازاد بر میزان ذخیره در هزینه سال مورد رسیدگی که لاوصول شدن ان محقق شود قابل احتساب خواهد بود

    در واقع مطالبات مشکوک الوصول در ارتباط با معاملات غیر نقدی موسسه میباشد و موسسه به میزان مطالباتی که امکان وصول ان را بعید می داند متضرر میشود

    در حالیکه که ذخایر فنی مربوط به عملیات بیمه گری موسسه است

    البته در ایین نامه ابلاغی مطالبات مواردی قابل بحث و بررسی است که با استاندارد حسابداری در تعریف و قانون مالیات ها مغایرت و ابهام دارد

    مطالبات هم مربوط به حق بیمه وصل نشده است .‌ و عملیات بیمه گری محسوب می شود .

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    19 مارس 2021 در 3:32 ق.ظ

    جناب آقای دکتر حجاریان در پاسخ اعلام داشت؛

    مطالبات هم مربوط به حق بیمه وصل نشده است .‌ و عملیات بیمه گری محسوب می شود .

  • آواتار فرهاد عظیمی

    فرهاد عظیمی

    عضو
    19 مارس 2021 در 3:33 ق.ظ

    پاسخ آقای صلاحی نژاد:

    سلام بنظر مطالبات به حق بیمه وصل نیست و عملیات صدور بیمه نامه یک کار فنی و با معامله ان متفاوت است یعنی در محاسبات عملیات بیمه اگر معامله نقدی یا غیر نقدی باشد نرخ فنی تفاوتی ندارد لیکن در صورت انجام معامله بعنوان یک خدمات بصورت نقد یا غیر نقد ممکن است به مبلغ معامله اضافه شود یا کسر شود لیکن نرخ فنی تغییر ندارد لذا بیمه گری محسوب نمی شود بطور مثال در تولید یک کالا عملیات ساخت با عملیات فروش متفاوت است

Log in to reply.