پاسخ‌های داده شده در تالارگفتمان

Page 1 of 5
  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    14 مرداد 1403 در 9:33 قبل از ظهر در پاسخ به: ورود خسارت و صدمه بدنی هنگام تعمیر خودرو

    سلام

    نظر همه دوستان رو به فراز پایانی بند پ ماده 1 قانون بیمه شخص ثالث جلب می نمایم :

    “….. یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    14 مرداد 1403 در 9:27 قبل از ظهر در پاسخ به: پرداخت خسارت جانی در حوادث راننده

    سلام

    ماده 3 قانون بیمه شخص ثالث و ماده 4 آیین نامه اجرایی این ماده به صورت صریح نحوه محاسبه را بیان نموده .

  • سلام

    چند سوال :

    ۱- بیمه نامه در‌چه سالی صادر شده ؟ چون سال صدور و مبلغ تعهد اعلامی در میزان ریالی قابل پرداخت به ورثه ، تاثیر داره ؟

    ۲- صندوق چی ؟ اونم سهم داره ؟ سهم اون چطوری پرداخت میشه ؟

    ۳- در متن قانون مصوب ۱۳۹۵ و یا آیین نامه اجرایی ماده ۴ش ، تسری ماده ۱۶ در خسارات حوادث راننده ذکر شده با نه ؟

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    25 تیر 1402 در 12:13 قبل از ظهر در پاسخ به: همه چیز درباره نماینده بیمه

    در همین باره خواند این مطلب هم که در خصوص نمایندگان هست، خالی از لطف نیست .

  • با سلام مجدد

    بنا به بند پ ماده ۱ قانون بیمه شخص ثالث ، به نظر می رسد این مورد می تواند از مصادیق حوادث تحت پوشش ابن بیمه نامه باشد . حال چون قصور متوجه راننده نیست و نامبرده داخل خودرو بوده و هنگام پیاده شدن این اتفاق افتاده ، پس امکان استفاده از مزایای بیمه شخص ثالث وجود ندارد .

    مورد اعلامی جهت مذاکره و شکایت از بیمه گر شخص ثالث و دریافت خسارت علیرغم مقصر نبودن راننده نیز ، مربوط به عابرین پیاده می باشد .

    در هر صورت داشتن بیمه نامه های دیگر که متوفی را تحت پوشش قرار دهد ، مطابق شرایط خود جبران خسارت می نماید .

  • با سلام

    این نظریات کارشناسی مربوط به کارشناسان چه رشته ای می باشد . حوادث ناشی از تصادفات یا حوادث ناشی از کار و …؟

  • سلام

    بحث شیرینی هست ، چون بین دوستان در سطح صنعت اختلاف نظر پیرامون این مساله زیاد هست . بقدری که همچنان برخی از بیمه گران بیمه نامه مسئولیت میفروشن . مخصوصا اگر صحبت از چند وسیله نقلیه باشه که حق بیمه نامه تک تک اونها از جمعی اونا بیشتر و باعث نارضایتی بیمه گذار (مخصوصا بیمه گذاران دارای پرتفوی) میشه. ولی از نظر من تهیه بیمه نامه مسئولیت علاوه بر شخص ثالث واحب هست . یکی از دلایلش ، عدم تعهد بیمه گر ثالث در خسارت های ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث یا همان خساراتی که در تعهد بیمه گر ثالث نیست .

  • بگذارید اینگونه مطرح کنم ، چنانچه در حکمی که تصویر آن در فوق آمده ، بجای دیه زن مسلمان ، دیه مرد مسلمان مطرح بود ، نحوه محاسبه خسارت چگونه بود ؟

  • نکته ای نیز در حکم نهفته است . چنانچه بجای دیه زن مسلمان ، دیه مرد مسلمان مطرح بود ، دیه به میزان ۵ درصد در تعهد بیمه گر و ۵ درصد در تعهد صندوق می بود .

  • با سلام

    استاد عظیمی ، مد نظر شما تسهیم این ۱۰ درصد بین بیمه گر و صندوق هست ؟

  • با سلام

    متن دادخواست یا اظهار نامه صندوق موجود است ؟ تا آنجایی که من به خاطر دارم و با توجه به زمان حادثه، این موضوع مشمول قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۱۳۸۷ بوده و برابر ماده ۱۰ این قانون ، کلیه خساراتی که مشمول بیمه نامه نباشند ، از جمله قسمت بار ، بر عهده صندوق است .

    «ماده 10- به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضاء بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تأمین بیمه‌گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسؤول حادثه و یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به طورکلی خسارتهای بدنی خـارج از شرایط بیمه‌نامه (به استثناء

    موارد مصرح در ماده(7)) تــوسط صندوق‌مستقلی به نام صندوق تأمین خسارتهای بدنی پرداخت خواهد شد.
    مدیر صندوق به پیشنهاد رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران و تصویب مجمع عمومی و با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب‌می‌گردد . مجمع عمومی‌صندوق با عضویت وزراء امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کار و امور اجتماعی و دادگستری و رئیس‌کل بیمه مرکزی‌ایران حداقل یک بار در سال تشکیل‌می‌شود. بودجه، ترازنامه و خط مشی صندوق به تصویب مجمع خواهد رسید. متن کامل ترازنامه صندوق از طریق روزنامه رسمی و یکی از جرائد کثیرالانتشار منتشر خواهد شد.
    تبصره 1- میزان ‌تعهدات ‌صندوق ‌برای ‌جبران ‌خسارتهای بدنی معادل مبلغ مقرر در ماده (4) این قانون و تبصره ذیل آن خواهد بود.
    تبصره 2- مرکز صندوق تهران است و در صورت لزوم می‌تواند با تصویب مجمع عمومی صندوق در مراکز استانها شعبه ایجاد یا نمایندگی اعطاء نماید.
    تبصره 3- هزینه‌هایی‌که بیمه مرکزی ایران برای اداره ‌صندوق متحمل می‌گردد حداکثر تا سه درصد (3%) از درآمدهای سالانه صندوق از محل منابع درآمد آن پرداخت خواهد شد.»

  • با سلام

    سوال خوبی است . دیدگاه در صنعت متفاوت است . ولی بنا بررسی های اینجانب، موارد اعلامی تخلف از دستورات راهور بوده و مانع استفاده از مزایای بیمه نیست. ولی با هم تکرار می کنم، نظرات در صنعت متفاوت است.

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    5 مرداد 1401 در 7:10 بعد از ظهر در پاسخ به: فرانشیز بدنه خودروی نا متعارف

    سلام

    تا حدودی بحث مشخصه ، ولی امکانش هست شفافتر مطرح بفرمایید ؟

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    5 مرداد 1401 در 7:08 بعد از ظهر در پاسخ به: پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

    با سلام

    در تکمیل فرمایش جناب عظیمی ، چنانچه خودرو به دلایلی متقن متوقف باشه ، جریمه دیر کرد بخشیدند است .

  • سلام

    در تبصره 2 ماده 8 از قانون بیمه شخص ثالث اعلام شده ، مواد 12 و 13 قانون بیمه در این خسارات نباید اعمال شود . ولی از آنجا که ماهیت قانون مصوب 95 حمایتی است، به صراحت در این ماده و مواد دیگری که جناب عظیمی فرمودند ، بیان نشده این مشخصا برای حمایت از حقوق زیاندیده است و یا حمایت از حقوق مقصر نیز مدنظر قانون گذار می باشد.

    هرچند بین فعالان صنعت بیمه نیز این موضوع مورد اختلاف است، ولی به نظر من و همانگونه که جناب ملکی فرمودند ، وقتی برای کاربری های متفاوت ، حق بیمه های متفاوتی ذکر شده، مقصر از تبصره 2 ماده 8 قانون مستثنی بوده و باید در خصوص بازیافت خسارت همکاری لازم را بعمل آورد .

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    9 خرداد 1401 در 4:31 بعد از ظهر در پاسخ به: میزان تعهد مالی بیمه گر در بیمه نامه شخص ثالث

    با سلام

    ابتدا باید در خصوص متعارف یا نا متعارف بودن خودرو های زیاندیده اعلام نظر نمود. پس از آن نسبت به سهم هرکدام خسارت را تسهیم نمود . ناگفته نماند در صورت توافق یا گذشت کتبی یکی از زیاندیدگان ، می توان سقف تعهدات را بین دیگران تسهیم نمود .

    با تشکر

  • با سلام

    به نکته خوبی اشاره کردید، این رفتار توسط برخی بیمه گران اخیر مشاهده می شود . البته مطمئنا دلایلی پشت این ماجراست که باید در خصوص آن نیز واشکافی شود ! ولی در کل به نظر من هم آیین نامه اجرایی ماده 3 و هم آیین نامه اجرایی ماده 30 قانون بیمه شخص ثالث به صراحت در این خصوص اعلام نظر داشته . پیشنهاد می کنم دوستان این دو آیین نامه رو مطالعه و به ادامه بحث بپردازیم .

  • 606c347d916e2 bpthumb

    محمدتقی آرام فر

    عضو
    7 اسفند 1400 در 5:38 بعد از ظهر در پاسخ به: از بین رفتن تخفیف بیمه

    با سلام

    ماده 18 آیین نامه 53 شورای عالی بیمه یا همان شرایط عمومی بیمه های بدنه اعلام می دارد :

    ماده18 – انتقال مالکیت وسیله نقلیه بیمه شده

    در صورت انتقال مالکیت موضوع بیمه به هر یک از انحاء قانونی، بیمه گزار می تواند بیمه نامه را فسخ و حق بیمه مدت باقیمانده بیمه نامه خود را مسترد نماید.

    در صورت عدم فسخ بیمه نامه چنانچه مالک جدید به تعهدات بیمه گزار در مقابل بیمه گر عمل نماید، تعهدات بیمه گر در قبال مالک جدید ادامه خواهد یافت.

    تبصره:

    چنانچه انتقال مالکیت موضوع بیمه پس از وقوع حادثه ای باشدکه به بیمه گر اعلام نشده است بیمه گر هیچ گونه مسئولیتی برای جبران خسارت های وارده در مقابل مالک جدید نخواهد داشت.”


    حال شرایط شما چگونه بوده ؟

  • با سلام

    دقیقا عبارت « تاکسی و » با توجه به مصوبه هیئت وزیران ، از مصادیق بند ۱ ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ کسر‌ گردیده و این موضوع در قسمت مقرارات و مصوبات هیئت وزیران سایت بیمه مرکزی قابل روئیت است . ولی این میزان فقط برای تاکسی های درون شهری با پلاک «ت» هست و سایر موارد (آژانس ، آژانس اینترنتی ، مسافر کش و …) مشمول این بند نیستند .

    البته در خصوص خسارت پرداختی از سوی خودرو های مذکور که تغییر کاربری دارند ، تفاسیر‌محتلفی هم وجود دارد .

  • بیمه مسئولیت ۱۴۰۰ صادر شده ، بیمه نامه شخص ثالث هم سال ۱۴۰۰؟صادر شده ؟

    همچنین تعهدات صندوق در ماده ۲۱ قانون بیمه شخص ثالث ذکر شده و صرفا موردی که شما فرمودید نیست !

Page 1 of 5