• محمدسعید الفتی

    عضو
    24 شهریور 1400 در 9:51 قبل از ظهر

    جناب آقای عظیمی گرامی لطف دارید اما من محصلی بیش نیستم.

    تردید نیست که بیمه گران باید در پی تولید محصول جدید باشند. به گمانم در دنیای جدید، صنعت گر موفق ابتدا محصولی تولید نمی کند و بعد در جستجوی مشتریش باشد بلکه ابتدا خواست متقاضیان بازار را می سنجد و سپس محصول را مطابق نیاز بازار تولید می کند. این قاعده در مورد صنعت بیمه هم صدق می کند. نمونه اش پیدایش بیمه عمر یونیورسال است که ترجمه مقاله ای در بارة آن را در بخش انجمن بیمه زندگی ارائه کردم.

    اما بپذیریم که تولید محصول ناگهانی اتفاق نمی افتد. بستر می خواهد. عوامل گوناگونی باید در کنار هم جمع شود تا محصولی موفق از آب درآید. خیلی ها بدون اینکه از فن بیمه گری اطلاعی داشته باشند به خود اجازه می دهند که وارد هر موضوع بیمه ای بشوند و راه حل بدهند، مانند تجویز دارو که تخصص داریم! مطرح کردن اینکه چرا در خارج هست و اینجا نیست، به نظرم نوعی فخر فروشی است که من از وضعیت اونور آبی ها مطلعم (که به احتمال زیاد هم نیست) و شما نمی دانی و معنیش چند نقطه! بماند.

    از طرف دیگر مطرح شدن چنین ایده هایی بسیار خوب است و ذهن را به تکاپو می اندازد. گام اولش تحقیق است که چنین بازاری چقدر مشتری دارد ، برای خرید آن حاضرند چه مبلغی بپردازند، درآمدشان چه مقدار است (معمولاً در بیمه های مسؤولیت حرفه ای حق بیمه تابعی از درآمد صاحب حرفه است که وسعت فعالیت او را هم نشان می دهد) و به لحاظ قانونی حد تعهد (مسؤولیت) در حرفه مورد نظر چیست و موارد دیگر. خلاصه اینکه نمی خواهم بگویم که معرفی یک محصول جدید نشدنی است ولی همان قدم اولش بودجه می خواهد و تخصیص آن خود جای بحث دارد.

    سخن کوتاه، که از شما برای طرح چنین مباحثی سپاسگزارم.