خانه ‹ تالارهای گفتمان ‹ تالارهای گفتمان بیمه ای ‹ واسطه هاي بيمه ‹ انجمن نمایندگان بیمه ‹ نظر خواهی در خصوص مکانیزم مناسب برای حل اختلاف نماینده بیمه و شرکت بیمه ‹ پاسخ به: نظر خواهی در خصوص مکانیزم مناسب برای حل اختلاف نماینده بیمه و شرکت بیمه
-
خودم همینطوری و بدون بررسی کافی این نکات به ذهنم رسید:
۱- آیین نامه حل اختلافات بیمه ای تدوین و در شورای عالی بیمه تصویب شود.
۲- در این آیین نامه، هیاتهای متعدد برای حل اختلاف بین شرکتهای بیمه، بین شرکت بیمه و بیمه گذار، بین شرکت بیمه و نماینده، بین شرکت بیمه و ارزیاب خسارت و همینطور بین شرکت بیمه و کارگزار پیش بینی شود.
۳- این هیاتها باید نوعی شبیه سازی از روش داوری در قانون آیین دادرسی مدنی باشد تا آرای آنها قوت قانونی هم داشته باشد.
۴- یک دبیرخانه مستقل برای هیاتهای حل اختلاف بیمه ای راه اندازی و هزینه هایش از محل حق الزحمه حل اختلاف تامین شود که ابتدا خواهان میپردازد و در نهایت بر عهده بازنده اختلاف خواهد بود.
۵- در قراردادهای مربوط، طرفین بپذیرند که اختلافات بین آنها از طریق رجوع به این هیاتها به مثابه روش داوری، حل و فصل شود.
۶- اگر از طریق قانون نیز جایگاه رسمی برای این هیاتها تعیین شود که بسیار عالی خواهد شد.