• محمد صالحی

    عضو
    17 تیر 1400 در 1:18 بعد از ظهر

    عملا ورود خودرو مذکور به دلیل ممنوعیت ورود خودرو هایی که کشور سازنده آنها آمریکا می باشد، امکان پذیر نیست (حتی در مناطق آزاد) ، البته بنده مطلع می باشم که این موضوع به صورت فرضی مطرح شده اما با توجه به اینکه تاثیر بسیار زیادی بر تامین قطعه این خودرو وجود دارد (سال ساخت 2021) لازم دانستم اشاره ای به آن داشته باشم .

    در اینگونه مواقع به دلیل مشکلات تامین قطعه، در ابتدا معمولا شرکت های بیمه تامین قطعه را به بیمه گذار، واگذار مینمایند و از آنجایی که راحت ترین راه تامین قطعه این خودرو ها،اقدام از طریق نمایندگی های مجاز مستقر در دبی میباشد (به دلیل کوتاه ترین مسیر )، به اصطلاح مبنای ارزش گذار ی قطعات ارزش درهم به ریال (درهم AED) خواهد بود. البته مشاهده شده گاهی این عملیات از طریق اربیل عراق نیز صورت میپذیرد، که در این گونه موارد دینار به ریال (دینار IQD) محاسبه میگردد .

    حال در صورتی که شرایط خاصی در بیمه نامه پیش بینی شده باشد موضوع کمی متفاوت خواهد بود. به طور مثال : ارزش گذار ی بر اساس نسبت ارزش خودرو بر قطعات و یا مشابه سازی با خودرو های در رنج قیمتی خودرو موضوع بیمه

    ذکر این نکته ضروری است در صورتی که براورد اولیه حدودی توسط کارشناس خسارت ممکن باشد حتی اگر خسارت نه چندان سنگینی به خودرو وارد شده باشد (با توجه به محاسبه هزینه های تامین قطعه و دشواری های مسیر تامین قطعه ) پیشنهاد می شود ارزیابی خسارت به روش اعمال ماده 19 قانون بیمه انجام شود. حتی امکان دارد شرایطی پیش اید که خسارت کلی محسوب گردد .(مطابق روال خسارت کلی اقدام میگردد) که بسیار بحث بر انگیز خواهد شد.

    در خصوص اجرت تعمیرات در این حوزه به نظر مشکل خاصی وجود ندارد و خدمات تخصصی این خودرو ها به خصوص در مناطق آزاد به وفور وجود دارد .

    به صورت کلی کسب رضایت طرفین قرارداد(بیمه گر ، بیمه گذار ) در اینگونه موارد بسیار دشوار میباشد

    • این پاسخ 3 ماه، 3 هفته پیش توسط  محمد صالحی ویرایش شد.