• آواتار پوریا مبینی

    پوریا مبینی

    عضو
    6 جولای 2021 در 4:55 ب.ظ
    بخش دهم

    اتاق های گفت و گو (چت روم ها) :

    اتاق های گفت و گو نیز مدت کوتاهی پس از ایجاد اینترنت راه اندازی شد و باعث گسترش بیش از اندازه ارتباطات انسانی در دنیا شد شاید پس از ایجاد این اتاق های مختلف در سرویس هایی مانند یاهو ، پالتاک ، گوگل و … احاطه بر ارتباطات انسانی برای بسیاری از کشورها به شدت پایین آمد و در عوض این احاطه بر حرف ها و گفت و گوهای مردم برای صاحبان فضای سایبر بسیار زیاد شد.

    مهم ترین سرویس شناخته شده این اتاقهای گپ دیجیتالی را می توان در سرویس یاهو مسنجر یافت. اما اکثر مخاطبان با ورود به این اتاق ها زندگی دوم خویش را شروع می کنند در این زندگی فرد شاید ناخودآگاه دوست دارد برای فرد دیگری که او هم در اکثر موارد هویتش مشخص نیست، چیزی باشد که آرزوی آن را داشته، لذا بارها و بارها از دوگانگی هویت کاربران در فضای مجازی سخن به میان آمده است. در این عرصه نیز کاربران فعالانه بر روی هم تاثیر می گذارند و شاید صاحبان فضای سایبر در این تاثیر گذاری ها تنها ساکت نشسته و نظاره گر عمل و عکس العمل های کاربران هستند.چت روم ها از سویی باب گفتگوی دو طرفه را باز کرده ولی بسیاری از جرایم رایانه ای راهم به ارمغان آوردند.

    البته با پیشرفت ابزارهای نوین در فضای سایبر استفاده از این امکان روز به روز کاهش پیدا کرده تا حدی که اخیراً شرکت یاهو ابزار خود را در این حوزه بازنشسته کرد، ولی با این حال این اتاق ها به هر نحوی و شاید با تغییر شکل ظاهری همچنان در فضای سایبر فعال بوده و تأثیر گذاری خود را در این فضا دارا می باشند.

    شبکه های اجتماعی مجازی :

    شبکه های اجتماعی مجازی را می توان یکی از مهم ترین جلوه های دگرگونی در ساختار فضای سایبر در نظر گرفت. شاید نتوان از سال۲۰۰۶ که شبکه فیس بوک به عنوان مهم ترین شبکه اجتماعی مجازی راه اندازی شد تا کنون که بیش از یک میلیارد عضو دارد هیچ شکبه دیگری را با این وسعت پیدا کرد.

    نسل دوم کاربران اینترنت عمدتا مشتریان پر و پاقرص شبکه های اجتماعی هستند در این شبکه ها مانند اتاق های گفت و گو با امکانات پیشرفته تر، افراد با ساختن معرفی نامه ای از خود و ارائه عکسی وارد دنیای اجتماعی مجازی می شوند.

    در این شبکه ها گروه بندی های مختلف با موضوعات خوب و بد دیده می شود اما سبک کار این وجه از فضای سایبر با وب سایت ها کاملا متفاوت است.

    شما می توانید در یک وب سایت یک خبر سیاسی مهم را بخوانید و یا یک گزارش کاملا مفصل را مطالعه نمایید و یا در وبلاگ خود خلاصه ای از آن را منتشر نمایید اما در صفحات شبکه های مجازی ، افراد دیگر حوصله خواندن متن های مفصل را ندارند ولی چکیده بسیاری از حرف ها و اخبار در یک یا دو جمله از سوی کاربران مختلف به صورت پیاپی منتشر می شود. جملات و متن های کم حجم در ظاهر کم اهمیت و سطحی، با تکرارهای بیش از حد بر ذهن مخاطب نقش می بندد.

    این شبکه ها در ابتدا با هدف «ارتباطات» ایجاد شدند ولی در نهایت به عاملی در جهت پخش و کنترل «اطلاعات» منجر شدند.در حال حاضر شبکه های اجتماعی مجازی فعالی همچون فیس بوک ، توییتر ، مای ساپیس ، اورکات وجود دارند.

    یکی دیگر از نکات مهم تاثیر گذاری متقابل سایبر و مخاطبش در شبکه اجتماعی، این مسئله است که در ظاهر حجم زیادی از محتوای این شبکه های اجتماعی توسط مخاطبین و اعضا تولید می شود، اما جهت دهی موضوعات و حتی بالا بردن و جنجالی کردن این موضوعات می تواند در دست صاحبان این شبکه ها باشد.خیلی از اوقات برخی از موضوعاتی که شاید بسیار عادی به نظر برسد در مقاطع زمانی به جنجال های شبکه ای یا در اصطلاح طوفان های شبکه ای تبدیل می شوند.

    همچنین صاحیان این شبکه ها در کشورهای هدف از این شبکه ها به عنوان بدیلی برای سایت های خبری و تحلیلی استفاده کرده و سعی در گسترش اخبار شفاهی و شایعات در مواقع بحرانی دارند.

    برای مثال صفحات مختلفی که در فیس بوک در نا آرامی های سوریه و یا لیبی با موضوع اخبار شفاهی راه اندازی شد می تواند نمونه های خوبی باشد.

    همچنین بسیاری از گروهها
    و مراکز مهم با ایجاد صفحه ای در این گونه شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک با بالا
    بردن اعضا و تعداد لایک (نماد محبوبیت) سعی در نمایش قدرت تعداد مخاطبان خود دارند.