• امیرحسن کریم الدین

    عضو
    5 جولای 2021 در 12:55 ب.ظ
    بخش چهارم

    یدک کشی با قرارداد معمولی و تبعات آن

    چنانچه عملیات نجات تحت یک قرارداد معمولی (غیر از قرارداد لویدز) انجام پذیرد مالک شناور باید موارد زیر را که آیا پوشش کامل و کافی دارند را در نظر بگیرد:

    • مسئولیت در قبال اشخاص ثالث ناشی از آلودگی احتمالی و یا دیگر خطرات

    • مسئولیت در قبال صاحبان کالا در ارتباط با آسیب وارده به کالا به دلیل تخلیه اضطراری یا هنگام ذخیره سازی و یا انبار داری

    • مسئولیت در قبال لوازم و وسایلی که برای نجات اجاره شده است.

    بیایید با هم یک نمونه واقعی را مرور کنیم. در سال 1960 کشتی Bulwarra در بندر Kembla در سواحل استرالیا دچار حادثه شد. حادثه بدین شرح بود که به دلیل آب و هوای بد، کشتی لنگرهای خود را از دست می دهد. مالک کشتی یک یدکش اجاره می کند و قرارداد نجات براساس استاندارهای کشور انگلستان امضاء می شود. (طبق این قرارداد مالک شناور متعهد به کلیه خساراتی می باشد که به یدک کش وارد می شود). در زمان یدک کشی پروانه یدک کش از بین رفته و طناب یدک کشی پاره می شود. طی این حادثه یدک کش به گل نشسته و خسارت کلی محسوب می شود در نتیجه مالک یدک کش اعلام خسارت نموده و از مالک شناور شکایت می نماید.

    دادگاه تجدید طبق قاعده C معاهده یورک آنتورب سال 1950، که قرارداد یدک کشی به عنوان زیان همگانی درنظر گرفته می شود درنتیجه هرگونه آسیب و خسارت مستقیم ناشی از آن نیز زیان همگانی محسوب می شود. این خسارت را به عنوان زیان همگانی پذیرفته است.

    قاضی (در صفحه 20 پرونده) چنین استدلال می کند: به نظر من قرارداد یدک کشی که بین مالک کشتی و مالک یدک کش بسته شده است به عنوان زیان همگانی در نظر گرفته می شود اما چنانچه قرارداد منعقده با مالک یدک کش براساس قرارداد لویدز بود، قطعا خسارت زیان همگانی بوده و نیازی به رای دادگاه نمی باشد. چنانچه این عملیات موفقیت آمیز باشد مالک شناور می بایست مبلغ بالایی را به مالک یدک کش پرداخت نماید که این هزینه به عنوان زیان همگانی درنظر گرفته می شود.

    طبق مثال بالا مالک شناور به جای قرارداد لویدز از قراردادی که مطابق با استانداردهای یدک کشی کشور انگلستان است استفاده نموده که برای هر دو طرف قرارداد، مناسب و منطقی می باشد. احتمال وقوع چنین حوادثی برای یدک کش (پاره شدن طناب و به گل نشستن) دور از انتظار نمی باشد. بنابراین چنانچه یدک کش به گل نشسته و نیاز به نجات داشته باشد در قرارداد نجات چنین ریسک هایی (آسیب به خود یدک کش) را خود مالک یدک کش به عهده می گیرد که در صورت موفقیت آمیز بودن نجات کشتی، بتوانند دستمزد بالایی دریافت کنند.