• بهزاد توژان

    عضو
    14 تیر 1400 در 10:09 قبل از ظهر

    با سلام

    با اعلام حادثه به شرکت بیمه، بیمه‌گر باید حادثه اعلامی رو ثبت کنه و پرونده خسارت مربوطه رو تشکیل بده و کارشناس ارزیاب خسارت باید بعد از بازدید از خودروی موضوع بیمه، مواضع آسیب‌دیده رو با شرح حادثه تطبیق بده.

    معمولا آثار برجای مانده روی مواضع آسیب‌دیده، بررسی شدت ضربه وارده، کنترل نقطه وارد شدن ضربه، جهت حرکت ضربه و نحوه کشیدگی آن روی بدنه، کنترل ارتفاع نقاط آسیب‌دیده با شرح حادثه مندرج در فرم اعلام خسارت و …، مشخص می‌کنه که حادثه در پارک بوده یا در حین حرکت، با خودرویی دیگه بوده یا با جسم ثابت و …

    به دفعات رویت شده که رنگ قطعات آسیب‌دیده با هم متفاوت بوده(مثلا گلگیر خاکستری تیره و درب خاکستری روشن‌تر از گلگیر، ولی تقریبا هم رنگ، که باید با دقت روی قطعات به تفاوت رنگ آن‌ها پی برد)، نوع و جهت ضربه وارده به آن‌ها با هم یکسان نبوده(بررسی امتداد ضربه وارده به نظر نرسد که در یک حادثه ایجاد شده باشد) و …، که این عوامل می‌تونه ناشی از تعویض قطعات آسیب‌دیده با قطعات نو باشه بدون وقوع حادثه(قطعه‌بندی) باشه.

    پس تبحر کارشناسان ارزیاب خسارت، می‌تونه تو شناسایی تعدادی از این نوع اعلام خسارت‌ها کمک کنه، انجام تحقیقات میدانی هم در بررسی اصالت حادثه تاثیر زیادی داره.

    کارشناس تشکیل پرونده باید در زمان اعلام خسارت، با صحبت با اشخاص مراجعه‌کننده اطلاعات کاملی از صحنه حادثه، چگونگی وقوع حادثه و اقدامات انجام شده بعد از وقوع حادثه را دریافت نموده، در زمان تحویل پرونده به کارشناس ارزیاب، توضیحات لازم را ارائه دهد.

    در این صورت بیمه‌گر تا حدودی می‌تونه تعدادی از خسارت‌های تقلبی رو شناسایی کنه و یا در بررسی پرونده های خسارت‌ واقعی هم، امکان داره بتونه متوجه بشه که مقصر شناخته شده داشته و خسارت نقدا دریافت شده و از پرداخت دوباره خسارت جلوگیری کنه.