• امیرحسن کریم الدین

    عضو
    3 تیر 1400 در 10:51 بعد از ظهر
    بخش سوم

    یدک کشی شناور به گل نشسته:

    تا اینجا با هوشمندی کاپیتان کشتی، از بروز یک خسارت بزرگ یعنی غرق شدن کشتی و محموله های آن پیشگیری شد. کاش ماجرا به همین جا ختم می شد. تازه داستان شروع شده است. در چنین شرایط یعنی وقتی کشتی به گل می نشیند معمولاً برای نجات کشتی باید بخشی از بار برروی بارج تخلیه شده و پس از تخلیه آن بخش، نیاز است برای حفظ سلامت محموله، بخش دیگری از کالا بر روی شناور مجددا بارچینی شود تا با سبکتر شدن کشتی بتوان آنرا با کمک یدک کش ها دوباره شناور ساخت.

    برای یدک کشی کشتی نیازمند بستن یک قرارداد با یدک کش می باشیم. موسسه لویدز نمونه قراردادی را برای اینکار تهیه کرده است که پیشنهاد می کنیم از همان استفاده شود. هر چند توصیه ما چندان فایده ای ندارد، زیرا مالکان شناور به دلایل اقتصادی معمولاً از قرارداد لویدز استقبال نکرده و از قرارداد دیگری استفاده می کنند تا استفاده از بارج، نیروهای کمکی جهت تخلیه بار، یدک کشی و دریافت دستمزد به صورت روزانه صورت پذیرد.

    برای قرارداد یدک کشتی فرمت های مختلف ی وجود دارد از جمله قرارداد لویدز. اگرچه فرمت قرارداد تهیه شده توسط موسسه لویدز در ظاهر پرهزینه تر از سایر قراردادهاست ولی این گرانی بی علت نیست. این قرارداد مزیت هایی نسبت به سایر قراردادها دارد که در صورت توجه به آنها شاید هزینه ای که بابت آن پرداخت می کنیم توجیه پذیر باشد.

    یکی از این مزیت ها شرط No Cure No Pay است. این بند یکی از مفاهیم اساسی قرارداد نجات طبق معاهده نجات 1989 می باشد، و مفهوم آن این است که؛ نجات دهندگان کشتی، در صورتی دستمزد دریافت می کنند که بتوانند کشتی را نجات دهند و در صورت عدم نجات کشتی دستمزدی در کار نخواهد بود.

    یکی دیگر از مزیت های آن انتقال تمامی مسئولیت های نجات به مالکان یدک کش است. بدین معنی که چنانچه در حین انجام عملیات یدک کشی خسارتی به بار آید اعم از اینکه این خسارت به محموله وارد شود یا مثلا به محیط زیست، تیم یدک کشی باید پاسخگوی آن باشد.

    تصویر زیر یدک کشی RORO به گل نشسته به بندری در skarshamn را نشان می دهد.

    آیا می دانید:

    1. بارج چیست
    2. رورو چیست؟