-
بخش نخست
Big Data در زنجیره ی ارزش بیمه های زندگی
امروزه با رشد به کارگیری ابزارهای متنوع فن آوری اطلاعات (به ویژه ابزارهای حوزه ی اینترنت اشیا) در زندگی اقشار مختلف، فرصت تولید و بهره برداری از اطلاعات و داده های کلان مقیاس موسوم به Big Data در جهت ارتقای و تغییر الگوهای سنتی کسبوکار به وجود آمده است.
به طریق مشابه و البته هرچند با تاخیر، برخی از شرکت های بیمه ای جهان نیز به کارگیری Big data را در فرآیندهای بیمه گری خویش آغاز نموده اند. قابلیت های متعدد Big Data بیمه گران را در بهینه سازی تصمیم گیری ها، رفع کژفهمی های معمول و همچنین تشخیص مخاطرات اخلاقی کمک مینماید. روند آغاز شده در حال حاضر هر چند روند کندی محسوب می گردد؛ اما انتظار می رود با معطوف شدن نظر مشتریان به دریافت محصولات شخصی سازی شده روند فزاینده تری به خود بگیرد.
در همین راستا Capgemini در گزارشی عنوان نموده است که با وجود حرکت سریع صنایع مختلف در بهره گیری و استفاده از مفهوم Big Data، کماکان کمتر از یک درصد داده های موجود در جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. با این وجود 90 درصد از داده های کلان موجود تنها در دو سال گذشته ثبت و ضبط شده اند. شایان ذکر است که انتظار می رود شدت اختلاف بین ماهیّت داده های رایج و Big Data (که به اضافه بار اطلاعات موسوم است) طی سال های آتی افزایش یابد.
به سبب ماهیت، یکی از رشته های مطلوب برای استقرار Big Data در فرآیندهای بیمه گری، بیمه های زندگی خواهند بود. شرکت های پیشرو صنعت بیمه ی جهان از این مفهوم برای ارتقای زنجیره ی ارزش در سه بعد مدیریت ریسک، عملکرد امور فنی بیمه گری و همچنین اقدامات پیشگیرانه سلامتی استفاده مینمایند.
از جمله مزایایی که Big Data برای بیمه های زندگی ایجاد مینماید میتوان به بالا بردن دقت نرخ گذاری، توانمندی در تشخیص سریع صحت ادعا، تسریع امور مرتبط با پرداخت خسارت، هشدارهای کنترل کننده رفتاری و بهبود تجربیات مشتریان اشاره نمود. مزایای یادشده در فرآیند زنجیره ی ارزش بیمه های زندگی منجر به افزایش اثربخشی محصول خواهند شد. به طور مثال بهبود در الگوهای توزیع و جذب مشتریان جدید در فرآیند بازاریابی و فروش، ارتقای کیفیت خدمات دهی، شخصیت سازی محصول و نرخ دهی عادلانه در فرآیند صدور و طول دوره ی بیمه نامه و نهایتاً بهینه سازی خسارات و کاهش هزینه های جانبی در انتهای دوره، از جمله کارکردهای مزایای یادشده خواهند بود.
به طور معمول، پروسه ی بهکارگیری Big Data در زنجیره ی ارزش بیمه های زندگی در چهار مرحله ی مختلف، تبیین و طراحی می گردد:
1- مرحله ی اول:
تامین زیرساخت های فن آوری، شناسایی ابزارهای جمع آوری کننده ی Big Data و همچنین تهیه مدل جدید کسب وکار بیمه های زندگی با وجود استقرار Big Data در یکایک فرآیندهای زنجیرهی ارزش
2- مرحله ی دوم:
دریافت، طبقه بندی و ذخیره سازی Big Data از بیمه گذاران، بررسی و تحلیل نتایج، امکان سنجی طراحی محصولات شخصی سازی شده، به کارگیری راهکارهای تشخیص تقلبات و تخلفات از نتایج کسب شده
3- مرحله ی سوم:
هدف گذاری شاخص های عملکردی، ارتقای زنجیره ی زمانی، اضافه نمودن کانال های توزیع محصول و همچنین تهیه ی گزارشات داده کاوی مستمر از Big Data به منظور ارتقای عملکرد مدیریت ریسک
4- مرحله ی چهارم:
تحلیل عملکردی شاخص های مالی و غیرمالی، اصلاح و تنظیم مجدد زنجیره ی ارزش
البته با وجود تمامی موارد یادشده، Big Data و به کارگیری آن در زنجیره ی ارزش بیمه های زندگی با چالش های متعددی روبروست. شاید بتوان گفت امکان نقض حریم خصوصی افراد، نیاز به سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت های فن آوری، محدودیت کانال های موجود، کمبود مهارت های پرسنل، عدم توسعه ی فرهنگ و توانایی و البته چسبندگی زیرساخت های سنتی در شرکت های بیمه ای از جمله مهمترین فاکتورهای منفی در توسعه ی این مفهوم نوین خواهد بود.
قابل پیش بینی است که حرکت به سمت طراحی و استقرار فرآیندهای بیمه گری زندگی بر بستر Big Data روندی است که صنعت بیمه دیر یا زود خود را مستلزم پیگیری و پیاده سازی آن خواهد دانست.
پیشنهادها:
در انتها تلاش شده است تا با بهره گیری از گزارش فوق، چندین پیشنهاد عملیاتی برای شرکت های بیمه گر بیان گردد:
- امکان سنجی به کارگیری کانال های دریافتی Big Data نظیر ایمیل، شبکه های اجتماعی، دستگاه های IoT در طراحی و صدور بیمه نامه و همچنین دوران ارتباط با مشتری
- همکاری با شرکت های فن آور محور در جهت مهیّا نمودن زیرساخت های فن آوری و بسترسازی ثبت و ذخیره Big Data
- ارتقای توانمندی تحلیلگری پرسنل در جهت حداکثر استفاده از نتایج Big Data
- درگیر نمودن بیمه گذاران زندگی با مفهوم Big Data و مزایای بیمه نامه های شخصی سازی شده
- ارسال بازخوردهای مستمر و همچنین هشدارهای پیش گیرانه ی برگرفته شده از نتایج Big Data به مشتریان
- برگزاری کلاس ها و همایش های آموزشی در جهت ارتقای آگاهی و توانمندی مدیران، کارکنان، نمایندگان و کارگزاران از مفهوم Big Data