• سعید حقیقت

    عضو
    3 خرداد 1400 در 4:54 بعد از ظهر

    بخش نخست

    Big Data در زنجیره­ ی ارزش بیمه ­های زندگی

    امروزه با رشد به­ کارگیری ابزارهای متنوع فن ­آوری اطلاعات (به ویژه ابزارهای حوزه­ ی اینترنت اشیا) در زندگی اقشار مختلف، فرصت تولید و بهره ­برداری از اطلاعات و داده های کلان مقیاس موسوم به Big Data در جهت ارتقای و تغییر الگوهای سنتی کسب­وکار به وجود آمده است.

    به طریق مشابه و البته هرچند با تاخیر، برخی از شرکت­ های بیمه­ ای جهان نیز به ­کارگیری Big data را در فرآیندهای بیمه­ گری خویش آغاز نموده ­اند. قابلیت ­های متعدد Big Data بیمه­ گران را در بهینه ­سازی تصمیم ­گیری­ ها، رفع کژفهمی­ های معمول و همچنین تشخیص مخاطرات اخلاقی کمک مینماید. روند آغاز شده در حال حاضر هر چند روند کندی محسوب می گردد؛ اما انتظار می­ رود با معطوف شدن نظر مشتریان به دریافت محصولات شخصی­ سازی شده روند فزاینده ­تری به خود بگیرد.

    در همین راستا Capgemini در گزارشی عنوان نموده است که با وجود حرکت سریع صنایع مختلف در بهره­ گیری و استفاده از مفهوم Big Data، کماکان کم­تر از یک درصد داده­ های موجود در جهان مورد تجزیه و تحلیل قرار می­ گیرند. با این وجود 90 درصد از داده ­های کلان موجود تنها در دو سال گذشته ثبت و ضبط شده ­اند. شایان ذکر است که انتظار می ­رود شدت اختلاف بین ماهیّت داده های رایج و Big Data (که به اضافه بار اطلاعات موسوم است) طی سال­ های آتی افزایش یابد.

    به سبب ماهیت، یکی از رشته­ های مطلوب برای استقرار Big Data در فرآیندهای بیمه­ گری، بیمه ­های زندگی خواهند بود. شرکت ­های پیشرو صنعت بیمه ­ی جهان از این مفهوم برای ارتقای زنجیره ی ارزش در سه بعد مدیریت ریسک، عملکرد امور فنی بیمه­ گری و همچنین اقدامات پیش­گیرانه سلامتی استفاده می­نمایند.

    از جمله مزایایی که Big Data برای بیمه­ های زندگی ایجاد می­نماید می­توان به بالا بردن دقت نرخ گذاری، توانمندی در تشخیص سریع صحت ادعا، تسریع امور مرتبط با پرداخت خسارت، هشدارهای کنترل­ کننده رفتاری و بهبود تجربیات مشتریان اشاره نمود. مزایای یادشده در فرآیند زنجیره ­ی ارزش بیمه­ های زندگی منجر به افزایش اثربخشی محصول خواهند شد. به­ طور مثال بهبود در الگوهای توزیع و جذب مشتریان جدید در فرآیند بازاریابی و فروش، ارتقای کیفیت خدمات ­دهی، شخصی­ت سازی محصول و نرخ­ دهی عادلانه در فرآیند صدور و طول دوره ­ی بیمه­ نامه و نهایتاً بهینه ­سازی خسارات و کاهش هزینه­ های جانبی در انتهای دوره، از جمله کارکردهای مزایای یادشده خواهند بود.

    به طور معمول، پروسه­ ی به­کارگیری Big Data در زنجیره ­ی ارزش بیمه ­های زندگی در چهار مرحله ­ی مختلف، تبیین و طراحی می ­گردد:

    1- مرحله­ ی اول:

    تامین زیرساخت­ های فن ­آوری، شناسایی ابزارهای جمع ­آوری کننده­ ی Big Data و همچنین تهیه مدل جدید کسب ­وکار بیمه­ های زندگی با وجود استقرار Big Data در یکایک فرآیندهای زنجیره­ی ارزش

    2- مرحله­ ی دوم:

    دریافت، طبقه ­بندی و ذخیره­ سازی Big Data از بیمه­ گذاران، بررسی و تحلیل­ نتایج، امکان­ سنجی طراحی محصولات شخصی­ سازی­ شده، به­ کارگیری راهکارهای تشخیص تقلبات و تخلفات از نتایج کسب­ شده

    3- مرحله­ ی سوم:

    هدف­ گذاری شاخص ­های عملکردی، ارتقای زنجیره ­ی زمانی، اضافه نمودن کانال های توزیع محصول و همچنین تهیه­ ی گزارشات داده ­کاوی مستمر از Big Data به منظور ارتقای عملکرد مدیریت ریسک

    4- مرحله ی چهارم:

    تحلیل عملکردی شاخص ­های مالی و غیرمالی، اصلاح و تنظیم مجدد زنجیره ­ی ارزش

    البته با وجود تمامی موارد یادشده، Big Data و به­ کارگیری آن در زنجیره ­ی ارزش بیمه­ های زندگی با چالش­ های متعددی روبروست. شاید بتوان گفت امکان نقض حریم خصوصی افراد، نیاز به سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت ­های فن­ آوری، محدودیت کانال­ های موجود، کمبود مهارت­ های پرسنل، عدم توسعه­ ی فرهنگ و توانایی و البته چسبندگی زیرساخت­ های سنتی در شرکت­ های بیمه­ ای از جمله مهم­ترین فاکتورهای منفی در توسعه­ ی این مفهوم نوین خواهد بود.

    قابل پیش ­بینی است که حرکت به سمت طراحی و استقرار فرآیندهای بیمه­ گری زندگی بر بستر Big Data روندی است که صنعت بیمه­ دیر یا زود خود را مستلزم پیگیری و پیاده ­سازی آن خواهد دانست.

    پیشنهادها:

    در انتها تلاش شده است تا با بهره­ گیری از گزارش فوق، چندین پیشنهاد عملیاتی برای شرکت های بیمه­ گر بیان گردد:

    • امکان­ سنجی به­ کارگیری کانال­ های دریافتی Big Data نظیر ایمیل، شبکه­ های اجتماعی، دستگاه های IoT در طراحی و صدور بیمه­ نامه و همچنین دوران ارتباط با مشتری
    • همکاری با شرکت­ های فن ­آور محور در جهت مهیّا نمودن زیرساخت ­های فن­ آوری و بسترسازی ثبت و ذخیره Big Data
    • ارتقای توانمندی تحلیل­گری پرسنل در جهت حداکثر استفاده از نتایج Big Data
    • درگیر نمودن بیمه­ گذاران زندگی با مفهوم Big Data و مزایای بیمه­ نامه ­های شخصی سازی شده
    • ارسال بازخوردهای مستمر و همچنین هشدارهای پیش ­گیرانه­ ی برگرفته­ شده از نتایج Big Data به مشتریان
    • برگزاری کلاس ­ها و همایش ­های آموزشی در جهت ارتقای آگاهی و توانمندی مدیران، کارکنان، نمایندگان و کارگزاران از مفهوم Big Data